Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun puoliso ei muista suunnitelmia?

Vierailija
03.05.2026 |

Puolisoni usein sanoo, että ei ole kuullut koskaan asiasta, josta on puhuttu aiemmin. Välillä kyse voi olla tilanteesta, jossa mies on muka kuunnellut, vaikka ei ole. Joskus tilanteesta on käyty pitkä keskustelu hänen kanssaan ja silti kuulemma ei ole asiasta koskaan kuullut.

Pitäisikö käydyt keskustelut tallentaa ja lähettää säännöllisesti kuultavaksi?

Tänään taas tuleva lomamatka peruuntui. Miehelle tuli täytetä yllätyksenä, että oltiin sovittu pitkän viikonlopun reissu. Ei muista, että muutama viikko sitten sanoi, että voi ottaa perjantain saldovapaana, ei muista, että lupasi kysyä vanhemmiltaan, voidaanko tulla yhdeksi yöksi sinne, ei muista, että kun sanoin, pitäisikö hänen merkitä päivä (työ)kalenteriinsa, jotta ei laita siihen muuta, niin sanoi, että ei tarvitse, muistaa kyllä. Ei kuulemma olla koskaan puhuttu. 

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dementiatesti?

Dementiaa voi olla nuorillakin. Käyttääkö niin paljon alkoholia, että olisi vaikuttanut tuolla tavalla? Vai onko muutenkin äärimmäisen hajamielinen - vai eikö vain  piittaa siitä, mitä sinun kanssasi on sovittu.

Kalenterit ovat oikein hyviä olemassa.

Vierailija
42/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen on muuten? Tuntemillani ADHD-ihmisillä on usein tuollaista muistamattomuutta kun keskittymisen kanssa on ongelmia ja työmuisti on lyhyt.

Tätä myös ehdottaisin. Itse valvon ja vaadin, että mies laittaa sovitut asiat kalenteriin ja välillä jopa itse katson takana, ettei siellä ole valmiina mitään. Kaikki matkavaraukset ja muut hoidan aina minä, jotta asiat varmasti on kunnossa. 

Miten ihmeessä jaksatte paapoa tuolla tavalla aikuista ihmistä? Eihän sellainen ikinä opi ottamaan omasta elämästään vastuuta, jos joku koko ajan huolehtii kuin pikkulapsesta. Aloittajan tilanteessa minä alkaisin aika äkkiä tehdä sellaisia suunnitelmia, että eivät olisi miehestä riippuvaisia. Toisin ne kyllä selvästi miehelle ilmi ja kirjoittaisin perhekalenteriin, ettei voi väittää niiden olleen salaisia. Mutta omaa elämääni en alkaisi pilaamaan tuollaisen miesvauvan takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen seinäkalenteri! Kirjoitatte asiat muistiin niin, että molemmat on siinä tilanteessa mukana. Ja mies kirjoittaa, ettei voi myöhemmin väittää, että sinä itse olet lisäillyt kalenteriin asioita. 

Vierailija
44/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattui ihan h*lvetisti tajuta että ex-mies muisti oikein hyvin kaikkiin muihin liittyvät sovitut asiat. Minä en ollut hänelle tärkeä, joten minuun liittyvät sovitut asiat jouti unohtaa. Enkä tarkoita että olisin itse yksin sanellut mitä, milloin ja miten tehdään vaan esim. kun hänellä oli toimenpide mikä vaati saattajan ja sovittiin minun kuskaavan, odotan kotona turhaan kun unohti mainita että aika peruuntui ja siirtyi. Vaikka peruuntuminen oli jo tiedossa kun käynnistä edellisenä iltana vielä puhuin. Olin vieläpä perunut oman juttuni tuon käynnin takia. Kavereilleen ja äidilleenkin oli muistanut kertoa heti peruuntumisesta. 

Ihan vasta sain tietää miten ex on eräänkin asian hoitanut ja huolehtinut viimeisen päälle. Vastaavat asiat kanssani selitteli aina huonomuistisuudellaan. Puhdasta välinpitämättömyyttä minua kohtaan se oli.

Kun lopulta tajusin tuon jätin hänet. Mutta sattuu se vieläkin saada tietää kuinka eri tavoin hän kohtelee muita. 

Vierailija
45/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää yhteinen kalenteri esim. gmailin kautta. Ei voi tulla epäselvyyksiä. Siinä on sellainen ominaisuus, että voit laittaa omat yksityiset merkintäsi vaikkapa vihreällä, ja yhteisille (molemmille osapuolille näkyvät merkinnät) vaikka punaisella. 

Vierailija
46/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan aina kaiken sovitun kalenteriin, mies sitten hyväksyy kutsun saman tien. 

Toimii hyvin. 

Vierailija
47/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VAi on ap huolissaan naisten hyvinvoinnista?

Samaan aikaan Helsingissä!

https://x.com/jesserauhamo/status/2050916539025482023

Ystävääni ja hänen naisystäväänsä puukotettiin Helsingissä vappuna.

