Älkää tuoko tippikulttuuria suomeen!
Tarjoilijat ansaitsevat rehellisen palkan! Ja palkat ei ikinä nouse, jos tippaaminen yleistyy.
Kommentit (111)
Toi tippien kerjääminen tekee ravintolakäynnistä vastenmielisen tapahtuman. Vähentää takuuvarmasti ravintoloissa käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippikulttuuri ollut Suomessa aika kauan, mutta poistui pikkuhiljaa, kun kortit tulivat käyttöön. Ei sitä aikoinaan pidetty minään kerjäämisenä, ei asiakaspalvelija koskaan sitä erikseen pyytänyt, koska tippiä annettiin aina hyvästä palvelusta.
Olen nähnyt tuon maksupäätetipin ensimmäistä kertaa Suomessa jo noin 15...20 vuotta sitten. Siitä ei "varoitettu" niinpä puoliso syötti vahingossa siihen kortin PIN koodin 😳 Saatiin korjattua ja samalla opittiin miten sen kohdan voi ohittaa syöttämättä mitään lukua.
Minä tein saman. Minun PINni alkaa vielä kasilla, mutta onneksi se pääte ei sitä huolinut, kai siinä oli joku raja Rossossa. Olisi tullut Carbonaralle hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeistä lähtöisin tämä tippauskulttuuri, koska siellä tarjoilijoilla on ollut niin huonot palkat.
Siellä tosin se palvelukulttuuri on aivan omalla tasollaan. Ainoa maa, jossa Katoava tarjoilija-ilmiötä ei tapahtu esim. siinä vaiheessa kun pitäisi saada tilattua lasku.
Samalla tavalla amerikassakin tarjoilijat osaavat kadota mystisesti silloin kun heitä tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippikulttuuri ei ole tulossa suomeen, vaan poistunut viime aikoina. 70-90-luvuilla oli itsestäänselvyys antaa hyvästä palvelusta tippiä, mutta korttimaksaminen vei sen pois.
Näinhän se oli. Ravintolassa jono ulkona, järjestysmiehelle 50mk vaivihkaa käteen niin pääsi suoraan sisälle "kaverin hakemaan". Tiskillä riitti jo vähempikin niin tarjoilu pelasi.
Jo ennen vanhaan kannatti välttää ravintoloita, joissa sai palvelua vain maksamalla tippiä etukäteen.
Me annetaan tippiä melkein aina ravintolassa ja aina hotellin siivoajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeistä lähtöisin tämä tippauskulttuuri, koska siellä tarjoilijoilla on ollut niin huonot palkat.
Siis niillä ei ole palkkaa siellä vaan se palkka koostuu nimenomaan asiakkaiden jättämistä tipeistä.
Höpöhöpö. Kyllä siellä palkkaakin maksetaan. Tipit on siihen ekstrana. Tippauskulttuuri ja jenkit on niin avokätisiä, ettei tarjoilijat siellä oikein haluaisi tuosta systeemistä luopuakaan. Ravintolaillallinen maksaa helposti siellä 200 taalaa, josta tarjoilija nettoaa nykyisellä 20-25% suositellulla tipillä 40-50 taalaa omaan taskuun.
Amerikassa rahaa suorastaan palvotaan. Onhan meilläkin rahanpalvojia, mutta Amerikka on täynnä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Tippikulttuuri ollut Suomessa aika kauan, mutta poistui pikkuhiljaa, kun kortit tulivat käyttöön. Ei sitä aikoinaan pidetty minään kerjäämisenä, ei asiakaspalvelija koskaan sitä erikseen pyytänyt, koska tippiä annettiin aina hyvästä palvelusta.
Ei ole ikinä ollut tapana Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri Näsinneulassa syömässä. Päätteelle oli juuri siihen maksutapahtuman alkuun lisätty tippipyyntö. Annoin tippiä, mutta toiste en enää mene. Mikään ei anna ravintolasta ala-arvoisempaa kuvaa, kuin tippikerjuu Suomessa, missä palkat on säädetty lailla.
Olisi hyvä tietää etukäteen, missä ravintoloissa on tippikerjäys ja missä ei. Mulle asiakkaana tämä on tärkeä valintaperuste.
Miksi annoit, jos se ärsyttää? En ymmärrä? Eiköhän se ole aika lailla kaikissa päättrissä se tippimahdollisuus ja mahdollisuus ohittaa se.
Vai eikö ihmiset ole huomannut, sen voi ohittaa? Annan teippiä, jos palvelu on hyvää. En automaattisesti. Enkä kalliissa paikoissa helposti. Niissä odotan "pokkurointia". Mutta esim jos Uber kuski ei mokaile, tai Wolt ei hidastele, niin teippiä saavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis niillä ei ole palkkaa siellä vaan se palkka koostuu nimenomaan asiakkaiden jättämistä tipeistä.
Tuo ei pidä paikkaansa. Jenkeissä tarjoilijoilla on peruspalkka, tosin pieni sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina ollut. Miten niin ei ole ollut? Vanhempani ovat tipnnneet, minä olen tipannut, lapseni on tipnanut. Kaverini antavat tippiä. Miten se muka ei ole ollut Suomessa? Tuskin minun elin piiri on ainoa, jotka ovat tipnnneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt tuon maksupäätetipin ensimmäistä kertaa Suomessa jo noin 15...20 vuotta sitten. Siitä ei "varoitettu" niinpä puoliso syötti vahingossa siihen kortin PIN koodin 😳 Saatiin korjattua ja samalla opittiin miten sen kohdan voi ohittaa syöttämättä mitään lukua.
Minä tein saman. Minun PINni alkaa vielä kasilla, mutta onneksi se pääte ei sitä huolinut, kai siinä oli joku raja Rossossa. Olisi tullut Carbonaralle hintaa.
Kannattaa laittaa kortille mahdollisimman pienet turvarajat.
Pitäisi jo tilausta vastanottaessa mainita että täällä tehdään töitä tippipalkalla. Asiakas voi sitten häipyä saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Me annetaan tippiä melkein aina ravintolassa ja aina hotellin siivoajille.
Älä kitise, narkkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On aina ollut. Miten niin ei ole ollut? Vanhempani ovat tipnnneet, minä olen tipannut, lapseni on tipnanut. Kaverini antavat tippiä. Miten se muka ei ole ollut Suomessa? Tuskin minun elin piiri on ainoa, jotka ovat tipnnneet?
Sinä ja tuttavasi olettekin hiukan yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina antanut tiooejä ja tulen aina antamaan. Monelle ne tipit on todella tarpeen. Huonosta palvelusta ei tarvitse tipata.
En ymmärrä millaista edes on hyvä palvelu. Tilaat ruoan ja saat sen, lopuksi maksat laskun.
Takseissa varsinkin on eroja. Saatan antaa ihan kunnon topit, koska niiden palkat on pieniä. Ja Wolt. Ja kyllä ravintolan palveluissa on eroa. Jos tarjoilija järjestää jotain mitä pyydän tms., niin tippi on taattu. Esim. Vaihtaa meidät ikkunapöytään tms.
Kannattaa laittaa ravintolalle suoraan palautetta, jos ja kun tippikerjäys ärsyttää (ja ärsyttäähän se). Esim tuo Näsinneula-case. Samoin ravintolaan voi laittaa myönteistä palautetta, ettei ollut automaattista tippivaihtoehtoa maksupäätteessä.
Itse olin taannoin eräällä eurooppalaisella lentokentällä vähän hienommassa ravintolassa syömässä. Palvelu oli varsin nihkeää, hidasta, töykeää, tarjoilija nauroi päin naamaa eikä suostunut edes keskustelemaan siitä, voisiko allergian takia jättää tiettyjä ainesosia pois, ja kaiken kukkuraksi unohti mun tilauksen. Onneksi oli lentoon aikaa, niin oli aikaa odotella. Oli tosin mun vuoro nauraa ääneen siinä kohtaa, kun tarjoilija lopuksi kysyi tipin määrää maksupäätteellä. Sai ruhtinaalliset 0% tippiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina antanut tiooejä ja tulen aina antamaan. Monelle ne tipit on todella tarpeen. Huonosta palvelusta ei tarvitse tipata.
En ymmärrä millaista edes on hyvä palvelu. Tilaat ruoan ja saat sen, lopuksi maksat laskun.
Takseissa varsinkin on eroja. Saatan antaa ihan kunnon topit, koska niiden palkat on pieniä. Ja Wolt. Ja kyllä ravintolan palveluissa on eroa. Jos tarjoilija järjestää jotain mitä pyydän tms., niin tippi on taattu. Esim. Vaihtaa meidät ikkunapöytään tms.
Lopeta tippailu heti. Aiheutat sillä vain ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin saatan usein jättää tippiä Boltissa, jos on siisti auto, kohtelias ja ammattitaitoisesti ajava kuski, ja matkan hinta kohtuuttoman halpa. Töykeille, huonosti ajaville tai muuten epämiellyttäville kuskeille en ikinä. Sama ravintolassa, jos on tosi hyvä tarjoilija, joka tuottaa palveluun ekstraa, jätän tippiä. Esim. järjestää mun seurueelle kivan pöydän, auttaa muokkaamaan ruokia mun kasvisruokarajoitteiden mukaisesti (käy kysymässä keittiöstä onnistuuko vaihdot), on kohtelias, kiva ja luonteva kommunikaatio.
Tulee heti mieleen yksi tällainen tarjoilija. Kaveri oli tyytymätön annoksensa, mutta ei uskaltanut valittaa. Tarjoilija kävi kysymässä, ollaanko tyytyväisiä, ja me vastattiin kaverin puolesta, että hän ei ole, mutta ei oikein tohdi sanoa. Tarjoilija suhtautui tosi kivasti, sanoi että siksi kysyy, että saavat palautetta, ja että on tärkeää uskaltaa sanoa myös, jos ei ole tyytyväinen. Oli oikeasti tosi kiva kohtaaminen! Kaveri sai jotain hyvitystä, taisi olla ilmainen jälkkäri, ja mä ainakin jätin tälle tarjoilijalle tippiä. Ja kaveri oppi tältä tarjoilijalta, että saa ja pitää sanoa, jos ei ole tyytyväinen. Tuosta tarjoilijasta muuten näki, että on kokenut ammattilainen ja tykkää työstään. Hyvin harvoin kohtaa yhtä hyviä. En osaa edes selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tippailu heti. Aiheutat sillä vain ongelmia.
En ole se ketä lainaat, mutta mun mielestä tippailussa ei ole ongelmaa silloin, kun se tarkoittaa bonusta poikkeuksellisen hyvästä suorituksesta. Tää kulttuuri Suomessa on ollut oikeasti pidempään. Eli tippi ei ole niinkään se raha, vaan kiitos ja huomiointi poikkeuksellisen hyvästä palvelusta. Ongelmallista siitä tulee siinä vaiheessa, kun tipillä vältetään riittävän palkan maksu, ja jos tipistä yritetään tehdä pakkoa.
Joopa joo, pelle.