Miten ihmeessä työttömät "jäävät kiinni" vapaa-ajan puuhastelusta?
Tuli tässä mieleen, kun on ollut paljon sellaisia tapauksia, että joku työtön on "jäänyt kiinni" - ja menettänyt tukensa - (palkattomasta) vapaaehtoistyöstä, (palkattomasta) talkootyöstä, taiteen tekemisestä (ilmaiseksi) vapaa-ajallaan, ja nyt viimeksi siitä, että näyttelijän työhakemukseen liitteeksi tehty video oli liian ammattimainen...
Niin millä tavalla työkkäri saa näitä tietoonsa? Ilmiantaako joku kateellinen tuttava, vai kyttääkö työkkäri muka oikeasti työttömien somekanavia yms?
Oma epäilys kallistuu innokkaiden ilmiantajien puoleen, sillä eihän viranomaisilla voi mitenkään olla aikaa seurata jonkin vesivärimaalausta harrastavan tai vanhusten kanssa monopolia pelaavan Mirkun Instaa... eihän?
Kommentit (443)
Työttömät keskustelee virkailijan kanssa ja esim. kysyy onko asia A oikein ja mainitsee tehneensä sitä muutaman kerran (suuri virhe). Tai mainitsee harrastuksen kuten tää kitaransoittelija jossain tapauksessa. Jossain tapauksissa työkkärivirkailijat selailee tyyppien somea ja huomaa sieltä jotain harrastuksia.
Loppu onkin sitten sitä, että virkailija tekee selvityspyyntöä löytämästään, työryhmä työkkärissä tulkitsee asiat tapansa mukaan mahdollisimman paljon asiakkaan vahingoksi ja sitten onkin karenssit ja takaisinperinnät vauhdissa.
Työkkärin(kin) ainoa virka nykyhallinnossa on työllistää omat porukat, samoin työministeriön. Työtä nuo ei oman porukkansa lisäksi luo kenellekään, eikä porukka tuolla kyykytyksellä työllisty kun paikkoja ei ole. Lähinnä vaan oppii passiiviseksi kun aktiivisuudesta rangaistaan ja kyseessä on isot rahat köyhälle. Mutta tokihan nuo nolla normaalia työsuhdetta koko "työ"uransa aikana broilerit jotka hommaa johtaa tietää paremmin /s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkäri seuraa kenenkään tilejä eikä heitä kiinnosta, paljonko saat rahaa tekemisistäsi. Kaikki tulot pitää ilmoittaa työttömyysetuuden maksajalle, eli joko kassaan tai Kelaan. Mutta työkkäriä kiinnostaa se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä: et saa harrastaa tai tehdä mitään liian vakavasti niin, että se voisi teoriassa olla elinkeino, jos siitä saisi rahaa, etkä saa varsinkaan opiskella. Oleellista ei ole sekään, paljonko harrastus vie aikaa. Vaikka opiskelisit vain 1-2 tuntia viikossa avoimessa yliopistossa, se voi aiheuttaa negatiivisen työvoimapoliittisen lausunnon, ja sen vuoksi tukien menettämisen.
Työkkäri ei seuraa kenenkään pankkitilejä, mutta kyllä työkkäri seuraa sometilejä.
kela sai juuri oikeuden päästä kansalaisten pankkitietoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella sen ilmaisen toiminnan takia tuki siis katkaistaan?
Sen perusteella, miten paljon siihen ilmaiseen toimintaan katsotaan kuluvan aikaa.
Siis mielivaltaisesti.
Ikään kuin työssäkäyvä ei pystyisi käyttämään harrastuksiinsa vaikka 10h viikossa. Mutta jos työtön käyttää, niin sen on pakko olla pois ajasta olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6141860/tyokkarin-mielivaltaa
Kyseinen keskustelu poistettiin alkuunsa 7 kertaa, ennen kuin se jäi vauva-palstalle. Hyvä kun jäi, mutta alkuun herätti ihmettelyä sensuuri-innokkuus.
Vierailija kirjoitti:
Valvontaa on lisätty ja tiukennettu, esimerkiksi työttömäksi ilmoittautuneiden sometilit ovat tarkassa syynissä.
Tämä on laitonta.
Työkkärille ei yksinkertaisesti kannata lörpötellä mitään muuta kuin pakolliset asiat.
Käydessäni kirkossa keräsin silloin tällöin kolehtia. Seuraavalla kerralla kun olin yhteyksissä työllisyyspalvelujen kanssa, kysyttiin, toiminko seurakunnassa vapaaehtoisena mitä ikinä sillä tarkoitetaankaan. Kerroin, että käyn kyllä messuissa ja muissa tapahtumissa, mutta en osallistu järjestelyihin millään tavalla ja jos minulla on joku rooli, saan tietää sen vasta mennessäni paikalle ja jos en ole paikalla, kysyvät jonkun muun siihen rooliin. Ilmeisesti oli riittävä selvitys, mutta tuon jälkeen aloin kieltäytyä kaikesta aina ollessani työttömänä kaiken varalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuuluuko työkkärin toimenkuvaan etsiä työttömiä somesta????????
Tekoäly hoitaa jo tämänkin meillä
T:täti työvoimapalveluista
Mitä kuulustelutekniikoita teillä on käytössä? Onko water-boarding jo sallittua?
Minulla oli kerran hyvä poliisi / paha poliisi -tyyppinen tapaaminen (kuulustelu) työkkärissä. Kaksi virkailijaa yhtä aikaa kyseli, toinen oli kiva ja toinen tyly. Täysin absurdi kokemus.
Hallitus on ilmeisesti sallimassa yksittäiset kurssit avoimessa yliopistossa tai amk:ssa. Itse haluaisin juuri käydä täydentämässä osaamista amk:ssa. Toivottavasti tuo vaan tulisi pian voimaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei työkkäri seuraa kenenkään tilejä eikä heitä kiinnosta, paljonko saat rahaa tekemisistäsi. Kaikki tulot pitää ilmoittaa työttömyysetuuden maksajalle, eli joko kassaan tai Kelaan. Mutta työkkäriä kiinnostaa se, että olet työmarkkinoiden käytettävissä: et saa harrastaa tai tehdä mitään liian vakavasti niin, että se voisi teoriassa olla elinkeino, jos siitä saisi rahaa, etkä saa varsinkaan opiskella. Oleellista ei ole sekään, paljonko harrastus vie aikaa. Vaikka opiskelisit vain 1-2 tuntia viikossa avoimessa yliopistossa, se voi aiheuttaa negatiivisen työvoimapoliittisen lausunnon, ja sen vuoksi tukien menettämisen.
Ainakin Avoimen yliopiston opinnoista tehdään kysely, jolloin tuen maksatus katkaistaan siihen asti, kun päätös on tehty. Eli kannattaa miettiä, onko varaa. Itselle kävi noin, siinä sitten oltiin ilman rahaa ja vuokrakin olisi pitänyt maksaa. Työkkäristä sanottiin, että asian käsittelyyn voi mennä kuukausi. Onneksi se tapahtui vähän nopeammin, mutta hirveä stressi oli siitä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä ole tulleet ilmi just keskustelussa virkailijan kanssa. Virkailija haastattelee ja kyselee, mitä toinen on tehnyt kaikella ajallaan ja olisiko jotain taitoa tai harratusta tai muuta, mikä voisi vielä auttaa sitä työllistymistä. Ja ihmiset reppanat vastaavat kysymykseen, että osaanhan mä vesivärimaalata, tätini kehui viikonloppuna maalaustani. VAI NIIN…
"....virkailija haastattelee ja kyselee..." = virkailija kuulustelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Avoimen yliopiston opinnoista tehdään kysely, jolloin tuen maksatus katkaistaan siihen asti, kun päätös on tehty. Eli kannattaa miettiä, onko varaa. Itselle kävi noin, siinä sitten oltiin ilman rahaa ja vuokrakin olisi pitänyt maksaa. Työkkäristä sanottiin, että asian käsittelyyn voi mennä kuukausi. Onneksi se tapahtui vähän nopeammin, mutta hirveä stressi oli siitä.
Minä löysin sellaisen avoimen yo:n kokonaisuuden 60 op, joka olisi auttanut työllistymään ja kysyin niistä ennen opintojen aloitusta. Ajatukseni oli, että olisin ne voinut itse maksaa ja tehdä hiljalleen työnhaun ohessa. Virkailija sanoi, että hän ei voi luvata, vaan ne opinnot pitää ensin aloittaa ja sitten jokin lautakunta tai työryhmä (en muista mikä) käsittelee sen asian ja tekee päätöksen. Kertoi myös, että nykyään ei lupia ole tullut kuin korkeintaan 6 kk:n pituisiin opintoihin, ja jos aloittaa jotain, niin siinä ajassa pitää tulla valmiiksi.
Mutta en tietenkään voinut luvata, että pystyisin tekemään 60 op 6 kk:ssa, koska riippuuhan se myös miten kursseja järjestetään ja miten nopeasti tulee arvioinnit - 60 op on kuitenkin periaatteessa yksi kokonainen lukuvuosi (9 kk). Ei silti kuulemma enää ole niin kuin joskus, että olisi jotain 5 op/kk rajoituksia, eli olisi ne ehkä saanut tehdä. Virkailija sanoi myös, että negatiivisiakin päätöksiä on tullut ja tukia on peritty takaisin, etenkin niiltä, joilla jo on tutkinto. En sitten aloittanut niitä opintoja, koska ei minulla ole varaa ottaa sitä riskiä, että perittäisi tuet takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ne on käytännössä pakko ilmoittaa itse tai tulee vaikeuksia. Kaikista suomalaisista oppilaitoksista tulee työvoimaviranomaisille automaattisesti tieto opiskelijarekisteristä. Ei voi opiskella "salaa". Eikä kaikki saa lupaa. Korkeintaan jossain ulkomaisten yliopistojen verkkokursseilla ehkä pystyy opiskelemaan itsekseen, jos pitää matalaa profiilia.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus on ilmeisesti sallimassa yksittäiset kurssit avoimessa yliopistossa tai amk:ssa. Itse haluaisin juuri käydä täydentämässä osaamista amk:ssa. Toivottavasti tuo vaan tulisi pian voimaan!
Yksi yksittäinen kurssi on useimmiten 5 op, mutta se ei välttämättä juurikaan työllistymstä paranna. Yleensä pitäisi pystyä suorittamaan jokin opintokokonaisuus. Esimerkiksi opettajan pedagogiset opinnot tai jokin sivuaine on sellaisia, joilla voi täydentää tutkintoa, ilman että tekee koko tutkinnon uudelleen. Ne on yleensä 60 op, ja joskus voi riittää 30 op.
Helpointa olla toimeentulotuella. Saa tehdä mitä haluaa. Mulla aina katkaistaan työmarkkinatuki silloin tällöin. No sitten tulee kelasta seuraavaa toimeentulotukea hakiessa: Sinun on haettava ensisijaisia etuuksia tai leikkaamma perusosaasi.
Otan yhteyttä työkkäriin, sieltä tulee kolmen viikon päähän aika ja istun siellä sitten kahden tai kolmen tädin kanssa puoli tuntia. Minulle tehdään suunnitelma jne.
Eikä toimeentulotukea ole vielä koskaan leikattu, koska en heittäydy täysin tekemättömäksi vaan menen aina noihin tapaamisiin, kun pyydetään.
Se on mielestäni ihan oma syy, jos perusosaa lasketaan. Pitää vaan tehdä kuten vaaditaan.
Sitten, jos ne pakottaa kuntouttavaan työtoimnintaan tai työllistämiskurssille, niin ainahan ihminen saa kipeä olla tai sitten voi vaikka psyyke pettää eikä silloin saa perusosaa alentaa.
Mutta aina välillä, kun niille paljastuu, että harrastan aika paljon, niin ne katkaisee työmarkkinatuen, jonka jälkeen olen hetken tuossa ruljanssissa, jossa kela uhkaa ja varataan tapaamisaika ja toimin taas hetken kuten haluavat.
Samalla helppoa ja turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tossa ei ole sinänsä mitään järkeä, mutta se johtuu siitä, että opintotuki on tosi paljon huonompi kuin työttömyysturva. Jos työttömänä voisi opiskella, meillä ei muunlaisia opiskelijoita edes olisi.
Rajan voisi kyllä vetää fiksumminkin. Koulutetulle ihmiselle voisi hyvin sallia kaiken työllistymistä edistävän toiminnan ja kouluttamattomat taas ohjata päättäväisesti opiskelijoiksi, jotta saavat edes yhden tutkinnon, mikä ikinä onkaan.
Toisaalta kun miettii väärinkäyttäjiä, niin en minä halua verorahoillani elättää semmoistakaan, jos joku soittelee ja laulelee kelan rahoilla ilman aikomustakaan mennä tylsiin tavis töihin.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta kun miettii väärinkäyttäjiä, niin en minä halua verorahoillani elättää semmoistakaan, jos joku soittelee ja laulelee kelan rahoilla ilman aikomustakaan mennä tylsiin tavis töihin.
Totta. Paras olla laulelematta siellä suihkussa naapuri voi ilmoittaa Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Valvontaa on lisätty ja tiukennettu, esimerkiksi työttömäksi ilmoittautuneiden sometilit ovat tarkassa syynissä.
Tämä on hienoa, koska minua vainotaan ja someen tehty nimelläni vaikka mitä. Ei siis töitä,mutta ties mitä avauksia nimelläni. Yksikään en ole minä ja nimisiäni on vain minä suomessa. Lisänä keskustelussa olivat kaivaneet harrastuksikseni 90-luvulla ilmoittamani matkailu ja käsityöt jne. Olen käynyt ulkomailla viimeksi 2004. Vaivat estäneet käsityötkin 26 vuotta. Ja nekin oli ilmoitettu vain että sai jotain harrastuksia sinne silloin tietoihin kun se oli hyväksi.
Onko yhtriskunnan mielestä parempi, että työttömät istuvat kotona hiiri kädessä ja ahdistuvat ja menettävät henkisen hyvinvointinsa? Lisää potilaita terveyskeskuksiin ja suoraan eläkkeelle? Voisiko hallitus ottaa kantaa ja kertoa mikä taho vaatii näitä toimia työvoimaviranomaisilta?