Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3.1

Vierailija
26.04.2026 |

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 3. Keskustelu on poistettu.

Mikä tekee tästä aiheesta maailman sensuroidumman?

Kommentit (4022)

Vierailija
3881/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon liikkeestä lähteneitä. Jostain jokainen on sen ensimmäisen kipinän saanut. 

Onneksi ei ole pakko lähteä.

- uskostaan onnellinen vl-nainen

Voi olla "pakko" lähteä, kun alkaa ajatella itse.

Minä roikun reunalla. Ymmärrän sen uskosta saadun ilon mutta en mitenkään pysty omaksumaan liikkeen kaikkia ajatusmalleja. 

Vierailija
3882/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa niitä reunalla roikkujia olla aika paljonkin yhteisössä. Ei ihan eletä niin kuin ennen on vaadittu mutta ei haluta täysin irtautuakaan. Näin se yhteisö hitaasti muuttuu sisältä päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3883/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon liikkeestä lähteneitä. Jostain jokainen on sen ensimmäisen kipinän saanut. 

Minä roikun reunalla. Ymmärrän sen uskosta saadun ilon mutta en mitenkään pysty omaksumaan liikkeen kaikkia ajatusmalleja. 

Tsemppiä!

Vierailija
3884/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan välillä omasta vakaumuksestanne, olisi mielenkiintoista kuulla, kun selvästi ette ainakaan kristinuskoa edusta.

-vl

No mulla ei ole mitään vakaumusta. Olen ex uskovainen. Ihan tavallista arkea elän.

Koetko olevasi kokonaan uskonnoton? Uskotko Jumalaan?

Vierailija
3885/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö onanointi on syntiä?

On, ja naiset saa kärsiä sen seurauksena. 

Onko tuo siis totta? Jos on, niin selittää kyllä paljon. 

Vierailija
3886/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaahan välillä omasta vakaumuksestanne, olisi mielenkiintoista kuulla, kun selvästi ette ainakaan kristinuskoa edusta.

-vl

No mulla ei ole mitään vakaumusta. Olen ex uskovainen. Ihan tavallista arkea elän.

Koetko olevasi kokonaan uskonnoton? Uskotko Jumalaan?

Ettei mene muiden vl-kirjoittajien kanssa sekaisin, minä joka kysyin, olen Maria.

Vierailija
3887/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä luovuta

t. se uskostsaan iloinen nainen

(PS. eivät kaikki asiat ole olleet yksinkertaisia minullekaan. Erityisesti ovat häirinneet kulttuurisiin/tapa-asioihin liittyvät jutut. Mutta tuo on onneksi muuttumassa. Itse yritän aina katsoa sitä itse uskonopetusta, joka minun mielestäni on juuri sen tyyppinen raamatullinen usko, johon haluan tukeutua. Jätän jumittumatta erehtyväisiin syntisiin ihmisiin.)

Vierailija
3888/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-vl

Miten niin, mistä moisen päätelmän teit? Suurin osa Suomen kristityistä on muita kuin lestadiolaisia. 

Vierailija
3889/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa niitä reunalla roikkujia olla aika paljonkin yhteisössä. Ei ihan eletä niin kuin ennen on vaadittu mutta ei haluta täysin irtautuakaan. Näin se yhteisö hitaasti muuttuu sisältä päin.

Mutta eivät ne, jotka tekevät muutosta, välttämättä ole "reunalla". Liike on muuttunut tapa-asioissa paljonkin vuosisatojen mittaan.

Vierailija
3890/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan SRK:n porukka harmitellut virhettä sallia tietokoneet ja netti? Kun ne tuli pikkuhiljaa niin ei ymmärretty, mitä voi seurata. Ilman näitä nykyajan hömpötyksiä kaikki olisi kuin 70-luvulla. Olisi julkisia hoitokokouksia, eikä niin kuin nykyään pieniä piilossa hoiteluita. Yms.

Vierailija
3891/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Miten niin, mistä moisen päätelmän teit? Suurin osa Suomen kristityistä on muita kuin lestadiolaisia. 

Luulin näiden viestien perusteella. Kun ei oikein tunneta Raamattua, ja aika reippaasti rikotaan ihan jo kymmenen käskyn lakia.

Siksi ajattelin, että olisko jokin erilainen vakaumus.

Maria

Vierailija
3892/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eivät ne, jotka tekevät muutosta, välttämättä ole "reunalla". Liike on muuttunut tapa-asioissa paljonkin vuosisatojen mittaan.

Käytän sitä sanaa reunalla vähän sellasessa henkisessä merkityksessä. Ettei edusteta sitä yhteisön ydinajattelua vaikka voi moni näistä olla hyvinkin ytimessä liikkeen toiminnassa.

Vierailija
3893/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Hän ei katsos pidä kristittynä ketään muuta kuin tasan samalla tavalla uskovaa. Siinä selitys. 

Vierailija
3894/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Olen eri, mutta ainakin tuntuu, että tässä ketjussa kritisoidaan usein Raamatun opetuksia yleisestikin. Eivät toki kaikki, mutta paljon on myös sellaista yleistä kritiikkiä, ja ihmettelen, jos sellaista esittää kristitty (ja tapa tuoda asioita esille on nimenomaan kyseenalaistava ja haastava, ei siltä kannalta kyselevä, että haluaa syventää uskontietämystään)

Vierailija
3895/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikotaan mitä 10 käskyn lakia? Kaikki rikkoo sitä joko tahallisesti tai tahattomasti.

Vierailija
3896/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan SRK:n porukka harmitellut virhettä sallia tietokoneet ja netti? Kun ne tuli pikkuhiljaa niin ei ymmärretty, mitä voi seurata. Ilman näitä nykyajan hömpötyksiä kaikki olisi kuin 70-luvulla. Olisi julkisia hoitokokouksia, eikä niin kuin nykyään pieniä piilossa hoiteluita. Yms.

Kukaan ei halua takaisin noihin aikoihin. Eivät edes ne "kauheat" SRK:n työntekijät.

Vierailija
3897/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-vl

Luulin näiden viestien perusteella. Kun ei oikein tunneta Raamattua, ja aika reippaasti rikotaan ihan jo kymmenen käskyn lakia.

Siksi ajattelin, että olisko jokin erilainen vakaumus.

Maria

Nyt suuta soukemmalle.  Et voi kenenkään  tietämyksen tasosta palstan perusteella mitään sanoa. Ja mitä ihmettä tarkoitat 10 käskyn rikkomisella?

Vierailija
3898/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikotaan mitä 10 käskyn lakia? Kaikki rikkoo sitä joko tahallisesti tai tahattomasti.

Ainakin 8.käsky tuntuu olevan tuntematon.

Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
Mitä käsky tarkoittaa?

Alkuperäisessä yhteydessään käsky kieltää valehtelemisen erityisesti silloin, kun puhutaan toisesta ihmisestä. Vanhan testamentin aikana väärä todistus oikeudessa saattoi johtaa syyttömän ihmisen tuomitsemiseen.

Kristillisen opetuksen mukaan käsky ulottuu laajemmallekin:

Ei saa valehdella tai levittää perättömiä tietoja toisista.

Ei saa panetella, juoruta tai vahingoittaa toisen mainetta.

Toisen sanoja ja tekoja tulee tulkita mahdollisimman oikeudenmukaisesti.

Totuutta tulee puhua rakkaudessa.

Maria

Vierailija
3899/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan nimenomaan vl-yhteisössä ei yleensä tunneta Raamattua kovin hyvin, vain ne kohdat jotka toistuu seurapuheissa. -se reunalla roikkuja 

Vierailija
3900/4022 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen täysin samaa mieltä, mutta täällä tuntuu että rikotaan ihan tahallisesti.

Maria

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän