Uusi ilmiö, nimien jättäminen taivuttamatta: Martti, Marttin
Törmäsin sellaiseen, että jotkut jättävät nimet taivuttamatta ja kuvittelevat että se on oikea tapa ja huomauttivat siitä, että joku kirjoitti nimen oikein. Otto, Otton, Martti, Marttin, Santtu, Santtun.
Onko tämä seurausta Orpoista jotka haluavat, ettei heidän nimeään taivuteta, jolloin jotkut kuvittelevat sen olevan yleissääntö, vaikka suomeksi nimet taipuvat kuten mitkä tahansa muut sanat?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Erisnimiä ei taivuteta. Se on aina ollut Satun, eikä Sadun.
Sadun on kyllä suositeltavampi taivutusmuoto. Nimetkin ovat osa kieltä ja taipuvat useimmiten kielioppisääntöjen mukaan.
Sellaista sanaa kuin Marttin ei edes ole. Martin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukunimiä ei tarvitse taivuttaa. On siis oikein sanoa Orpon. Sen sijaan etunimien osalta ap on oikeassa. Tosin kaikki etunimetkään ei taivu, esim. Satulle on oikein, voi sanoa myös Sadulle.
En ole ikinä kuullut kenenkään sanovan Antti Rinnen.
Tuo on oikea kirjoitusasu.
Samalla tavalla taipuu Vaasaninin leipomo.
Olisi kiva tietää, mistä tuo on saanut alkunsa. Tuota näkee onneksi vielä niin harvoin, ettei mitään tiettyä ihmisryhmää voi syytellä.
Miten muuten tuo kuuluu puheessa?
Kyllä taivutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Jari ei tästä kärsi?
Juu en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukunimiä ei tarvitse taivuttaa. On siis oikein sanoa Orpon. Sen sijaan etunimien osalta ap on oikeassa. Tosin kaikki etunimetkään ei taivu, esim. Satulle on oikein, voi sanoa myös Sadulle.
🙂
Vaasan leipomoN
Tuo on vähän murrekohtaista myös. Tässä varsinais-suomalaisessa peräkylässä missä itse asun (Koski Tl) on täysin luontevaa lähteä mamman ja pappan tykö tai sanoa, että se on Teppon auto.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole aina ollut noin. 70-luvulla Satu oli muotinimi, mun luokassa oli 3 Satua ja kaikki taivutettiin Sadun, Sadulle.
Vierailija kirjoitti:
Jos sukunimellä on yleiskielinen merkitys, se taipuu kuten vastaava yleiskielen sana.
Vai toisissasiko väität, että on oikein sanoa Jukka Lahtin murha?
Orpo on itse toivonut poikkeusta tästä ja siksi emme taivuta Orvon kuten kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taivutetaan.
👍🏻👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sanon Satun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sukunimellä on yleiskielinen merkitys, se taipuu kuten vastaava yleiskielen sana.
Vai toisissasiko väität, että on oikein sanoa Jukka Lahtin murha?
Orpo on itse toivonut poikkeusta tästä ja siksi emme taivuta Orvon kuten kuuluisi.
Minä taivutan Orvon. En halua käyttää suomen kieltä väärin kenenkään toiveesta..
Murreilmiö Turussa iät ja ajat. Mää vein Pekkan kans mattot ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
äitis taipu kun sinua teki.
Vierailija kirjoitti:
Puppa > Puppan
👴🏻👍🏻
👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän murrekohtaista myös. Tässä varsinais-suomalaisessa peräkylässä missä itse asun (Koski Tl) on täysin luontevaa lähteä mamman ja pappan tykö tai sanoa, että se on Teppon auto.
Oikeasti ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ?
Kyllä se oikeasti näin on. Toivottavasti tuo ei leviä laajemmalle Suomeen niin kuin ketä-sanalle on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sanon Satun.
Jos on nimenä Onni, niin en ole koskaan kuullut, että taivutettaisiin Onnen.
Aina ? En ole kuullut koskaan.
M59