He olivat viettämässä iltaa tuhansien muiden tapaan Helsingin keskustassa. Poistuessaan kotiin päin noin kymmenen hengen ulkomaalaistaustainen porukka alkoi seurata heitä ja huudella naiselle solvauksia, kuten ”blondi huo ra”.

Ystäväni puuttui tilanteeseen ja pyysi lopettamaan epäasiallisen huutelun, mihin porukan jäsenet vastasivat: ”Turpa kii, sun muija on blondi suomi huo ra.”

Tilanne kärjistyi käsirysyksi, ja siinä vaiheessa esiin vedettiin teräase. Lopputuloksena naisystävää puukotettiin kasvoihin, ja ystäväni sai osumaa kasvojen alueelle. Nainen myös ryöstettiin tilanteessa: laukusta varastettiin kamera, matkalaturi ja hajuvesi.

Poliisiauton saapuminen paikalle lopulta de-eskaloi tilanteen, ja porukka poistui juosten paikalta.

Ystäväni ja hänen naisystävänsä kuljetettiin molemmat sairaalan päivystykseen. Ystäväni soitti minulle yöllä hädissään ja kysyi, miksi joku tekee noin. En osannut vastata.

Paljon on ainakin vasemmalta pyydetty tuomitsemaan naisiin kohdistuva väkivalta. Tuomitseeko vasemmisto myös tämän?

Kaikki väkivalta on tuomittavaa. 

Vierailija
48/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskuormitus liian suuri, burnout lähellä.

Ja päälle nalkuttava spermaviemäri joka ei tue vaan ainoastaan haastaa riitaa.

Kannattaisko tehdä asialle jotakin?

Juu, kannattaa jättää se emakko ensin.

Ei ole kuitenkaan minun hommani, eikä ole puheyhteyttä spermaviemärin puolisoon.

Voitko ap välittää terveiset?

Kerropas nyt, että miksi tässä ketjussa olet naisia nimittelemässä? Tässä ketjussa ei ole miehiä yleistetty vaan puhuttu yksittäisistä. Ja annettu ihan hyviä neuvojakin, ja koetettu ymmärtää mistä johtuu. Sinä tulet tänne haukkumaan ja pilaamaan ketjua. 

Vierailija
49/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on saldovapaa. En ole ottanut koskaan mitään vapaata keskellä viikkoa. Olisi noloa pyytää vapaapäivä työnantajalta.

Vierailija
50/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaiskuormitus liian suuri, burnout lähellä.

Ja päälle nalkuttava spermaviemäri joka ei tue vaan ainoastaan haastaa riitaa.

Kannattaisko tehdä asialle jotakin?

Juu, kannattaa jättää se emakko ensin.

Ei ole kuitenkaan minun hommani, eikä ole puheyhteyttä spermaviemärin puolisoon.

Voitko ap välittää terveiset?

Miksi pitäisi holhota toista? Jos mies on niin saamaton että ei osaa hakea itselleen apua tai erota huonosta suhteesta niin olkoot. Kuka jaksaa perässävedettävää saamatonta tossukkaa.

Vierailija
51/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen seinäkalenteri! Kirjoitatte asiat muistiin niin, että molemmat on siinä tilanteessa mukana. Ja mies kirjoittaa, ettei voi myöhemmin väittää, että sinä itse olet lisäillyt kalenteriin asioita. 

Hyvä vinkki, tuo että mies kirjoittaa. Nyt minä kirjoitan kaiken sopimamme seinäkalenteriin miehen nenän edessä, mutta mies ei siihen kiinnitä huomiota/katso kalenteria myöhemmin.

Vierailija
52/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on saldovapaa. En ole ottanut koskaan mitään vapaata keskellä viikkoa. Olisi noloa pyytää vapaapäivä työnantajalta.

Vapaiden pito on lakisääteistä. Eli sinäkö et pidä vuosilomia tai saldoja, koska se on noloa?

Vierailija
53/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla sama ongelma kun minulla oli edellisessä parisuhteessa että minä kun tein suunnitelmat ja mies ei niitä muistanut ja kun aloimme tarkemmin selvittämään niin minä en ollut koskaan ääneen sanonut miehelle niitä suunnitelmia mitä itse tein. Ja kyllä minäkin syytin miestä siittä että ei kuunnellut minua mutta paljastui semmoisia että mies ei ollut edes kotona vaan oli työkeikalla silloin kun tein ne suunnitelmat ja näin ollen en edes voinut niitä miehelle sanoa.

Tätä ongelmaa on aika monella naisella. Suunnitellaan viikonlopun menot omassa päässä kertomatta miehelle. Ja sitten raivotaan kun mies ei ole osannut lukea ajatuksia

Vierailija
54/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla sama ongelma kun minulla oli edellisessä parisuhteessa että minä kun tein suunnitelmat ja mies ei niitä muistanut ja kun aloimme tarkemmin selvittämään niin minä en ollut koskaan ääneen sanonut miehelle niitä suunnitelmia mitä itse tein. Ja kyllä minäkin syytin miestä siittä että ei kuunnellut minua mutta paljastui semmoisia että mies ei ollut edes kotona vaan oli työkeikalla silloin kun tein ne suunnitelmat ja näin ollen en edes voinut niitä miehelle sanoa.

Tätä ongelmaa on aika monella naisella. Suunnitellaan viikonlopun menot omassa päässä kertomatta miehelle. Ja sitten raivotaan kun mies ei ole osannut lukea ajatuksia

Juu, minunkin mieheni sanoo, että en ole kertonut hänelle mitään suunnitelmistani. Ei auta, että kaksi muutakin perheenjäsentä sanoo ollensa paikalla, kun asiasta on puhuttu (kuulemma olemme puhuneet vain keskenämme) ja kaikki muistamme miehen osallistuneen keskusteluun esim.sanomalla, että voi ostaa oman lippunsa Erenderillä, suunnitelma kuulostaa hauskalta ja kannattaisi pysäköidä miehen tietämään  liittymäparkkiin ja että sanoo lomapäivästä ylihuomenna nähdessään pomonsa. Ei olla puhuttu, piste. 

Vierailija
55/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen on muuten? Tuntemillani ADHD-ihmisillä on usein tuollaista muistamattomuutta kun keskittymisen kanssa on ongelmia ja työmuisti on lyhyt.

Miksi tunnet adhd-ihmisiä?

Vierailija
56/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että äijä pihalle ja ap terapiaan selvittämään, miksi on 10 VUOTTA sietänyt tuollaista kohtelua. Tsiisus

Vierailija
57/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen adhd ja muistan pikkutarkasti kaiken tärkeän ja sovitun. Jonkun jonninjoutavan horinoita en kuuntele vaan mietin omiani. Ajattelenkin, että ap:n kumppani ei välitä tarpeeksi. Jos olisi hänelle tärkeitä juttuja niin varmasti muistaisi.

Vierailija
58/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

:DDDD kyllä vähän naurattaa miten naiset ovat täällä häseltämässä aikuisen miehen takia ja keksimässä vaikka mitä systeemejä kuin alakoululaiselle. Todellisuudessa miestä ei kiinnosta paskan vertaa koska vaimo ei kiinnosta saatujen hyötyjen ulkopuolella mitenkään. Jos kyseessä olisi oikeasti kiinnostava nainen niin mies muistaisi vaimostaan ihan kaiken perskarvojen määrästä lähtien.

Vierailija
59/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei käytä puhelimen kalenteria? 

Tässä tilanteessa sanoi, että ei tarvitse laittaa kalenteriin, kun muistaa muutenkin. Mikä sinänsä oli minusta tyhmää, kun perjantain poissaolon on hyvä näkyä työkalenterissa muillekin ajoissa.

Ap

Pyydät vaan aina kirjallisesti kuittauksen (eli se whatsup tai vaikka sähköposti), että tieto tuli perille ja kuulin tämän. Ei voi sitten myöhemmin väittää, että ei ole kuullut ja kun jää sitten muutaman kerran yksinään kotiin (tai lastenvahdiksi), niin kaipa alkaa kantapään kautta oppimaan. Tuota toki ei voi kovin kalliilla matkoilla tehdä, mutta pikku reissut kyllä voi tehdä siten, että se joka ei ole mukamas koskaan kuullutkaan mitään asiasta jää sitten kotiin.

Ethän vaan ole niitä naisia, jotka pakkaa miehen sukat, kalsarit yms. kassiin valmiiksi. Ihan liikaa olen kuunnellut tuttavapiirissäni näitä miehiä, jotka esim. yhteisellä mökkireissulla kyselle koko ajan vaimoltaan, että missä mun sukat on, missä mun pyyhe on jne. 

Vierailija
60/68 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin kävi monesti niin, että en ollut kuulemma suunitelmista ja sovituita menoistani kertonut. Mulla meni hermo, kun mies olikin sitten joskus sopinut samalle ajalle omia menojaan.  Eikä muuten haittaa molempien omat menot, mutta tulee lapsenvahtiongelmia... Otin sitten vihkon, johon kumpikin kirjoittaa oman tai yhdessä sovitun menon ja toinen allekirjoittaa, että on nännyt. Ja laittaa itselleen kalenteriin. Jos tämän jälkeen vielä tulee päällekkäisyyksiä, niin se peruu oman menonsa, joka on aiemmin allekirjoittanut nähneensä toisen suunnitelmat. Mies tälle mun vihkolle naureskelee, mutta itse olen tyytyväinen, että on näin mustaa valkoisella ja voin vedota tähän, vaikka miehellä ois omasta mielestään tärkeämpi meno. Tai sitten hän hoitaa lapsenvahdin hommaamisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä