Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko rikollisilla ollut aina huono lapsuus?

Vierailija
26.04.2026 |

Pitäisikö varsinkin alaikäisten vanhemmille alkaa jakamaan tuomiota jälkikasvun törttöilystä, niin alkaa se kasvattaminen ja kurinpito kiinnostaa?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein kyllä. Suurella osalla myös nepsyoireita kuten adhd tai heikkolahjaisuutta. 

Matti "Volvo" Markkanen kuoli 78-vuotiaana 2. maaliskuuta 2016 Helsingissä, Meilahden sairaalassa. Hän oli sairastanut pitkään, ja kuolinsyyksi on mainittu munuaisten vajaatoiminta sekä sydämeen vaikuttanut diabetes.

Vierailija
22/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden vaikutusta vähätellään. Hyvä perhe ei riitä jos lapsen annetaan rientää itsekseen väärissä porukoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40-50 prosentilla vangeista ADHD-diagnoosi. Suurimmalla osalla rikoksentekijöiden vanhemmista päihde- tai rikostaustaa. 

Mun lapsella on ADHD ja meistä vanhemmista kummallakaan ei ole rikostaustaa emmekä käytä päihteitä. Silti ADHD lapsi on vaarassa ajautua rikolliselle tielle, koska heitä kiinostaa tuollainen elämäntapa. Vanhempana voi ja pitääkin ohjata oikeaan suuntaan, mutta valitettavasti ADHD:t eivät mielellään aina kuuntele viisaista neuvoja kunnollisesti eläviltä vanhemmiltaan. Tästä ajatuksesta, jossa yleistetään että ADHD lasten vanhemmat olisi päihde riippuvaisia kannattaa luopua. Esim. oma ADHD lapseni valehteli, että olen juoppo. Todellisuudessa en juo alkoholia kuin 1-2 kertaa vuodessa hyvin pienen määrän. Hän näki kerran jääkaapissani viinipullon ja teki siitä päätelmiä, että juon sen yksin vaikka pullo meni illanistujaisiin ruokajuomaksi eikä yhdelle ihmiselle. Toki joillakin voi oikeasti olla alkoholisti ym. päihdevanhempia, mutta ADHD sairastava voi itse olla se päihde riippuvainen eikä välttämättä vanhempi. ADHD lapsi voi myös kieltäytyä lääkityksestä joka häntä auttaisi pärjäämään yhteiskunnassa mikä on todella vaikea asia kun lainsäädännön mukaan vanhemmat eivät voi esim. mennä lapsen mukana lääkäriin kun lapsi saa itse päättää ottaako vanhempia sinne mukaan. Lainsäädäntö sinällään jo estää Suomessa lapsen täysivaltaisen auttamisen. Mikä on jotenkin kummallista, että sitten kun terveydenhuolto jättää vanhemmat sivurooliin, laiminlyö lapsen ja epäonnistuu tehtävässään eivät vanhemmat voi tehdä mitään eikä esim. kukaan terveydenhuollosakaan joudu vastuuseen. ADHD lapsen kasvatus on melkoista suossa rämpimistä välillä, jossa lapsesta huolehtiva vanhempi nähdään milloin mitenkin, harvemmin totuudesta käsin. ADHD lapsia syntyy ihan kaikenlaisille ihmisille kaikissa yhteiskuntaluokissa. Terveille, päihteettömille ja kunnollisille ja myös päihde perheisiin. 

Vierailija
24/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan perheen, monta lasta olivat kunnollisia ja mukavia mutta yhdestå pojasta tuli varas, oli aikuisena usein vankilassa. 

Vierailija
25/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kavereiden vaikutusta vähätellään. Hyvä perhe ei riitä jos lapsen annetaan rientää itsekseen väärissä porukoissa.

Tämäkin on totta, kaverit vaikuttavat todella paljon. Vanhemmat eivät välttämättä anna lapsensa rientää itsekseen väärissä porukoissa vaan jotkut lapset aina menevät rikolliseen seuraan eli itse hakeutuvat niihin kerta toisensa jälkeen vanhempien varoittelusta huolimatta. Älä oleta, että kaikki vanhemmat antaa lasten mennä, ei pidä paikkaansa joten älä yleistä. Jotkut ehkä antaa, mutta moni myös yrittää estää sen, että lapsi joutuisi huonoon seuraan. Lapsilla on kuitenkin myös oma tahto, oletko kuullut siitä? Vanhemmat joutuvat näiden asioiden kanssa vastatusten myös omien oikeuksiensa kanssa esim. rajoitusten suhteen. Laki tulee vastaan, vanhempi ei voi esim. sulkea lasta täysin kotiinkaan koska se olisi jonkinlainen rikos. Lapsen voi ehkä laittaa joksikin aikaa kotiarestiin, mutta jossakin vaiheessa lapsi on ihan lain mukaan jo pakko päästää ulos ja ihmisten ilmoille. Vanhempien valta on rajattua jo ihan lakisääteisesti. Ymmärrätkö? Et voi myöskään antaa ihan mitä tahansa rangaistusta. Mitä itse tekisin jos lapsesi sanoisi sinulle, että hän aikoo aina hankkia villejä kavereita ja uhmaisi sinua vaikka miten yrittäisit varoitella ja kasvattaa, että ei pidä huonossa seurassa liikkua? Anna konkreettinen esimerkki mitä tekisit lain puitteissa. 

Vierailija
26/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos on tosi köyhä niin pitää mennä vankilaan. Silloin kuuluu mennä vankilaan.

Niin.

Vierailija
27/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein kyllä. Suurella osalla myös nepsyoireita kuten adhd tai heikkolahjaisuutta. 

Matti "Volvo" Markkanen kuoli 78-vuotiaana 2. maaliskuuta 2016 Helsingissä, Meilahden sairaalassa. Hän oli sairastanut pitkään, ja kuolinsyyksi on mainittu munuaisten vajaatoiminta sekä sydämeen vaikuttanut diabetes.

No tää kertoo kans jotakin meidän yhteiskunnasta kun ihmiselle annetaan auton nimi, esineellistämisestä. Omaakin ADHD lastani on kutsuttu automerkillä ja kiusattu sillätavalla. Mikä ihmisiä vaivaa. 

Vierailija
28/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yks murhaaja-muijahan on rikas perijätär, miljoonien omaisuus. Oli. Oli myös menestynyt kaikin mahdollisin tavoin.  Veti kokkelia ja pisti jonkun kylmäksi. 

Vierailija
29/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Esim.  Janne Raninen on sanojensa mukaan ihan hyvistä oloista. Vika on korvien välissä. 

Yleensä ihminen itse ei ole se paras mahdollinen arvioimaan, onko lapsuudenperhe ollut tavallinen ja kasvuolosuhteet hyvät. 

Itse ainakin suhtaudun pienellä varauksella, jos jossain mainitaan jonkun rikollisen lapsuudenperheen olleen hyvä ja ”normaali”. Miten ja kuka senkin on arvioinut? 

Vierailija
30/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on kaikilla Suomen sekoomuslaisilla talousrikollisilla ollut huono lapsuus.

Vierailija
31/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Esim.  Janne Raninen on sanojensa mukaan ihan hyvistä oloista. Vika on korvien välissä. 

Yleensä ihminen itse ei ole se paras mahdollinen arvioimaan, onko lapsuudenperhe ollut tavallinen ja kasvuolosuhteet hyvät. 

Itse ainakin suhtaudun pienellä varauksella, jos jossain mainitaan jonkun rikollisen lapsuudenperheen olleen hyvä ja ”normaali”. Miten ja kuka senkin on arvioinut? 

Kukaan ulkopuolinenkaan ei voi sitä mitenkään yksioikoisesti arvioida perustuen omiin pelkkiin epäilyihin, oletuksiin, mielikuvitukseensa yms. Liian hataraa. Liian yleistävää väittää, että jokaisella rikollisella on huono lapsuus. Kyllä ihmiset tekee myös itse valintoja etenkin aikuisena. 

Vierailija
32/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.

Oletettavasti vanhemmat on käyneet töissä, eivät ole pelleilleet päihteiden kanssa, olleet epäsosiaalisia tai -vakaita. 

Vierailija
33/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu miten rikollinen määritellään ja miten huono lapsuus määritellään. On myös jatkuvassa yltäkylläisyydessä eläneitä jotka eivät koe sääntöjen olevan heitä varten.

Vierailija
34/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trumppia ainakin isä palvoi. Halla-ahon lapsuudesta en tiedä tai Tynkkysenkään, enkä myöskään Vornasen.

Kaikkihan nuo ovat tuomittuja rikollisia.

Vierailija
35/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten rikollinen määritellään ja miten huono lapsuus määritellään. On myös jatkuvassa yltäkylläisyydessä eläneitä jotka eivät koe sääntöjen olevan heitä varten.

Tämä. Jos ajatellaan vaikkapa historiassa erittäin julmia kuninkaallisia ja hallitsija sukuja, kaikkea on heillä ollut, rahaa, palvelijoita ym. ja silti ovat tapattaneet ihmisiä ihan pienestäkin syystä, esim. vaimo mestautettu jos ei saanut poikalasta ym. Järkyttäviä rikoksia ihmisyyttä vastaan. Jos ihminen on pahuuden valinnut eikä taistele sitä vastaan niin ei sillä ole merkitystä mitkä puitteet ja resurssit hän saa. Pahuus viettelee ja sitä vastaan voi taistella. Tunsin erään jännä naisen nuoruudessani ja hän kertoi, että hän itse valitsee esim. juoda olutta kun tykkää siitä. Ja kyllä hän sitten lopulta jonkin tuomion sai kun alkoi hengailla rikollisten kanssa. Hän siis itse valitsi meistä kavereista rikolliset eikä pitänyt yhteyttä meihin kenellä oli terveemmät elämäntavat. 

Vierailija
36/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jos on tosi köyhä niin pitää mennä vankilaan. Silloin kuuluu mennä vankilaan.

Niin.

Tää on kivasti 😄

Vierailija
37/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Tuleehan Persuja ns. hyvistäkin perheistä. Onhan toki niinkin ettemme näe " neljän seinän sisälle". Psykopatia voi myös olla synnynnäinenkin mielenhäiriö.

Vierailija
38/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä asioita ei ymmärrä kukaan muu kuin sellainen, joka on yrittänyt auttaa rikollisia tai siihen taipuvaisia valitsemaan rikoksettoman elämän. Te ette tiedä miten vaikea noita ihmisiä on auttaa ja tukea. Voitte vaikka mennä töihin sellaisella alalle missä pääsette tekemisiin noiden kanssa, että meneenkö ne asiat niin kuin kuvittelitte. 

Vierailija
39/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. 

Miksi ei missään kerrota, millainen lapsuus pahimmillaan rikollisilla oli. Esi nyt vaikka Juha valjakkalalla / nikita boughantinella / Aslak (en muista sukunimeä)

Just sen takia, ettei sun tyyppiset minfon tylsää elämää elävät uteliaat paskiaiset pääse noista asioista nautiskelemaan.

Vierailija
40/40 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden rikollisjengiin kuuluvan henkilön lapsen. 

Lasta kasvatettiin aika vinoon eli olemaan välittämättä yhteiskunnan "turhista" säännöistä. Ihan siis antoivat lapsen olla pois koulusta, jollei koulussa ollut jonain päivänä tärkeää opittavaa.  Lapsi oli selkeästi älykäs ja pärjäsi koulussa hyvin tekemättä juuri mitään. Sen sijaan vanhemmilla oli omat sääntönsä, joiden rikkomisesta tuli ankaria rangaistuksia. (Ei lyömistä) 

Jaa. Minä kun olen noissa piireissä huomannut, että kaikki haluaisivat lapsestaan mieluiten akateemisen, joka ei käytä koskaan päihteitä, tai tee rikoksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän