Miten ihmeessä työttömät "jäävät kiinni" vapaa-ajan puuhastelusta?
Tuli tässä mieleen, kun on ollut paljon sellaisia tapauksia, että joku työtön on "jäänyt kiinni" - ja menettänyt tukensa - (palkattomasta) vapaaehtoistyöstä, (palkattomasta) talkootyöstä, taiteen tekemisestä (ilmaiseksi) vapaa-ajallaan, ja nyt viimeksi siitä, että näyttelijän työhakemukseen liitteeksi tehty video oli liian ammattimainen...
Niin millä tavalla työkkäri saa näitä tietoonsa? Ilmiantaako joku kateellinen tuttava, vai kyttääkö työkkäri muka oikeasti työttömien somekanavia yms?
Oma epäilys kallistuu innokkaiden ilmiantajien puoleen, sillä eihän viranomaisilla voi mitenkään olla aikaa seurata jonkin vesivärimaalausta harrastavan tai vanhusten kanssa monopolia pelaavan Mirkun Instaa... eihän?
Kommentit (443)
Elikkä minun kannattaa olla hiljaa talkoohommista, joita tein muutaman päivän? Siitä oli paljon apua ennen kaikkea mielenterveydelle ja sain hyvää kokemusta erilaisten ihmisten kanssa. Sain tuosta työtodistuksenkin, joka varmasti auttaa työnhaussa. Tuntuu todella typerältä, että minun pitäisi vain pyöritellä peukaloita kotona. Hakemuksia olen laittanut työpaikkoihin, mutta mitään työtä en ole saanut ja näin tuon talkootyön vain postiviisena asiana työnhaun kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuuluuko työkkärin toimenkuvaan etsiä työttömiä somesta????????
STASI !!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sen ilmaisen toiminnan takia tuki siis katkaistaan?
Sen perusteella, miten paljon siihen ilmaiseen toimintaan katsotaan kuluvan aikaa.
Siis mielivaltaisesti.
Ei ilmaisen toiminnan aikaa mikään laki keneltäkään rajaa. Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on yllättävän hölmöjä ja itse siis paljastavat itsensä. Kaveri on töissä työkkärissä ja huokailee usein, kun pöljät kertovat puhelimessa vaikkapa koruharrastuksestaan tai urheilutoiminnastaan. Nämä on sitten pakko ottaa huomioon. Pitäisi olla hiljaa kaikista harrastuksista.
Siis häh? Onhan niillä töissä käyvilläkin harrastukset. Mitä outoa siinä on? Eihän harrastus velvoita ketään mihinkään 24/7.
Treffipalstoilta myös etsimme työttömiä. Usein harrastuksia on sielä listattuna. Moni kertoo, että retkeilee ja on siis työmarkkinoiden tavoittamattomissa tai muuta vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on yllättävän hölmöjä ja itse siis paljastavat itsensä. Kaveri on töissä työkkärissä ja huokailee usein, kun pöljät kertovat puhelimessa vaikkapa koruharrastuksestaan tai urheilutoiminnastaan. Nämä on sitten pakko ottaa huomioon. Pitäisi olla hiljaa kaikista harrastuksista.
Siis häh? Onhan niillä töissä käyvilläkin harrastukset. Mitä outoa siinä on? Eihän harrastus velvoita ketään mihinkään 24/7.
Työssä käyvä saa harrastaa, työtön ei saa. Tai saa mutta se pitää pitää omana tietonaan. Eli sitä italian alkeiskurssia työväenopistossa ei kannata virkailijalle mainita koska on riski että sinut katsotaan yrittäjäksi (olet joko tulkki tai kääntäjä).
Vierailija kirjoitti:
Valvontaa on lisätty ja tiukennettu, esimerkiksi työttömäksi ilmoittautuneiden sometilit ovat tarkassa syynissä.
Onneksi minua ei löydy somesta.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että työtön itse saattaa lipsauttaa tehneensä jotain kun ei ole tajunnut että mitään ei saa tehdä
Kuitenkaan ei saa olla passiivinen ja sen ehkäisyyn on alueellisia aktivointikeinoja, kuten lintupönttöjen nikkarointi ja vesivärimaalaus, joihin määrätään sanktioiden uhalla. Myös risujen keräämistä on ehdotettu.
Ei kai työkkärin tädit itse mitään syynää. Taustalla on jokin valvontaviranomainen, joka sen syynäyksen hoitaa. Viranomaistaho, jonka tehtävänä on valvoa "työllisyysalueiden toimintaa ja päätösten oikeellisuutta". Ei kaikkia syynätä, vaan otetaan satunnaisesti yksilöitä, joiden tekemiset ja taustat syynätään jopa yli 10 vuoden ajalta, ja vaaditaan selvitystä siitä, kuinka monta tuntia päivässä/viikossa soitit pianoa vuonna 2013. Selvityksestä esitetään jatkokysymyksiä. Jos vastaat niihin "oikein", sinulta ei peritä tukia takaisin. Jos et tee pyydettyjä selvityksiä, tuet peritään takaisin, eikä siinä ole mitään lakisääteistä rajaa, kuinka pitkältä ajalta takaisinperintä voidaan suorittaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en ole somessa.
Ja kuitenkin työttömän tulee käyttää kaikki mahdolliset tavat ja kanavat verkostoituakseen ja löytääkseen töitä. Kamalan ristiriitaista, tavoitteena ilmeisesti vain ja ainoastaan saada työttömälle syy karenssiin keinolla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
"Mene töihin"-huutelijoita ei yhtään haittaa että verorahoja käytetään tuollaisten palkkaan.
Ihmiset itse kertoo esim kirjoittavansa pöytälaatikkoon, puuhastelevansa omassa metsässä tai jossain järjestössä vapaaehtoisena jne. Kun ei tiedetä, että noi touhut voi johtaa työttömyysturvan menetykseen. Olin 5v töissä työkkärin tätinä ja sinä aikana 1 kerran tilanteessa, jossa joku halusi käräyttää jonkun. Sen sijaan asiakkaat itse kertovat tekemisiään päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Sillä perusteella että työttömällä ei ole oikeutta muuta kuin hakea töitä ja olla työmarkkinoiden käytettävissä 24/7. Aivan järjetöntä ja epäinhimillistä. Jos harrastat jotain/teet vapaaehtoistyötä ilman minkäänlaista palkkiota on se mukamas pois työmarkkinoiden käytettävissä olosta, ihan kuin mikään työnantaja soittaisi "nyt sait töitä, ole viiden minuutin päästä paikalla" ja jos/kun työtön ei siihen kykene on itse aiheuttanut palkatuksi tulemattomuutensa/ei oel ottanut työtä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että työtön itse saattaa lipsauttaa tehneensä jotain kun ei ole tajunnut että mitään ei saa tehdä
Ei tarvitse edes epäillä koska näin se on. Suomalaiset on hölmöjä ja vähän yksinkertaisia tässäkin. Kuvitellaan että jutellaan mukavia, tarinoidaan ummet ja lammet harrastukset yms. syväluotauksella. Ei, ei näin. Työkkärin kanssa tehdään pilkulleen mitä tehtävä on vaikka se vaikuttaisi miten älyttömältä. Kuten haetaan työpaikkoja myös sen viimeisen kuukauden osalta ennen opintojen tai töitten alkamista. Kysymyksiin vastataan lyhyesti ja vastataan ainoastaan siihen mitä kysytään.
Loppujen lopuksi tapaukset joissa joku ulkopuolinen narauttaisi työttömän esimerkiksi vapaaehtoistyöstä on aika harvinaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mun työnantajalla on töissä 3 henkilöä ja lisäksi on yli sadan vapaaehtoisen porukka, jotka ei saa vastineeksi mitään. Osa on työttömiä, osa eläkeläisiä. Firma saa hyvät voitot, koska varsinaisesta työstä ei tarvitse maksaa euroakaan, mutta asiakkaat maksavat firmalle kuin jokainen saisi palkkaa. Työttömien mielestä tää on OK, palkka kun veisi työttömyysetuuden.
Joo ihan varmasti ne työttömät ottavat mieluummin työttömyysetuuden kuin palkan ja oikean työsuhteen. Älä nyt viitsi tuosta työttömiä syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on sen ainoa toimenkuva: yrittää keksiä perusteita työttömyysturvan eväämiselle. Kaikki muu on triviaalia.
Ja tätä kutsutaan Työllisyyspalveluksi.
Mulla on sometilit nimimerkillä, ei omalla nimellä. Niistä ei mitenkään pysty päättelemällä yhdistämään tilejä minuun. Tarkoitus on joku päivä saada noiden kautta tuloja sen verran että pärjään omillani. Toistaiseksi olen töissä eli mitään vilunkia en ole tekemässä 😂 Sitä olen kyllä miettinyt että entäs jos jään työttömäksi, pitääkö varmuuden vuoksi poistaa tilit. Ajankohtaista siinäkin mielessä että työnantajayritys aloitti taas yt:t...
