Onko Japanilla tai japanilaisuudella jotain osaa elämässäsi?
Kommentit (28)
Aina ollut japsiauto. Lexus on maantien kunkku 👍
Adrenaliini, statiinit, efedriinit, ivermektiinit ja PD1 estäjät ja kilpirauhastulehduksen estävät lääkkeet on keksitty Japanissa. Suomen väkiluku olisi aika paljon pienempi ilman näitä koska niiden keksiminen on vaatinut äärettömästi työtunteja, paneutumista ja sattumaa.
Katsoin animea +-20 vuotta sitten ja tutkin kieltä jonkin verran, saavuttamatta kuitenkaan sujuvaa kielitaitoa. Kanji-merkit ovat itse vanhan Vihtahousun keksintöä. Mitä ihmettä kiinalaiset ja japanilaiset oikein ajattelivat? Korealaiset pistivät koko systeemin uusiksi ja hangul on paljon järkevämpi systeemi.
QR koodeja käytän ainakin viikottain ja ne ovat Denson kehittämä teknologia. Flash muistia käytän tietokoneella ja kännykällä päivittäin joka on Toshiban keksintö.
Kyseisen maan ruokaa syön silloin kun käyn kaupungissa mutta elän itse syrjemmässä niin ei voi woltata. Tekisin itse jos osaisin.
Vähän. Katson joskus japanilaisia elokuvia, viimeksi tällä viikolla Angel's Eggin, viime vuonna Viimeisen samurain, jonka huumoria en tosin ymmärtänyt, ja sitä ennen suomalaisjapanilaisen dokumentin japanilaisesta koulusta.
90-luvulla TV:stä tuli japanilainen elokuva Naisen tie, joka teki minuun vaikutuksen.
Toisella vanhemmistani oli 50-luvulla kirjeenvaihtokaveri Japanissa. He kirjoittivat toisilleen englanniksi. Lapsena katselin sieltä lähetettyjä postikortteja.
Japanilaiset animet oli jo lapsuudesta tuttuja. Hopeanuoli ensituttavuus päiväkodissa! Aika jolloin kaikki "piirretyt" oli lapsille 😅
Japanilaisilla ja suomalaisilla on tiettyjä samantyyppisiä piirteitä. Tykkään ichigo ichie -ajattelusta ja tietyllä tapaa siinäkin on yhdenmukaisuuksia perittyyn ajattelutapaani. Suoraan ei taida olla mitään yhteistä. Mutta luonto, peseytyminen, ajattelutapa jne. sisältävät samankaltaisuuksia. Samoin yleistäen itsem&päihdeong. itse en noista kärsi, mutta kansallisongelmia molemmissa.