Pakko tehdä elämäntapamuutos, mutta miten kun itsekuri ei riitä😭
Olen alle 30v. Aloitin pari vuotta sitten unettomuuteen lääkitykseksi Mirtazapinin. Lääke toimii hyvin, mutta aiheuttaa kauhean ruokahalun ja olen lihonut yli 20kg. Olen 160cm pitkä ja painan yli 80kg. Verikokeissa todettiin nyt kilpirauhasen vajaatoiminta (aloitettiin thyroxin) ja esidiabetes (paastosokeri 6.0).
Syön aamulla ja illalla vaaleaa höttöleipää ja juustoa. Juon liikaa omenamehua ja myös limpparia. Alkoholia onneksi vain satunnaisesti yksi tölkki. En polta. Syön liikaa roskaruokaa ja joka päivä suklaata.
Olen niin hirveässä sokerikoukussa enkä millään onnistu lopettamaan tätä kaikkea mässytystä, mutta tämä sairastuttaa minut!!
Syöminen on paras asia elämässäni, mistään muusta en saa niin paljon nautintoa.
Millä ihmeellä tällainen läski mässyttäjä saa muutettua elämäntapojaan? 😭 Liikuntakin tuntuu kauhealle, tulee heti huono olo (koska kunto on niin huono).
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on aika yksilöllisiä aineenvaihdunnan, suolistobakteerien ja stressin siedon kanssa.
Etsi ja kokeile, mikä on sinulle hyväksi. Se on usein se helpoin, toimivin ja yksinkertaisin.
Jollekin tuhti aamupala on parasta, toiselle sen jättäminen välistä. Joku jättää kaikki hiilarit pois ja toinen laskee kalorit.
Minä en laihdu laskemalla kaloreita olleenkaan niin hyvin kuin pudottamalla hiilarit kokonaan pois. Painoni myös pysyy pois. Joku toinen laskee kalorit ja punnitsee kaiken tarkkaan ja laihtuu ja voi parhaiten niin.
Itse laihdutus on oikeastaan aika helppoa, mutta painon pitäminen ei todellakaan ole. Keho pyrkii koko ajan siihen painoon joka oli ennen laihtumista. Rasvasolut huutaa täytettä ja ylipainoisilla niitä rasvasoluja on määrällisesti paljon. Myös sillä laihtuneella ex- lihavalla. Ne solut ei katoa vaan tyhjenee. Odottaen täyttymistä.
Tämä mekanismi on syy siihen, miksi "kuurit" epäonnistuvat ja pysyvä elämäntapamuutos on ainoa keino pitää nuo solut tyhjinä. Se vaatii jatkuvaa työtä niitä biologisia viestejä vastaan, jotka yrittävät palauttaa kehon takaisin aiempaan maksimipainoon.
Tätä ”hoidetaan” ensisijaisesti monipuolisella ruokavaliolla, jossa on runsaasti kuituja, vähän kovaa rasvaa ja vähän runsaasti sokeria sisältäviä tuotteita.
"Kovassa" rasvassa on energiaa saman verran kuin "pehmeässä" rasvassa. Typerä neuvo siis vaihtaa rasvan laatua.
Jos syöt enemmän kuin kulutat, niin paino nousee. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, niin paino laskee.
Yksinkertaista.
Hanki työpaikka, jossa teet fyysistä työtä.
Jotta aineenvaihdunta lähtee käyntiin pitäisi tehdä lenkki pian herättyä ja mitään ei saa syödä ennen sitä. Korkeintaan musta kahvi ja vaikka 20 min kävelylenkki mieluummin rivakkaa tahtia. Moni on saanut parhaan avun noin.
Vierailija kirjoitti:
Jotta aineenvaihdunta lähtee käyntiin pitäisi tehdä lenkki pian herättyä ja mitään ei saa syödä ennen sitä. Korkeintaan musta kahvi ja vaikka 20 min kävelylenkki mieluummin rivakkaa tahtia. Moni on saanut parhaan avun noin.
Aineenvaihdunta on käynnissä kaiken aikaa eikä se jotenkin mystisesti käynnisty aamulenkillä.
No mutta sinä olet noin nuori! Ehdit mitä vaan muuttamaan ja tekemään. Hauskaa kun huomaat eron voinnissasi ja ulkonäössäsi nopeasti.
Itse olen 50 ++ ja paaaljon vaikeampaa saada kroppaa ja aineenvaihduntaa käyntiin näillä vuosilla ja läskeillä. Mutta onnistuupa kuitenkin!
Löysin ja löydän youtubesta erilaisia treenejä, ensin kokeilin tuolijumppaa, 10-20min juttuja, sit löysin vaikka mitä pilates for beginners, jos jonkinlaista seniors shaping ja zumbaa ja ja ja,
Siinä samalla hoksaa ettei enää tee mieli mitään sokeriherkkuja kun on niin kiva olo jostain jumpasta.
Nyt on mennyt vuosi ja 5 kk. Miinus 12 kg, en tee enää niitä tuolijooga/tuolijumppaa kun ei enää tarvitse, olen nimittäin paljon paremmassa kunnossa.
Mieluummin täysjyväviljaa ja kasvirasvaa. Eläinrasvat ei ole terveellisiä ja täysjyväviljasta saa tarvittavaa kuitua.