Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle yrittää nyt löytää keinoja miten suomalaiset saadaan kuluttamaan. Kysely.

Vierailija
30.04.2026 |

Yle: Mikä saisi sinut käyttämään enemmän rahaa? Kerro meille, teemme juttua

Kuluttajien luottamus talouteen on heikko. Kerro meille, mitä asialle pitäisi tehdä. Yle tekee aiheesta juttua.

https://yle.fi/a/74-20223541

Kommentit (239)

Vierailija
221/239 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvävaraiset ihmiset on tosi nuukia ja mm. Lidl on monen suosikkikauppa. Ja tarkoitan sellaisia, jotka ovat suhteellisen tavallisista tuloista vaurastuneet sen verran, että varallisuus on seitsemännumeroinen, joka tässä maassa on jo ihan hyvä tavisduunarille. Nämä ihmiset ostaa laputettuja ruokia ja eivät todellakaan osta uutta mielitekojen mukaan. Siellä kotona voi olla se 70-luvun sohva ja 90-luvulla ostettu joustinpatja. Toki, ostavat tarpeeseen, mutta pääosin ei kyllä kerskakuluteta. 

Se näissä usein kuitenkin on, että lastensa ja erityisesti lastenlasten kanssa lompakko aukeaa todella helposti. Tiedän ihan omasta kokemuksesta, kun teini haaveilee autosta, niin koko ikänsä pihistänyt isoisä kirmaa paikalle ja tarjoaa heti avustusta autoon. "pitäähän pojan saada hyvä auto". Tai tytär muuttaa omilleen, niin mummun mielestä pitääkin olla laadukas, uusi sohva. Kaukana ollaan siitä, kun minun asuntoon aikanaan raahattiin käytettyä sohvaa ja valita ei todellakaan saanut vaan se piti ottaa, minkä äiti suostui maksamaan. Nyt sitten kierretään kalliita huonekalukauppoja pohtimassa, että prinsessaa varmasti miellyttää. Ei mua tämä haittaa, mutta laittaa välillä hymyilyttämään...

Tämä sama, mutta pakko sanoa että onni on tämmöiset isovanhemmat. Jos eivät kuluttaneet itseensä tai omiin lapsiinsa niin hyvä että lapsenlapsiin. Mieluummin se kuin että sitten kuoleman jälkeen vasta perintöä jää.

Vierailija
222/239 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjä rauhalliseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/239 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolta löytyy paljon keinoja talouden kohentamiseksi:

Ha-Joon Chang
Economist & Author 
https://hajoonchang.net/

Etelä-Koreassa syntynyt Ha-Joon Chang opettaa taloustiedettä Cambridgen yliopistossa ja kirjoittaa suosittuja kolumneja Guardian-lehteen. Changin teoksia on käännetty 37 kielelle ja myyty lähes kaksi miljoonaa kappaletta ympäri maailmaa. Prospect Magazine on nimennyt hänet yhdeksi maailman kahdestakymmenestä tärkeimmästä ajattelijasta. 

https://www.epressi.com/tiedotteet/kustannustoiminta/huippuekonomisti-h…

Vierailija
224/239 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaukseni on, että ei oikein mikään.

Tällä hetkellä ei ole yhtään ylimääräistä mitä kuluttaa ja jos olisi, menisi opintolainan poismaksamiseen. Sen jälkeen en tiedä, mihin käyttäisin, koska en tarvitse mitään ja kun käytän jotain palvelua, hinta on liikaa siitä laadusta tai kerran olen tyytyväinen ja seuraava kerta on taas pelkkää kuraa.

Komppaan tuota laatua. Nykyään vaatteet ovat lähtökohtaisesti paskaa laatua, kengät samoin. Hieronnan kun varaat ja se onkin aivan paska, niin et voi tietää etukäteen ja se on pakko maksaa. Samoin kaikki muut kosmetologi- ja parturipalvelut jne. Leffat ovat nykyään niin huonoja, että leffalippujen hinnat ovat tasoon nähden aivan liian korkeat ja lisäksi joudut istumaan liian lähellä muita ihmisiä ja kuuntelemaan heidän mussutustaan, katselemaan kännyköiden räpellystä (vilkkuvia ruutuja jne.) ja haistelemaan pahanhajuisia hengityksiä ja pieruja. Sama pätee teattereihin yms. Ravintolaruokia ei tarvitse edes mainita; ketjuravintolat myyvät puolivalmiste-esanssipaskaa täysin ylihinnoiteltuna ja vinkuvat vielä tippiä päälle.

Ihmiset odottavat nykyään paljon vastinetta ja hyvää laatua rahoilleen. Sitä kun ei saa, niin jätetään kuluttamatta.

Samaa mieltä.

Vierailija
225/239 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole  keinoa kun en tarvitse mitään js luonto on minulle tärkeämpi kuin osakkeen omistajien tilipussi. 

Vierailija
226/239 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin huomaa kommenteista, että osalla on menny elämä niin tiukaksi, että ei vaan ole varaa kuluttaa ja osalla ei ole tarvetta kuluttaa, niin voi säästää/sijoittaa. Lisäksi on vielä nuoret aikuiset, jotka on hurahtanu sijoittamiseen ja saattavat sijoittaa jopa 40% nettotuloistaan.

Mitä harvemmalla on ostovoimaa, sen huonompi lopputulos tässä talousjärjestelmässä. Sitä ei kokoomus ole koskaan tajunnut.

Tällaisen anonyymin palstan jutuista tuskin saa kovin hyvää kuvaa tavallisen suomalaisen tilanteesta. Täällä mielipiteet kärjistyvät usein mustavalkoiseksi ääripäiden väliseksi väittelyksi ja kirjoittelijoissa on porukkaa, jolla on aikaa.

Vierailija
227/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä erehdyin edellisissä vaaleissa äänestämään Persuja. En äänestä enää, koska Perdut on täystuhopuolue. 

Eiköhän tässä pääasiassa Kokoomus EK:n ohjaamana ole ajanut näitä muutoksia läpi.

Vierailija
228/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä tukenut talouselämää. Juuri ostin 2 paitapuseroa, yht. 200€, neulepuseron 60€, pari huivia 50€, 2 farkut ja 2 shortsit 237€, kosmetiikkaa 239€, föönin 120€, 6 pulloa sampanjaa ja 6 pulloa roséta 246€, kävin kampaajalla 180€, söimme eilen illalla ravintolassa 203€ ja jätimme 20€ tipin, tänään lounaan 37€ ja maksoin siivoojalle 150€.

Ihan ok,  uutta tuon tipin  olisit voinut jättää antamatta. Suomeen ei pidä tuoda amerikkalaista tippikulttuuria. työnantajan velvoitteita ei pidä siirtää asiakkaalle.

Vierailija
229/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja kuppaa ihmiset kuiviin ja sitten ihmetellään, ettei ole rahaa kuluttaa. Yhteiskunta suosii myös parisuhteessa olevia, kaikki maksaa yksin eläjälle enemmän. Niillä on kaikista vähiten rahaa, joilla olisi suurin tarve kuluttaa.

Vierailija
230/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän veroparatiiseissa olevia miljooniani vain ulkomailla elämästä nauttimiseen. 

Kuten muutkin varakkaat suomalaiset. Vain köyhät kuluttavat Suomessa kaiken, minkä saavat. Kuluttaisimme enemmän, mutta muutama päivä ennen eläkkeen/palkan maksupäivää, ovat nälkäpäiviä, jolloin vietämme pakkopaastoa, kun ei ole rahaa ostaa ruokaa.

Vierailija
231/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea työllisyystilanne. Olen kokopäivätöissä, mutta epävarmalla alalla asuntolainan kanssa. Hallitus on poistanut asumistuen omistusasuntoon ja asuntojen myyntiajat ovat pitkiä. Ei luottoa siihen, että valtio kannattelisi jos kävisi töiden kanssa huonosti. Miksi ihmeessä kuluttaisin, kun yhteiskunnan turvaverkko on koko ajan huonompi?

Vierailija
232/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki maksaa enemmän. Ei palkat ole nousseet samassa suhteessa. Rahaa ei jää kulutukseen. Myös sosiaaliturvaa on heikennetty esim ansiosidonnaista. Työpaikkoja ei ole tarpeeksi. Monet työnantajat ovat siirtäneet työnriskit työntekijöille esim pätkätyönsopimukset ja nolla tuntisopimukset. Kuinka kuluttaa, kun et tiedä onko ensikuussa rahaa tai töitä. Myös terveydenhoidon kuluja täytyy maksaa enemmän itse ja jopa eläkkeisiin halutaan kajota. Kyllä 50v täytyy säästää jos suinkin voi, kun jopa eläkkeet uhataan syödä pienemmiksi tai eläkeikä hilataan korkeamnalle kuin terveys kestää työtä. Aiemmat ikäluokat tiesivät, että eläkkeen saa tietyssä iässä ja sen taso on vakio joten he pystyivät kuluttamaan.

Vierailija
233/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä yksinäisyys loppuisi, niin voisin kuluttaakin matkailuun yhdessä. Nyt olen vain yksin kotona päivästä päivään.

Jos istut vaan kotona, niin saat olla yksin jatkossakin. Et sinä kotoa niitä kavereita löydä. Lähde ihmisten ilmoille.

Vierailija
234/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottaja kuppaa ihmiset kuiviin ja sitten ihmetellään, ettei ole rahaa kuluttaa. Yhteiskunta suosii myös parisuhteessa olevia, kaikki maksaa yksin eläjälle enemmän. Niillä on kaikista vähiten rahaa, joilla olisi suurin tarve kuluttaa.

Olisko siinä.se yhteys: kun on ehtinyt jo ostaa tarvitsemansa, niin alkaa jäädä säästöön....

Vierailija
235/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun säästäminen johtuu ansiosidonnaisen porrastuksesta ja lapsikorotuksien poistoista. En kuluta, ennen kuin nämä on palautettu ja porrastus poistettu. 

Vierailija
236/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verojen selkeä alentaminen, niin että jää jotain mitä kuluttaa pakollisten menojen jälkeen. 

Hanki parempi koulutus ja työ - sellainen, josta saat tarvitsemasi määrän rahaa. 

Vierailija
237/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita mihin olen lopettanut kuluttamisen:

- Remontit. En ala maksamaan huijaavalle jampalle sellaista tuntiveloitusta, että joudun itse tekemään töitä 5h sen ansaitemiseen. Otan vaikka palkatonta vapaata, ja teen itse. Tulee parempaa jälkeäkon, aikaa kyllä menee enemmän.

- Hiustenleikkuu, lyhentelen itse.

- Ravintolat. En ala maksamaan suolaisesta huonosta ruuasta ja huonosta palvelusta niin suolaista hintaa.

-Taksit. Ennen saatoin ajella taksilla, mutta nykyisiä törkyhintoja en ala maksamaan ja kokoajan saa pelätä hiujaamista.

- drinkki ravintolassa. Nykyään niin törky hintaista, että ostan kaupasta ja nautin puistossa tai kotona.

Vierailija
238/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha yrittää. Ihmiset ovat tajunneet kapitalismin juonen ja nilviäiset sekä loiset ajetaan ensin ulos ennen kuin mitään tapahtuu. Eli siis kapitalistit

Vierailija
239/239 |
01.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yle kulta, tässä selitys selkokielellä:

1. ihmisillä ei ole rahaa joten sitä ei kuluteta

2. ihmisillä ei ole rahaa koska vasemmisto hoiti taloutta aivan päin hanuria viime vaalikaudella ylen hurratessa vieressä

Selkiskö?

Ja ei, joku kympin tukiaiskorotus ei suomea pelasta. Se voisi pelastaa jos ihmiset olisi tukiaisten sijaan palkaa maksavassa yksityisen sektorin työssä, mutta tuohan ei ole tullut vasemmistollemme mieleenkään. Eikä medialle yleensäkään kun jankutetaan vaan typerää poliittista ideologiaa joka vaan pahentaa tilannetta. 

Suomalaisten käyttötileillä makaa liki 70 miljardia euroa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/a/5b9c65e5-2811-4579-807f-334c36d0af…

minun tilillä makaa 70 senttiä. 

joku uusjako voisi auttaa.

jaetaan nuo 70 miljardia tasaisesti kaikille suomalaisille. sitten saadaan ainakin 90% kansasta käyttämään rahaa. tosin noille harvoille rikkaille ne rahat loppujen lopuksi päätyvät takaisin, mutta tämä uusjako saisi talouteen piristystä.

Ammu ittes, kommunisti.