Miten ihmeessä työttömät "jäävät kiinni" vapaa-ajan puuhastelusta?
Tuli tässä mieleen, kun on ollut paljon sellaisia tapauksia, että joku työtön on "jäänyt kiinni" - ja menettänyt tukensa - (palkattomasta) vapaaehtoistyöstä, (palkattomasta) talkootyöstä, taiteen tekemisestä (ilmaiseksi) vapaa-ajallaan, ja nyt viimeksi siitä, että näyttelijän työhakemukseen liitteeksi tehty video oli liian ammattimainen...
Niin millä tavalla työkkäri saa näitä tietoonsa? Ilmiantaako joku kateellinen tuttava, vai kyttääkö työkkäri muka oikeasti työttömien somekanavia yms?
Oma epäilys kallistuu innokkaiden ilmiantajien puoleen, sillä eihän viranomaisilla voi mitenkään olla aikaa seurata jonkin vesivärimaalausta harrastavan tai vanhusten kanssa monopolia pelaavan Mirkun Instaa... eihän?
Kommentit (443)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sen ilmaisen toiminnan takia tuki siis katkaistaan?
Sen perusteella, miten paljon siihen ilmaiseen toimintaan katsotaan kuluvan aikaa.
Siis mielivaltaisesti.
Ikään kuin työssäkäyvä ei pystyisi käyttämään harrastuksiinsa vaikka 10h viikossa. Mutta jos työtön käyttää, niin sen on pakko olla pois ajasta olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Ei aika ole varsinainen kriteeri, vaan se, että voisiko siitä ainakin teoriassa saada palkkaa. Jos se tekeminen on sellaista, että siitä voisi joku maksaa, niin se katsotaan tosi herkästi työhön rinnastettavaksi toiminnaksi. Eli jos sinulla on vaikka oma talo, niin saat olla pihalla vaikka koko päivän ja laittaa kukkapenkkejä ja muuta, kunhan se tapahtuu vain omaksi iloksi ja itselle. Mutta jos menet naapurin pihaa laittamaan, niin se ei käy.
Mutta jos siitä EI makseta palkkaa, niin silloinhan se ei ole työ. Pitäisi pikemmin ymmärtää se, että tyjä CV on pahin este työllistymiselle, eli parempi olisi, jos pystyisi työttömyysajan naamioimaan joksikin muuksi esim. opiskelemalla, tekemällä vapaaehtoistyötä, tai jos keksii jotain pienimuotoista, josta ehkä saa jotain pieniä tuloja tai sitten ei. Eli on parempi, että CV:ssä lukee, että on soittanut bändissä ja tehnyt keikkaa baarissa, vaikka se tarkoittaisikin kaveriporukan pienimuotoisia esiintymisiä oman kotikaupunginosan pienessä kuppilassa. Nythän tätä ei työtön voi tehdä, mutta onko siitä oikeasti jotain haittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalinen media aika lailla on syy siihen. Kerrot tekeväsi jotain siellä niin työllisyysalueen viranomaiset käyvät kimppuun kuin yleinen syyttäjä. Vaikka vain avustat esim. lasten urheilu toiminnassa. Se on sitä "vääränlaista" aktiivisuutta?
Niin mutta seuraavatko viranomaiset itse kaikkien työttömien somekanavia, vai ilmiantaako joku, että työtön Sanna-Mari leipoo kakkuja koulun myyjäisiin?
Vai onko työkkärin virkailijoilla jotkut tietyt inhokkiasiakkaat, joita he seuraavat?
En oikeasti tajua, miten tämä toimii. Työttömiä on kuitenkin satoja tuhansia, ja tekoälykin on uusi keksintö. Miten tällaisia asioita on seurailtu?
Yleensä ihminen itse kertoo työkkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkäri seuraa kenenkään tilejä eikä heitä kiinnosta, paljonko saat rahaa tekemisistäsi. Kaikki tulot pitää ilmoittaa työttömyysetuuden maksajalle, eli joko kassaan tai Kelaan. Mutta työkkäriä kiinnostaa se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä: et saa harrastaa tai tehdä mitään liian vakavasti niin, että se voisi teoriassa olla elinkeino, jos siitä saisi rahaa, etkä saa varsinkaan opiskella. Oleellista ei ole sekään, paljonko harrastus vie aikaa. Vaikka opiskelisit vain 1-2 tuntia viikossa avoimessa yliopistossa, se voi aiheuttaa negatiivisen työvoimapoliittisen lausunnon, ja sen vuoksi tukien menettämisen.
Työkkäri ei seuraa kenenkään pankkitilejä, mutta kyllä työkkäri seuraa sometilejä.
kela sai juuri oikeuden päästä kansalaisten pankkitietoihin
Tätäkin asiaa Kelan autistit ilmeisesti jo testaili aikansa laittomasti, kun löysivät tietoni jo ennen aikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sen ilmaisen toiminnan takia tuki siis katkaistaan?
Sen perusteella, miten paljon siihen ilmaiseen toimintaan katsotaan kuluvan aikaa.
Siis mielivaltaisesti.
Ikään kuin työssäkäyvä ei pystyisi käyttämään harrastuksiinsa vaikka 10h viikossa. Mutta jos työtön käyttää, niin sen on pakko olla pois ajasta olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Ei aika ole varsinainen kriteeri, vaan se, että voisiko siitä ainakin teoriassa saada palkkaa. Jos se tekeminen on sellaista, että siitä voisi joku maksaa, niin se katsotaan tosi herkästi työhön rinnastettavaksi toiminnaksi. Eli jos sinulla on vaikka oma talo, niin saat olla pihalla vaikka koko päivän ja laittaa kukkapenkkejä ja muuta, kunhan se tapahtuu vain omaksi iloksi ja itselle. Mutta jos menet naapurin pihaa laittamaan, niin se ei käy.
Saako toimia hiihtäjälle henkilökohtaisena valmentajana, kun ei saa korvausta. Ei edes kulukorvausta.
Ei saa. Valmentaminen on sellaista toimintaa, josta voisi periaatteessa saada myös palkkaa, eli se on työhön rinnastettavaa. Oleellista ei ole, saatko sinä korvausta, vaan voisiko siitä saada korvausta.
Eli minä lopetan tämän 16-vuotiaan juniorin, josta ei vielä oikeat valmentajat ole kiinnostuneita, valmentamisen, koska saatan menettää tuet? Tosi reilua.
Ei mene aikaakaan kun Kelan eläkkeet ja kuntoutustuetki tulevat syyniin saati vakuutusyhtiöiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvontaa on lisätty ja tiukennettu, esimerkiksi työttömäksi ilmoittautuneiden sometilit ovat tarkassa syynissä.
Tämä on hienoa, koska minua vainotaan ja someen tehty nimelläni vaikka mitä. Ei siis töitä,mutta ties mitä avauksia nimelläni. Yksikään en ole minä ja nimisiäni on vain minä suomessa. Lisänä keskustelussa olivat kaivaneet harrastuksikseni 90-luvulla ilmoittamani matkailu ja käsityöt jne. Olen käynyt ulkomailla viimeksi 2004. Vaivat estäneet käsityötkin 26 vuotta. Ja nekin oli ilmoitettu vain että sai jotain harrastuksia sinne silloin tietoihin kun se oli hyväksi.
Todella harmillista, ja ehkä jopa rikollistakin, jos sinun nimisiä ei ole kuin sinä. Mutta sinänsähän matkailu ja käsityöt ovat aika turvallisia harrastuksia, kunhan ei pidä sentään aktiivisesti mitään matkailublogia, jonka voisi tulkita yrittäjyydeksi, eikä tee käsitöitä myyntiin asti. Työttömänä saa kyllä matkailla ja saa tehdä käsitöitä oman perheen tarpeisiin.
Itse asiassa on aika tiukatkin rajat kuinka kauan saa olla pois omalta työnhakualueelta.
Ei ole. Kotimaassa matkailuun ei ole rajoitteita. Jos tarkoitus on hakea töitä toisesta EU- /ETA-maasta, työttömyysturvan voi viedä mukana enintään 3 kk:ksi, mutta jos ei hae töitä vaan tarkoitus on vain matkailla, niin saa olla pitempäänkin. Yleensä kuitenkin yli 6 kk kestävä poissaolo voi vaikuttaa oikeuksiin Kelan palveluihin, ja sitä kautta vaikuttaa myös työmarkkinoilla olon tulkintaan, mutta tähän on kuitenkin poikkeuksia esim. lähetettyjen työntekijöiden kohdalla, joten kannattaa tarkistaa Kelasta oma tilanne.
Näkeekö Kela mistä päin Eurooppaa olen tehnyt toimeentulotukihakemukseni?
Vierailija kirjoitti:
Onko taloyhtiön pihatalkoihinkin osallistuminen jo vaarallista? Niissähän on monesti vielä makkaraa ja juomia.
Talkoisiin saa osallistua, koska talkoot eivät ole työtä, josta voisi saada palkkaa. Eli muuttotalkoot, pihatalkoot tai vaikka urheiluseuran kisajärjestelytalkoot ovat vapaasti tehtävissä. Olennaista on, että ne on Talkoot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä on ihmisoikeus lakien vastaista.esim.harrastuskielto jne. ei ole sellaista lakia joka estää normaalin elämän.
työtön on oikeudellisesti huonommassa asemassa kuin vanki suomessa.vanki saa opiskella ja harrastaa siellä vankilassa jne.päivärahat jne vangille.
oikeusoppineiden pitää ottaa kantaa ja puolustaa työttömien oikeutta. ihmettelen ettei lakimiehet yleisen edun takia puolusta ihmisoikeuspykäliä suomessa.suomi on allekirjoittanut kansainväliset sopimukset ja sitten suomi rikkoo niitä.
työttömät on yksi ryhmä jonka etuja ja oikeuksia tulee nostaa. ei voi olla niin !että työvoima viranomainen on!!! lääkärin ja oikeusammattien yläpuolella. nyt on työvoima eukolla enemmän valtaa kuin koko suomen oikeusasteilla jne.tämä on korjattava.
Kuuma vinkki: Voi harrastaa, mutta kannattaa hankkia pätevää mustaa valkoisella, että harrastus aiheuttaa pelkkiä rahallisia kuluja ja että ei ajankäytöllisesti mitenkään estä työn aktiivista hakemista.
Ei sillä ole väliä saatko rahaa vai et. Vaikka et ansaitsisi mitään harrastuksillasi ja siitä on ihan mustaa valkoisella niin menetät tuet. Juuri kuten tämän päivän (vai eilisen) Hesarin juttu jälleen kerran osoitti. Et saa soittaa vapaaehtoisena edes tuntia kitaraa. Tämä on todella erikoista kun Riikka taas haluaa työttömät risusavottaan. Todella ristiriitaista!
Jos esiintyy, niin se pitää ilmoittaa etuuden maksajalle työpäiväksi, ja siltä päivältä ei saa työttömyyskorvausta. Ei riipu siitä, saako palkkaa vai tekeekö vapaaehtoistyönä, koska se on sen kaltaista toimintaa, josta voisi saada palkkaa. Jokainen varmaan ymmärtää, että tämä liittyy myös pimeän työnteon välttämiseen.
Mutta jos vain kotona soittelee omaksi ilokseen, ilman että harjoittelee tavoitteellisesti johonkin esitykseen, niin se ei ole työksi ilmoitettavaa toimintaa.
Saatko nautintoa valehtelusta ja huijaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvontaa on lisätty ja tiukennettu, esimerkiksi työttömäksi ilmoittautuneiden sometilit ovat tarkassa syynissä.
Tämä on hienoa, koska minua vainotaan ja someen tehty nimelläni vaikka mitä. Ei siis töitä,mutta ties mitä avauksia nimelläni. Yksikään en ole minä ja nimisiäni on vain minä suomessa. Lisänä keskustelussa olivat kaivaneet harrastuksikseni 90-luvulla ilmoittamani matkailu ja käsityöt jne. Olen käynyt ulkomailla viimeksi 2004. Vaivat estäneet käsityötkin 26 vuotta. Ja nekin oli ilmoitettu vain että sai jotain harrastuksia sinne silloin tietoihin kun se oli hyväksi.
Todella harmillista, ja ehkä jopa rikollistakin, jos sinun nimisiä ei ole kuin sinä. Mutta sinänsähän matkailu ja käsityöt ovat aika turvallisia harrastuksia, kunhan ei pidä sentään aktiivisesti mitään matkailublogia, jonka voisi tulkita yrittäjyydeksi, eikä tee käsitöitä myyntiin asti. Työttömänä saa kyllä matkailla ja saa tehdä käsitöitä oman perheen tarpeisiin.
Itse asiassa on aika tiukatkin rajat kuinka kauan saa olla pois omalta työnhakualueelta.
Työtön työnhakija saa oleskella työnhakualueen ulkopuolella ilman aikarajoitusta, kunhan hän täyttää työttömyysturvan saamisen ehdot. Mitään kiinteää päivämäärää poissaololle ei ole määritelty, mutta matkan aikana on oltava valmis ottamaan työtä vastaan ja osallistumaan palveluihin. Matka ei ole pätevä syy kieltäytyä tarjotusta työstä tai palvelusta.
Tämä tuntuu minusta hassulta, että täytyisi pysyä "omalla työnhakualueella", koska olen koko ajan hakenut töitä koko Suomen alueelta ja välillä joitakin paikkoja myös ulkomailtakin. Lukeeko jossain tuollainen sääntö?
Tuollainen sääntö oli joskus aikaisemmin. Ensin oli joku, että olisi pitänyt olla aina, en muista oliko se kotona vai kotipaikkakunnalla, sitten se muuttui kai että Suomessa kai matkailla, mutta ulkomailla ei, ja sittemmin kumoutui tuokin. Nykyisin saa oleilla missä lystää mutta pitää olla "tavoitettavissa", eli työkkärin viestit pitää lukea joko tekstarista tai netistä.
Tiedän ihmisiä, jotka olivat laittomasti sukulaisten luona käymässä, mökillä tai matkoilla. Ihan naurettavaa edes luoda tuollaisia sääntöjä. Koko tämä järjestelmä on jo alunperin mennyt vikaan, kun kaikki lähtee rajoittamisesta ja kyttäämisestä. Ja tosiaan, aiemmin siis oli KIELLETTYÄ mennä vaikka sairasta vanhempaansa katsomaan toiselle paikkakunnalle. Todella elämästä vieraantunut, epäinhimillinen järjestelmä.
Ensinnäkin KEHA on valjastettu syynäämään työttömien sometilejä
Eli tärkeämpää työkkärivirkailijoille on penkoa ja vahdata työttömien harrastuksia ja puuhasteluja kuin löytää heille työpaikkoja.
Tuttavaani rangaistiin kun hän päätti kuvata joka aamu oman aamujooga-harjoittelunsa ja liitti siihen ääniraidan liikkeiden oikeasta suorituksesta ym. Hän ei pyytänyt rahaa eikä mitään. Hän halusi vain ilahduttaa muita ja kannustaa itseään.
Tiedän myös tapauksen missä nuori työtön mies auttoi naapuriaan katon korjaamisessa myrskyn jäljiltä. Hänet käräytti toinen naapuri joka oli katkera kun tämä nuori mies oli toiminut paikallisen urheiluseuran palkattomana valmentaja työnsä ohella ja oli erottanut tämän miehen pojan joukkuetreeneistä asiattoman käytöksen takia. Eli ikävä kyllä, osa ihmisistä on ilkeitä, keljuja ja sadistisia eli nauttivat saadessaan aiheuttaa harmia ja tuskaa muille.
Hauskinta on, että vangitkin saavat opiskella vankiloissa jopa lakimiehiksi ja tehdä töitä ja terveydenhoito, ruoka ja asunto on turvana. Työttömiä kohdellaan ankarammin kuin vankeja. Mitään siimaa ei anneta. Työtön on pahempi rikollinen yhteiskunnan silmissä kuin vanki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Kotimaassa matkailuun ei ole rajoitteita. Jos tarkoitus on hakea töitä toisesta EU- /ETA-maasta, työttömyysturvan voi viedä mukana enintään 3 kk:ksi, mutta jos ei hae töitä vaan tarkoitus on vain matkailla, niin saa olla pitempäänkin. Yleensä kuitenkin yli 6 kk kestävä poissaolo voi vaikuttaa oikeuksiin Kelan palveluihin, ja sitä kautta vaikuttaa myös työmarkkinoilla olon tulkintaan, mutta tähän on kuitenkin poikkeuksia esim. lähetettyjen työntekijöiden kohdalla, joten kannattaa tarkistaa Kelasta oma tilanne.
Näkeekö Kela mistä päin Eurooppaa olen tehnyt toimeentulotukihakemukseni?
Ei näe. Teoriassa joku taitava it-alan ihminen saattaisi saada sen selville, mutta ei Kelalla ole sellaiseen aikaa ja resursseja. Ne etuuskäsittelijät ovat matalasti koulutettuja hiukan yksinkertaisia ihmisiä, ei heillä ole osaamista mihinkään vaativampaan.
Se johtuu ihan siitä, mitä ihmiset sanovat työkkärissä. Siellä ei saa oikeasti sanoa mitään muuta, kuin että työttömyys on masentavaa, haen töitä koko ajan ja loppuaikana makailen tv:n edessä sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin KEHA on valjastettu syynäämään työttömien sometilejä
Eli tärkeämpää työkkärivirkailijoille on penkoa ja vahdata työttömien harrastuksia ja puuhasteluja kuin löytää heille työpaikkoja.
Tuttavaani rangaistiin kun hän päätti kuvata joka aamu oman aamujooga-harjoittelunsa ja liitti siihen ääniraidan liikkeiden oikeasta suorituksesta ym. Hän ei pyytänyt rahaa eikä mitään. Hän halusi vain ilahduttaa muita ja kannustaa itseään.
Tiedän myös tapauksen missä nuori työtön mies auttoi naapuriaan katon korjaamisessa myrskyn jäljiltä. Hänet käräytti toinen naapuri joka oli katkera kun tämä nuori mies oli toiminut paikallisen urheiluseuran palkattomana valmentaja työnsä ohella ja oli erottanut tämän miehen pojan joukkuetreeneistä asiattoman käytöksen takia. Eli ikävä kyllä, osa ihmisistä on ilkeitä, keljuja ja sadistisia eli nauttivat saadessaan aiheuttaa harmia ja tuskaa muille.
Hauskinta on, että vangitkin saavat opiskella vankiloissa jopa lakimiehiksi ja tehdä töitä ja terveydenhoito, ruoka ja asunto on turvana. Työttömiä kohdellaan ankarammin kuin vankeja. Mitään siimaa ei anneta. Työtön on pahempi rikollinen yhteiskunnan silmissä kuin vanki.
Aivan järjetöntä. Esim. tuo jooga-juttu olisi mitä parasta CV:n täytettä, ja pikemminkin työkkärin pitäisi kannuistaa ihmisiä keksimään jotain tuollaista tekemistä. Se näyttäisi ansioluettelossa ja työnantajien silmissä paremmalta kuin pelkkä työttömyys, ja joissain tapauksissa se voisi jopa lisätä työllistymismahdollisuuksia. Tuo pitäisi nähdä oman osaamisen markkinointina tai oman työllistymisen edistämisenä.
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu ihan siitä, mitä ihmiset sanovat työkkärissä. Siellä ei saa oikeasti sanoa mitään muuta, kuin että työttömyys on masentavaa, haen töitä koko ajan ja loppuaikana makailen tv:n edessä sohvalla.
Työkkärissähän usein kysytään että "mitä kuuluu". Jotkut vastaavat tähän tyhmästi kertomalla oikeasti kuulumisiaan, vaikka oikeasti pitäisi tulkita kysymys "miten työnhaku sujuu" ja vastata vaikka, että "ihan hyvää, sikäli että odotan juuri vastauksia muutamasta varsin kiinnostavasta työpaikasta, joihin oon hakenut, ja muuten oon tässä yrittänyt haea hyvin laajalla skaalalla töitä tämän mun työkokemuksen ja osaamisen puitteissa" tai "vähän haastavalta on tuntunut - tosi paljon oon laittanut työhakemuksia, mutta ei oo vielä tärpännyt, harmi kyllä" tms.
Työmmömän elämä pitää olla pelkkää pahoinvointia? Joka lopulta johtaa totaaliseen syrjäytymiseen
Vierailija kirjoitti:
Onko yhtriskunnan mielestä parempi, että työttömät istuvat kotona hiiri kädessä ja ahdistuvat ja menettävät henkisen hyvinvointinsa? Lisää potilaita terveyskeskuksiin ja suoraan eläkkeelle? Voisiko hallitus ottaa kantaa ja kertoa mikä taho vaatii näitä toimia työvoimaviranomaisilta?
Miksi vänkäät hallitukselta kannanottoja. Pakkohaku on demareitten aivopieru eikä muuksi muutu. Sun pitäisi kysellä aktiivisesti sieltä punikkirintamalta jotta miten meni noin omasta mielestä.
Samalla tietenkin joka puoluejohdolta että onko tähän tulossa jotain tolkkua/onko ehdotuksia järkeistää "pakko" yhtään mitään koska se ei tuota mitään lisäarvoa. Se mitä pitäisi tehdä on sallia työttömille, etenkin ikääntyneille, vapaa oikeus opiskella ilman sanktioita. Tietenkin töitä pitää hakea ja olla myös valmis ottamaan vastaan sikäli kuin tärppää. Mikä on erittäin epätodennäköistä, valitettavasti. Ihmiset mielellään myös unohtavat sen että jo työelämässä olleet, aiemmin tutkinnon suorittaneet kilpailevat ehkä vain kahdesta opiskelupaikasta per koulutusohjelma. Koska melkein kaikki paikat on varattu ensikertalaisille. On siis, alasta ja tutkinnosta riippuen, melko epätodennäköistä että työtön pääsee opiskelemaan kokopäiväisesti koulutusohjelmaan. Avoimessa kokonaisuuksien suorittaminen ei ole mikään este työnhaulle sen enempää kuin työn vastaanottamiselle. Miksei siis sallia sitä?
Toinen mikä pitäisi sallia vapaasti, ilman harkintaa ja jälleen sanktioita, on kevytyrittäjänä toimiminen. Jokainen tienattu euro tarkoittaa lisää rahaa verottajan kirstuun. Hullua että tämä on edelleen iso nounou byrokratialle. Jos joku onnistuu itsensä työllistämään edes osittain niin hänelle maksetaan vähemmän tukia. Kuulostaa hyvältä, miksei ole mahdollista? Turha tulla urputtamaan että saahan ja voihan koska kaikki tietää ettei se ole totta. Työkkäri katkaisee tuet erittäin mielellään ja mieluummin varmuuden vuoksi sen sijaan että työtöntä kannustettaisiin ja tuettaisiin.
Tässä kaksi pientä muutosta joilla olisi iso vaikutus työttömien asemaan. Sen lisäksi vähentäisi byrokratiaa ja toisi lisää verotuloja valtiolle. Puhumattakaan siitä että maksettavien työttömyyskorvausten määrä todennäköisesti pienenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön työnhakija saa oleskella työnhakualueen ulkopuolella ilman aikarajoitusta, kunhan hän täyttää työttömyysturvan saamisen ehdot. Mitään kiinteää päivämäärää poissaololle ei ole määritelty, mutta matkan aikana on oltava valmis ottamaan työtä vastaan ja osallistumaan palveluihin. Matka ei ole pätevä syy kieltäytyä tarjotusta työstä tai palvelusta.
Tämä tuntuu minusta hassulta, että täytyisi pysyä "omalla työnhakualueella", koska olen koko ajan hakenut töitä koko Suomen alueelta ja välillä joitakin paikkoja myös ulkomailtakin. Lukeeko jossain tuollainen sääntö?
Tuollainen sääntö oli joskus aikaisemmin. Ensin oli joku, että olisi pitänyt olla aina, en muista oliko se kotona vai kotipaikkakunnalla, sitten se muuttui kai että Suomessa kai matkailla, mutta ulkomailla ei, ja sittemmin kumoutui tuokin. Nykyisin saa oleilla missä lystää mutta pitää olla "tavoitettavissa", eli työkkärin viestit pitää lukea joko tekstarista tai netistä.
Tiedän ihmisiä, jotka olivat laittomasti sukulaisten luona käymässä, mökillä tai matkoilla. Ihan naurettavaa edes luoda tuollaisia sääntöjä. Koko tämä järjestelmä on jo alunperin mennyt vikaan, kun kaikki lähtee rajoittamisesta ja kyttäämisestä. Ja tosiaan, aiemmin siis oli KIELLETTYÄ mennä vaikka sairasta vanhempaansa katsomaan toiselle paikkakunnalle. Todella elämästä vieraantunut, epäinhimillinen järjestelmä.
Ainakin itsellä oli ihan pakkokin olla työttömänä sukulaisilla vähän hommailemassa. Polttopuiden tekoa ja sellaista. No sitten sain syödä tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat jotka selaa töissä sosiaalista media pitää irtisanoa.
Kaikki hoitajat tulee erottaa "työstään" ovat kaiken pahan alku
En ymmärrä sitä miksi työttömän opiskelua rajoitetaan.
Itse valmistuin maisteriksi vuosi sitten ja tein kokopäivätyötä koko opiskelujen ajan. Jos nyt jäisin työttömäksi, sanottaisiin minulle työkkärissä, että työttömänä en voi opiskella tutkinto-opiskelijana, koska en olisi sitten työelämän käytössä. Näin, vaikka pystyisin konkreettisesti osoittamaan, että olen ennenkin ollut töissä ja opiskellut samaan aikaan.