Meillä käy väsymykseni takia sosiaalihuollon perhetyö,mutta hän ei hoida lapsia eikä siivoa
Että saisin nukkua. Hänen tehtävänsä tuntuu olevan saada minut siivomaan ja tekemään ruokaa vaikka olisin nukkunut yöllä vain 2 tuntia,pätkissä ja olisi karmea päänsärky.
Hirveä sressi kun viidestä asti ollut hereillä,pää niin sekaisin ettei muista mikä vuosi ja tietää että klo 10 soi ovikello ja kuuluu pirteä "moi moi!!! Mitäs me tänään tehtäisiin?"
Lapset 2v ja 8kk,kumpikin vielä kirjaimlliesesti minussa kiinni.
Kommentit (200)
Muutamia vuosikymmeniä sitten oli olemassa kodinhoitajia, jotka tulivat ehkä päiväksi auttamaan kotitöissä, siivosivat, pesivät pyykkiä, laittoivat ruokaa yms ja muutamiksi päiviksi kotitöitten väheneminen todella helpotti äitiä. Perhetyö tuli kuvioihin joku 30 vuotta sitten eikä siitä juuri käytännön apua ole.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän se nykyään on.
"Apu" umpiväsyneelle äidille että joku patistaa sinut keittämään lohikeittoa ja leipomaan kinkkupiirakkaa vaikka lapset pärjäisi hyvin nakeilla ja lihiksillä. Sekä askartelemaan koko perheen yhteistä sääntötaulua ja piirtämään lasten kanssa tunnepuita.
Mä sanoin suoraan etteu meille tarvitse enää tulla. Etten saa mitään apua vaan lisästressiä.
Anteeksi kun tämä naurattaa. Mutta joo, tuo puiden piirtely ja muu, kokemusta on.
En tiennytkään että väsymyksen vuoksi saa kotiin apulaisia veronmaksajien piikkiin. Uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
No täytyyhän sinun joka tapauksessa siivota ja tehdä ruokaa, ei se mikään 'ilmainen' kodinhoitaja ole.
Vielä 1990-luvulla oli oikeasti kotiapua, joka siivosi, huolehti lapset ja muut kotityöt niin, että väsynyt äiti saattoi nukkua. Ei ilmaista ollut, mutta maksu oli kohtuullinen. Kodinhoitajat siirrettiin sillä vuosikymmenellä pois lapsiperheiltä vanhustyöhön.
Voiko maailmassa olla turhempaa työtä kuin tuollainen perhetyöntekijä, josta ei ole vähäisintäkään hyötyä saati sitten apua perheelle, jossa hän käy?
Kuka tämän perhetyö ideologian ja palvelun on keksinyt? Eihän tuosta ole mitään apua väsymykseen, että joku vain tulee käskyttämään kotiin. Tästä on kyllä ollut puhetta mutta sosiaalipalveissa ei oteta kuuleviin korviin vaan jatketaan vaan samalla tavalla. Ihmettelen. Ihmiset ovat kyllä hyvästä syystä menettäneet luottamuksensa palveluihin kun taso on noin surkea.
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään että väsymyksen vuoksi saa kotiin apulaisia veronmaksajien piikkiin. Uskomatonta.
Ei saa! Sitähän aloittaja tässä kertoi.
Vielä 1980-luvulla saattoi tulla lapsiperheeseen kodinhoitaja, kun äiti oli sairaana ja isä töissä. Lapset olivat olleet tyytyväisiä, kun saivat olla kodinhoitajan kanssa kotona eikä tarvinnut mennä päivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä uutinen minua väsyttää nytkin pitkän ryyppy putken jälkeen enkä jaksa siivota tai laittaa ruokaa mistä voin tilata näitä väsyneiden avustajia??? t: arto
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät että onko ap veronmaksaja ja maksanut veroja, luultavasti on kuitenkin kuten meidän perheessä. Mieheni on ollut keskiluokkainen ja maksanut runsaasti veroja, samoin itsekin kävin töissä vaikkakin olin naisvaltaisella alla niin maksoin veroja koko ajan. Joten miksi me ei oltaisi saatu kotipalvelua ja apua vaikka siivoukseen kun maksoimme veroa? Et sinä ainoa veronmaksaja ole. Uskomatonta, että kuvittelet olevasi ainoa joka niitä veroja makselee. Ihan samalla tavalla se maksaa veronmaksajille, että joku perhetyöntekijä tulee vain seisomaan sinne kotiin tumput suorana eikä tee mitään vs. se että hän saisi auttaa konkreettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas kysymys,missä toinen vanhempi?
Ohiksena vastaan. Vaikka olisi toinen vanhempi perheessä, se ei valitettavasti takaa apua tai osallistumista. Vaikka juuri tämä kyseinen vanhempi olisi lähes painostamalla saanut toisen suostumaan lapsen hankintaan. Näin oli meillä. Sosiaalihuollon perhetyöntekijä kävi vauvavuonna, olen hänelle todella kiitollinen, koin saavani apua. Isä ei omien sanojensa mukaan ehtinyt osallistua perheeseen. Itse olin fyysisesti sairas ja väsynyt. Mitään muita tukiverkkoja ei ollut.
Kai erosit tuollaisesta luuserista sitten?
Vierailija kirjoitti:
Töissä, olettaisin. Jos on vaikka liikennelentäjä, saattaa olla jossakin mannerten välisellä lennolla pitkäänkin poissa kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo perhetyö on kyllä ihan vitsi. Yhdellä ystävällä kävi vauvavuonna juurikin väsymyksen vuoksi. Nehän ei saa tehdä ruokaa tai siivota tai vahtia lapsia eli ovat vain tiellä. Voivat "auttaa" jos sinä siivoat itse myös samalla. Ystäväni lopetti tämän pian, koska oli enemmän haittaa kuin hyötyä (hänellä ei siis ollut mitään lasun asiakkuutta).
Kyllä mulle olisi kelvannut. Itse en aikoinaan saanut mitään apua, kun olisi pitänyt olla ensin lasun asiakas. Se tuntui kovin vieraalta ajatukselta.
Minua väsyttää ja kotona on kamala sotku, tänne kans ilmainen avustaja heti! Ensi töikseen saa jynssätä paskaraidat pytystä.
Vierailija kirjoitti:
Muutamia vuosikymmeniä sitten oli olemassa kodinhoitajia, jotka tulivat ehkä päiväksi auttamaan kotitöissä, siivosivat, pesivät pyykkiä, laittoivat ruokaa yms ja muutamiksi päiviksi kotitöitten väheneminen todella helpotti äitiä. Perhetyö tuli kuvioihin joku 30 vuotta sitten eikä siitä juuri käytännön apua ole.
Isoäitini sai samaa palvelua, oli tullut joukko kylän naisia auttamaan häntä tiukassa paikassa ja olivat tehneet ruokaa, siivonneet ja oikeasti auttaneet häntä konkreettisesti. Hän antoi osansa takaisin yhteiskunnalle, ja toimi elämänsä eläkeikään asti ahkerasti koulusiivoojana. Ei ollut juoppo vaan ahkera ihminen. Näitä ihmisiä jota levittää äideistä valheita pitäisi alkaa rangaista sakko tuomioilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tämän perhetyö ideologian ja palvelun on keksinyt? Eihän tuosta ole mitään apua väsymykseen, että joku vain tulee käskyttämään kotiin. Tästä on kyllä ollut puhetta mutta sosiaalipalveissa ei oteta kuuleviin korviin vaan jatketaan vaan samalla tavalla. Ihmettelen. Ihmiset ovat kyllä hyvästä syystä menettäneet luottamuksensa palveluihin kun taso on noin surkea.
Menee vähän ohi mutta yhdessä jutussa nuori mies kertoi että silloin kun on väsynyt (hänellä oli muitakin haasteita) niin parhaiten auttaa kun joku tekee tai auttaa jossain melko pienessä tai konkreettisessa jutussa. Esimerkiksi käydäänkö yhdessä kaupassa tai pestäänkö sun pyykit? Ja siis pointti on se että ei väsynyt ihminen jaksa tehdä pitkäjänteistä suunnitelmaa arjen parantamiseksi vaan täytyy tehdä jotain pientä minkä jaksaa. Koska sen kurjuuden vatvominen vie vain syvemmälle suohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä, olettaisin. Jos on vaikka liikennelentäjä, saattaa olla jossakin mannerten välisellä lennolla pitkäänkin poissa kotoa.
Jotenkin kuvittelisin että nämä sossun avustettavat eivät ole mitään liikennelentäjiä vaan siellä on tatuointeja, maksuhäiriöitä ja pinkkiä tukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan tosissasi? Oikeasti väsynyt ja kuormittunut vanhempi voi olla jopa vaaraksi lapsilleen. Siksi on hyvä, että tukea saa, vaikkakin ilmeisesti se on aika olematonta...
Näillehän on hirveä rikos,jos äiti ei vaan jaksa tehdä ruokaa vaan oikaisee laittamalla mikroon Saarioisen pinaattilättyjä. Otetaan tavoitteeksi opastaa äiti tekemään ruokaa vaikka kyse ei olisi siitä ettei osaisi vaan siitä,ettei ehdi tai jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on. Joskus muinoin oli hoitajia, jotka auttoivat konkreettisesti.
Niin oli. Kolmannen lapseni syntymän jälkeen meillä kävi kodinhoitaja, joka ehti tehdä samat työt ja vähän enemmänkin kuin minä terveimpinä päivinä ja silti ehti isompien lasten kanssa laskemaan mäkeä. Muutaman vuoden päästä tapasin saman kodinhoitajan vanhusten palvelutalossa käärimässä papiljotteja mummon tukkaan. Tärkeää työtä sekin, mutta lapsiperheet eivät enää saaneet apua. Tästä on nyt aikaa jokseenkin 30 vuotta.
Joku tietenkin kysyy, missä lasteni isä oli. Hän oli töissä, kun silloiset kaikki täydet isyyslomapäivät oli käytetty.
Kuule, perhetyö käy vakoilemassa luonasi ja merkkaa kaikki tekemisesi ja sanomisi kirjoihin ja kansiin. Pian lapsesi viedään.
Yritä piristyä ja puhua perhetyön läsnäollessa positiivisesti suunnitellen tulevaisuutta. Kiemurtele eroon vakoojasta.
Juuri valmistunut, hädin tuskin murrosiän ohittanut tulee kahvittelemaan ja jakamaan arjen hallintaan vinkkejä.