Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkija: Tunteita pitäisi ”vatvoa” enemmän työpaikoilla

Vierailija
04.05.2026 |

https://yle.fi/a/74-20223318

"Tutkija: Tunteita pitäisi ”vatvoa” enemmän työpaikoilla"

Ei kuulu.

Työntekijällä pitää olla oikeus edes omiin tunteisiinsa ilman, että niitä pitäisi jakaa töissä vieraille ihmisille.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen mentiin töihin ja tehtiin työt ilman mitään kiemuroita  , ei ollut kivaa ja tahtikin oli raskasta ja työ usein epämukavaa. Työt valmistu ajallaan ja homma rullasi .

sitten tulikin "tasa-arvo" ym roska.

Vierailija
22/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen mentiin töihin ja tehtiin työt ilman mitään kiemuroita  , ei ollut kivaa ja tahtikin oli raskasta ja työ usein epämukavaa. Työt valmistu ajallaan ja homma rullasi .

Kaikenmaailman roskatermejä myös siis mikä hiton esi"henkilö "??? :D yleensäkin sukupuolettomat termit, olen saanut mulkoilua näiltä " Moderneilta " Ihmisiltä olemalla "vanhanaikainen", ei voi olla totta että jopa mua 2-3 kertaa vanhemmat menee tähän sukupuoleton termeilyyn mukaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"fiilis ja tavoitekeskusteluihin", ei siisus. Tämä milleniaalien kyhäämä feikki uusiomaailma on kyllä niin älytön ja sössitty paikka että pahaa tekee. 

X-sukupolven edustaja

Vierailija
24/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenmaailman roskatermejä myös siis mikä hiton esi"henkilö "??? :D yleensäkin sukupuolettomat termit, olen saanut mulkoilua näiltä " Moderneilta " Ihmisiltä olemalla "vanhanaikainen", ei voi olla totta että jopa mua 2-3 kertaa vanhemmat menee tähän sukupuoleton termeilyyn mukaan

Mies= pomo, johtaja, esimies jne.
Nainen=esihenkilö.
Mikä tässä on vaikeaa?

Vierailija
25/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro mitään omia henkilökohtaisia asioitani työ"kavereille", eivät ole mitään kavereita ja todella kaukana ystävistä.

Eiköhän työpaikka ole työntekoa varten. Ei mikään psykiatrin vastaanotto.

Vierailija
26/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"fiilis ja tavoitekeskusteluihin", ei siisus. Tämä milleniaalien kyhäämä feikki uusiomaailma on kyllä niin älytön ja sössitty paikka että pahaa tekee. 

X-sukupolven edustaja

Milleniaalina olin fiiliskeskustelussa. Luulin että siinä käydään läpi minun tulosta ja miten voin kehittyä alan ammattilaisena. Sen sijaan käytimme työaikaa keskustelemalla tv-ohjelmista.

Vierailija
27/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin eilen tubesta videon, jossa joku milleniaalimiestubettaja nosti valtavan spektaakkelin, kun ei saanut onkia venesatamassa, alkoi kehitellä ihan ihme juttuja miten hänen ihmisarvoaan loukattiin (ihan vain sanomalla ettei siinä kohtaa saa kalastaa) ja häntä kohdeltiin alempiarvoisena jne. Miten noi on kasvaneet noin kieroon, uskovat olevansa jotain supertähtiä kaikki, joita ei koske normaalit säännöt, heti rääytään "minulla on oikeus, minäminäminä". Vihaan milleniaaleja, siis noita tyypillisia sen sukupolven wokeameeboja, en jokaista yksilöä, Suomesta voi löytyä ehkä joku maalaisjärkinenkin milleniaali, en tiedä. Tollasille pitäisi antaa kunnon potku perseelle ja sanoa suorat sanat, eikä vain myötäillä uhkailun ja kuvaamisen edessä. Helpomin tietysti sanottu kuin tehty noin hullujen kanssa kuin stereotyyppiset milleniaalit. 

Vierailija
28/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin eilen tubesta videon, jossa joku milleniaalimiestubettaja nosti valtavan spektaakkelin, kun ei saanut onkia venesatamassa, alkoi kehitellä ihan ihme juttuja miten hänen ihmisarvoaan loukattiin (ihan vain sanomalla ettei siinä kohtaa saa kalastaa) ja häntä kohdeltiin alempiarvoisena jne. Miten noi on kasvaneet noin kieroon, uskovat olevansa jotain supertähtiä kaikki, joita ei koske normaalit säännöt, heti rääytään "minulla on oikeus, minäminäminä". Vihaan milleniaaleja, siis noita tyypillisia sen sukupolven wokeameeboja, en jokaista yksilöä, Suomesta voi löytyä ehkä joku maalaisjärkinenkin milleniaali, en tiedä. Tollasille pitäisi antaa kunnon potku perseelle ja sanoa suorat sanat, eikä vain myötäillä uhkailun ja kuvaamisen edessä. Helpomin tietysti sanottu kuin tehty noin hullujen kanssa kuin stereotyyppiset milleniaalit. 

Meidän sukupolvelle on ihan selkeästi tietyt elämänarvot kuten itsekkyys sekä ahdistuneisuus jne.
Tavallaan jääty sinne ylä-aste emo fiilistely tasolle eikä kasvettu aikuisiksi.
-milleniaali

Vierailija
29/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää että naiset vaatii tunteiden vatvomista kun ei halua hallita tunteitaan jotka aiheuttaa ongelmia kaikille ympärillä oleville. Maailma muuttuisi paljon paremmaksi jos kaikki opettelisi hallitsemaan tunteensa eikä olisi tunteidensa hallinnassa

Vierailija
30/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta vittuakaan muiden ihmisten tunteet enkä todellakaan kiinnostu enkä suostu puhumaan ja keskustelemaan muiden tunteista. En vaadi muitakaan ottamaan kantaa minun tunteisiin kun pidän ne omana tietona taustalla enkä anna niille valtaa aiheuttaa ongelmia

Vierailija
31/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ihmiset vaan tekis ne työnsä. Kahvitauolla voidaan puhua vähän säästä. Niin sitten kaikki voi paljon paremmin. Tunteet jaetaan sitten kotona siipan tai kavereiden kanssa. On tosi stressaavaan jos ihmiset töissä draamailee.

Vierailija
32/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistin ikuisen eston sen työpaikan puhelinnumerolle, missä yksi vatvoi omia tunteitaan minua kohtaan. Eikä joissain muissakaan työntekijöissä siinä paikassa paljon kehumista ollut.

Vierailija
33/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esihenkilö-sana on kyllä todella kuivakka, häiritsevä ja huono. Oli ennen tiimipäälliköitä, joka sekin kuulostaa paremmalta. Pomo on neutraali mutta juntti.

Vierailija
34/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden työtoverin, joka aina jäi sairaslomalle kun suuttui jostain.  Sitten hän ihmetteli miksei pyydetä anteeksi.  Kysymys ei ollut tyhmästä henkilöstä, hän oli vain herkkätunteinen.  Ei ole oikeinkaan ettei työkyvyn edistämiseksi saisi vatvoa tunteita.  Ennen olikin näin, vain kovaluonteiset pärjäsivät.  Jopa liiallisen hyvyyden ja ystävällisyyden takia savustettiin ihmisiä ulos.  

Vierailija
35/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin työasioihin liittyviä haasteita tulisi ratkoa ennen kuin niistä kasvaa suoranaisia ongelmia. Nykyjohtamisen trendi on kaverijohtaminen, jossa johdolle pitää jutella vain mukavia. Ikävistä työasioista ei saisi puhua vaan haastavat tilanteet henkilöitetään. Tuo tylsä tyyppi vain valittaa, vaikka kyseessä olisi työasia jota työntekijä ei pysty yksin ratkaisemaan, koska ei ole päätösvaltaa tai välttämättä tietoa kokonaiskuvasta. Päädytään toksisen positiivisuuden kehälle, jossa vain höpötellään kivoja ja kehutaan toisia, mutta ei tehdä kunnolla töitä.

Suomen työelämän suurin ongelma on huonot johtajat jotka eivät uskalla kohdata omaa heikkoa johtajuuttaan.

Olen töissä kansainvälisessä tiimissä. Kerran pari olen ilmaissut tuntemuksistani esimiehelle kun erikseen kysyttiin, ja sitten siitä suututtiin.

Totesin että töissä en ikinä aio muuta enää sanoa kuin että kaikki on OK.

Vierailija
36/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä on tullut tämä käsitys, että tunteista pitäisi jatkuvasti puhua? Kuka on määritellyt, että miesten pitää oppia tunnepuhetta? Miksei yhtä hyvin naisten pidä oppia olemaan vatvomatta niitä? Mitä enemmän näistä tunteista puhutaan, sitä sairaampia ihmiset on. Liika on liikaa. Eteenpäin vaan. Ei joka tunteeseen pidä jäädä jumiin. 

Vierailija
37/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni työpaikka on työn tekemistä varten, eikä tunteiden vatvomista varten. Jos haluaa vatvoa tunteita, niin voi mennä terapiaan tai hankkia mieluummin koira, jolle voi purkaa tunnelastiaan. Olen ihan varma, että koira kuuntelee terapeuttia uskollisemmin tunteiden puhevirtaa.

Vierailija
38/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jo vatvotaan liikaa kaiken tun palavereissa. Ja se tarpeettoman kirjaamisen määrä. Jää ne ITSE TYÖT tekemättä.

- sote

Vierailija
39/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä on tullut tämä käsitys, että tunteista pitäisi jatkuvasti puhua? Kuka on määritellyt, että miesten pitää oppia tunnepuhetta? Miksei yhtä hyvin naisten pidä oppia olemaan vatvomatta niitä? Mitä enemmän näistä tunteista puhutaan, sitä sairaampia ihmiset on. Liika on liikaa. Eteenpäin vaan. Ei joka tunteeseen pidä jäädä jumiin. 

Naisilta! Naiset on tätä vaatineet niin tieteen kuin media rummutuksen kautta.

https://www.is.fi/perhe/art-2000000987720.html
https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/perhe-lapset/kasvatus/haluatko-kas…
https://parisuhdeohjaus.fi/miksi-mies-ei-puhu-tunteistaan/

https://anna.fi/ihmiset/suhteet/tunnekylma-puoliso-puhu-tunteistaan-voi…
https://yle.fi/a/3-8486012
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yhteisopedagogi-vakivaltaan-ajautuv…

Vierailija
40/46 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa työpaikoilla on jo liikaa sinne omia ongelmiaan vieviä ja terapeuttia kaipaavia itkijöitä.

Keskittyisivät suomalaisetkin enemmän itse työn tekemiseen kuten muukin Eurooppa tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän