"...loisille jää vielä 600€ ruokaan!" No eipä kuulkaa jää
Tänään sain työkkärirahat. Sen lisäksi, että jääkaappi on ketsuppia lukuunottamatta kirjaimellisesti tyhjä, tässä listani mihin kaikkeen muuhun paitsi ruokaan menee rahaa jahka tästä kauppaan lähden;
-höyliä
-suihkusaippua
-suodatinpussit
-folio
-käsisaippua
-rätit
-yleispesuaine
-tamponit
-ihorasva
-vanulaput
-kasvorasva
-puuteri
ja se kauhein shokki, eli koiran raksut. Juu tiedetään, heti kun jäät työttömäksi, pitää ensimmäisenä antaa se sulle rakas, suhun kiintynyt, paras ystäväsi ja perheenjäsenesi pois, sillä ei työttömällä saa olla lemmikkejä. No, en ole antamassa.
Kertokaas nyt sitten mitä tuosta listasta pitäisi tiputtaa pois? Kun pitäisi elää vain ja ainoastaan makaronilla ja pakastevihanneksilla jotta tämä raha riittäisi yhtään mihinkään.
Terveisin tällainen rahoissa kieriskelevä kelaloinen joka melkein itkua vääntää kun kevättakki hajosi eikä todellakaan ole varaa uuteen.
Kommentit (259)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suodatinpusseja ei tarvitse ostaa, jos hankit kestosuodattimen. Nailonkankaasta, pestävän.
Semmonen olisi kyllä tosi kätevä. Täytyykin katsoa mistä löytyisi ja mitä maksaa. Kiitos.
Ap
Tämä ei ole kaikkien makuun mutta minun on. 20vuotta sitten vaihdoin kalliin tava kahvin pikakahviin. Tänään myynnissä on lidlissä "PRONTO" Prismasta pussissa myytävä "X-pikakahvi" kun aloitin eka viikon vähän laihemmalla niin siihen tottui ja nykyään tava kahvi on bo niin ällöä etten voi nauttia hetkestä.
Mulla jää eläkkeestä tässä kuussa korkeintaan satanen ruokaan, koska on taas ostettava lääkkeitä ja maksettava kamalan isoja sähkölaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus ja ymmärrän täysin. Itselläni ylisuuri vuokra, ja joudun perusosasta maksamaan 130e. Neurologisesta sekä selkäsairaudesta johtuva vaikea liikuntarajoite, sekä tasapainovaikudet, jonka vuoksi en voi muuttaa. Ajokorttia ei ole, enkä saisi mistään muuttoapua. En pysty paakkaamaan enkä kantamaan. Lääkärintodistusei riitä Kelalle, että saisin asua tässä. Minua säännöllisesti auttavat verkostot asuvat lähellä. Lisäksi säännöllisenä kuluna silmälasien osamaksu ja ruoka-aineallergioiden vuoksi rajoittunut mm. gluteeniton ruokavalio.
Tällä "loisella" on nyt 4 erikoisalan ylilääkärin sekä tavallisen terveyskeskuslääkärin lausunnot työkyvyttömyydestä, mutta Kela ei myönnä edes sairaslomaa, kuntoutusrahasta/ eläkkeestä puhumattakaan.
Jos jaksat, niin ota yhteys edeskuntaan tai ministeriin joka hoitaa tuon puolen asioita. Eihän nyt voi olla niin että kelanvirkailija on tietävämpi kuin hoitavat lääkärit. Tuohan on suoraan simputusta ja täyttä vittuilua kyykyttää ihmistä jolla on tarvittavat dokumentit sairaudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höylät voi jättää ostamatta. Ei ole pakko sheivata. Opettelin itsekin nyppimään pinseteillä nyt kun aikaa on. Tulee jopa kestävämpi tulos, eikä tule sänkeä vaan pehmeä haituva, kun uusi karva alkaa kasvaa.
Ööh... Okei. Vau. No tuota, ensinnäkään en omista pinsettejä laisinkaan ja toisekseen, kyllä mulla sen verran on päivittäin puuhaa, ettei joku kainalokarvojen nyppiminen yksi kerrallaan ehkä oikein mahdu aikatauluun. Plus kuulostaa kivuliaalta.
Ap
...vau. et sit ole sitä sorttia että on vain kaksi karvaa toimen viel musta ja toinen jo harmaa. 😉.. sanoit vaan niin hyvin tilanteesi, että sain päivänäni pienen hymyn.
Lisäksi:
- pyykkikone (hajosi) + kuljetus + asennus
- pitkät tukisukat (välttämättömät)
- kantavaimennetut kengät (selkäsairaus)
- uusi tabletti hajonneen tilalle (ainoa älylaite)
Ja kyllä, kaikki nämäkin maksetaan siitä peruspäivärahasta.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi:
Juu, kaikki nuo hajoavat kerran kuukaudessa :-)
Vierailija kirjoitti:
Hirveä määrä pesuaineita yhdeksi kuukaudeksi. Itse ostan todella harvoin mitään hygieniapuolelta, viimeksi hammasharjan ja -tahnaa. Yhden euron vanulappupusseja on silloin tällöin tarjouksessa marketeissa tai Tokmannilla. Rupeet vaan katteleen tarjouksia sinäkin.
Kaikkea tarvittavaa ei tarvitse ostaa yhdessä kuussa. Seuraa tarjouksia ja varastoi, kun hyvä tulee. Ilman tarjouksia en esim. joisi aamukahviani, jota tarvitsen työnhaussa.
työtön
Miten niin yhdeksi kuukaudeksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi:
Joka kuulle on omat murheensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi:
Tuskinpa kyseinen kirjoittaja sitä tarkoitti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ruhtinaallinen summa rahaa. Ihme jos ei riitä, mutta monilla on ongelmia rahan ja elämänhallinnan kanssa.
1. Priorisoi ostoslista – mitä ostetaan ja mitä jätetään
Pakko ostaa tällä kertaa (arvio 120-150 euroa):
- Koiran raksut. Tämä on prioriteetti ykkönen sinun jälkeen. Osta iso 10-15 kg säkki Lidlistä tai Tokmannista. Halvat merkit maksavat noin 15-25 euroa ja riittävät kuukaudeksi. Vaihtoehtona iso säkki myös Zooplus.fi:stä (toimitus ilmaiseksi yli 49 euroa).
- Tamponit. Halvin iso pakkaus Lidlistä tai Tokmannista, hinta noin 2 euroa.
- Suihku- ja käsisaippua. Osta yksi iso 1 litran pullo nestesaippuaa, joka käy molempiin. Saatavilla Normalista noin 2 eurolla.
Näitä voi tiputtaa tai korvata:
- Kasvorasva, puuteri, ihorasva ja vanulaput. Jätetään ostamatta kuukaudeksi. Jos iho kuivuu pahasti, voit käyttää ruokaöljyä kosteuttamaan.
- Höyliä. Venytetään vanhoilla tai ostetaan vasta kun on pakko.
- Suodatinpussit ja folio. Kahviin kannattaa ostaa uudelleenkäytettävä suodatin (3 euroa) Tokmannista tai Lidlstä. Folio korvataan vanhoilla pusseilla tai lautasilla.
- Rätit ja yleispesuaine. Tee itse etikasta ja ruokasoodasta. Osta 1 litra väkiviinaetikkaa (noin 1,5 euroa) ja 500 g ruokasoodaa (noin 1 euro) Lidlistä tai Tokmannista. Sekoita 1 dl etikkaa + 9 dl vettä + tippa saippuaa yleispuhdistukseen. Rätit leikataan vanhoista pyyhkeistä tai t-paidoista.
Näillä tarvikkeilla menee yhteensä noin 40-60 euroa ja ne riittävät pitkään.
2. Ruoka – makaroni + pakastevihannekset + halpoja lisukkeita (noin 250 euroa/kk)
Viikon ostoslista esimerkki (50-60 euroa Lidlissä tai Tokmannissa):
- Makaroni tai spagetti 1-2 kg
- Pakastevihannekset 2-3 pussia (sekoitus, herneet, porkkanat)
- Kaurahiutaleet 1 kg (puuroon)
- Soijarouhe tai linssit (halvin proteiini)
- Munia tarjouspakkaus
- Perunat, kaali ja porkkanat
Esimerkkiruokia:
- Makaronilaatikko: makaroni + pakastevihannekset + soijarouhe + muna + ketsuppi
- Kaurapuuro aamupalaksi
- Linssikeitto pakastevihanneksilla
Lidl on yleensä halvin näihin peruselintarvikkeisiin, kannattaa vertailla myös Tokmannin tarjouksia.
3. Muut tärkeät vinkit
- Ruoka-apu heti tänään: Mene sivulle ruoka-apu.fi, syötä postinumero ja katso lähimmät jakelupisteet. Moni paikka jakaa ilmaista ruokaa työttömille.
- Kevättakki: Etsi Tori.fi:stä tai Facebook Marketplacesta käytettyä edullisesti (5-15 euroa) tai ilmaiseksi. Myös Fida ja Kierrätyskeskus.
- Toimeentulotuki: Jos 600 euroa ei riitä, hae Kelasta toimeentulotukea. Se on juuri tähän tarkoitettu.
- Kävele kauppaan ja osta vain tarjouksesta sekä omia merkkejä.
Yhteenveto 600 eurolla:
- Ruoka noin 300-350 euroa
- Koira 20-30 euroa
- Hygienia ja siivous 40-60 euroa
- Pieni puskuri yllättäviin menoihin 100-150 euroa
Tällä pärjäät hyvin kuukauden. Seuraavalla kerralla menee jo helpommin kun varastot ovat kasassa. Itse olen selvinnyt paljon pienemmillä summilla.
Kai ap.n pitää saada leipää voita/levite ehkä juusto maito/juoma vaikka kahvimaitona. Jos on pakastin vaikka pienikin ja ahkera ollut kesällä/ syksyllä niin sieniä ja marjoja löytyy... nyt valmiit soppatarpeet, vain perunajauho ja sokeri kaapista. Ei kai kukaan vedä pelkkää puuroa ilman mittään lisuketta vuodesta toiseen. Prisman ja ässän thalpuutettu jauheliha 3.49e paketti saat moneen menoon sapuskan. Punalappusia voi kyttäillä tiettynä päivänä varsinkin ilta alessa. Aamu tarjoukset: eiliset leivät puoli ilmaisia ja hevituotteiden hävikkilaatikot Lidlissä ja K-Superissa samoin 2e. laatikko. Kun ostat irtona juureksia, porkkanoita, sipulit perunat niin säästät mukavan summan jos et etsi helppoa ja valmista pakastealtaasta. Jos kokkaat makaroonista, riisistä tai perunasta juureksista ja jauhelihasta voit saada juhlaruokia, hinta ei ole ongelma. Vispikerman voit ostaa herkkuhetkiä varten pohjolan meijerin tai Arlan alle 1.50e/2dl. On pitkällä päiväyksellä eikä haittaa jos menee yli päiväyksen.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on ruhtinaallinen summa rahaa. Ihme jos ei riitä, mutta monilla on ongelmia rahan ja elämänhallinnan kanssa.
- Koiran raksut. Tämä on prioriteetti ykkönen sinun jälkeen. Osta iso 10-15 kg säkki Lidlistä tai Tokmannista. Halvat merkit maksavat noin 15-25 euroa ja riittävät kuukaudeksi. Vaihtoehtona iso säkki myös Zooplus.fi:stä (toimitus ilmaiseksi yli 49 euroa).
- Suihku- ja käsisaippua. Osta yksi iso 1 litran pullo nestesaippuaa, joka käy molempiin. Saatavilla Normalista noin 2 eurolla.
- Kasvorasva, puuteri, ihorasva ja vanulaput. Jätetään ostamatta kuukaudeksi. Jos iho kuivuu pahasti, voit käyttää ruokaöljyä kosteuttamaan.
- Suodatinpussit ja folio. Kahviin kannattaa ostaa uudelleenkäytettävä suodatin (3 euroa) Tokmannista tai Lidlstä. Folio korvataan vanhoilla pusseilla tai lautasilla.
- Rätit ja yleispesuaine. Tee itse etikasta ja ruokasoodasta. Osta 1 litra väkiviinaetikkaa (noin 1,5 euroa) ja 500 g ruokasoodaa (noin 1 euro) Lidlistä tai Tokmannista. Sekoita 1 dl etikkaa + 9 dl vettä + tippa saippuaa yleispuhdistukseen. Rätit leikataan vanhoista pyyhkeistä tai t-paidoista.
2. Ruoka – makaroni + pakastevihannekset + halpoja lisukkeita (noin 250 euroa/kk)
- Munia tarjouspakkaus
Esimerkkiruokia:
- Makaronilaatikko: makaroni + pakastevihannekset + soijarouhe + muna + ketsuppi
- Kaurapuuro aamupalaksi
Lidl on yleensä halvin näihin peruselintarvikkeisiin, kannattaa vertailla myös Tokmannin tarjouksia.
3. Muut tärkeät vinkit
- Ruoka-apu heti tänään: Mene sivulle ruoka-apu.fi, syötä postinumero ja katso lähimmät jakelupisteet. Moni paikka jakaa ilmaista ruokaa työttömille.
- Kevättakki: Etsi Tori.fi:stä tai Facebook Marketplacesta käytettyä edullisesti (5-15 euroa) tai ilmaiseksi. Myös Fida ja Kierrätyskeskus.
- Toimeentulotuki: Jos 600 euroa ei riitä, hae Kelasta toimeentulotukea. Se on juuri tähän tarkoitettu.
Yhteenveto 600 eurolla:
- Koira 20-30 euroa
Tällä pärjäät hyvin kuukauden. Seuraavalla kerralla menee jo helpommin kun varastot ovat kasassa. Itse olen selvinnyt paljon pienemmillä summilla.
