Miksi ihmeessä puoliksi tuntemattomat ihmiset kutsuvat toisiaan häihinsä???
Meille tuli kutsu serkultani. Kutsu oli osoitettu minulle, miehelleni ja esikoisellemme. Hieman nauratti, sillä meille on syntynyt viime tapaamisen jälkeen 2 lasta lisää ja nuorinkin on jo kohta kaksivuotias...
Miksi ihmeessä jotkut tahtovat kutsua kaikki mahdolliset ihmiset? Saadakseen juhlista " näyttävät" kun on satoja vieraita? Kannattaako oikeasti maksaa juhlat tuntemattomille?
Kommentit (43)
" mitä enemmän vieraita sitä enemmän rahhoo/lahjoja.... "
Vierailija:
sanoin että saavat enemmän. taatusti 10 vierasta antaa enmän lahjoja rahaa kuin 2?? en puhunut missään vaiheessa voitosta.
Ei muuten välttämättä anna ;).
Tai ainakin yrittävät. Meillekin " ehdotettiin" kutsuttavaksi vanhempieni tuttavapariskunta, joita emme ole ikinä tavanneet. Eipä menny läpi se " ehdotus" , juuri siitä syystä että en ala rahoillani syöttämään tuntemattomia.
Vierailija:
sellaisia, että eivät unelmoi yhdestä prinsessapäivästä ja kiukuttele sen kanssa vuosikausia ja itke häiden jälkeen vuosikausia kun kaikki ei vastannutkaan odotuksia.
en sanonut että olisi voittoisaa tai saisi omansa pois tms. vaan sanoin että saa enemmän kun kutsuu enemmän vieraita. En ole missään vaiheessa sanonut, että jos häät makaa 5000 miin saa sen lahjoina rahoina takasin. vaan että jos jokainen vieras vaikka antaa 10¿ niin 2se on vain 20 .. 10 se on jo 100... tajuaako vai haenko vielä rautalankaa?
Vierailija:
Tai ainakin yrittävät. Meillekin " ehdotettiin" kutsuttavaksi vanhempieni tuttavapariskunta, joita emme ole ikinä tavanneet. Eipä menny läpi se " ehdotus" , juuri siitä syystä että en ala rahoillani syöttämään tuntemattomia.
Me kutsuimme vain lähimmät sukulaiset ja ystävät, ja siltikin vieraita tuli n. 70. Anoppi yritti ehdottaa, että eikö sinne voisi kutsua kaikki hänen sisarensa, kun joku miehen serkkukin oli kutsunut (kutsuimme vain yhden sisaren perheineen, jonka kanssa olemme tekemisissä). Anopilla on 9 sisarta eli olisimme joutuneet kutsumaan 8 sisarta perheineen lisää. Eli melkein 20 henkeä lisää! Ei onnistunut, todellakaan.
Vierailija:
en sanonut että olisi voittoisaa tai saisi omansa pois tms. vaan sanoin että saa enemmän kun kutsuu enemmän vieraita. En ole missään vaiheessa sanonut, että jos häät makaa 5000 miin saa sen lahjoina rahoina takasin. vaan että jos jokainen vieras vaikka antaa 10¿ niin 2se on vain 20 .. 10 se on jo 100... tajuaako vai haenko vielä rautalankaa?
Ei ole sanottua, että jokainen vieras tuo oman lahjan.
En aluksi ymmärtänyt et ajatustapasi olikin noin alkeellinen, kuin ekan luokan matikkaa :-)
Mut ei se mitään. Asia ymmärretty!
Vierailija:
Nimittäin jos kaikki 10 henkeä on samasta perheestä (vanhemmat ja 8 lasta) niin et taatusti saa samaa rahaa kuin esim 5 pariskuntaa (=10 henkeä) antaisi.
koska vanhemmat ei osaa huomioida heitä lahjassaan vaan tuovat 4 henkiseltä perheeltä lahjan arvoltaan vain 2 hengeltä. Lapset sitten syövät siivellä kun heistä ei ole maksettu lahjaa.
