Tutkija: Tunteita pitäisi ”vatvoa” enemmän työpaikoilla
"Tutkija: Tunteita pitäisi ”vatvoa” enemmän työpaikoilla"
Ei kuulu.
Työntekijällä pitää olla oikeus edes omiin tunteisiinsa ilman, että niitä pitäisi jakaa töissä vieraille ihmisille.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen mentiin töihin ja tehtiin työt ilman mitään kiemuroita , ei ollut kivaa ja tahtikin oli raskasta ja työ usein epämukavaa. Työt valmistu ajallaan ja homma rullasi .
Aika kultaa muistot? Itse kyllä muistan, että osalla oli pahojakin riitoja, ei niitä selvitelty. Sitten yhtenä iltana tyypit sattuivat samaan ravintolaa, toinen löi nyrkillä ja toinen kuoli. Sitten asiaa aletiin selvittelemään, mutta käräjäoikeudessa. En ole ihan varma hommien rullaamisesta. Yksi henkilö oli jatkuvaan sairaslomalla kun ei tullut muiden kanssa toimeen. Esihenkilö ohjeisti kaikkia: ettekö te voisi jotenkin sopia asiaa kun tämä tulee työnantajalle kalliiksi. Varmasti tuli kalliiksi, ei hommat rullaa kun ristiriitojen takia ollaan sairaslomalla ja yhteishenki on nollassa, mutta pitäisi tehdä jotain kuin vain toivoa jotain ihmesopua?
Aikuiset ihmiset ovat töissä tekemässä töitä, eikä riitelemässä tai kiusaamassa toisiaan. Pitääkö koulujen kasvatuskeskustelut tuoda jo aikuisten töihinkin?
Ennen vanhaan ihmiset otti TES:n tunnissa 10 min vessatauon ja kävi tupakalla samalla, niin laillinen tauko ja ihmissuhde jutut hoitui samalla ajalla. Sitten tupakointiin puututtiin, ei aidosti terveydestä oltu huolissaan vaan haluttiin pois ihmisiltä ne 10 min lailliset vessatauot per tunti.
Samalla alkoi työhyvinvointi kärsiä. Nykyään ei edes tavalisia taukoja muka keritä pitää.
Marjo Sinokki
Liikut alueelle joka ei ole kaukana yksityisyyden suojan rikkomisesta.
Minä olen aina työpaikalla tuonut tunteitani ilmi siinä määrin, kun se on mahdollista ja järkevää. Ei se tarkoita sitä, että omia asioita vuodatetaan tai toisille äyskitään vaan kerrotaan rehellisesti pitääkö jostain työasiasta tai ei ja miksi ei.
Töitä on aina riittänyt ja työkavereita myös.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa työpaikoilla on jo liikaa sinne omia ongelmiaan vieviä ja terapeuttia kaipaavia itkijöitä.
Keskittyisivät suomalaisetkin enemmän itse työn tekemiseen kuten muukin Eurooppa tekee.
Suomalainen aikuinen on Euroopan reppana, vähän kuin tunnevammainen pieni lapsi.
Artikkelin kuvissa kaikki naisia, paitsi ryhmäkuvassa yksi mies. Jokin naisten oma juttu selkeest.
Hei Sally Pett managing consultant, Columbia road
Kenenkään oman elämän yksityisasiat eivät kuulu sinulle, enkä usko, että sinun asiasi kiinnostavat kaikkia.