Elättelen toivoa että koska tilit on olemassa jo nyt kun olen palkkatyössä "yrittäminen" katsottaisiin sivutoimiseksi ja voisin jatkaa myös työttömänä. Varmuutta tuosta ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Ja takuuvarmasti kukaan ei menetä tukiaan sillä, että harrastaa tai osallistuu vapaaehtoistoimintaan. Jotain rajaa nyt tähänkin paskanjauhamiseen. Ja työttömänäkin saa tienata tietyn verran, puolet tuloista vain vähennetään tuesta, riippuen siitä kuinka paljon tienaa. Tietenkin jos pimittää tulonsa työkkäriltä/Kelalta, ja jää kiinni tästä, niin silloin varmasti tuet menettääkin. Mutta esim. joku 20 euron kertapalkkio - saatu vaikkapa iäkkään sukulaisensa auttamisesta - ei vaikuta yhtikäs mihinkään, ei edes toimeentulotukeen. Aivan naurettavaa hysteriaa taas palstalla.
Sinä et selvästi tiedä mistä puhut ja sinisilmäisesti kuvittelet että asiassa käytettäisiin tervettä järkeä. Näin ei valitettavasti ole vaan entinen Te-toimisto, nykyinen Työllisyyspalvelut ei ole mikään instanssi joka auttaisi millään tavoin työttömiä ja tukisi työllistymisessä vaan sen tarkoitus on vain ja ainoastaan kytätä ja löytää pienikin asia (absurdi sellainen) josta saa iskettyä asiakkaalle maksukiellon eli karenssin ja pahimmassa tapauksessa (eli usein) vielä takautuvasti. Kiitos hallituksen/eduskunnan joka näin on laissa määrännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen perusteella, miten paljon siihen ilmaiseen toimintaan katsotaan kuluvan aikaa.
Siis mielivaltaisesti.
Ei ilmaisen toiminnan aikaa mikään laki keneltäkään rajaa. Haloo.
Miksi kommentoit asiaa jota et selvästikään tunne? Ja noin itsevarmastikin vielä, haloota huudellen.
Tulot ovat sivuseikka. Etukäteen markkinointi esim. somessa on se kaikista pahin, se tulkitaan heti yrittäjyydeksi. Se, että yrität tällä tavalla varovasti selvittää olisiko tuotteellesi kysyntää, on jo yrittäjyyttä, jota ei voi työttömyyskorvauksella tukea. Kuulemma. Ja huom. tätä ei saa myöskään tehdä ennen kuin haet starttirahaa, koska siltäkin taholta se tulkitaan ja yritystoiminnan aloittamiseksi. Yritystoiminnan saa aloittaa vasta, kun starttiraha on jo myönnetty.
(Poikkeus on työssäkäyvät, jotka sivutoimisena ovat aloitelleet jotain yritystoimintaa. He saavat kyllä hakea starttirahaa, mutta työtön ei, mikä on vähän nurinkurista. Se perustuu siihen, että kokopäivätyössä käyvälle se yrittäjyys on selkeästi sivutoimista. Työtön sen sijaan ei voi olla sivutoiminen yrittäjä, kun ei ole sitä varsinaista tointakaan.)
Työkkäristä minulle kerrottiin, että tämä on näin, koska minkäänlainen yrittäminen työttömyyskorvauksella on epäreilua ja "vääristää kilpailua". Siis vaikka tienaisit 0 tai 100 euroa kuussa. Tai itse asiassa nimenomaan silloin. Jos tienaisit monta sataa, niin menettäisit tuet joka tapauksessa. Jos tienaisit tonneja, et mitään tukia tarvitsisikaan. Mutta se pienimuotoinen itsensä silloin tällöin työllistäminen freelancerina "vääristää kilpailua".
Erikseen on sitten se yrityskokeilu vai miksi sitä sanotaan, että saa 4 kuukautta kokeilla yrittämistä työttömyyskorvauksella. Mutta siinäkin on kuulemma riskinsä, ja sen neljän kuukauden jälkeen pitää sitten joko pystyä elämään täysin yrityksen tuloilla, tai lopettaa.
Työkkäri kannustaa vain sellaiseen yrittämiseen, millä alkaa heti tulla rahaa ovista ja ikkunoista, ja voit häipyä nopeasti pois tilastoja rumentamasta. Mikä on valitettavasti se kaikista harvinaisin tapaus yrittäjien joukossa.