Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokranantajalta kysyä, että voiko muuttaa vasta 1.7 ettei tartte maksaa päällekkäistä vuokraa?

Vierailija
04.05.2026 |

Suostuukohan?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on monella paikkakunnalla vuokralaisen markkinat eli kannattaa kysyä! Vuokranantaja ottaa varmasti yhden kuukauden tyhjäkäytön mielummin kuin odottelee uutta sopivaa vuokralaista.

Vierailija
42/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralooordit  pitää laittaa ruotuun

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palautan tkuuvuokran vasta kun vuokralainen on palauttanut avaimen. Sitten käyn katsomassa huoneiston kunnon, siisteyden ja sen, onko kaikki tavarat viety pois( yllättävän paljon unohtuu rikkinäisiä tavaraa). Jos on huomautettavaa, kysyn, haluaako hoitaa itse hommat kuntoon vai palkkaanko takuuvuokralla jonkun tekemään. Annan yleensä hyvin aikaa, mutta jos uusi vuokralainen on jo tulossa, en jousta aikatauluissa. Aika moni on tullut ja siivonnut ja vienyt omat rikkinäiset kamat pois. Koskaan en ole ns elämisen jäljistä huomauttanut. 

Kuulostaa ehkä tylyltä, mutta on kaikille helpointa kun säännöt on selvät. Ja hyvän vuokralaisen kanssa voin joustaa, antaa vuokran maksuun joustoja yms. Se kyllä vaatii, että vuokralainen on jo näyttänyt olevansa asiallinen henkilö.

Vierailija
44/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palautan tkuuvuokran vasta kun vuokralainen on palauttanut avaimen. Sitten käyn katsomassa huoneiston kunnon, siisteyden ja sen, onko kaikki tavarat viety pois( yllättävän paljon unohtuu rikkinäisiä tavaraa). Jos on huomautettavaa, kysyn, haluaako hoitaa itse hommat kuntoon vai palkkaanko takuuvuokralla jonkun tekemään. Annan yleensä hyvin aikaa, mutta jos uusi vuokralainen on jo tulossa, en jousta aikatauluissa. Aika moni on tullut ja siivonnut ja vienyt omat rikkinäiset kamat pois. Koskaan en ole ns elämisen jäljistä huomauttanut. 

Kuulostaa ehkä tylyltä, mutta on kaikille helpointa kun säännöt on selvät. Ja hyvän vuokralaisen kanssa voin joustaa, antaa vuokran maksuun joustoja yms. Se kyllä vaatii, että vuokralainen on jo näyttänyt olevansa asiallinen henkilö.

No entä jos sanon, että anteeksi ei ole varaa maksaa enää päällekkäistä vuokraa? Kuitenkin ollut vukralainen 8 vuotta

Vierailija
45/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa vuokrakämpissähän on "heti vapaa" tai muutto seuraavassa kuussa. Eli enpä usko et kovin moni vuokralainen ottaa "välikuukauden" varsinkin jos suosittu kämppä

Vierailija
46/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole ihan persaukinen, niin suosittelisin neuvottelemaan esim. 1 viikon päällekkäistä sen sijaan, että täytyy yhtenä päivänä hoitaa muutto ja vanhan siivoaminen. Helpottaa stressiä merkittävästi.

Vierailija
47/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasopimuksessa on päivämäärät, jolloin vuokrasuhde alkaa, ja vuokra maksetaan sen mukaisesti. Vuokranantaja ei ole hyväntekijä eikä sosiaalitäti, eikä vuokranmaksu ole neuvottelukysymys. On vuokralaisen tehtävä järjestää asiansa oikea-aikaisesti. Vastuu on hänellä.

Vierailija
48/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrasopimuksessa on päivämäärät, jolloin vuokrasuhde alkaa, ja vuokra maksetaan sen mukaisesti. Vuokranantaja ei ole hyväntekijä eikä sosiaalitäti, eikä vuokranmaksu ole neuvottelukysymys. On vuokralaisen tehtävä järjestää asiansa oikea-aikaisesti. Vastuu on hänellä.

No mutta jos ei ole varaa maksaa päällekkäistä vuokraa vanhaan asuntoon. Eikös sitä varten vuokravakuus ole että voivat siitä ottaa?

Vierailija
49/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko kyse yhden päivän jatkosta? 

Vierailija
50/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olin joustava. Sanoin, että saa lähteä heti, kun tarvii. 

Vierailija
51/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta jos ei ole varaa maksaa päällekkäistä vuokraa vanhaan asuntoon. Eikös sitä varten vuokravakuus ole että voivat siitä ottaa?

Vuokravakuus on sitä varten, että sillä korvataan poismuuttotilanteessa vuokralaisen aiheuttamat vahingot asuntoon, jos niitä on tullut. Sitä ei käytetä muuhun. On ihan sinun vastuullasi maksaa vuokra vuokrasopimuksessa mainitusta päivästä alkaen. 

Vierailija
52/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravakuus on sitä varten, että sillä korvataan poismuuttotilanteessa vuokralaisen aiheuttamat vahingot asuntoon, jos niitä on tullut. Sitä ei käytetä muuhun. On ihan sinun vastuullasi maksaa vuokra vuokrasopimuksessa mainitusta päivästä alkaen. 

Ei ole tullut vahinkoja. Kai nyt vuokranantaja jotenkin voi neuvotella, jos myös pitkäaikainen vuokralainen? Vaikka antaa maksuaikaa

Vierailija
53/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päällekkäisen vuokran voi ottaa vakuudesta.

Voiko näin tehdä?

Olen 3 kertaa tehnyt ja ei mitään ongelmaa, esim viime asunnossa jätin tahalteen 2 viimeisen kuun vuokrat maksamatta ja vuokranantaja otti ne Kelan vakuudesta, sain siis itselleni 1600€ ilmaista rahaa.

Tämähän ei pidä paikkaansa.

Vierailija
54/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua. Olen muuttanut elämässäni noin 20 kertaa enkä ole koskaan maksanut kuukaudelta kahden asunnon vuokraa. Aina on onnistunut muutto kuun vaihteessa, ihan sama onko se vika vai eka päivä.

Vierailija
55/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylekin tekee jos mitäkin pillu kirjaa. miksei vuokralaisten vukran antajan ohjelmaa. niin pihalla on vuokralaiset vastiustaan oikeuksistaan.  

Vierailija
56/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmeniä kertoja olen muuttanut, enkä koskaan ole maksanut päällekkäisiä vuokria. Kun ennakoi vähän asioita, niin ei joudu moisia edes miettimään. 

Jos uusi asunto on ollut heti vapaa, olen ilmoittanut milloin voin muuttaa, aina on sopinut.

Jos uuden asunnon vapautumispäivä on tiedossa, olen irtisanonut entisen sen mukaan.

Koskaan vuokranantaja ei ole valittanut minun kuulteni, että tulee "tyhjä" kuukausi. Niin vaan voi käydä sijoitusasuntojen kanssa. 

Usein olen saanut myös avaimet uuteen asuntoon jo pari viikkoa ennen varsinaista muutopäivää (jos asunto on ollut tyhjä) ja ehtinyt siivoilla paikkoja. Tämä tietysti vain yksityisillä markkinoilla.

Muutot on tehty pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa, ei pikkukylissä.

Lisään vielä, että todella paljon merkitsee tulevan vuokralaisen ulkoinen olemus ja käytös, kun asioista ryhdytään sopimaan.

Vierailija
57/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule ei tarvite muuttaa ollenkaan jos et halua.

Vierailija
58/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmeniä kertoja olen muuttanut, enkä koskaan ole maksanut päällekkäisiä vuokria. Kun ennakoi vähän asioita, niin ei joudu moisia edes miettimään. 

Jos uusi asunto on ollut heti vapaa, olen ilmoittanut milloin voin muuttaa, aina on sopinut.

Jos uuden asunnon vapautumispäivä on tiedossa, olen irtisanonut entisen sen mukaan.

Koskaan vuokranantaja ei ole valittanut minun kuulteni, että tulee "tyhjä" kuukausi. Niin vaan voi käydä sijoitusasuntojen kanssa. 

Usein olen saanut myös avaimet uuteen asuntoon jo pari viikkoa ennen varsinaista muutopäivää (jos asunto on ollut tyhjä) ja ehtinyt siivoilla paikkoja. Tämä tietysti vain yksityisillä markkinoilla.

Muutot on tehty pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa, ei pikkukylissä.

Lisään vielä, että todella paljon merkitsee tulevan vuokralaisen ulkoinen olemus ja käytös, kun asioista ryhdytään sopimaan.

Useimmissa ainakin minun seudullani lukee, että esim "vapaa 1.6" alkaen. Joten onko se yleistäkin, että vuokranantajalle sopii, että muuttaisin vasta 1.7. Luulisi, että he saisivat sit heti 1.6 vuokralaisen jos vielä nätti asuntokin. Mulla vielä se ongelma, että olen työtön, niin ei minulla ole varaa maksaa päällekkäistä vuokraa vaikka vuokravakuuteen itse säästänyt. Joutuisin mahdollisesti pyytää lainaa vanhemmiltani.

Vierailija
59/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy nykyiseltä vuokranantajalta, jos hän lyhentää sopimusta. Sieltä loppupäästä. 

Vierailija
60/64 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kysyä, saisiko avaimet pari päivää etukäteen, jos asunto on tyhjillään. Tosin näin vuokranantajan näkökulmasta avaimet on saanut, kun takuuvuokra ja ensimmäisen kuukauden vuokra on maksettu. Eli kyllähän siinä vuokralaiselle tulee paljon kuluja, kun takuuvuokra on todennäköisesti vielä kiinni vanhassa asunnossa ja uuden asunnon vakuus pitäisi pystyä maksamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän