Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi ilmiö, nimien jättäminen taivuttamatta: Martti, Marttin

Vierailija
27.04.2026 |

Törmäsin sellaiseen, että jotkut jättävät nimet taivuttamatta ja kuvittelevat että se on oikea tapa ja huomauttivat siitä, että joku kirjoitti nimen oikein. Otto, Otton, Martti, Marttin, Santtu, Santtun. 

Onko tämä seurausta Orpoista jotka haluavat, ettei heidän nimeään taivuteta, jolloin jotkut kuvittelevat sen olevan yleissääntö, vaikka suomeksi nimet taipuvat kuten mitkä tahansa muut sanat?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin muuten kakkalla äskön

Pitäisi sanoa: "Käväsin muuten äskön sontimassa.!"

Vierailija
42/45 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun murrealueella tuota käytetään, siksi Orpo varmaan tottunut että taivutetaan Orpo - Orpon. 

Sukunimiä ei täällä usein taivuteta, esim. Lehtin Ville, Lahtin Maarit, jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella ärsyttävää. Ja sitten ihmiset vielä suuttuvat, jos joku sanoo "Onko tuo Riitan auto?" tai "Soiko Miikan puhelin?" että "Mä oon Riitta enkä mikään Riita" / "Mä oon Miikka enkä mikään Miika" 

Vierailija
44/45 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän murrekohtaista myös. Tässä varsinais-suomalaisessa peräkylässä missä itse asun (Koski Tl) on täysin luontevaa lähteä mamman ja pappan tykö tai sanoa, että se on Teppon auto. 

Oikeasti ?

Koskitlissä kaikki on mahdollista. Vai onko se Koskiteeällässä?

Vierailija
45/45 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on todella ärsyttävää. Ja sitten ihmiset vielä suuttuvat, jos joku sanoo "Onko tuo Riitan auto?" tai "Soiko Miikan puhelin?" että "Mä oon Riitta enkä mikään Riita" / "Mä oon Miikka enkä mikään Miika" 

Jotkut nimet eivät tosiaan taivutettuna paljasta alkuperäistä sanaa. Ei voi tietää, onko Miikan auton omistaja Miikka vai Miika. Aika vähän kuitenkin on.