Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää tuoko tippikulttuuria suomeen!

Vierailija
03.05.2026 |

Tarjoilijat ansaitsevat rehellisen palkan! Ja palkat ei ikinä nouse, jos tippaaminen yleistyy.

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on ylipäätänsä laillista kerjätä aktiivisesti sitä tippiä maksupäätteellä?  Ajatelkaas nyt jos kaupan kassalla kysyttäisiin maksun yhteydessä että paljonko haluat maksaa ylimääräistä siihen laskun päälle.  Tai vaikka lääkäriasemalla. Tai vaatekaupassa.

On aivan eri asia jättää tippiä pyytämättä omasta halustaan siihen pöydälle lähtiessä, kuin joutua tuollaisen kerjäämisen kohteeksi. 

Onko tätä koskaan tutkittu oikeasti lain näkökulmasta?

No esim. H&M:n kassalla on jo kerjäys. Eli johonkin pitäisi lahjoittaa.

Oliko siinä maininta keräysluvasta? Sellainen pitää hakea poliisilta, jos meinaa harjoittaa keräystä tai pyytää vastikkeettomia lahjoituksia.

Kyllähän näihin nyt on lupa. "Kerjäys" johonkin hyväntekeväisyyteen. Ei ole mikään uusi juttu. Pullonpalautusautomaatissakin on.

Vierailija
102/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tarvitsemme tiipikulttuuria kun meillä on Alv.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ko vingutte tippien perään, en oo niitä maksamassa. En maksa tippejä edes usa reissulla vaan nauran päin tarjoilijan naamaa.

Vierailija
104/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarjoilijat ansaitsevat rehellisen palkan! Ja palkat ei ikinä nouse, jos tippaaminen yleistyy." Onhan se aivan hullua kun asiakakas maksaa ruokailusta arvonlisäveron, ja sitten asiakkaan pitäisi vielä maksaa osa henkilökunnan palkasta.

Vierailija
105/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tippaaminen ei ole pakollista missään maassa ja siksi en ikinä tippaa. Jos jokin laki sanoisi että tippi on maksettava jättäisin vain käymättä tippiä vaativissa paikoissa. Aivan hyvin pärjään ilman kalliita ravintolaruokia.

Vierailija
106/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tarjoilijat ansaitsevat rehellisen palkan! Ja palkat ei ikinä nouse, jos tippaaminen yleistyy." Onhan se aivan hullua kun asiakakas maksaa ruokailusta arvonlisäveron, ja sitten asiakkaan pitäisi vielä maksaa osa henkilökunnan palkasta.

Alvilla nyt ei ole mitään tekemistä tippaamisen kanssa.

Vierailija
107/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähävarainen, olen vuosien ajan jättänyt rankkaa ja huonosti palkattua hotellisiivoojaa varten viisi euroa siistiin huoneeseeni.

Kiitän heitä jatkossakin samalla tavalla.

Vierailija
108/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta edellytetään kaupan kassahenkilöllekin tipin antamista.

Vierailija
109/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vähävarainen, olen vuosien ajan jättänyt rankkaa ja huonosti palkattua hotellisiivoojaa varten viisi euroa siistiin huoneeseeni.

Olet vähävarainen koska käyt hotelleissa ja jätät vielä ylimäärästä rahaakin.

Minä en hotelleissa yövy enkä käy ravintoloissa ja olenkin varakas.

Vierailija
110/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vähävarainen koska käyt hotelleissa ja jätät vielä ylimäärästä rahaakin.

Minä en hotelleissa yövy enkä käy ravintoloissa ja olenkin varakas.

Yövyn hotelleissa pakollisilla työmatkoilla.

Mukavaa, että olet varakas ja erittäin empaattinen muita kohtaan.

Vierailija
111/111 |
03.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta edellytetään kaupan kassahenkilöllekin tipin antamista.

Ei yllättäisi, mikäli itsepalvelukassojen määrä jatkaa kasvuaan.  Eli jos haluat palvelua, joudut erikseen maksamaan siitä hintojen lisäksi tipin (palkan).  Toki pankkien esimerkin mukaisesti varmaan kohta tulee itsepalvelukassoillekin palvelumaksu siitä hyvästä, että palvelet itse itseäsi kaupan teknologian kautta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän