Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"...loisille jää vielä 600€ ruokaan!" No eipä kuulkaa jää

Vierailija
30.04.2026 |

Tänään sain työkkärirahat. Sen lisäksi, että jääkaappi on ketsuppia lukuunottamatta kirjaimellisesti tyhjä, tässä listani mihin kaikkeen muuhun paitsi ruokaan menee rahaa jahka tästä kauppaan lähden;

-höyliä

-suihkusaippua

-suodatinpussit

-folio

-käsisaippua

-rätit

-yleispesuaine

-tamponit

-ihorasva

-vanulaput

-kasvorasva

-puuteri

ja se kauhein shokki, eli koiran raksut. Juu tiedetään, heti kun jäät työttömäksi, pitää ensimmäisenä antaa se sulle rakas, suhun kiintynyt, paras ystäväsi ja perheenjäsenesi pois, sillä ei työttömällä saa olla lemmikkejä. No, en ole antamassa. 

Kertokaas nyt sitten mitä tuosta listasta pitäisi tiputtaa pois? Kun pitäisi elää vain ja ainoastaan makaronilla ja pakastevihanneksilla jotta tämä raha riittäisi yhtään mihinkään. 

Terveisin tällainen rahoissa kieriskelevä kelaloinen joka melkein itkua vääntää kun kevättakki hajosi eikä todellakaan ole varaa uuteen.

Kommentit (262)

Vierailija
181/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisillä pitäisi olla rahaa tarvittaviin hygienia tuotteisiin ja terveelliseen ruokaan ja lääkkeisiin. 

Koko Suomi on mennyt naurettavaksi valtioksi.

Vierailija
182/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla veronmaksajien ongelma ettei rahat riitä. Pitäisi olla 10m2 koppi ja kaurapuuroa joka aterialla kunnes työt alkaa maistumaan. Ei telkkaria. Ei foliota ja krillaamista.  Ei muuta hupeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan reilu 6000e/kk ja mulla EI mene rahaa

- höyliin

-suodatinpusseihin

-folioon

-tamponeihin

-ihorasvaan

-vanulappuihin(wtf)

-kasvorasvaan

-puuteriin

Minullakaan ei miehenä mene yhtään rahaa tamponeihin. 

Vierailija
184/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi jättää ihorasvan ja käsirasvan pois. Suodatinpusssit myös. En ole ikinä käyttänyt mitään ihorasvaa. Minulla meni eilen työmarkkinatuesta 136 euroa vuokraan, nettiin 37 euroa. meni myös 28 euroa bensaletkuun. Ostin sitten ruokaa, wc paperia 48 rullaa, shamppoota, body pesuainetta,. Joskus ostan partateriä niin paljon että riittää 4-5 kuukaudeksi. Samoin pyykin pesuainetta. Wc paperia ostan myös 4-5 kuukaudeksi koska sitä aina tarvii. Sitten ei tarvii ostaa moneen kuukauteen ja rahaa voi käyttää muuhun.

Vierailija
185/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsenppiä!

Vierailija
186/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höylä ja puuteri on turhia.

Vierailija
187/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin voi jättää ihorasvan ja käsirasvan pois. Suodatinpusssit myös. En ole ikinä käyttänyt mitään ihorasvaa. Minulla meni eilen työmarkkinatuesta 136 euroa vuokraan, nettiin 37 euroa. meni myös 28 euroa bensaletkuun. Ostin sitten ruokaa, wc paperia 48 rullaa, shamppoota, body pesuainetta,. Joskus ostan partateriä niin paljon että riittää 4-5 kuukaudeksi. Samoin pyykin pesuainetta. Wc paperia ostan myös 4-5 kuukaudeksi koska sitä aina tarvii. Sitten ei tarvii ostaa moneen kuukauteen ja rahaa voi käyttää muuhun.

Jos sulla ei ole kuiva iho niin ei sit kellään muullakaan ole?

Vierailija
188/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu että nuo KAIKKI osuu nyt samalle kuukaudelle :D Mun ihorasva purkki kestää melkeinpä vuoden. Samoin foliopaketti ja tuollaiset aika harvakseltaan sellaisia pitää ostaa mutta sinulla ne kaikki on nyt loppu yhtä aikaa juu juu.

Ja olet pöljä jos ihorasva menee ruuan ostamisen edelle. Ja kasvorasvakaan ei ole mikään välttämättömyys. Osta ensi kuussa rasvat jos tässä kuussa ei niihin ole rahaa?

Olen eri mutta ei todellakaan kuiva ihoisella kestä vuotta kasvovoide. Foliotakin saa ostaa joka kuukausi. 

En koskaan ole ostanut foliota.  Olen kuitenkin kolmen lapsen (nyt jo aikuisia) perheenäiti ollut.

He ovat aivan terveitä kuten minäkin,  joten mitä ilmeisimmin ei ole välttämätön tuote.

Ei kai se folio terveyteen liity? Itse laitan paljon ruokaa perheelle ja työmiehille ja foliota kuluu. En kyllä tiedä millä sen voi edes korvata.

Perheelle ja työmiehille?

Onko teillä jokin polyamorinen kuvio?

Outo kommentti. Et tiedä mitä on työmiehet?

Vierailija
189/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin puuterin myöhemmäksi, jos vain voi, koska se ei ole yhtä kriittinen kuin nuo muut. Tietysti, jos on työhaastattelu tulossa, sitten se voi olla välttämätön hankinta juuri nyt.

Tsemppiä! Viikonlopusta on onneksi tulossa lämmin, joten kevättakkia ei nyt vappuna tarvita.

Vierailija
190/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höylä ja puuteri pois. Perusvoidetuubi ei paljoa maksa ja sitä voi käyttää koko keholla.

Vierailija
191/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vuosia keksinyt hyvän keinon tienata rahaa. Kalastus. Ihmiset ostaa kalaa kuten ahventa ja siikaa. Ahventa voi saa paljon viikossa ja ihmiset ostaa sitä kokkonaisena tai fileenä. Saan kokonaisesta 7 euroa kilo. Fileestä 22 euroa kilo. Olen saanut viikossa 15-20 kg ahvenia josta tulee 8 kg filettä jos kaikki perkaa ruodottomaksi fileeksi. Eli voin tienata 160 euroa ja kulut on yleensä 10 euroa veneen bensaan. Etenkin mökkiläiset ostaa. Mulla on jo vakio ihmiset jotka soittelee ja ostavat kalaa.

Vierailija
192/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höylät voi jättää ostamatta. Ei ole pakko sheivata. Opettelin itsekin nyppimään pinseteillä nyt kun aikaa on. Tulee jopa kestävämpi tulos, eikä tule sänkeä vaan pehmeä haituva, kun uusi karva alkaa kasvaa. 

Ööh... Okei. Vau. No tuota, ensinnäkään en omista pinsettejä laisinkaan ja toisekseen, kyllä mulla sen verran on päivittäin puuhaa, ettei joku kainalokarvojen nyppiminen yksi kerrallaan ehkä oikein mahdu aikatauluun. Plus kuulostaa kivuliaalta.

Ap

Kestohöylää suosittelen minäkin. En itse kyllä sheivaa kuin ehkä kerran kuussa, joten vuosikausia sitten ostetut höyläni ovat todennäköisesti hyvät lähinnä vähän käytön vuoksi.

Vierailija
193/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en tarvitse kissanhiekkaa, vaippoja, partavaahtoa, kalanruokaa, talouspaperia, tuulilasinpesunestettä, kasviravinnetta, gluteenittomia tuotteita, elmukelmua, pakastuspusseja, teetä, kontaktimuovia, etikkaa, eli niitä ei kukaan muukaan tarvitse eli ne on pakko olla turhia!

Vai voisko olla että ihmisillä on erilaisia tarpeita?

Vierailija
194/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ruhtinaallinen summa rahaa. Ihme jos ei riitä, mutta monilla on ongelmia rahan ja elämänhallinnan kanssa.

1. Priorisoi ostoslista – mitä ostetaan ja mitä jätetään

Pakko ostaa tällä kertaa (arvio 120-150 euroa):

- Koiran raksut. Tämä on prioriteetti ykkönen sinun jälkeen. Osta iso 10-15 kg säkki Lidlistä tai Tokmannista. Halvat merkit maksavat noin 15-25 euroa ja riittävät kuukaudeksi. Vaihtoehtona iso säkki myös Zooplus.fi:stä (toimitus ilmaiseksi yli 49 euroa).

- Tamponit. Halvin iso pakkaus Lidlistä tai Tokmannista, hinta noin 2 euroa.

- Suihku- ja käsisaippua. Osta yksi iso 1 litran pullo nestesaippuaa, joka käy molempiin. Saatavilla Normalista noin 2  eurolla.

Näitä voi tiputtaa tai korvata:

- Kasvorasva, puuteri, ihorasva ja vanulaput. Jätetään ostamatta kuukaudeksi. Jos iho kuivuu pahasti, voit käyttää ruokaöljyä kosteuttamaan.

- Höyliä. Venytetään vanhoilla tai ostetaan vasta kun on pakko.

- Suodatinpussit ja folio. Kahviin kannattaa ostaa uudelleenkäytettävä suodatin (3 euroa) Tokmannista tai Lidlstä. Folio korvataan vanhoilla pusseilla tai lautasilla.

- Rätit ja yleispesuaine. Tee itse etikasta ja ruokasoodasta. Osta 1 litra väkiviinaetikkaa (noin 1,5 euroa) ja 500 g ruokasoodaa (noin 1 euro) Lidlistä tai Tokmannista. Sekoita 1 dl etikkaa + 9 dl vettä + tippa saippuaa yleispuhdistukseen. Rätit leikataan vanhoista pyyhkeistä tai t-paidoista.

Näillä tarvikkeilla menee yhteensä noin 40-60 euroa ja ne riittävät pitkään.

2. Ruoka – makaroni + pakastevihannekset + halpoja lisukkeita (noin 250 euroa/kk)

Viikon ostoslista esimerkki (50-60 euroa Lidlissä tai Tokmannissa):

- Makaroni tai spagetti 1-2 kg

- Pakastevihannekset 2-3 pussia (sekoitus, herneet, porkkanat)

- Kaurahiutaleet 1 kg (puuroon)

- Soijarouhe tai linssit (halvin proteiini)

- Munia tarjouspakkaus

- Perunat, kaali ja porkkanat

Esimerkkiruokia:

- Makaronilaatikko: makaroni + pakastevihannekset + soijarouhe + muna + ketsuppi

- Kaurapuuro aamupalaksi

- Linssikeitto pakastevihanneksilla

Lidl on yleensä halvin näihin peruselintarvikkeisiin, kannattaa vertailla myös Tokmannin tarjouksia.

3. Muut tärkeät vinkit

- Ruoka-apu heti tänään: Mene sivulle ruoka-apu.fi, syötä postinumero ja katso lähimmät jakelupisteet. Moni paikka jakaa ilmaista ruokaa työttömille.

- Kevättakki: Etsi Tori.fi:stä tai Facebook Marketplacesta käytettyä edullisesti (5-15 euroa) tai ilmaiseksi. Myös Fida ja Kierrätyskeskus.

- Toimeentulotuki: Jos 600 euroa ei riitä, hae Kelasta toimeentulotukea. Se on juuri tähän tarkoitettu.

- Kävele kauppaan ja osta vain tarjouksesta sekä omia merkkejä.

Yhteenveto 600 eurolla:

- Ruoka noin 300-350 euroa

- Koira 20-30 euroa

- Hygienia ja siivous 40-60 euroa

- Pieni puskuri yllättäviin menoihin 100-150 euroa

Tällä pärjäät hyvin kuukauden. Seuraavalla kerralla menee jo helpommin kun varastot ovat kasassa. Itse olen selvinnyt paljon pienemmillä summilla.

Musta on mielenkiintoista, ettet ehdottanut kahvista luopumista. Kuitenkin suunnilleen kaikki muu piti tehdä mahdollisimman säästeliäästi, mutta sitten nautintoaine, jolla ei ole ravitsemuksellisesti väliä, jäi välttämättömiin hankintoihin.

Vierailija
195/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasaippua epähyginiinen

Vierailija
196/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suodatinpusseja ei tarvitse ostaa, jos hankit kestosuodattimen. Nailonkankaasta, pestävän. 

Uuh mikä suuri säästö.

Saa sitä näemmä olla ivallinen, vaikka on persaukinen. Pienistä säästöistä ne isommat säästöt kertyy. Monilla suurin ongelma on nimenomaan kyvyttömyys säästää pienissä asioissa. Sitten tilataan temusta jotain tyhjänpäiväistä, kun on niin halpaa - ja käytännössä sekin vähä raha menee roskiin. 

Vierailija
197/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus ja ymmärrän täysin. Itselläni ylisuuri vuokra, ja joudun perusosasta maksamaan 130e. Neurologisesta sekä selkäsairaudesta johtuva vaikea liikuntarajoite, sekä tasapainovaikudet, jonka vuoksi en voi muuttaa. Ajokorttia ei ole, enkä saisi mistään muuttoapua. En pysty paakkaamaan enkä kantamaan. Lääkärintodistusei riitä Kelalle, että saisin asua tässä. Minua säännöllisesti auttavat verkostot asuvat lähellä. Lisäksi säännöllisenä kuluna silmälasien osamaksu ja ruoka-aineallergioiden vuoksi rajoittunut mm. gluteeniton ruokavalio. 

Tällä "loisella" on nyt 4 erikoisalan ylilääkärin sekä tavallisen terveyskeskuslääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä, mutta Kela ei myönnä edes sairaslomaa, kuntoutusrahasta/ eläkkeestä puhumattakaan. 

Herranen aika tuota sinun tilannetta! On todella kova tuo 130€ omavastuu vuokrasta, en kyllä itse selviäisi.

Puhumattakaan sairauksistasi. 
Olen pahoillani, toivotan kuitenkin valoisaa kevättä,

Vierailija
198/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höylät voi jättää ostamatta. Ei ole pakko sheivata. Opettelin itsekin nyppimään pinseteillä nyt kun aikaa on. Tulee jopa kestävämpi tulos, eikä tule sänkeä vaan pehmeä haituva, kun uusi karva alkaa kasvaa. 

Ööh... Okei. Vau. No tuota, ensinnäkään en omista pinsettejä laisinkaan ja toisekseen, kyllä mulla sen verran on päivittäin puuhaa, ettei joku kainalokarvojen nyppiminen yksi kerrallaan ehkä oikein mahdu aikatauluun. Plus kuulostaa kivuliaalta.

Ap

Ensimmäisellä kerralla voi sattua, mutta sitten se ei enää tunnu niin. Ota alkuun joku burana tms. ennen nyppimistä. Kannattaa nyppiä, on paljon kestävämpi tulos. Ei tarvitse tosiaan olla joka päivä nyppimässä, vaan kerran kuussa riittää kun pitää koti-illan. Suihkun jälkeen kosteasta ihosta irtoaa helpommin. Pinsettejä saa esim. Normalista paljon halvemmalla kuin höylät jostain tavan marketista. 

Tulee helposti harvatupentulehduksia. Itse en enää nypi tuon takia.

Vierailija
199/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäisin puuterin myöhemmäksi, jos vain voi, koska se ei ole yhtä kriittinen kuin nuo muut. Tietysti, jos on työhaastattelu tulossa, sitten se voi olla välttämätön hankinta juuri nyt.

Tsemppiä! Viikonlopusta on onneksi tulossa lämmin, joten kevättakkia ei nyt vappuna tarvita.

Tuskin se työpaikka puuterista jää kiinni? Niitäkin toki löytyy monesta hintaluokasta. Joskus voi valita jonkun edullisemman. 

Vierailija
200/262 |
30.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän Ap. Me olemme 13 v lapseni kanssa myös kelaloisia ja meille jää 870 e kk vuokran jälkeen. Jos haluan antaa lapselle mahdollisuuden elää suunnilleen ikäisensä tavoin karsin kaikki omat menoni pois ja jätän syömättä. Olen ollut työtön jo 2 v joten moni tavara on rikki eikä ole ollit varaa uuteen. 

Minä käyn töissä ja asumis- ja työmatkakulujen jälkeen jää vähemmän rahaa, kuin sinulle. En saa mitään tukia, mitta veroja maksan ja mätkyt sain. Tietää entistä tiukempaa budjettia syksylle.  Reilua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi