Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesittekö, että sairauksia ja niiden oireita on on tutkittu enimmäkseen vain miehillä?

Vierailija
27.04.2026 |

Saman sairauden oireet saattavat naisilla olla erilaiset, eikä niitä siksi tunnisteta. Lähes kaikkea on tutkittu vain miehillä, vaikka ihan rasituksesta palautumistakin, joka on naisilla ja miehillä erilaista.

Tämä on suuri epäkohta, joka pitää korjata.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset kyllä pääsevät lääketutkimuksiin. Olisin itsekin päässyt. Pelkästään miesten pääsy joihinkin lääketieteellisiin tutkimuksiin johtuu naisten kuukautiskierrosta. Tutkimustuloksia arvioidessa ja eri tutkimuksia toisiinsa verrattaessa pienetkin muuttujat voivat aiheuttaa vääristymiä, jotka heikentävät kalliin tutkimuksen arvoa. Kyseessä ei tietenkään ole tietoinen naisten sulkeminen pois maailmasta. Lisäksi miehillä on perinteisesti ollut isompi rooli joillain elämänaloilla ja siten enemmän tietynlaisia ongelmia, esim. alkoholismia, jolloin luotettavan tutkimuksen tekemiseen on luontaisesti ollut hyvin tarjolla mieshenkilöitä.

Hassua että hormonivaihtelu haittaa tutkimusvaiheessa, mutta ei sitten enää kun naiset käyttävät lääkettä.

Vai meneekö se ihan niin..

Vierailija
82/89 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin ja se on oikeasti pelottavaa.

Lisäksi valtaosa tutkimusvälineistä ja -tavoista on suunniteltu miesten mukaan. Esimerkiksi uniapneaa mittaava laite on suunniteltu miesten anatomian mukaan ja tämän takia naisilla uniapnea jää helpommin huomaamatta. 

Edelleen vuonna 2026 nainen on suuri mysteeri lääketieteelle.

Tätä en tiennyt. Onko tähän linkkiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin maristaan kun miehet ei käy lääkärissä ja huolehdi terveydestään ja nyt muka koko terveysteollisuus pyörii miesten ympärillä. Joku ei nyt ihan täsmää vai onko se mies nyt vaan syyllinen ja piru aivan kaikessa.

Vierailija
84/89 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesin ja se on oikeasti pelottavaa.

Lisäksi valtaosa tutkimusvälineistä ja -tavoista on suunniteltu miesten mukaan. Esimerkiksi uniapneaa mittaava laite on suunniteltu miesten anatomian mukaan ja tämän takia naisilla uniapnea jää helpommin huomaamatta. 

Edelleen vuonna 2026 nainen on suuri mysteeri lääketieteelle.

Tätä en tiennyt. Onko tähän linkkiä?

Siis että naisten uniapnea jäisi huomaamatta, koska uniapneaa mittaava laite on heille vääränlainen.

Vierailija
85/89 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiesin. Lusikkansa soppaan, ovat pistäneet myös ne naiset, jotka eivät haluaisi hyväksyä miehen ja naisen fyysisiä eroavaisuuksia. 

Muistan kuinka peruskoulussa 80 luvulla opetettiin esimerkiksi, että kuukautisista ei sitten tarvitse välittää yhtään ja kun käyttää kuukautis-suojaa, voi tehdä ihan mitä tahansa muulloinkin esim. uida, ratsastaa ja muutenkin urheilla. 

Kuukautisista käskettiin vain kertakaikkiaan olla välittämättä. 

Tästä asenteesta on peräisin myös vanha Pikku-Kalle vitsi, jossa pikku-Kalle toivoo synttärilahjaksi tamponia, koska mainoksessa sanottiin, että sen kanssa voi tehdä ihan mitä vaan ikinä haluaa!

Kantapään kautta olen sitten itse oppinut järjestelemään kalenterini niin rauhalliseksi kuin se nyt on edes mahdollista kuukautisten alkupäiville.

Olen oppinut kokemuksesta, että venähdyksiä ja nyrjähdyksiä tulee tiettyyn aikaan kuusta helpommin. En voi nostaa niin painavia esineitä kuin tavallisesti tai harrastaa yhtä raskasta liikuntaa kuin muulloin. En tosiaankaan käy uimassa.  1-3päivänä kuukaudesta on säännöllisesti kovaa päänsärkyä aamusta iltaan. Tähän särkyyn ei kunnolla auta edes burana. Tiettyyn aikaan kuusta vuorovaikutustilanteet ovat vaikeanpia ja olen äärimmäisen väsynyt ja itkuherkkä. Jos haluan, että asiat ns. sujuvat, voin yrittää mahdollisuuksien rajoissa ajoittaa raskaampaa urheilua ja haastavampia työtehtäviä, juhlia, tapaamisia jne. parempiin päiviin. 

Kuukautiset vaikuttavat myös naisiin yksilöllisesti. Jopa vuotopäivien määrässä on isoja usean päivän eroja. Myös mielialanvaihtelut ja kivut eroavat. Raskauden jälkeen tai vaihdevuosien lähestyessä voi tulla muutoksia. Esim. Joku jolla ei ole ollut koskaan kuukautispäänsärkyä, alkaakin kärsiä siitä tai toisinpäin. 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa myös, jolloin erot yksilöiden välillä kasvavat entisestään. 

Yhä edelleen on paljon nimenomaan naisia, jotka haluavat kieltää ja sivuuttaa kuukautisten vaikutukset naisten elämään täysin. Usein tämä laajenee myös raskauden, synnytyksen, imetyksen ja äidin ja lapsen vuorovaikutuksen ainutlaatuisuuden vähättelyyn. Henkilökohtaisesti nämä misogyniset asenteet ovat vaikuttaneet mm. lapsilukuuni. Uskon, että asialla on myös isoja yhteiskunnallisia vaikutuksia, jotka heijastuvat nimenomaan syntyvyyteen ja työllisyyteen. 

Asioiden kieltäminen ja vähättely vain pahentaa tilannetta entisestään. 

Meillä minä seuraan kumppanini kiertoa. Hän ei ollut sitä siis koskaan itse kalenteroinut ja sitten tuli vastaan tilanne, jossa kiertoa joutui oikeasti alkaa seuraamaan. Koska minä olen meistä se järjestelmällisempi, aloin laittamaan päivät ylös. Tästä jäi sitten tapa ja nyt olen pitänyt kirjanpitoa hänen kierrostaan reilut neljä vuotta ja minulla on puhelimessa sovellus tähän.

Voi kuulostaa vähän hullulta, mutta itse kun olen analyyttinen, pidän tilastoista ja merkkaan muutenkin paljo asioita ylös, tämä on ollut oikeasti todella mielenkiintoista. 

Vierailija
86/89 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin maristaan kun miehet ei käy lääkärissä ja huolehdi terveydestään ja nyt muka koko terveysteollisuus pyörii miesten ympärillä. Joku ei nyt ihan täsmää vai onko se mies nyt vaan syyllinen ja piru aivan kaikessa.

Tässä puhutaan nyt naisista lääketieteen näkökulmasta.  Mies ei nyt tällä kertaa ole keskipisteenä. Yritä kestää, prinssi Vaikea. 

Vierailija
87/89 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tiesin. Lusikkansa soppaan, ovat pistäneet myös ne naiset, jotka eivät haluaisi hyväksyä miehen ja naisen fyysisiä eroavaisuuksia. 

Muistan kuinka peruskoulussa 80 luvulla opetettiin esimerkiksi, että kuukautisista ei sitten tarvitse välittää yhtään ja kun käyttää kuukautis-suojaa, voi tehdä ihan mitä tahansa muulloinkin esim. uida, ratsastaa ja muutenkin urheilla. 

Kuukautisista käskettiin vain kertakaikkiaan olla välittämättä. 

Tästä asenteesta on peräisin myös vanha Pikku-Kalle vitsi, jossa pikku-Kalle toivoo synttärilahjaksi tamponia, koska mainoksessa sanottiin, että sen kanssa voi tehdä ihan mitä vaan ikinä haluaa!

Kantapään kautta olen sitten itse oppinut järjestelemään kalenterini niin rauhalliseksi kuin se nyt on edes mahdollista kuukautisten alkupäiville.

Olen oppinut kokemuksesta, että venähdyksiä ja nyrjähdyksiä tulee tiettyyn aikaan kuusta helpommin. En voi nostaa niin painavia esineitä kuin tavallisesti tai harrastaa yhtä raskasta liikuntaa kuin muulloin. En tosiaankaan käy uimassa.  1-3päivänä kuukaudesta on säännöllisesti kovaa päänsärkyä aamusta iltaan. Tähän särkyyn ei kunnolla auta edes burana. Tiettyyn aikaan kuusta vuorovaikutustilanteet ovat vaikeanpia ja olen äärimmäisen väsynyt ja itkuherkkä. Jos haluan, että asiat ns. sujuvat, voin yrittää mahdollisuuksien rajoissa ajoittaa raskaampaa urheilua ja haastavampia työtehtäviä, juhlia, tapaamisia jne. parempiin päiviin. 

Kuukautiset vaikuttavat myös naisiin yksilöllisesti. Jopa vuotopäivien määrässä on isoja usean päivän eroja. Myös mielialanvaihtelut ja kivut eroavat. Raskauden jälkeen tai vaihdevuosien lähestyessä voi tulla muutoksia. Esim. Joku jolla ei ole ollut koskaan kuukautispäänsärkyä, alkaakin kärsiä siitä tai toisinpäin. 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa myös, jolloin erot yksilöiden välillä kasvavat entisestään. 

Yhä edelleen on paljon nimenomaan naisia, jotka haluavat kieltää ja sivuuttaa kuukautisten vaikutukset naisten elämään täysin. Usein tämä laajenee myös raskauden, synnytyksen, imetyksen ja äidin ja lapsen vuorovaikutuksen ainutlaatuisuuden vähättelyyn. Henkilökohtaisesti nämä misogyniset asenteet ovat vaikuttaneet mm. lapsilukuuni. Uskon, että asialla on myös isoja yhteiskunnallisia vaikutuksia, jotka heijastuvat nimenomaan syntyvyyteen ja työllisyyteen. 

Asioiden kieltäminen ja vähättely vain pahentaa tilannetta entisestään. 

On totta, että naiset, joilla ei ole kuukautisiin liittyviä vaivoja kuten kovia kuukautiskipuja, ripulia, runsasta vuotoa tai isoja mielialavaihteluja, helposti sanovat, että niistä puhuminen on liioittelua ja että ei pitäisi valittaa pikkuasioista.

Jokainen on kuitenkin yksilö. Eri naiset suosivat erilaisia kuukautissuojiakin. Yksi tykkää käyttää tamponeja, toinen inhoaa niitä ja kaikki eivät edes pysty käyttämään niitä. Yms.

Vierailija
88/89 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä ! Kivespussikutinankin tutkintaa vain miehille ! Ei edes tarjontaa naisille, epätasa-arvo tässäkin ! Mutta rintasyöpäseulannalla kiusataan ainoastaan meitä naisia :( Ukot vaan istuvat senkin ajan telkkarin edessä kaljaa hörppien ja saavat vahdata muniaan kynsien potkupalloa. Ai että kun otttaa aivoon ! Kostoksi en anna, oppivat !

Vierailija
89/89 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä ! Kivespussikutinankin tutkintaa vain miehille ! Ei edes tarjontaa naisille, epätasa-arvo tässäkin ! Mutta rintasyöpäseulannalla kiusataan ainoastaan meitä naisia :( Ukot vaan istuvat senkin ajan telkkarin edessä kaljaa hörppien ja saavat vahdata muniaan kynsien potkupalloa. Ai että kun otttaa aivoon ! Kostoksi en anna, oppivat !

Et sinä ukonrähjä ole aina pääosassa.  Täällä ei nyt puhuta miesten tunne-elämästä, poistu takavsemmalle siitä marisemasta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi