Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Monella plussalla valkuaisten pitää olla virtsassa että on pelkoa raskausmyrkytyksestä?

Vierailija
10.05.2007 |

Eli virtsassa valkuaiset ++, verenpaine 162/90 ja lievää päänsärkyä. Neuvolassa ei sanottu asiaan mitään. On ollut myös pieniä näköhäiriöitä. Rv. 30 menossa.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolta jos ++. Mutta jos pääkipu ei lähde panadolilla niin sitten sinne käymään. AP

Vierailija
22/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää loppuraskauteen!

3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huomenna vielä pääkipua niin pitää käydä vielä neuvolassa että mittaavat verenpaineen uudestaan.

Vierailija
24/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä usko, että mistään äitipolilta käskettäisiin vain panadolia silloin pääkipuun syömään, en tosiaan! Tais ola tämä viesti niin sanotusti porvoosta...

Vierailija
25/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvu oli hidastunut?

Minusta koossa alkaa olla vakavan raskausmyrkytyksen oireet. Itse en uskaltaisi jäädä kotiin, vaan viimeistään aamulla menisin sinne polille ja vaatisin saada hoitoa tai tutkimuksia!

Vierailija
26/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni sinulle kuuluu ehdotomasti ainakin käynti synnytyssairaalssa,missä sinulle tehdään perusteellinen tutkimus (uä,verinäytteitä,virtsan proteiinin tarkka määritys). En tahdo pelotella,mutta noin varhaisilla viikoilla tuleva toksemia voi herkästi olla yllättävän raju ja nopeasti edistyvä. Ota nyt sitä Panadolia ja lepää. Jos lääke ja lepo ei auta,mene jo yöllä päivystykseen. Muussa tapauksessa mene aamulla. Noilla oireilla voit mennä ilman lähetettäkin neuvolasta. Mutta mene viimeistään aamulla!

Vierailija
27/53 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla soitin ä-polille uudestaa ja käskivät tulla heti. Pääkipu loppui yön aikana kokonaan, mutta jatkui aamulla. Sormet hieman turvoksissa.

Ä-polilla valkuaiset heikko+, verenpainetta seurattiin 15min ajan 3minuutin välein ja paineet oli ylimmillään 160/84. Eli minulle normaalit. Kerroin kaikki oireeni lääkärille ja ultra tehtiin, vauvalla kaikki ok(oli virkeä ja kaikki normaalisti) ja kotiin siis pääsin. Päänsärkyä hoidetaan panadolilla ja ensiviikolla uusi aika. Ap

Vierailija
28/53 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olethan tarkkana! Älä rehki liikaa, lepää paljon, ulkoile kevyesti ja juo runsaasti!

Vaadi että ultria useampi ja että mittaavat myös napavirtaukset, se kertoo paljon vauvan hyvinvoinnista ( hapen saannista)

t. äiti jolla kahdesti raskausmyrkytys

Vierailija
29/53 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: vaikean raskausmyrkytyksen sairastanut

Vierailija
30/53 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv oli 37+5

Vierailija
31/53 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin NKL:lla, että jos paineet ovat 160/90 tai sen yli, täytyy ainakin käydä sairaalassa näyttäytymässä VAIKKA proteiinia virtsassa ei olisikaan. Mä jouduin pariksi päiväksi sairaalaan, valkuaista ei ollut, ei päänsärkyä, turvotusta ja ylävatsakipua kyllä, paineet 162/89 (tarkistin juuri). Pääsin pois parissa päivässä, mutta vajaan viikon kuluttua jouduin takaisin sairaalaan, paineet silloin 164/100, proteiinia ++ ja silloin aloitettiin käynnistys (rv oli jo 40). Ennen lapsen syntymää tilanne paheni vielä, paineet pahimmillaan lähes 190/130 ja proteiinia ++++. Lapsi synty lopulta sektiolla.

Mua seurattiin kohonneen verenpaineen vuoksi neuvolassa kaksi kertaa viikossa, lisäksi jouduin mittaamaan verenpainetta kotona 5-6 krt/pvä. Jos paineissa olisi ollut kohoamista, mulla olisi ollut vähänkään päänsärkyä tai näköhäiriöitä, mun olisi pitänyt lähteä heti sairaalaan.

Summa summarum: ++ on paha, sun paineet on pahat ja päänsärky on paha. Älä nyt leiki omalla ja vauvasi hengellä, vaan mene polille. Jos neuvola laiminlyö sun hoidon, mieti sitä myöhemmin.

Vierailija
32/53 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä olinkin sitten kuukauden. Raskausmyrkytys äityi niin pakahsi että sektioitiin rv 32. Ihan tyttö tuli.

Vierailija
33/53 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun liuskatestissä (lue stiksi) on proteiinit ++, se tarkoittaa 0,3g /l. Eli ei todellakaan mikään henkeä uhkaava hälyttävä lukema. Jos lähtöpaineet on 160/83-90 luokkaa (kuten ap kertoi), ei 160/97 ole hälyttävä lukema.

Jos paineet ovat luotettavissa, kahdessa perättäisessä (joiden väli vähintään 6h) mittauksissa >150/100, kuuluisi tilanne tarkistaa, AINAKIN äpkl:aa konsultoiden.

Jos äidillä on subjektiivisia oireita ja proteiinit ++ tai enemmän, olisi tilannetta seurattava. Eli ainakin kontrolli PLV ja rr neuvolassa.

Jos äidillä on kohonneet paineet (150/100 tai huomattava diastolisen/systolisen nousu lähtöpaineisiin verrattuna) ja subjektiivisia oireita, on tilanne tarkistettava taas kerran AINAKIN äpkl:aa konsultoiden.

Mieluummin aina turha käynti äpkl:lla kuin odotella turhan pitkään.

Vierailija
34/53 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menitkö tarkastukseen?

Vierailija
35/53 |
11.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä, ettei asiaan olisi jo eilen puututtu. Kuinka se olisi mahdollista missään päin suomea? Äitin henki kysymyksessä ja lapsen samoin!

Vierailija
36/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö vastasi äitipolilla ja sanoi että panadolia ja jos ei pääkipu häviä niin äitipolille käymään.

Itse tulkitsen asian niin että kerta ei oikeastaan muita oireita ole kun lievä pääkipu ja prot ++ niin ei ole vielä hälyttävää. Kätilö kysyi turvotuksesta, verenpaineesta ja että onko ylävatsakipua. Näitä oireita ei siis ole. ja sanoi että prot voivat olla ++ ihan vaan vaikka huonon alapesun takia, ne tikut ovat niin herkkiä.

Menen nyt äitipolin ohjeiden mukaan. Ap

Vierailija
37/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...äitiyspolilla sain määräyksen valkuaisen vuorokausimäärän seurantaan ja kun labratulokset tulivat sain lähetteen synnytysosastolle, jossa synnytys päätettiin käynnistää.

Vierailija
38/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

++ virtsassa on kyllä jo aika paljon. Ei kyllä perussiistin ihmisen virtsassa tule noin paljon proteiinia, vaikka alapesu olisikin jäänyt väliin. Raskausmyrkytys voi olla myös hyvin oireeton. Toli pääkipu,silmäoireet ja ylävatsakipu kuuluvat monen taudinkuvaan,mutta yhtä moni on myös oireeton. Pahinta on,että raskausmyrkytys huonontaa merkittävästi istukan toimintaa ja sikiö on siis vaarassa. Usko minua, olen hoitanut juuri riskiraskausäitejä jo 15 vuotta. Mene synnytyssairaalasi päivystykseen viimeistään aamulla. Sinun kuuluu olla noilla oireilla äitiyspoliklinikan seurannassa. Neuvolan mittaukset eivät riitä takaamaan turvallista raskauden edistymistä.

Vierailija
39/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
40/53 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli myös raskausmyrkytys esikoiselta ihan loppuraskaudessa ja itse en olisi osannut aavistaa mitään, ellei verenpainetta ja valkuaista olisi katsottu. (RR 162/92, 153/94, U-prot. +++) MITÄÄN oireita en tuntenut, paitsi sitä sinun mainitsemaa lievää päänsärkyä. Synnytys käynnistettiin ja kun se oli ohi, lääkäri sanoi, että onneksi vauva syntyi niin vauhdilla, muuten olis voinut käydä huonommin. (Jotkin arvot pomppasivat huomattavan korkeiksi synnytyksen jälkeen, en muista mitkä, mutta niistä pystyi päättelemään, että myrkytys oli paha).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme