IL Tunteet kuumenivat työttömän Joelin puheista - "Täyttä hevonpaskaa", lataa kokoomuslainen
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6c68ea0e-9542-4142-9f3e-dc08c849c…
"Perusteluja siitä, että kaikkien tulisi saada tehdä omat päätöksensä elämässään ilman yhteiskunnallisia paineita tai tunnetta siitä, että tulee tuomituksi omien valintojen perusteella, Sammallahti kommentoi tiukasti.
- Voin olla samaa mieltä sillä reunaehdolla, että myös kaikilla veronmaksajilla on oikeus tehdä valintoja sen suhteen, haluavatko he kustantaa Joelille tällaisen elämänvalinnan.
Sammallahden mukaan on tekosyy olla opiskelematta tai tekemättä töitä sillä verukkeella, että valmistumisen jälkeen ei välttämättä löydy töitä.
- Tuohan on vain tekosyy ja ihan täyttä hevonpaskaa. Siis että luovutetaan jo ennen kuin mitään ikävää on tapahtunut ihan vain sillä ajatuksella, että joka tapauksessa kaikki menee päin helvettiä.
- Jos tällaiset puheet alkavat kovin yleistyä nuorten keskuudessa, niin ehkä se on sitten jonkinlainen merkki siitä, että onkohan sosiaaliturvajärjestelmämme edelleen liian avokätinen, että se mahdollistaa vapaaehtoisen ideologisen työttömyyden ja joutilaisuuden."
Asiaa! 100% asiaa! Hyvä Tere Sammallahti!
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lähettänyt 15 hakemusta telakalle jossa rakennetaan jäänmurtajia usaan. Eipä ole tullut kutsua edes haastatteluun.
Ei sinne suomalaisia oteta. Ihan suoraan sanottiin meidän telakalla. Me vanhat pierut saadaan olla, mutta uusia suomalaisia ei palkata. Tosin meistäkin yritetään eroon kiusaamalla.
Iso pomo sanoi, että asenne ratkaisee, vaikka työntekijä ei osaisi sanaakaan suomea ja eihän nämä ulkkarit osaa. Ei ne sen puoleen osaa hitsatakaan, tulevat tänne opettelemaan. Tilaukset on myöhässä ja kai se tilaaja maksaa siitä asenteesta sitten, mitään valmista ei tule ja jos tuleekin, niin sutta ja sekundaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rajojen yli tulee joku vuosi tuhansia, jotka elävät täällä lopun ikänsä tukien avulla, joten miksi kukaan enää kokisi vanhan ajan henkeä, että minun pitää nyt ahertaa, että saadaan verorahoja näille ja paremmat olot rikollisille vankiloihin jne.
Lisäksi kun kerran elätämme kaikki, emme heitä kadulle kuolemaan, kaikki narkomaaneista alkkiksiin huolehditaan, niin sen antaa vahvaa viestiä siitä, että täällä ei tarvitse tehdä mitään jos ei halua.
Tehkää erilaiset pelisäännöt, niin ehkä ihmisetkin pelaavat eri tavalla.
Tämä 100%. Itsehän olen siis pysyvällä työkyvyttömyyseläkkeellä (mt-ongelmat) oleva nainen joten opiskelu ja työ eivät koske enää minua, mutta jos koskisi niin mikä tässä nykyisessä yhteiskunnassa ja Suomessa muka motivoisi kantasuomalaisia yrittämään, opiskelemaan/tekemään työtä ja pitämään yllä talkoohenkeä/sisua kun jatkuvasti tänne otetaan kuitenkin muista maista mm. naisia alentavan, kehitysmaalaisen kulttuurin omaavia ”pakolaisia” elätettäväksi suomalaisten kustannuksella, rikollisuuden, jengiytymisen ja yleisen turvattomuuden lisääntyessä.
Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä juurikin pelkoja ja ahdistusta aiheuttavien mt-sairauksien takia niin miten tämä kaikki yhteiskunnan irrationaalisuus, turvattomuuden lisääntyminen ja mediankin lisääntynyt peloittelu auttaa tavallisiakaan suomalaisia luottamaan mihinkään? (esim. Jatkuvasti Venäjäkin on valtamedian mukaan hyökkäämässä Suomeen ja sota alkaa hetkellä minä hyvänsä, miten tämä peloittelu sodalla mitenkään valaa tulevaisuuden uskoa kantasuomalaisiin tai lisää sitä kauan penättyä talouskasvua?) Voisiko mediakin ottaa jotain vastuuta tästä jatkuvasta sodan uhkakuvien maalailusta jos samaan aikaan kuitenkin toivotaan että suomalaiset raatavat niska limassa, ja minkä takia? Tulevan sodan, turvattomuuden lisääntymisen, elätettävien ei-kantasuomalaisten lisääntymisen tai peloitellun ilmastokatastrofin takia? Ei tässä missään ole mitään järkeä.
Turhaan sinä maahanm uuttajia syytät elämäsi niukkuudesta. Olet pelkkä oikeiston sätkynukke. Tuota he juuri haluavat, että köyhät syyttelee toisiaan. Samaan aikaan lappavat rahaa kavereidensa taskuun.
Suurin osa Suomessa asuvista ulkomaalaisista käy töissä ja maksaa veroja, joilla noita sinunkin tukiasi rahoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vaan kerro minne Joel voi mennä töihin. Ei töihin vaan mennä vaan sinne kutsutaan monivaiheisen haastattelu rekryn jälkeen. Pitää olla älykkyysosamääräkin 140 vähintään että pääsee raksalle tai postiin töihin.
Miten ihmeessä tänne Suomeen ulkomailta muuttaneet työllistyy niin nopeasti vaikka eivät edes kieltä osaa? Jotain vikaa kantasuomalaisessa, jos pari vuotta sitten Suomeen muuttaneet ajavat heittämällä heidän ohi. Ja ainut syy, mitä keksin on työhaluttomuus. Ei jaksa yrittää, kun ne tuet saa sinne sohvallekin. Ne jotka on ulkomailta tulleet Suomeen parempaa elämää hakemaan ovat kunnianhimoisempia ja työteliäimpiä.
Tai sit esim. venäläisten osalta se, että nää työllistää (vain) toisiaan ja tuo lisää porukkaa suomeen sillä varjolla että tiedossa on varma työpaikka. Venäläisiä on iso määrä. Sama virolaisten ja muutaman muunkin porukan kanssa eu:sta tulevia baltteja tai ex itäblokkia.
Kauempaa tulleista it-alalle tai muihin vastaaviin tehtäviin työllistyy muutenkin kuin suomenkielellä. Loput sitten jää ilman töitä kun ei tässä maassa niitä nyt vaan ole ja häipyy valmistuttuaan muualle ilman sen suurempaa draamaa. Suomalaiset jää työttömiksi jos eivät itsekin lähde muualle töihin.
Hyshys. Ei saa sanoa että rys sänpas kat ovat perskokkareiden suosiossa. Persut huutaa ma muista mutta yllättäen rys sänp askat eivät olekaan ma mu ja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse lähettänyt 15 hakemusta telakalle jossa rakennetaan jäänmurtajia usaan. Eipä ole tullut kutsua edes haastatteluun.
Ei sinne suomalaisia oteta. Ihan suoraan sanottiin meidän telakalla. Me vanhat pierut saadaan olla, mutta uusia suomalaisia ei palkata. Tosin meistäkin yritetään eroon kiusaamalla.
Iso pomo sanoi, että asenne ratkaisee, vaikka työntekijä ei osaisi sanaakaan suomea ja eihän nämä ulkkarit osaa. Ei ne sen puoleen osaa hitsatakaan, tulevat tänne opettelemaan. Tilaukset on myöhässä ja kai se tilaaja maksaa siitä asenteesta sitten, mitään valmista ei tule ja jos tuleekin, niin sutta ja sekundaa.
Onko ne siinä vaiheessa, että ylipäätään palkattaisiin? Telakan työt etenee vaiheittain ja eri vaiheisiin rekrytään usein viime tipassa kun tiedetään että voitetaan tarjouskilpailu jostain alueesta laivassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on suomalaisia mielin määrin. Miksi pitää jauhaa tollasta pashaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja puoli vuotta ovat verottomana. Sitten mutka Tallinnaan, uusi nimi miehelle ja sama ralli jatkuu.
Itäblokin maista tulleita komennusmiehiä asuu täällä munkin taloyhtiössä. Yhdeltä katosi lompakko ja ilmoituksen mukaan siellä oli kolmen (!) maan paperit, samalla miehellä.
Näitä myös asutetaan asunnoissa enemmän kuin laki sallii. Lain mukaan jokaiselle pitää olla oma huone. Sitä kierretään surutta.
Heidän pomo ajelee omakotitalon hintaisella maasturilla. Se on sen hintaluokan vehje, ettei sitä osteta minkään maan työnjohtajan palkalla. Sopii miettiä, että millä rahalla sitten.
Suomalaiset ovat naurettavan sinisilmäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ne siinä vaiheessa, että ylipäätään palkattaisiin? Telakan työt etenee vaiheittain ja eri vaiheisiin rekrytään usein viime tipassa kun tiedetään että voitetaan tarjouskilpailu jostain alueesta laivassa.
Koko ajan palkataan lisää. Nepali on uusi itäblokki. Puolalainen on jo liian kallis.
Media yrittää taas saada suomalaiset tappelemaan keskenään. Varmaan tässäkin ketjussa jo mainittu sen sata kertaa, että ideologisesti työttömiä on todella pieni vähemmistö työttömistä. Tokihan se on helpompi huutaa ja melskata kaikkien olevan sellaisia. Ei mitään, jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vaan kerro minne Joel voi mennä töihin. Ei töihin vaan mennä vaan sinne kutsutaan monivaiheisen haastattelu rekryn jälkeen. Pitää olla älykkyysosamääräkin 140 vähintään että pääsee raksalle tai postiin töihin.
Miten ihmeessä tänne Suomeen ulkomailta muuttaneet työllistyy niin nopeasti vaikka eivät edes kieltä osaa? Jotain vikaa kantasuomalaisessa, jos pari vuotta sitten Suomeen muuttaneet ajavat heittämällä heidän ohi. Ja ainut syy, mitä keksin on työhaluttomuus. Ei jaksa yrittää, kun ne tuet saa sinne sohvallekin. Ne jotka on ulkomailta tulleet Suomeen parempaa elämää hakemaan ovat kunnianhimoisempia ja työteliäimpiä.
Tai sit esim. venäläisten osalta se, että nää työllistää (vain) toisiaan ja tuo lisää porukkaa suomeen sillä varjolla että tiedossa on varma työpaikka. Venäläisiä on iso määrä. Sama virolaisten ja muutaman muunkin porukan kanssa eu:sta tulevia baltteja tai ex itäblokkia.
Kauempaa tulleista it-alalle tai muihin vastaaviin tehtäviin työllistyy muutenkin kuin suomenkielellä. Loput sitten jää ilman töitä kun ei tässä maassa niitä nyt vaan ole ja häipyy valmistuttuaan muualle ilman sen suurempaa draamaa. Suomalaiset jää työttömiksi jos eivät itsekin lähde muualle töihin.
Hyshys. Ei saa sanoa että rys sänpas kat ovat perskokkareiden suosiossa. Persut huutaa ma muista mutta yllättäen rys sänp askat eivät olekaan ma mu ja.
daa daaa tatjana tuli taas jauhamaan persuista palstalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on suomalaisia mielin määrin. Miksi pitää jauhaa tollasta pashaa?
Ehkä 10 % on suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Media yrittää taas saada suomalaiset tappelemaan keskenään. Varmaan tässäkin ketjussa jo mainittu sen sata kertaa, että ideologisesti työttömiä on todella pieni vähemmistö työttömistä. Tokihan se on helpompi huutaa ja melskata kaikkien olevan sellaisia. Ei mitään, jatkakaa.
Median kannattaisi olla enemmän huolissaan siitä, että tuollaista asenteellista uutista jossa faktat on miten sattuu saa kirjoitettua paljon halvemmalla tekoälyn avulla kuin mitä toimittajille (varsinkin vanhemmille) maksetaan. Mutta eipä tuota porukkaa selvästikään ole valittu älynsä vuoksi hommiin kun katsoo noiden öyhöttämistä median vallalla seurauksista piittaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joel sai valtavasti ilmaista mainosta, voisi alkaa Vihreiden tai Vasemmistoliitton ehdokkaaksi.
Tai Sammallahti 2:ksi
Sammallahti on vissiin nähty töissä
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle ainoalle telakalle? Minne muualle olet hakenut?
Onhan näitä vastaavia juttuja aina joskus kirjoiteltu. Niissä haastatellaan jotain nuorta aktivistia, jonka mielestä yhteiskunta ei voi odottaa, että ihminen tekee töitä tai vastaavaa, koska jollain tavalla yhteiskunta tai pääoma pyrkii kyykyttämään ihmistä.
Sen jälkeen nousee hirveä metakka sosiaalisessa mediassa ja poliitikotkin pillastuvat. Järkevämpää olisi katsoa isoa kuvaa, että kuinka moni suomalainen ei oikeasti halua tehdä töitä. Ääripäätä edustavia yksittäistapauksia löytyy asiasta kuin asiasta, ei niistä kannata pelihousuja repiä, eikä edes vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä ihmisistä yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Muihin OECD-maihin verrattuna suuri osa Suomen työttömistä ilmoittaa huonon terveyden olevan este työllistymiselle.
Työtä on jatkettava tilanteen purkamiseksi erityisesti mielenterveyden osalta”, sanoo OECD:n ekonomisti ja tutkija Emily Farchy.
Tutkimuksen mukaan monet työttömät suomalaiset kohtaavat monimutkaisia ja toisiinsa kytköksissä olevia työllistymisen esteitä.
Lähemmäs 70 % työttömistä kohtaa samanaikaisesti joko kaksi tai useamman työllistymistä vaikeuttavan esteen. Osuus on jopa 87 % niiden henkilöiden kohdalla, jotka ovat olleet yhtäjaksoisesti työttöminä vuoden tai pidempään.
Tutkimuksen mukaan 39 % työttömistä kohtaa joko kolme tai useamman esteen.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä ja miksi pitäisi saada töihin heti juuri ne kourallinen ideologisesti työttömiä, joille sellainen elämä kelpaa, kun on 300 000 työtöntä, jotka kuumeisesti yrittää löytää töitä, eivätkä hekään löydä? Tätä mä en tajua.
Joel kampitti itse itsensä ja huolella. Surettaa nuoren ihmisen puolesta, jos vaikka tulee perhettä ja tekisi mieli työelämään, mutta kukaan ei palkkaa kun on televisiossa kertonut koko kansalle olevansa täydellisen työhaluton, kuka silloin ikinä palkkaa mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Joel kampitti itse itsensä ja huolella. Surettaa nuoren ihmisen puolesta, jos vaikka tulee perhettä ja tekisi mieli työelämään, mutta kukaan ei palkkaa kun on televisiossa kertonut koko kansalle olevansa täydellisen työhaluton, kuka silloin ikinä palkkaa mihinkään?
No alkaa joksikin somevaikuttajaksi ja etenee siitä kansanedustajaksi kuten Sammallahti. Eikä Sammallahdenkaan töräytyksiä kukaan vaikuta muistavan.
Tällaisissa iltapäivälehtien artikkeleissa on se ongelma, että ne leimaavat nekin ideologisiksi työttömiksi, jotka ovat sairauden, tai muun terveyteen liittyvän seikan vuoksi työttöminä, ja eivät siten pääse töihin vaikka haluaisivat. Valitettavasti viha kohdentuu kaikkiin. Siinä sitten kärsivät nämäkin ihmiset muutaman työhaluttoman änkyrän vuoksi. Moni sairas ihminen roikkuu kortistossa kun ei pääse sairaseläkkeelle, ja terveydentilansa vuoksi he eivät kelpaa työnantajillekaan, koska terveitäkin hakijoita on riittämiin plus maahanmuuton kautta tulleet työnhakijat. Jäljelle jää syyllistäminen ja leimaaminen. Kaikissa suomalaisissa puolueissa, vasemmistossa myös, ei ole halua muuttaa tätä rakenteellista ongelmaa. Sairaat ja työkyvyttömät tulisi siivota kortistosta ja laittaa sairaseläkkeelle, nykyiset tuet pitäisi lakkauttaa ja korvata yhdellä perustulolla ja muokata sen ehdot uusiksi ettei sen varassa voi elää ideologisesti hyväksikäyttäen järjestelmää, ja näin karsia tukijärjestelmän raskasta byrokratiaa. Näillä rahoilla joita siitä saadaan voitaisiin tukea yrityksiä työllistämään työttömiä palkkatuen ym muodossa. Mutta tähän ei yksikään puolue halua lähteä vaikka asia on ollut useasti puheenaiheena. Ei edes vasemmisto ja SDP. Työllistämispolitiikka perustuu Suomessa pelkkään rankaisuun ilman että varsinaisesti parannettaisi työllistämistä. Työnantaja päättää sen kenet se ottaa, ei työttämältä leikkaaminen ja/tai velvoittaminen hakemaan X määrä työpaikkoja kuukaudessa työllistä ketään. Aktiivimallit (Lindströmin ja Marinin mallit) saivat vaan aikaan sen että rekrytointi kuormittui näistä hakemuksista ja osa siitä on siirtynyt julkisesta hausta pois.
Tai Sammallahti 2:ksi