Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espanjassa saa joulukuussa tuplapalkan.

Vierailija
04.05.2026 |

Miksi ei täällä ? Joululahjana ja kiitoksena hyvästä työstä. 

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas unohtui linkki. 

Saksassakin saa. Mitään linkkiä tarvita, kun kaikki vähänkään korvat omaavat on kuulleet tästä eurooppalaisesta tavasta. 13.kuun palkka.

Vierailija
42/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on Espanjassa sama, maksetaan se sitten 12 tai 14 erässä. Se ei ole mikään tuplapalkka.

Olen Espanjassa töissä ja saan palkan 12 erässä. Eli aina ei ole mahdollista valita miten palkka maksetaan. Joissakin paikoissa voi ilmoittaa työnantajalle, että haluaako palkkansa 12 vai 14 erässä.

Joku on ilmeisesti kateellinen eikä tykkää kun joku kertoo miten asiat on, kun tulee alanuolta.

Palkka on edelleen sama, vaikka saisin sen 14 erässä, jossa tuplamaksut kesä- ja joulukuussa. Ei ole mitään tuplapalkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei oo Suomessa koko kuun palkka vaan lomaraha lasketaan oudosti. Todellisuudessa mun kk-palkka on ihan jotain muuta lisien, bonuksen yms takia. Mutta lomarahaa ei tästä todellisesta palkasta lasketa.

Vierailija
44/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan Suomessakin lomaraha. Lopulta ihan samahan se on miten maksetaan. Lopulta se koko vuoden kokonaisansiot määrittelee todellisen palkkatason.

Lomarahan kun saat pätkätyön päätteeksi, niin se on pois sun tuistas ja saat rahaa yksinkertaisesti vähemmän ja vaikeeta tulee toimeentulon kanssa sinä kuussa.

On tämäkin sairas systeemi!

Lomaraha on tavallaan rangaistus vaikka sen pitäisi olla jotain muuta. Siksi kannattaa pitää ne lomat mieluummin ja ottaa rahat palkallisena. Moni pätkätyöläinen ei tajua tätä.

Vierailija
45/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa saa sekä elo-että joulukuussa tuplat.

Vierailija
46/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on sellainen käsite kuin lomarahat. Ei ole muualla. 

Lisäksi itse saan kyllä tulospalkkiot kerran vuoteen (1-3/kk lisäliksa, yleensä 2-3) sekä osakepalkkiot, mitkä taas juoksuttvat osinkoja vuodesta toiseen. 

Suurin osa suomalaisista yrityksistä on semmosia puljuja ettei niissä tulospalkkioita maksella.

Vierailija
47/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei oo Suomessa koko kuun palkka vaan lomaraha lasketaan oudosti. Todellisuudessa mun kk-palkka on ihan jotain muuta lisien, bonuksen yms takia. Mutta lomarahaa ei tästä todellisesta palkasta lasketa.

Se on karkeasti puolet.

Vierailija
48/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan Suomessakin lomaraha. Lopulta ihan samahan se on miten maksetaan. Lopulta se koko vuoden kokonaisansiot määrittelee todellisen palkkatason.

Lomarahan kun saat pätkätyön päätteeksi, niin se on pois sun tuistas ja saat rahaa yksinkertaisesti vähemmän ja vaikeeta tulee toimeentulon kanssa sinä kuussa.

Mitä sairasta on siinä, että tuet juoksee vasta, kun niille on tarvetta? Jos saat tuloja, tässä tapauksessa lomarahoja. ei pitäisi olla tarvetta yhteiskunnan tuille. 

Sairasta on nykyolettama, että "joku muu maksaa". Yksilöllä on ensisijaisesti vastuu itsestään. Töissä ollessa on aiheellista säästää puskurivaroja siirtymäajoille, tai muihin elämäntilanteisiin. Ainoastaan taloudellisesti täysin tumpelot käyttävät kaikki saamansa rahat viimeistä myöten. Lähes aina voi pihistää jostain, etenkin töissä ollessa, että säästöjä saa kerrytettyä. 

Vierailija
49/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sairasta on siinä, että tuet juoksee vasta, kun niille on tarvetta? Jos saat tuloja, tässä tapauksessa lomarahoja. ei pitäisi olla tarvetta yhteiskunnan tuille. 

Sairasta on nykyolettama, että "joku muu maksaa". Yksilöllä on ensisijaisesti vastuu itsestään. Töissä ollessa on aiheellista säästää puskurivaroja siirtymäajoille, tai muihin elämäntilanteisiin. Ainoastaan taloudellisesti täysin tumpelot käyttävät kaikki saamansa rahat viimeistä myöten. Lähes aina voi pihistää jostain, etenkin töissä ollessa, että säästöjä saa kerrytettyä. 

Nii mutta jos saat niitä lomarahoja ja saisit tukia yli puolet siitä, niin laspet joutuu menemään sateessa lenkkareissa kouluun. Ja autosta on luovuttu jo ajat sitten. Eipä sitten mennä enää töihin kuin lähelle mihin bussit kulkee. Mitä vähemmän rahaa, sitä vähemmän syö ja sitä vähemmän tuottavuutta. 

Turha odottaa kauheita uhrauksia jatkossa työntekijältä. Vaikuttaa koko perheeseen että saa lomarahoja 6ooe ja menettää 1200e ansiosidonnaiset... Ja usein vieläpä jouluna.

Vierailija
50/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei voi säästää mistään tai pihistää mihinkään. Eletään aina jokusen kympin velkaa ja tukkakin kasvaa. Ei ole varaa parturiinkaan. Joka kuukauden lopussa on hetkiä, kun pitäisi lapsille sanoa että nyt paastotaan ja ainiin olette kasvuiässä. Pakko ottaa pikavippivelkaa, että lapset saa edes syötävää. Minä olen ihan töissäkin yhdllä banaanilla ja kahdella ruisleivällä säästöliekissä töissä. En paljoa huhki menemään. Keskityn pysymään pystyssä ja näyttelemään työntekoa. 

Vierailija
51/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkka on Espanjassa sama, maksetaan se sitten 12 tai 14 erässä. Se ei ole mikään tuplapalkka.

Olen Espanjassa töissä ja saan palkan 12 erässä. Eli aina ei ole mahdollista valita miten palkka maksetaan. Joissakin paikoissa voi ilmoittaa työnantajalle, että haluaako palkkansa 12 vai 14 erässä.

Käytännässä se on tuplapalkka, koska kuukausittain maksetaan tietty summa, ja joulukuussa tuo summa tuplana. Aina ei voi valita haluaako mieluummin kuukausipalkan vähän isompana, ja on sitten ilman tuota ylimääräistä palkkaa joulukuussa. 

Vierailija
52/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei voi säästää mistään tai pihistää mihinkään. Eletään aina jokusen kympin velkaa ja tukkakin kasvaa. Ei ole varaa parturiinkaan. Joka kuukauden lopussa on hetkiä, kun pitäisi lapsille sanoa että nyt paastotaan ja ainiin olette kasvuiässä. Pakko ottaa pikavippivelkaa, että lapset saa edes syötävää. Minä olen ihan töissäkin yhdllä banaanilla ja kahdella ruisleivällä säästöliekissä töissä. En paljoa huhki menemään. Keskityn pysymään pystyssä ja näyttelemään työntekoa. 

Näinhän se menee että heittämällä maksat palkastas 3/4 vuokrakämppään. Omaan henkilökohtaiseen vankiselliisi. 

Vierailija
53/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännässä se on tuplapalkka, koska kuukausittain maksetaan tietty summa, ja joulukuussa tuo summa tuplana. Aina ei voi valita haluaako mieluummin kuukausipalkan vähän isompana, ja on sitten ilman tuota ylimääräistä palkkaa joulukuussa. 

No kun ei ole. Jos ottaa palkkansa 14 erässä, niin kuukausittainen palkkasumma on pienempi, koska se maksetaan niissä kahdessa erässä kesäkuussa ja joulukuussa.

Ja tosiaan yli 10 vuotta olen ollut töissä Espanjassa eri firmoissa.

Vierailija
54/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa vuosipalkka maksetaan 14 erässä, ei 12 erässä kuten täällä. Siellä ei muuten saa esimerkiksi lomarahoja.

Kyllä minulle ainakin maksettiin täys palkka kun olin lomalla. 

Palkka ja lomaraha ei ole sama asia.

Kyllä ne samat on.Harmi että en löydä vanhokja palkkakuitteja. Voisin todistaa että sain täyden palkan vaikka olin lomilla. kutsutaan sitä sitten lomarahaksi. Että voit lopettaa jauhamisen. 

Loma-ajan palkka on eri asia kuin lomaraha. Tottakai saat täyden palkan loma-ajalta, ja se on nimenomaan se loma-ajan palkka. Sen lisäksi saat lomarahan, joka on noin puolen kuukauden palkka. 

Vierailija
55/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjalla on varaa.

Vierailija
56/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, EU ja sen osana Suomi dumppasi tuohon maahan 160 mrd euroa 😂

Vierailija
57/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ei ole. Jos ottaa palkkansa 14 erässä, niin kuukausittainen palkkasumma on pienempi, koska se maksetaan niissä kahdessa erässä kesäkuussa ja joulukuussa.

Kyllä minä ainakin miellän että kuukausipalkka on se raha, jonka kuukausittain työstäni saan. Tottakai se on pienempi, kun koko vuoden ansiot jaetaan 14 osaan, mutta käytännössä siis saa tuplasti sen rahan, mitä muina kuukausina saa. 

Vierailija
58/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän tuossa juuri sanottiin. Kuukausittainen palkka on pienempi, jos saa palkan 13 tai 14 osassa. Tätä ei voi aina itse valita. 

Vierailija
59/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko monessa Euroopan maassa maksetaan 13-14 kk palkka vuodessa, tuplapalkka kesällä ja toinen jouluna ja siellä puhutaankin vuosipalkasta, eikä kuukausipalkasta.  Ja jos työsuhde irtisanotaan, työnantaja maksaa puolen vuoden palkan kotiin, ilman työvelvoitetta. Tosin, siellä ammattiliitto on voimissaan, toisin kuin Suomessa, jossa monet kuuluvat "Loimaan kassaan"  Suomalaisten palkansaajien ostovoima on alle Eu keskitason, siellä jossakin Unkarin luokassa, vaikka Suomessa elinkustannukset korkeat. 

Suomalaiset ei ymmärrämiten tyhmää on olla kuulumatta liittoon. Ei kukaan muu heidän asiaansa aja, ja mitä enemmän liitoilla on jäseniä, sen vanhempia ne ovat.

Vierailija
60/91 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu työttömäksi ja vedetään avustuksista summa, onhan se väärin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi