Mitataanko työttömien terveystarkastuksissa pituus?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Minun kohdalla tuo terveystarkastus tehtiin puhelimitse. Ei siinä voi mittailla painoja ja pituuksia.
Anna kun arvaan, kyseltiin varmaan päihteiden käytöstä. Mitös jos ei käytä ja on terveelliset elintavat. Mistäs sitten keskustellaan?
Sinällään pituudella ei ole merkitystä oli töissä tai työtön. Mitataan lähinnä kai BMI:n laskemista varten, kuten työterveystarkistuksissa. Jos kerrot pituuden, eivät mittaa vaan käyttävät sitä. Ei minulta ole koskaan työteryskään mitannut, on käyttänyt sitä tietoa mitä olen sanonut ja kyllä se sieltä vanhoista "papereista" tai "tiedostoista " näkyy. Tosin viimeksi ei työterveys mitannut edes painoa. Ei mitanneet vyötärön ympärystäkään vaikka työnantajan intrassa se kerrottiin yhdeksi mitattavaksi asiaksi. Olisikohan katsoneet, että kaveri on sen verran lihaksikkaassa kunnossa että BMI ja vyötärönympärys antavat ihan väärän kuvan? Paljon puhutun alkoholitestin tekivät. En ole ottanut 18 vuoteen ollenkaan, ei ollut yllätys kun testissä ei näkynyt mitään. Jos on perusterve ja hyvät elintavat, sekä työterveyden ja työttömälle tehtävät testit ovat ihan rahan hukkaa. Jos elintavoissa on toivomisen varaa ja terveyskin on vähän rempallaan, niin kyllä kaikki tieto verenpaineesta ja verestä ja kaikesta muustakin on hyvä ottaa kun se vielä ilmaiseksi tarjotaan.
Miksi aikuisen ihmisen pituutta pitäisi mitata missään, ollenkaan? Jokainen on sen pituinen kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä ei ole mitää oikeuksia terveystietojensa suhteen.
Työvoimaviranomainen voi pyytää asiakkaan terveystiedot ilman asiakkaan lupaa.
Ei auta mitään vaikka olet laittanut kieltoja käynteihin.
Minun mt- tiedot siirrettiin työvoimaviranomaisen tietojärjestelmiin. Ilmaisin suuttumuksen tästä ja ihme kyllä poistivat tiedot sieltä. Rajansa kaikella.
Älkää suostuko mihinkään tarkastuksiin ellei ole todellakaan pakko. Tiedot ovat vapaata riistaa sen jälkeen. Tarkkana saa mihin te-toimistossa uskaltaa laittaa allekirjoituksen. Annat sillä luvan sellaiseen mistä ei paperissa kerrota.
Kuinka näitä siis on käytetty sua vastaan?
Miksi työkkäri ei saisi tietää?
Multa on ainakin ihan itse kysytty. Toivon oikeastaan, että kaikki käynnit laitettais suoraan työkkärille että saisivat itse todeta että tää on niin pihalla ettei se työhön kykene. Tai että se tarvii sen lääkityksen kyetäkseen normaaliin työelämään, antakaa sille ne hemmetin lääkkeet.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Missä tuollaisia on? 😅
Ihan voit omalta paikkakunnalta etsiä paikan, joka näitä tarkastuksia tekee.
Ei oo tarvetta, ajattelin vaa, ku ei ainakaan oo mitää kutsua koskaan tullu 😅
Ei niihin kutsua tulekaan. Itse pitää ilmoittautua vapaaehtoiseksi tarkastettavaksi. Vastausta voi joutua odottamaan yli kuukaudenkin, ennen kuin saa ajan siihen terveystarkastukseen. Ensin on se terkkarin tarkastus, ja terkkari laittaa lähetteen verikokeisiin, fysioterapeutille ja "kallonkutistajalle", ja mihin nyt katsoo tarpeelliseksi lähettää tutkittavaksi. Eli selvitetään, onko kroppa ja pää työkunnossa.
Itse menin virallisesti terveenä tuohon tarkastukseen. Sen seurauksena olen nyt ollut puoli vuotta sairauslomalla, ja odotan lähetettä seuraaviin tutkimuksiin.
Pinnan pituuden voisi mitata. Jos on kovin lyhyt, niin vaikeuttaa työnhakuprosessia, koska se puolestaan voi olla hyvinkin pitkä!
Ei, vaan terveydenhoitaja laittaa minkä mitan silmämääräisesti arvioi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö muka työttömille mitään terveystarkastuksia? En ole kuullutkaan moisesta!
Työttömien terveystarkastus on vapaaehtoinen ja maksuton palvelu, joka on tarkoitettu työttömille, joilla ei ole työterveyshuoltoa. Sen tavoitteena on selvittää terveydentilaa, kartoittaa työ- ja toimintakykyä sekä kuntoutustarpeita. Terveystarkastukseen voi hakeutua hyvinvointialueen terveysasemalta, ja se sisältää hoitajan haastattelun ja usein laboratoriotutkimuksia.
"Terveystarkastukseen voi hakeutua hyvinvointialueen terveysasemalta"
Ei voi. Ensin pitää hankkiä lähete työllisyysalueelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes kukaan menee sinne, enpä antaisi tuon instanssin tutkia terveystietoja.
Terveydenhuollon? Vai kuvitteletko, että tiedot luovutetaan työvoimaviranomaiselle?
Aivan varmasti urkintaa tapahtuu sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Kerro missä tehdään työttömille terveystarkastuksia?
Työttömien terveystarkastus on vapaaehtoinen ja maksuton. Työttömällä on siihen lakisääteinen oikeus 3 vuoden välein. Siihen varataan aika terveyskeskuksen kautta.
https://tyomarkkinatori.fi/lisatietoa-palveluista/tyottoman-terveystark…
Tässä yksi linkki aiheeseen. Google löytää kyllä lisää, jos haluat tietää jotain, mitä tuossa ei kerrota.
Eli sinulla on oikeus käydä työttömien terveystarkastuksessa, jos olet työtön. Mutta kukaan ei voi sinua siihen pakottaa, eikä sitä sinulle kukaan viranomainen tarjoa tai ehdota, eikä varsinkaan pakota sinua sellaiseen osallistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdäänkö muka työttömille mitään terveystarkastuksia? En ole kuullutkaan moisesta!
Työttömien terveystarkastus on vapaaehtoinen ja maksuton palvelu, joka on tarkoitettu työttömille, joilla ei ole työterveyshuoltoa. Sen tavoitteena on selvittää terveydentilaa, kartoittaa työ- ja toimintakykyä sekä kuntoutustarpeita. Terveystarkastukseen voi hakeutua hyvinvointialueen terveysasemalta, ja se sisältää hoitajan haastattelun ja usein laboratoriotutkimuksia.
Pitää olla myös lääkärintarkastus. Että hommasta on jotain hyötyä. Näitä hoitajien arviointeja on jo terveyskeskukset puolillaan.
Hoitaja lähettää lääkärille (ja myös laboratoriokoeisiin, fysioterapeutille yms.), jos siihen on aihetta, ja tämän terveystarkastuksen kautta saa yhden maksuttoman lääkärikäynnin.
Ei todellakaan saa minkäänlaista ilmaista "oikeaa lääkärinkäyntiä", vaan kaikesta tämän hyödyttömän terveystarkastuksen jälkeen veloitetaan kaikki pahoinvointialueen normaalit maksut. Tämä tarkastettu heiltä viimeksi tänä keväänä. Joten tarkastus on täysin hyödytön jos työtön ei ole enää varoissaan...
Mutta kaikki tarkastuksessa kirjattu menee omakantaan josta se myydään Findatan kautta kaikille halukkaille. Tosin tarkastuksen uhri ei niitä rahoja saa.
Minkä instanssin? Kelan?