.... kävele kauppaan 😳.tässäpä todella hyvä vinkki minunlaiselle loiselle😂... katos helvetti kun kaikki ei asu ja elä Prismaa vastapäätä. Jos minä kävelen kauppaan tuon 24km suuntaansa niin luulen, että olen syönyt matkalla puolet siitä mitä olen ostanut tai mitä jaksaisin kantaa. Bussi on mennyt pohjosiin päin jo vuosikymmeniä sitten ja kukaan ei ole nähnyt tai kuullut että se olisi ajanut takaisin kaupunkiin päin.
Omat alkuvuoden pakolliset hankintani:
- silmätipat (reseptivapaat joihin menee n. 15-20 €/kk, koska mitkään lääkkeiksi luokiteltavat ei auta kuiviin silmiini tarpeeksi)
- uudet ketjut polkupyörään hajonneiden tilalle
- 2 taksimatkaa ja 3 bussilippua, kun polkupyöräni varastettiin enkä saanut heti hankittua uutta
- uusi (käytetty) polkupyörä varastetun tilalle
- kunnon lukko polkupyörään pyörävarkaan hajottaman lukon tilalle
- polkupyörän keväthuolto
- uusi tarvikeakku 8 vuotta vanhaan läppäriini, kun edellinen veteli viimeisiään
- uusi laatureppu (laatu on tarpeen, koska kuljetan välillä painavaa tavaraa ja mulla on selkävaivoja)
- lisäksi monia pienempiä hankintoja
Vierailija kirjoitti:
- Munia tarjouspakkaus
Esimerkkiruokia:
- Kaurapuuro aamupalaksi
3. Muut tärkeät vinkit
Yhteenveto 600 eurolla:
- Koira 20-30 euroa
Varastot kasassa, tarkoitatko sitä että mä käyn nyt kaupassa ostan nuo sinun luettelemat tavarat + muut mitä tarvitsen nyt ja sit säästän ne kk.den. Tulevan kuukauden elä "ei mitään" ei ainakaan onnistu minulla sillä olisin kk päästä likainen, saamaton, vihainen ja nälkäinen hädin tuskin hengissä. Ja koirani olisi jo kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä mikään loinen ole. Eikä ole muutkaan. Kunhan tuo venäjän hyökkäyssota ja sidanuhka väistyy niin alkaa täälläkin taas olla työpaikkoja. Älä syyllistä itseäsi. Otat hyvällä omallatunnolla ne tuet, joita lait ovat suomalaisille määränneet.
Tsemppiä.
Btw ennenvanhaan käytiin kylässä siis naapureissa ja kaikki vähän aina auttoivat toisiaan.
Ei me saatu mitään naapurista, vaikka niillä oli iso maatila ja kanala, ei saatu koskaan edes munan munaa, vaikka oltiin köyhiä ja äiti pienipalkkaisessa työssä ja maatalo oli sukulaistalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi:
Kodinkoneet hajoavat aina pareittain. Jos ei kotoa löydy mitään mikä hajoaisi niin myös auto voi hajota pesukoneen kaveriksi tms. En ole työtön vaan kuntoutustuella, mutta mulle kävi nyt talvella niin, että pesukone ei enää lingonnut ja se piti korjauttaa. Aika pian autosta meni laturi. -25 keväällä hajosi parin viikon sisään imuri ja mikroaaltouuni. Ja kun aina ostaa halvinta tai korjauttaa uuden ostamisen sijasta niin näitä hajoamisia tulee tasaisesti. Ja tiedän; auton pitäminen on kallista, mutta sairauteni takia se on mulle tärkeä - ei tarvii mennä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ketä syytät tilanteestasi?
Yrityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Elintarvikkeet ruokajonosta, saippuan saa menemällä ostarin vessaan pullon kanssa, vessapaperin samalla (tai bidee/sanomapaperi) jne jne.
Ap on naurettava pelle kun pitää jotain kermaperse elintasoa ylläpitää.
Ja sinä ja minä olemme sokeita ap.n tilanteelle. Olemme
syntyneet kermaperseenä ja vielä kultalusikka perseessä reijässä emmekä ymmärrä, että kaikilla ei ole asiat samoin kun meillä kahdella, siis sinulla ja minulla. Voimia sinulle ap. Yritä jaksaa kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaanki.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen loisia... Loiset ottavat isännästään ravinnon. Kuka kuvittelee olevansa jonkun toisen ihmisen isäntäeliö?
Loiset tulevat pimeellä, veneessä tai lentäen. Suupielet korviin venytettyinä näkyy vain valkoinen purukalusta ja kusenpolttamat silmät.
Siis oikeesti. Noihin sun luettelemiisi tavaroihin menee korkeintaan joku 50 euroa eli sulle jää käyttöön edelleen 550 euroa vaikka siihen ruokaan. Ja on se nyt kumma jos et siitä summasta saa muutamaa kymppiä irrotetuksi sen kevättakin hankintaan.