Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kalastus omilla mailla

Vierailija
31.08.2025 |

Tarvitseeko silloin valtion kalastuksen hoitomaksua, jos vesistö on omilla mailla. Saako silti kalastaa omilla luvilla, kun kalat on vesistössä jo olemassa, eikä ole istutettu.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastuskunta tekee tästä päätöksen ja voit ihan itseksesi päättää, että omistaja ei tarvitse lupia.

Vierailija
2/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä marjastan omilla vesillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset valtion kalastuskortin vaikka omistaisit vesialueen itse, jos kalastat muulla tavalla kuin onkimalla tai pilkkimällä, jotka ovat jokamiehen oikeudella sallituja ilman erillistä lupaa.

Vierailija
4/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset valtion kalastuskortin vaikka omistaisit vesialueen itse, jos kalastat muulla tavalla kuin onkimalla tai pilkkimällä, jotka ovat jokamiehen oikeudella sallituja ilman erillistä lupaa.

Onkohan tuolla vesialueella mitään minimikokoa määritelty? Jos kaivaisi omille maille pienen tekolätäkön johon istuttaisi ahvenia, niin pitäisikö siinäkin olla kalastuskortti jos siitä lätäköstä kalastaisi muulla tavalla kuin onkimalla tai pilkkimällä?

Vierailija
5/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla maalla kalastamiseen ei tarvitse lupaa. Tarkastaja voi korkeintaan ohjata mielenterveyspalveluihin jos kohtaa omalla maallaan kalastavan.

Vierailija
6/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi, en ole ikinä omannut kalastuslupaa

Vierailija
7/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pyydystin hirven katiskalla. Ihan hirveää...

Vierailija
8/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua koskee samat säännöt kuin muitakin kalastajia. Kalanhoitomaksussa maksetaan käytetystä kalastusmetodista.

Vierailija
9/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vesioikeudet niihin kalastaa?

Vierailija
10/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki ei määrittele vesialueelle mitään kokoa. Omistaja voi myöntää itselleen luvan mutta se ei vapauta valtion kalastuksenhoitomaksusta. Ne ovat eri asioita. Kokonaan toinen juttu on tuleeko tarkastaja koskaan sinne omistamallesi vesialueelle.

Vierailija
11/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki ei määrittele vesialueelle mitään kokoa. Omistaja voi myöntää itselleen luvan mutta se ei vapauta valtion kalastuksenhoitomaksusta. Ne ovat eri asioita. Kokonaan toinen juttu on tuleeko tarkastaja koskaan sinne omistamallesi vesialueelle.

No johan on kumma jos jostain omille maille itse kaivetusta 10x10 m tekolammestakin pitäisi maksaa kalastuksenhoitomaksu jos siitä jotain istutettuja ahvenia virvelöisi.

Vierailija
12/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan on kumma jos jostain omille maille itse kaivetusta 10x10 m tekolammestakin pitäisi maksaa kalastuksenhoitomaksu jos siitä jotain istutettuja ahvenia virvelöisi.

Vesistön määritelmä:

Vuoden 2011 vesilain mukaan vesistö on järvi, lampi, joki, puro ja muu luonnollinen vesialue sekä tekojärvi, kanava ja muu vastaava keinotekoinen vesialue.

Vierailija
13/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesistön määritelmä:

Vuoden 2011 vesilain mukaan vesistö on järvi, lampi, joki, puro ja muu luonnollinen vesialue sekä tekojärvi, kanava ja muu vastaava keinotekoinen vesialue.

Onkohan tekojärvelle määritelty jotain minimikokoa, jota pienemmät eivät ole enää tekojärviä?

Vierailija
14/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet alle 70 vuotias niin tarvitset valtion kalastusluvan vaikka omistat vesialueen. 

Vierailija
15/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pyydystin hirven katiskalla. Ihan hirveää...

Ja teit taljasta tietenkin turkin, on hirveä. 

Vierailija
16/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, oliko sulla veneessä puolikas airo? (melaa ei lasketa).

Vierailija
17/20 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin sitä, että jos omistan yksityisenä oman metsäpalstan ja siinä on lampi, tai järvi, niin luulisi siinä minulla olevan omat oikeudet kalastaa ilman lupaa. Olisi se kyllä tapaus, että joku tulisi tarkistamaan lupia. Aloittaja

Vierailija
18/20 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin sitäkin tässä jutussa, että jos ostaisin valtiolta metsäpalstan ja siinä olisi vesistö, niin saisinko siinä tapauksessa kalastella ilmaiseksi ja kalakanta olisi jo olemassa vesistössä.

Vierailija
19/20 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos pihassa on lammikko mihin on istutettu kaloja?

Vierailija
20/20 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet alle 70 vuotias niin tarvitset valtion kalastusluvan vaikka omistat vesialueen. 

Ei ihan mutta melkein. Riittää kun on täyttänyt 65 vuotta ennen vuotta 2024.