Siksi meillä oli häät vain aikuisten kesken.
siis tarkoitin häitä yleensä, en juuri teidän tapaustanne.
-24-
Kutsuun vaan että kuka tuo kakun, karjalanpaistin, voileipäkakun & kuka panee kaljan!
Minä ilahdun hääkutsuista, joten menen ilomielin häihin. Jotkut kutsut tulevat läheisemmiltä ja jotkut kaukaisemmilta tutuilta.
Ja mun mielestä, jos te muut ette halua jonnekin häihin mennä, niin älkää menkö! Ei mikään pakota.
Pitääkö yksinkertaisesta asiasta tehdä yhtään tämän mutkikkaampaa.
Johan kuulostaa ikävälle, en voi muuta sanoa. Teillä ei varmasti ole lapsia itsellänne, ja vois melkeen veikata ettei tulekkaan..
esim meillä oli tilanne että mies on hyvin läheinen serkkujensa kanssa. etiketin mukaan jos heidät kutsutaan myös minun puoleltani tulisi kutsua serkut. minulla ei kuitenkaan serkut olleet läheisiä ja heitä (ekaserkut perheineen) olisi tullut noin 150...
me jätimme siten serkut kokonaan kutsuista pois.
mieheni suvussa käytiin kova vääntö asiasta.
Vierailija:
esim meillä oli tilanne että mies on hyvin läheinen serkkujensa kanssa. etiketin mukaan jos heidät kutsutaan myös minun puoleltani tulisi kutsua serkut. minulla ei kuitenkaan serkut olleet läheisiä ja heitä (ekaserkut perheineen) olisi tullut noin 150...me jätimme siten serkut kokonaan kutsuista pois.
mieheni suvussa käytiin kova vääntö asiasta.
Ihmettelen miten harva täällä tietää etiketistä.
Mikä ap:n ongelma tässä tapauksessa on? Alun perin se tuntui olevan se, että joku järjestää häät joihin kutsuu vieraita.
Tän ongelman ratkaisisin ap:n kohdalla niin, että jos hän haluaa mennä häihin, niin sitten hän menee, ja jos ei halua, niin ei mene.
Vierailija:
Ihmettelen miten harva täällä tietää etiketistä.
Yhden serkun voi kutsua sillä perusteella, että hän oli erityisen läheinen (=ystävä), jolloin serkkuus ei ollut ensisijainen kutsumisen peruste. Muut voi jättää tällä perusteella kutsumatta.
Ystäväni oli jostain keksinyt, että etiketin mukaan kutsuun laitetaan molempien puolisoiden nimet, ja jos ei olla naimisissa, niin sitten kutsutun nimi + avec.
Voitte vain kuvitella, kuinka omituiselta tuntuu vastaanottaa kutsu, jossa pitkäaikaista asuinkumppania ei tunnusteta omalla nimellään, vaan hän on joku persoonaton avec.
ymmärtäisivät, että heidät on kutsuttu vain sen vuoksi, että on pakko.
He voisivat vähän käyttää järkeä ja kieltäytyä kunniasta vedoten vaikka kiireisiin. Johan sen nyt tyhmäkin ymmärtää, että kaukaisempia tuttuja lapsuudesta ja etäisiä serkkuja ei oikeasti haluta, mutta heidät on pakko kutsua kun kutsutaan muitakin. Heidän tehtävä on tajuta, että heitä ei haluta sinne. Eli ap:n tapauksessa on ilmiselvästi vihjattu, että heidän ei odoteta saapuvan. Näin minä ymmärtäisin.
Itse olen etäisiin kutsuihin lähettänyt lahjan ja ilmoittanut, että en pääse.
Meillä ainakin yhden vieraan kustannukset ruokineen jne ovat n. 50¿. Luuletko, että rahaa saadaan 4 henkiseltä perheeltä se 200¿, mitä heihin satsattu?
Ei kuule ole vieraiden kutsuminen voittoisaa, kyllä tappiolle mennään. Tosin voitto tässä nyt ei olekkaan tarkoituksena vaan naimisiin meno ja juhliminen.