Uusi ilmiö, nimien jättäminen taivuttamatta: Martti, Marttin
Törmäsin sellaiseen, että jotkut jättävät nimet taivuttamatta ja kuvittelevat että se on oikea tapa ja huomauttivat siitä, että joku kirjoitti nimen oikein. Otto, Otton, Martti, Marttin, Santtu, Santtun.
Onko tämä seurausta Orpoista jotka haluavat, ettei heidän nimeään taivuteta, jolloin jotkut kuvittelevat sen olevan yleissääntö, vaikka suomeksi nimet taipuvat kuten mitkä tahansa muut sanat?
Kommentit (45)
Turun murrealueella tuota käytetään, siksi Orpo varmaan tottunut että taivutetaan Orpo - Orpon.
Sukunimiä ei täällä usein taivuteta, esim. Lehtin Ville, Lahtin Maarit, jne.
Tämä on todella ärsyttävää. Ja sitten ihmiset vielä suuttuvat, jos joku sanoo "Onko tuo Riitan auto?" tai "Soiko Miikan puhelin?" että "Mä oon Riitta enkä mikään Riita" / "Mä oon Miikka enkä mikään Miika"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän murrekohtaista myös. Tässä varsinais-suomalaisessa peräkylässä missä itse asun (Koski Tl) on täysin luontevaa lähteä mamman ja pappan tykö tai sanoa, että se on Teppon auto.
Oikeasti ?
Koskitlissä kaikki on mahdollista. Vai onko se Koskiteeällässä?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on todella ärsyttävää. Ja sitten ihmiset vielä suuttuvat, jos joku sanoo "Onko tuo Riitan auto?" tai "Soiko Miikan puhelin?" että "Mä oon Riitta enkä mikään Riita" / "Mä oon Miikka enkä mikään Miika"
Jotkut nimet eivät tosiaan taivutettuna paljasta alkuperäistä sanaa. Ei voi tietää, onko Miikan auton omistaja Miikka vai Miika. Aika vähän kuitenkin on.
Pitäisi sanoa: "Käväsin muuten äskön sontimassa.!"