Miksi joitakin ärsyttää pyyntö olla hiljaa lapsen nukuttamisen aikana
Olen äitinä huomannut, että moni ärsyyntyy siitä, jos joudun pyytämään olemaan hiljempaa, että lapsi saa unen päästä kiinni. Nukahdettuaan ei herää välttämättä edes porakoneeseen, mutta tarvitsee 10-15min rauhallisuutta saadakseen unta. Lähes aina saan tästä jonkun saarnan siitä miten lapsen täytyy oppia sietämään hälinää tai sitten pyyntö yksinkertaisesti ignoorataan. Lapsi kyllä nukahtaa mihin tahansa julkiseen kulkuneuvoon tai rattaisiin kauppakeskuksessa, mutta ei pysty nukahtamaan, jos muuten hiljaisessa paikassa joku alkaa yhtäkkiä kailottamaan puhelimeen tai käymään kovaäänistä keskustelua lapsen huoneen takana. Näitä tilanteita sattuu yleensä sukuloimassa ja joskus harvoin meillä kotonakin, jos joku lyhyt vierailu "on pakko" ajoittaa esimerkiksi päiväunien päälle. Mitään täyshiljaisuutta en ole vaatinut, mutta olen pyytänyt puhumaan hiljempaa.
Kommentit (94)
Miksi se lapsi pitää siihen kahvipöytään nukuttaa? Ei sen lapsen voi mennä nukuttamaan sivummalle, toiseen huoneeseen tms?
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ei ole maailman napa
Eri. Ei saakkaan,mutta pitäisi saada rauhassa nukahtaa.
Naapurin lapset mölissyt lukuisia kertoja ulkona kun minun on pitänyt nukkua vuorotöissä ollessa päivisin/aikaisin illasta. Ei valu mitään empatiaa kyllä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei pyöri eikä pysähdy AP:n pershedelmän ympärillä vaikka äidistä itsestään ehkä siltä tuntuukin.
Ai nyt hetkellisen huomaavaisuuden pyytäminen on jokin vaatimus saada maailma pysähtymään? Toisaalta kun huomaa millaista kieltä käytät toisen ihmisen lapsesta, niin turhaa on valistaa sinunlaista narsistia.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hiljaa olemisen vaatimus on kyllä kohtuullisen tympeää ja itsekästä. Lapsi kyllä saa meluta ja häiritä häistä hautajaisiin, mutta sitten kun se pyhä pershedelmä nukkuu, niin vaaditaan täydellistä hiljaisuutta ja hissuttelua. Yleensä näiden hiljaisuutta vaativien lapset ovat vielä erityisen hankalakäytöksisiä. Se, että hiljaisuusvaatimuksiin ei lähdetä mukaan kertoo palautteen lapsesi ja omasta käytöksestäsi. Oletko muutenkin koko ajan vaatimassa lapsesi ensisijaista huomioimista, esim. ruokailussa tai aikuisten keskustelun aikana? Jos olet, niin se lapsesi nukkumishetki saattaa olla ainoa hetki, jolloin muu porukka saa keskeytyksettä keskustella ilman jotain lapseesi liittyvää sirkusteatteria.
Siinä nukuttamisessa menee ehkä 10 minuuttia, jos vähän laskee volyymia. Tai tunti, jos koko ajan kailottaa vieressä täysiä. Ehkäpä sillä pienellä huomaavaisuudella sen äidinkin saisi mukaan keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Huhuh, onpas lapsellista porukkaa, jos edes 10 minuuttia ei voida uhrata pikkutaaperon unien hyväksi.
NORMAALIT IH ISET OVAT HILJEMPAA NUKUTTAMISEN AIKANA. AJATTELEMATTOTOMAT ON ERIKSEEN.
Vierailija kirjoitti:
Vie paskaperseesi himaan nukkumaan. Muilla ei ole julkisilla paikoilla mitään velvollisuutta paapoa sinua tai paskapersettäsi.
Ei tässä mistään julkisista tiloista ollut puhettakaan.
Jännä tapa muuten kertoa vähän kiertoteitse, että on alkoholisti-isän insestin uhri. Missään normaalissa perheissä ei kaltaisiasi kasva.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hiljaa olemisen vaatimus on kyllä kohtuullisen tympeää ja itsekästä. Lapsi kyllä saa meluta ja häiritä häistä hautajaisiin, mutta sitten kun se pyhä pershedelmä nukkuu, niin vaaditaan täydellistä hiljaisuutta ja hissuttelua. Yleensä näiden hiljaisuutta vaativien lapset ovat vielä erityisen hankalakäytöksisiä. Se, että hiljaisuusvaatimuksiin ei lähdetä mukaan kertoo palautteen lapsesi ja omasta käytöksestäsi. Oletko muutenkin koko ajan vaatimassa lapsesi ensisijaista huomioimista, esim. ruokailussa tai aikuisten keskustelun aikana? Jos olet, niin se lapsesi nukkumishetki saattaa olla ainoa hetki, jolloin muu porukka saa keskeytyksettä keskustella ilman jotain lapseesi liittyvää sirkusteatteria.
Hassua, että rinnastat huonokäytöksisiä lapsia tähän tilanteeseen, missä AP todennäköisesti itsekin opettaa lapsensa ottamaan muut huomioon. Itse ajattelisin, että huonokäytöksiset lapset ovat kasvattaneet ne aikuiset ketkä eivät vielä elämän ehtoopuolellakaan osaa ottaa muita huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan perus itsekkyyttä ja oman navan tuijottamista. Kukaan ei saisi olla vaatimassa/pyytämässä yhtään mitään edes silloin kun se olisi kohtuullista. Pitää saada pitää ääntä tai muuten häiritä, koska sekunninkin huomioiminen jotain mutta kuin itseä, on luotaantyöntävää.
Ihan perusitsekkyyttä on mennä toisten kotiin neuvomaan miten siellä ollaan.
Jos lapsen omassa kodissa pyydän vierasta olemaan hetken hiljempaa, miten se on itsekästä? Joskus on pakko sopia tapaamisia myös keskelle päivää ja moni oikein korostaa etteivät päiväunet haittaa. Ap
Miten niin on pakko kutsua vieraita silloin, kun lapsi nukkuu?
Jos haluaa ylipäänsä nähdä ihmisiä, ei voi aina valita vain täydellisesti sopivia aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se lapsi pitää siihen kahvipöytään nukuttaa? Ei sen lapsen voi mennä nukuttamaan sivummalle, toiseen huoneeseen tms?
Pieni lapsi ei vielä osaa kontrolloida omaa käytöstään tai rytmiään, ihan selvää se on että alkuvaiheessa mennään hänen ehdoilla. Aikuinen saa silloin luvan joustaa.
Viimeisimmällä lomalennolla oli kiljuva kakara, kyllä olisi ollut kiva silloin nukkua muidenkin, mutta huutoa jatkui ja jatkui.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin lapset mölissyt lukuisia kertoja ulkona kun minun on pitänyt nukkua vuorotöissä ollessa päivisin/aikaisin illasta. Ei valu mitään empatiaa kyllä nyt.
Sama toisin päin, ei heru empatiaa sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Samoin olen vuorotöissä. Olen hankkinut kunnon korvatulpat, ei päiväsaikaan voi vaatia keltäkään hiljaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hierarkista ajattelua. Vielä 1970-luvulla ajateltiin, että itkevä vauva pompottaa aikuisia. Neuvottiin laittamaan vaan ovi kiinni, että vauva oppii olemaan. Syliin ottamista piti välttää, ettei vauva opi vaatimaan sylissä pitämistä.
Tämä on ihan sitä samaa settiä. Lisänä sitten se, että jos jollakulla on helppo vauva, joka nukahtaa nopeasti ja nukkuu sikeästi, hän herkästi kokee opettaneensa itse vauvan sellaiseksi, ja näin ollen kärkkäästi neuvoo muita.Totta. Vielä 90-luvulla esikoiseni kanssa naapurini (perhepäivähoitajana toimiva nainen) neuvoi minua jättämään vain itkevän vauvan itsekseen itkemään. No, en jättänyt. Meillä lapset nukkuivat 1-2 vuotiaiksi meidän makuuhuoneessa sängyn vieressä. Kaikilla helpompaa ja mukavampaa. 🙂
Tuohan on luonnollista. Ei mikään muukaan nisäkäsemo nuku erillään ihan pienistä poikasistaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö lapset olla hiljaa, jos mummo ottaa päiväunet?
Kyllä lapsille opetetaan, että pitää antaa muille nukkumisrauha. Toki lapset eivät osaa samalla tavalla puhua hiljempaa mutta esimerkiksi äänekkäät leikit ja lelut laitetaan silloin syrjään ja tehdään hiljaisia touhua, kuten luetaan, piirretään tai lähdetään vaikka ulkoilemaan. Ja toki niistä kohonneista äänentasoista aina muistutetaan lasta, jos vaikka tuleekin riemun kiljahdus.
Pienten lasten vanhemmat harvoin edes haluavat kyläillä missään lasten päiväuniaikaan. Usein kyse on siitä, että pyytämällä pyydetään kylään ja silloin vielä varmistan etukäteen päiväuniasiat. Silti asiasta motkotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie paskaperseesi himaan nukkumaan. Muilla ei ole julkisilla paikoilla mitään velvollisuutta paapoa sinua tai paskapersettäsi.
Ei tässä mistään julkisista tiloista ollut puhettakaan.
Jännä tapa muuten kertoa vähän kiertoteitse, että on alkoholisti-isän insestin uhri. Missään normaalissa perheissä ei kaltaisiasi kasva.
Kyllä, tuo jatkuvasti lapsia ala-arvoisilla nimillä kutsuva hyypiö kuulostaa nimenomaan ties mistä käsittelemättömistä traumoista kärsivältä, joka nyt sitten painottaa loputonta empatiakyvyttömyyttään haukkumalla lapsia ja ylipäänsä muita ihmisiä netissä.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmällä lomalennolla oli kiljuva kakara, kyllä olisi ollut kiva silloin nukkua muidenkin, mutta huutoa jatkui ja jatkui.
Riippuu miten pieni lapsi oli kyseessä. Ei taapero osaa ottaa vielä muita huomioon kuin aikuinen, luulisi sen olevan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi ei ole maailman napa
Itse nukahdan hiljaisuudessa, joten olen aina arvostanut myös lasteni oikeutta nukkumarauhaan.
Muualla toimitaan tilanteen mukaan (poistutaan tilasta tai vaikka koko kylästä), mutta kotini on linnani ja lapseni prinsessoja ja prinssejä. Joten vieras kunnioittaa nukahtamistilanteitamme tai tervemenoa vaikka omaan linnaansa.
Miksi kutsuitte heitä kylään? Tuskin väkisin änkesivät teille.