Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten kulutus voi kasvaa kun ihmiset säästää työttömyyden varalta?

Vierailija
25.04.2026 |

miten hallitus kuvittelee ihmisten kuluttavan kun se ei mene niille jakeluun että ansiosidonnaisen leikkaus pysäytti työssä käyvien kulutuksen sekä osan ansiosidonnaisella olleilta?

M46

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä säästää mitä voi, jos tietää että huonot ajat ovat tulossa. Idiootti kuluttaa kaiken mitä saa.

Vierailija
22/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin tekemään myös keikkatyötä ja ne tienestit tuhkaan surutta 

En tee paljon mutta ehkä 100-200 euroa per kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki ole köyhiä. Itsellä säästössä 230t€ ja ostin uuden 70t€ auton 3kk sitten.

Vierailija
24/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen enemmän sitä, että ihmiset eivät muka ennen olisi säästäneet pahan päivän varalle.

Vierailija
25/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään maa nouse suosta kulutuksella. Vienti ja investoinnit ehkä kuiville vetävät.

Yksikään puolue ei ole investoimassa. Kaikki kuorossa ulkoistavat sen homman ulkomaalaisille.

Vierailija
26/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kokoomuslaiset kauppiaat haluavat ihmisiltä rahat pois ja koettavat käskeä kuluttamaan ettei firma mene nurin. Mutta kun meille on annettu vasta 

tällä viikolla uusi ennuste siitä että tulevaisuus näyttää vielä heikommalla, niin viisaat säästää. Kokemuksesta voin sanoa että valtaosa suomalaisista on lopettanut kaiken turhan ostamisen. Ai mistäpä tiedän? Ihan siitä että olen vielä jonkun aikaa töissä kaupassa, joka ei ole mitenkään kenellekään tarpeellinen mutta on ollut vuosikausia suosittu. Asiakkaat on loppumassa ja se alkoi koronasta, eikä nousua tullut kotona loputtua eikä sitä taida tulla moniin vuosiin. Onneksi osasin sen verran järkeillä aikanaan että aloitin rahasto säästämisen, sitä ennen hyväpalkkaisena kulutin surutta rahaa ostamalla mitä mieli teki ja siinä harmittaa nyt  se että kun olisi jo silloin älynnyt alkaa sijoittamaan mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan ja sen vinkin annan teille muillekin että säästäkää jos vain voitte niin se on kaikki omaksi hyväksi. Vaikka 1 euro purkkiin päivässä on parempi kuin ei mitään. 

Vierailija
27/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen enemmän sitä, että ihmiset eivät muka ennen olisi säästäneet pahan päivän varalle.

Ennen säästettiin saman verran, mutta rahaa jäi kulutukseenkin. Nettotulot ovat romahtaneet työttömyyden myötä ja ostovoima huonon palkkakehityksen myötä. Eli mitä pienemmät palkat, sitä kovempi on työttömyys.

Vierailija
28/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa käyttää rahaa ihan normaalisti ja niinkun ennenkin. Av palstalta vaan saa ihan eri kuvan asiasta 

Ei käytä ja ei kuluta. Isot osat kulutusta in jäissä, paitsi niillä joiden kulutus ollut minimissä jo aikaisemmin.

Vierailija
29/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä omista mitään, se on kallista.

Vierailija
30/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me elätetään nyt aikuista lukiolaista, seuraavana armeija... sen jälkeen opiskelut. Eli kahden tuloilla maksetaan kolmen menot vielä vuosia. En valita, sanon vaan että tämä riittäköön meidän osuudeksi.

31/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa käyttää rahaa ihan normaalisti ja niinkun ennenkin. Av palstalta vaan saa ihan eri kuvan asiasta 

Ekonomistit kuitenkin väittää,  että suomalaiset eivät enää kuluta entiseen malliin ja kansalaisilla on enemmän rahaa pankkitileillä kuin ennen.  Aikoinaan valitettiin,  kun suomalaiset eivät säästä,  ja nyt valitetaan,  kun ne säästää. 

Vierailija
32/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidleissäkin hyllyt pursuaa tavaraa jota kukaan ei osta. Kohta alkaa kauppoja sulkeutua.

Vierailija
33/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin ostelen aika paljon, en säästä työttömyyden varalle. Ehkä olen liian luottavainen hallituksen suhteen, että sitten autetaan jos jää työttömäksi ja saa työttömyyskorvausta. Ehkä minunkin pitäisi lopettaa kulutus. 

No olet liian luottavainen, kun päätökset voi nojata FAKTOIHIN. 

Esim minä saisin ansiosidonnaista 2573.96 €/kk, joka on noin 39,6% nykyisestä palkastani. Ja eka leikkaus tuostakin summasta alemmas tulee jo noin 2 kk päästä työttömyyden aloituksesta. Kun tiedän että töissäni rekrytointiprosessit vievät tyypillisesti 3-6 kk, työllistyminen tapahtuu parhaimmillaankin 6-12 kk sisällä, on syytä varautua riskiin. 

Vierailija
34/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

O minä en osta mitään muuta kuin ruokaa, pesuaineita yms, koska en tarvitse mitään.  Ei eläkeläiset välttämättä säästä,, vaan haluavat vähentää roinaa. 

Vierailija
35/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ehkä sitten sitä "parempaa väkeä", johon ei leikkaukset ole vaikuttaneet. Koska minun duunari lähipiirissä on vaikuttanut kulutukseen.

36/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se on vain pieni osa, joka pelkää työttömyyttä. Itse en tunne ketään vanhempaa ihmistä, joka pelkäisi. Pätkätyöläisillä eri asia.

Vanhemmalla iällä onkin jo ehtinyt kertyä säästöjä ja sijoituksia.  Tai sitten ollaan jo eläkkeellä.  En mäkään voisi nyt tässä sohvalla maata  0 € kuukausituloilla,  jos olisin aina humpannut kaikki rahani menemään.  Mä aloin 3 vuotta sitten säästää vielä enemmän kuin aiemmin ja pystyin lähtemään työelämästä jo 11 kk ennen eläkeikää.  Tuleva eläkkeeni ei ole suuren suuri,  mutta ei ihan pienikään.  Pyrin laittamaan siitäkin joka kuukausi vähintään 500 € säästöön.  Terveydenhuoltomenot kasvaa ja jossain vaiheessa pitää löytyä fyffeä erilaisiin palveluihinkin. 

Vierailija
37/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tämä on ihan luvuilla ja numeroilla osoitettavissa että suomalaiset ei kuluta ja säästöjä on ennätysmäärä. 

Se kun tuntuu palstamummoille ja -persuille olevan ylivoimainen asia käsittää, että niiden viiden hengen lähipiiri ei kata koko maata😂😂

38/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

O minä en osta mitään muuta kuin ruokaa, pesuaineita yms, koska en tarvitse mitään.  Ei eläkeläiset välttämättä säästä,, vaan haluavat vähentää roinaa. 

No tämä. Moni jopa karsii tarpeettomaksi käynyttä tavaraa. 

Vierailija
39/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin ostelen aika paljon, en säästä työttömyyden varalle. Ehkä olen liian luottavainen hallituksen suhteen, että sitten autetaan jos jää työttömäksi ja saa työttömyyskorvausta. Ehkä minunkin pitäisi lopettaa kulutus. 

Saa sieltä, mutta tiedätkö mitä summia ja millasella verotuksella? Uusi tuleva työttömyyskorvaus on 495€/kk käteen. Asumistuen voit saada, mutta sekin on jotain 200€/käteen. Tai miten se, että ansiosidonnainen on about 45% palkastasi jos palkkasi on alle 3600€kk ja sen jälkeen se on pienempi. Tämän jälkeen siihen lätkäistään 25% veroprosentti ja ansiosidonnaista leikataan 25% 2kk jälkeen ja vero pysyy samana.

Mikä tuleva työttömyyskorvaus on vain 495 € nettona? Yleistuen brutto on kuitenkin sama kuin työmarkkinatuenkin eli n. 800 € kuussa. Ei siitä voi veroa niin paljon mennä, että netto olisi  495 €. 

Vierailija
40/46 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luonnonvaroja saa kuluttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme