Jatkuva kiire töissä ja liian iso työmäärä
Mulla on töitä, mutta olen etsinyt parempaa. Siis sellaista mihin riittäisi yhden ihmisen työpanos ja saisi joskus pitää tauotkin. Lounas ei ole edes palkallinen, mutta käytännössä pakko syödä työn ohessa. Mulle laitetaan jatkuvasti vähintään 1,5 ihmisen työvuoro, eli aikaa hengähtää ei ole ja aina menee yli työajan. Selviän vain, koska paahdan täysillä koko ajan ja oikaisen säännöistä, joista tiedän ettei seuraa mitään. Hävettää silti tehdä niin huonoa laatua. Olen puhunut tästä esihenkilölle, olen itkenyt hänelle, sanoo vaan ettei resurssivajetta voi korjata hetkessä. Tiedänhän minä.. pelottaa vaan, etten jaksa enää kauan. Ja ei tälle olla tekemässä mitään, ei ole rekry päällä. Eikä kukaan ehtisi uutta henkilöä perehdyttää. En uskalla irtisanoutua ja ajatella, että kyllä jotain löytyy, kun ei ole löytynyt nytkään. En pärjäisi työttömänä, mokaisin varmasti jotain ja en saisi mitään rahaa mistään.
Kommentit (45)
Asiallisesti hoitaminen tarkoittaa sitä, että teet omat työsi, pidät tauot ja lopetat työt täsmälleen työajan päättyessä. Paitsi jos työnantaja määrää ylityöhön ja maksaa siitä asianmukaisen korvauksen.
Et sinä ole sen yrityksen omistaja, et julkisen palvelun vastuuhenkilö vaan TYÖNTEKIJÄ. Ei ole sinun ongelmasi, jos ne työt jäävät tekemättä, joita et omalla työajallasi ehdi tekemään.
Tunnistan Ap:ssa samaa kiltin tytön syndroomaa (riippumatta sukupuolesta!) mistä olen itse kärsinyt. Kun on kasvatettu vastuuntuntoiseksi eikä osaa sanoa ei niin sitten itse itselleen selitetään miksi pitää tehdä enemmän kuin oikeastaan kykenee, ettei vaan kukaan ajattele minua hankalaksi ihmiseksi.
Koko työurani olen venynyt, venynyt ja ylisuorittanut kunnes joskus vajaa viisikymppisenä tajusin, ettei tässä ole mitään järkeä. Miksi minun pitää raataa kuin hullu, jotta työnanataja rikastuisi tai säästäisi kustannuksissa?
Kävin työnantajan kanssa keskustelun, jossa kerroin mitä olin havainnut itsestäni. Että tästä lähtien teen vain mitä työsopimuksessa lukee, pidän tauot ja lomat enkä tee ilmaisia ylitöitä. Sen jälkeen hölläsin eikä mitään pahaa tapahtunut.
Ap, kannattaa tehdä samoin. Muuten viet ylisuorittamisen mukanasi seuraavaan työpaikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo neuvo "jätä tekemättä " toimii tietynlaisissa töissä mutta itselläni on ainakin työ jossa tekemättömät aina edestään löytää. Tulee liikaa korjaamista eli lisätyötä tekemättömistä. Joten vaihtoehto on oikeastaan vain jaksaa ajallaan tai häipyä lopullisesti.
Se on juuri näin. Jos jättää tekemättä, se tulee kuitenkin vastaan. Kukaan ei hoida sinun puolestasi. Pahimmillaan seuraukset voi olla isoja ja henkilökohtaisesti todella kuormittavia. On siis pakko pysyä tahdissa tai sitten ne tekemättä jääneet hommat kostautuu vaarallisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Omassa työyhteisössäni liialliseen työmäärään ei puututtu ennen kuin useampi ihminen oli joutunut työterveyslääkärin määräämälle sairauslomalle uupumuksen ja stressin takia. Jos omin neuvoin ei saa liian isoa työtaakkaansa vähennettyä ja on selvästi uupunut, niin kannattaa hakea apua ennen kuin sairastuu todella pahasti.
Meillä pomo pistää yt:ssä pihalle sellaiset, jotka on olleet saikulla uupumuksen takia, Ehdotti mullekin saikulle jäämistä, sanoin, että se ei ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Minä laskin rimaa, kun olin aivan loppuunpalamisen partaalla. Mitään pahaa ei ole tapahtunut, vaikka kaikki onkin tehty paskasti sinne päin.
Tätä olen jo tehnyt, olisi muuten mahdotonta selviytyä.
Vierailija kirjoitti:
Älä irtisanoudu vaan hae uutta työpaikkaa, kun olet vielä töissä.
Tätä teen koko ajan, en vaan kelpaa minnekään. Työkokemuksella ei ole merkitystä, jos on yli 40v.
Vierailija kirjoitti:
Kiire on aina henkilökohtainen kokemus, joillekin on normaali työtahti se mikä sinulle on järkyttävä kiire. Siksi kaikki eivät voi saada samaa palkkaa samasta työstä
Voi olla. Kai meitä on koko tiimillinen yhtä huonoja, kun olen ainoa joka tuosta työmäärästä selviytyy. Olen kokenein ja tiedän missä oikoa, vaikka tiedän siis toimivani ohjeiden vastaisesti. Riski on silti olemassa koko ajan, että asia huomataan. Kai saan sitten kenkää huonon laadun vuoksi. En tiedä pitäisikö tehdä samaa kuin se yksi hupisaikuttajaksi haukuttu, joka otti saikkua, jotta ehti tehdä työnsä. Saikkupäivinä ei työnnetty lisää hommia, vaan sai tehdä vain omansa. Sehän haukuttiin työnvieroksujaksi ja loiseksi, joku käräytti hupisaikuttamisesta työnantajalle. Vaikka tyyppi oli tehnyt töitä saikkupäivät.
Vierailija kirjoitti:
Meilläpä on töissä sellainen tilanne, että minä joudun tekemään puolentoista ihmisen työt samaan aikaan kun kollega ei tee mitään vaan keskittää energiansa siihen miten parhaiten voisi vältellä töitä. Ja kukaan ei puutu! Voi ..ttu minua riepoo se.
Tässä on taustalla vähän sama.. kollegalla on pieniä lapsia, niin se on pois töistä aina kun jollain niistä vuotaa nenä vähän (tai ei muuten vaan huvita tulla töihin ja räkäinen lapsi kun on riittävä syy monelle työnantajalle). Meillä on siis jatkuvasti laskennallisesti liian vähän resursseja, mutta käytännössä paljon enemmän vajaa. Mutta mitäpä tuollekaan voit? Olet aika nopeasti se vihatuin kollega, jos menet ihmettelmään ääneen vaikkapa, että miksi lasten isä ei hoida kipeitä lapsiaan. Perhe sen päättää, kumpi jää pois töistä ja ei siihen oikein kukaan voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuo neuvo "jätä tekemättä " toimii tietynlaisissa töissä mutta itselläni on ainakin työ jossa tekemättömät aina edestään löytää. Tulee liikaa korjaamista eli lisätyötä tekemättömistä. Joten vaihtoehto on oikeastaan vain jaksaa ajallaan tai häipyä lopullisesti.
Niin ja olet itse se, joka vastaa puhelimeen ja ottaa huudot vastaan, kun jotain on tekemättä tai tehty huonosti. Sitten teet vielä enemmän.
Tiedän tunteen. Itse olin kuljetusalalla ja kymmenen tunnin työpäivä piti tehdä kahdeksassa tunnissa. Niin tiedätte varmaan..
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten työllisyys ja työttömyys tilastot ovat aivan normaalilla tasolla. Ajatelkaapa tätä. Isot työttömyysluvut johtuvat maahan muuttajien työttömyydestä. Media on vain niin vihervasemmistolaista, että uutisointikin on tätä tasoa. Tämä siis tilastollinen fakta, josta puhutaan paljon somessa. Eli, uskoisin, että töitä löytyy.
Kävisin asiallisen keskustelun esimiehen kanssa. Että terveytesi kärsii stressistä, etkä pysty jatkamaan, ellei jotain tehdä. Kannattaa myös panostaa omaan terveyteen, päihteet pois, terveellinen ruoka ja liikunta, jolloin nukkuukin paremmin. Näin stressitasotkin pysyy hallinnassa paremmin.
Olen jo puhunut, monta kertaa. Päihteitä en käytä ja olen aina ollut liikunnallinen ja syönyt terveellisesti.
En mä ole ainakaan saanut töitä, en pääse edes haastatteluun. Olen hakenut toista vuotta aktiivisesti, sitä ennen satunnaisesti yhtä tai kahta paikkaa kuussa. En tietääkseni ole maahanmuuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Asiallisesti hoitaminen tarkoittaa sitä, että teet omat työsi, pidät tauot ja lopetat työt täsmälleen työajan päättyessä. Paitsi jos työnantaja määrää ylityöhön ja maksaa siitä asianmukaisen korvauksen.
Et sinä ole sen yrityksen omistaja, et julkisen palvelun vastuuhenkilö vaan TYÖNTEKIJÄ. Ei ole sinun ongelmasi, jos ne työt jäävät tekemättä, joita et omalla työajallasi ehdi tekemään.
Mun ongelmia niistä tulee.
Minua ei pienet kiireet haittaa.
Se että ei saa tehdä työtään kunnolla haittaa.
Rakennusalalla näin...
Esihenkilölle tieto tästä. Jos ei muutosta tapahdu niin sitten työsuojeluun tai ammattiliittoon yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ. Itse siivousalalla ja työmäärät karkaavat välillä käsistä
SOL siivoojilla näyttää olevan hyvin paljon aikaa istuskella.
Vierailija kirjoitti:
Esihenkilölle tieto tästä. Jos ei muutosta tapahdu niin sitten työsuojeluun tai ammattiliittoon yhteys.
Aika monesti on puhuttu jo. Mitä ne työsuojelussa voi? Olen vaan ensimmäisenä listalla yt:ssä.
En tosiaan pärjäisi työttömänä, tekisin varmasti jonkin virheen ja saisin karenssin. Viranomaiset ja niiden lomakkeet on aina olleet yhtä horroria.
Työnhakuvelvoite on helpoin homma, haen jo nyt vähintään 4 paikkaa kuussa. Mutta se paperisota ja nythän tuli tosiaan se sääntö, että ekasta virheestä karenssi ja tokasta tuet pois lopullisesti. Täytän jonkun kohdan väärin ja se oli siinä sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä työ. Itse siivousalalla ja työmäärät karkaavat välillä käsistä
SOL siivoojilla näyttää olevan hyvin paljon aikaa istuskella.
Hyvä että edes jossain on rauhallisempi tahti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesti on puhuttu jo. Mitä ne työsuojelussa voi? Olen vaan ensimmäisenä listalla yt:ssä.
En tosiaan pärjäisi työttömänä, tekisin varmasti jonkin virheen ja saisin karenssin. Viranomaiset ja niiden lomakkeet on aina olleet yhtä horroria.
Työnhakuvelvoite on helpoin homma, haen jo nyt vähintään 4 paikkaa kuussa. Mutta se paperisota ja nythän tuli tosiaan se sääntö, että ekasta virheestä karenssi ja tokasta tuet pois lopullisesti. Täytän jonkun kohdan väärin ja se oli siinä sitten...
Jos itsetuntosi on tuota luokkaa, ettet omasta mielestäsi pärjäisi työttömänä, niin ei ihme, ettei kukaan sinua palkkaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos itsetuntosi on tuota luokkaa, ettet omasta mielestäsi pärjäisi työttömänä, niin ei ihme, ettei kukaan sinua palkkaa..
En kai mä nyt tuota sano hakemuksissa, hassu.
Sama, on mennyt aivan naurettavaksi työmäärät ja työntekijöiden kyttäykset, pomo muutenkin taitamaton, osaamaton mistään mitään tietämätön ei ota vastaan palautetta, ei kuuntele työntekijöitä, laittaa yksittäiset työntekijät keikassa tekemään valtavia alueita itsekseen, valittaa ja luulee olevansa niin pskantärkeä asiassa kuin asiassa. Burnout ei ole kaukana, hakenut muualle töihin muttakun ei pääse edes haastatteluihin asti.