AA-kerhoon nuorella iällä
Olen aika nuori ja sillä se mietityttääkin, että kehtaako edes kokeilla AA:ta. Ajatus myös itsessään pelottaa ja haluaisin kuulla kokemuksia siitä. Onko edes kannattavaa mennä? Voiko se todella auttaa? Millaisia kokoukset yleensä ovat ja miten toimin, jos en halua itse puhua siellä?
Kommentit (15)
Iällä ei ole merkitystä. Mene ihmeessä. Siellä ei myöskään ole pakko puhua, jos ei halua. Kerro jollekin rohkeasti, että olet ekaa kertaa, sinua tuetaan ja neuvotaan. Siellä kaikki haluavat kaikkien onnistuvan.
Juokaa vaan....turhaa kipristellä..ilo ilman viinaa on teeskentelyä..
NA-ryhmissä on usein nuorempaa porukkaa, eikä se haittaa, jos olet käyttänyt "vain" alkoholia. Hyvin niissä otetaan ensikertalaiset vastaan.
Itse olin 26v kun menin AAkerhoon. Aluksi jännitti ,mutta heti kaikki oli ystävällisiä kavereita. Jatkoin käymistä 3 vuotta . Raitistuin ja sain sieltä muutamia hyviä kavereita. Suosittelen.
Mä kävin parikymppisenä ja kivaa porukkaa oli, vaikka keski-ikä yli 50. Kaikissa aa-ryhmissä, joissa olen käynyt, ei ole ollut kiertävää puheenvuoroa vaan jokainen halukas ottaa erikseen puheenvuoron. Kukaan ei suhtaudu erikoisesti, vaikka et koskaan puhuisi mitään. Loppupuolella tulee pidempiä hiljaisia taukoja ja silloin on hyvä tilaisuus harjoitella sanomalla jotain ihan lyhyesti. "En ole aiemmin käynyt ja aika paljon jännittää..."
Vierailija kirjoitti:
NA-ryhmissä on usein nuorempaa porukkaa, eikä se haittaa, jos olet käyttänyt "vain" alkoholia. Hyvin niissä otetaan ensikertalaiset vastaan.
Ei sinne voi mennä jos käyttää vain alkoholia, koska nää keskittyy oikeasti siihen ongelmaan ja tehdään tehtäviä joissa pitää oikeasti kertoa mikä sut johti käyttämään mitäkin ainetta ja millä tavalla voisit pysyä siitä erossa yms. Ja kerätään puhtaita päiviä. Nää ryhmät on paljon enemmän kuin pelkkää keskustelua ja kahvittelua. Eli valitse AA jos alkoholi on ongelma ja NA jos olet sekakäyttäjä tai narkomaani.
Menin 24-vuotiaana, onneksi. Sen jälkeen on ollut hyvä elämä. Parempihan se on nuorena hoitaa asiat kuntoon. Ehdit nauttia elämästä paljon enemmän.
NA-ryhmissä alkoholi kuuluu myös kiellettyjen listalle. AA-ryhmässä voi silti saada enemmän vertaistukea, kun kokemukset ovat enemmän samankaltaisia. Esimerkiksi alkoholia tarjotaan lähes kaikkialla, jopa vauvan ristiäisissä, huumeita harvemmin niin tyrkytetään tai loukkaannutaan jopa jos et käytä.
Sama täällä, mutta en aio kuitenkaan mennä. Juon mieluummin, se on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Juominen on helppoa lopettaa ilman ulkopuolista apua. Kestä krapula ja sen jälkeen sä alat järjestää muuta ajanvietettä juomisen tilalle. Esimerkiksi kuntosali toimii monelle.
Tiedätkö, juuri mietin että lähtisin huomenna käymään AA-palaverissa pitkästä aikaa. Mä olen vasta 23-vuotias, mutta olen alkoholisti enkä pysty raitistumaan omin neuvoin. Viimeksi kävin AA:ssa kesällä 2024, mutta kävin tuolloin vain muutaman viikon ajan ja ratkesin ryyppäämään, jonka jälkeen lopetin käymisen. Tuon jälkeen minulla on ollut satunnaisia raittiita kausia, pisimmillään kuukauden tai kahden mittaisia mutta ne ovat aina päättyneet ratkeamiseen. Nyt olen taas miettinyt AA:ta kun olen vittuuntunut tähän sairaalloiseen ja epäterveeseen elämäntyyliin. Rohkeasti vaan, siellä otetaan ystävällisesti vastaan sekä nuoret että vanhat. Kaikilla on yhteinen ongelma, eikä kukaan ole toista parempi tai huonompi, vahvempi tai heikompi. Siellä saa puhua luottamuksellisesti tai olla puhumatta ja vain kuunnella, saat itse valita. Voit myös päättää olla käymättä enää toista kertaa mikäli niin päätät, kukaan ei pidä käynneistäsi kirjaa eikä yritä pakottaa sinua jäämään tai käymään. Tsemppiä sinulle.
Tuolta löytyy listattuna Suomen face-to-face-ryhmät ja niiden kokoontumisajat ja -paikat sekä verkkoryhmät. Jos jännittää liikaa niin voit osallistua verkkoryhmään puhelimella tai tietokoneella. Voit myös soittaa joko AA:n valtakunnalliseen tai oman paikkakuntasi AA:n auttavaan puhelimeen, jotka myös löytyvät listattuna tuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juominen on helppoa lopettaa ilman ulkopuolista apua. Kestä krapula ja sen jälkeen sä alat järjestää muuta ajanvietettä juomisen tilalle. Esimerkiksi kuntosali toimii monelle.
Viinattomuuteen voi kuolla, jos lopettaa noin vain
En ole käynyt, mutta alkoholistina kannustan menemään. Ymmärtääkseni heille on tuttu tilanne, että ensikertalaista jännittää ja sinut otetaan luultavasti hyvin vastaan.