Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä villitys on laittaa Facebookissa ammatikseen "digitaalisen median sisällöntuottaja"

Vierailija
29.04.2026 |

vaikkei ole sellainen? Näihin törmää erityisesti kun availee ihmisten profiileja luettuaan minkä tahansa uutisen kommenttikenttää. Siellä ovat kaikenmaailman Marjatat ja Timot laittaneet ammatikseen tuon ja pääsääntöisesti mitä tyhmemmän kommentit ovat kirjoittaneet, sitä varmemmin "ammatti" on tuo. Onko tämä nyt uusi "elämän kova koulu" vai kokevatko nämä ihmiset olevansa sisällöntuottajia kun kommentoivat kaikkea hallituksesta Hesburgerin mainokseen? 

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön, yksinäinen, huomionkipeä luuseri. Onhan tuo sisällöntuottaja hienompi ilmaisu. 

Vierailija
102/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tuo on sama kuin työtön?

Ei, ei ole.

Olen olettanut, että FB laittoi sen nimikkeen niille, joilla on ollut profiiliin liitettynä ammattilaisprofiili esim yrityksensä tuotteiden mainostamista varten. Eli henkilöprofiililla ei ole voinut luoda mai osta, mutta perustamalla siihen sivuun sivun, on voinut. Esimerkiksi kaikilla poliitikoilla on ollut sellainen ammattilaissivu, joka on mahdollistanut mainostamieen. Nyt kai kaikkien ministerienkin profiiliin on FB lätkäissyt sen digitaalinen sisälllöntuottaja nimen. Ja ytittäjien sivuun, jotka ostavat FB:stä mainostilaa. Eli toisin kuin ketjussa on väitetty, he eivät itse tienaa FB:ssa, vaan päinvastoin FB on tienannut heistä perimällä maksua mainostamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön, yksinäinen, huomionkipeä luuseri. Onhan tuo sisällöntuottaja hienompi ilmaisu. 

Aijaa. Esimerkiksi ympäristöministeri Sari Multalalle on näköjään FB laittanut tuon nimikkeen. 

Vierailija
104/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pölötä tai hösellä jotain… sisälläntuottaja…  ei kai sisältöön tarvi kuin pöivittäin joku lässynlää…

Pääset sisällöntuottajaksi vaikka et edes puhuisi mitään.

Vielä oudompaa on, jos saat seuraajia tylsällä sisällöllä.

mitä tyhmempi sisältö, sen suurempi seuraajakunta.. vrt skibiditoilet

Vierailija
105/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen tulee jos on paljon seuraajia tai on erittäin aktiivinen Facebookissa. Ei ihmiset sitä itse sinne laita. Omilla tutuilla joilla on yli 1000 seuraajaa tai päivittävät naamakirjaa melkein joka päivä on sellainen. Vaikka ei ole mikään ammattilaisprofiili tai mihinkään yritykseen liittyvä.  

Vierailija
106/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa joku epätoivoinen tubettaja olla palstalla puolustamassa tätä pölhöjen "ammattia", aina saa nauraa!

Ai siis luulet että samat ihmiset ovat tubettajia?

Etkö itse osaa tubettaa (vaikka mieli tekis?)

Ei toki kaikki varmaan ole tubettajia, en minäkään.

Neuvotaanpa jälleen uuustaaperoita:

Jakakaa sinne Facebookiin linkkejä. En tiedä mitä, mutta kokeilkaa.

Sitten kun olet jakanut tarpeeksi, FB laittaa sinut automaattisesti digitaaliseksi sisällöntuottajaksi.

Eikö se näin mene?

Sillä voit tienata rahaa. Jos mainostat sivuasi, voit saada enemmän seuraajia.

Itse en ole vaivautunut mainostamaan,vielä en ole niin köyhä.

En ylipäätään muutenkaan mainosta enkä kailota itsestäni missään.

Vierailija
107/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pölötä tai hösellä jotain… sisälläntuottaja…  ei kai sisältöön tarvi kuin pöivittäin joku lässynlää…

Pääset sisällöntuottajaksi vaikka et edes puhuisi mitään.

Vielä oudompaa on, jos saat seuraajia tylsällä sisällöllä.

mitä tyhmempi sisältö, sen suurempi seuraajakunta.. vrt skibiditoilet

Ei aikuista ihmistä kiinnosta se, onko oma sisältö tylsää. Itsetunto ei siitä heilahda mihinkään suuntaan.

Tosi ikävää jos jonkun itsetunto ja elämä on Facebookista kiinni.

Vierailija
108/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Esimerkiksi ympäristöministeri Sari Multalalle on näköjään FB laittanut tuon nimikkeen. 

Pitääpä käydä vilkaisemassa.

Vierailija
109/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen tulee jos on paljon seuraajia tai on erittäin aktiivinen Facebookissa. Ei ihmiset sitä itse sinne laita. Omilla tutuilla joilla on yli 1000 seuraajaa tai päivittävät naamakirjaa melkein joka päivä on sellainen. Vaikka ei ole mikään ammattilaisprofiili tai mihinkään yritykseen liittyvä.  

Minulle tuli tuollainen silloin kun olin viime kesän pois Facebookista.

Vierailija
110/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä merkitsee tämä sanonta?

Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Vierailija
111/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tuo on sama kuin työtön?

Ei, ei ole.

Olen olettanut, että FB laittoi sen nimikkeen niille, joilla on ollut profiiliin liitettynä ammattilaisprofiili esim yrityksensä tuotteiden mainostamista varten. Eli henkilöprofiililla ei ole voinut luoda mai osta, mutta perustamalla siihen sivuun sivun, on voinut. Esimerkiksi kaikilla poliitikoilla on ollut sellainen ammattilaissivu, joka on mahdollistanut mainostamieen. Nyt kai kaikkien ministerienkin profiiliin on FB lätkäissyt sen digitaalinen sisälllöntuottaja nimen. Ja ytittäjien sivuun, jotka ostavat FB:stä mainostilaa. Eli toisin kuin ketjussa on väitetty, he eivät itse tienaa FB:ssa, vaan päinvastoin FB on tienannut heistä perimällä maksua mainostamisesta.

Kaikki eivät mainosta. En minäkään.

Siitä huolimatta FB voi lätkäistä tuollaisen merkin.

Vierailija
112/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somevaikuttaja😆

Vierailija
113/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testi. Itseäni alkoi ihan kiinnostaa tämä junttisuomalaisten närkästys Facebook - merkinnästä.

Käyn katsomassa millaista sisältöä dig. sisällöntuottajat jakavat.

Onko niillä jotka hölöttävät pelkästään itsestään, merkki.

Tai niillä jotka eivät hölötä itsestään, vaan laittavat sinne muuta asiaa, vaikka yhdentekevääkin, merkki?

Onko niillä jotka ovat tosi aktiivisia, merkki?

Minä en tee ikinä kaveripyyntöjä enkä puhu itsestäni. En edes vastaa viesteihin mikä on noloa.

Siitä huolimatta minulle tulee koko ajan kaveripyyntöjä

En mainosta sivuani.

Olin viime kesänä viikkotolkulla pois FBsta, sinä aikana sinne tuli merkki.

Minulla on seuraajia melko paljon

En tiedä, miksi.

En usko että heillä on siinä ystävälliset motiivit.

Siitä minä viis veisaan.

Joitakin ilkeämielisiä sukulaisia voi toki olla, heistäkin minä viis veisaan.

En edes tunne niin paljon sukulaisia joten sekin olisi varsin pieni ryhmä suhteutettuna.

Ja nyt on joku ap vetänyt herneen nenäänsä digitaalinen sisällöntuottaja - merkistä.

Voi kauheaa.

Tästähän pitää tehdä tilasto.

Vierailija
114/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somevaikuttaja😆

Sellainen voi ilmeisesti nykyään olla, vaikka se ei edes kiinnosta eikä siihen millään tavalla tuppaudu kuten eräät.

Ja sekös muutamia ärsyttää.

Vierailija
115/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtamedia on jäänyt ajastaan jälkeen. Auttamattomasti. Se on hidas, vanhentunut ja kaavoihin kangistunut.

Tilalle on tullut liikaa hömppää.

Somessa on niin paljon uutisia kautta maapallon ja ne kulkevat hetkessä joka mantereelle.

Ihmiset jakavat linkkejä ja henkisesti aktiivinen ja ajatteleva ihminen tietää mitä ja mistä saa ne nopeasti.

Ei tämä sen kummempaa ole. Kaikki eivät osaa hyödyntää mediaa ja somekin on media.

Sitten joku ap: n kaltainen Maire ja Jussi rypee katkeruudessaan, koska maailma on muuttunut.

Minäkin haluaisin entisen maailman takaisin, mutta en saa sitä takaisin.

Joten pakko tyytyä käsillä olevaan.

Vierailija
116/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule sitten työkkärirahnoo ennään

Vierailija
117/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa rahaa.

Mitenhän tuota sais?

Vilkaisemalla mitä ne rahaa ansaitsevat sisällöntuottajat sinne laittavat ja funtsia miten voisi itsekin tienata.

Itse tilastoisin ja kokeilisin.

En tosipuheessa vieläkään tiedä mistä syystä itselleni lätkäistiin tuo merkki.

Pidän koko sanaa hyvin kalseana.

Päättelin, että FB lätkäisee sen automaattisesti heille joilla on pelkkää asiasisältöä.

Siis eivät käy siellä sosiaalisten suhteiden vuoksi, joten heiltä ei voida odottaa enempää.

Sosiaalisten suhteiden ylläpitäjille ei laiteta yhtä kalseaa merkkiä.

Hyvä puoli siinä on, että sillä voi tienata.

Vierailija
118/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kaikilla oikea ammatti. 😂 Tuo nimike on tullut sinne ilmeisesti aktiivisuuren seurauksena, eikä sitä ole itse kirjoitettu.

Vierailija
119/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään sometiliä. Ei tätäkään ongelmaa.

M43

Vierailija
120/145 |
03.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtamedia on jäänyt ajastaan jälkeen. Auttamattomasti. Se on hidas, vanhentunut ja kaavoihin kangistunut.

Tilalle on tullut liikaa hömppää.

Somessa on niin paljon uutisia kautta maapallon ja ne kulkevat hetkessä joka mantereelle.

Ihmiset jakavat linkkejä ja henkisesti aktiivinen ja ajatteleva ihminen tietää mitä ja mistä saa ne nopeasti.

Ei tämä sen kummempaa ole. Kaikki eivät osaa hyödyntää mediaa ja somekin on media.

Sitten joku ap: n kaltainen Maire ja Jussi rypee katkeruudessaan, koska maailma on muuttunut.

Minäkin haluaisin entisen maailman takaisin, mutta en saa sitä takaisin.

Joten pakko tyytyä käsillä olevaan.

Vanha media karkottaa tiettyjä ryhmiä pois lukijakunnastaan pinnallisella hömpällä.

Pinnallinen hömppä, kuten seksi, kiinnostaa ehkä joitakin  Matiaksia ja Jessicoita niitä jotka eivät ole varsinaista lukeneistoa.

Siis suurinta osaa suomalaisia.

Taso, ikävä kyllä on huonontunut erittäin paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän