Oletko valis palaamaan 50 luvun elintasoon?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011961504.html
Pienemmät asunnot
Yksi auto
Kotona ruoka tehdään
Eväät töihin
Ei kaukomatkoja
Yksinkertaista elämää
Kommentit (223)
Vierailija kirjoitti:
Olen elänyt 50-luvulla. Asuimme rintamamiestalossa, kolme huonetta alakerrassa ja kaksi vintillä. Meillä oli vain kolme lasta, mutta mummu ja pappa olivat samassa talossa. Huussi pihan perällä, vesi juoksi ämpärissä sisään ja ulos. Saunassa käytiin lauantaina. Meillä oli toki pulsaattori pesukone, mutta vettä piti lämmittää kattiloissa. Koko kylässä oli yksi auto ja puhelin osuuskaupassa. Kaupassa ei ollut kylmälaitteita, joten ei myöskään lihaa tai voita. Maito tuli navetasta ja joilla ei ollut lehmiä hakivat taloista tinkimaitoa. Minun kotiin tuli sekä vesi että jääkaappi vasta 70-luvun alku vuosina. Muutama talo oli vielä silloin ilman sähköä. Tulipa millainen romahdus tahansa, niin ihan näin alas ei tarvitse mennä. Ei muuten ollut vapaa-ajan ongelmia, töitä riitti aamusta iltaan ja nuni tuli heti kun pääsi sänkyyn. Siitäpä tuli vielä mieleen se sänky, jossa patjan virkaa toimitti oljilla päätetty pussi.
Hieno kirjoitus. Meillä oli kauppoja ja pankki kylän keskustassa 50-luvulla. Kouluun oli ekaluokkalaisella 400 metriä. Kaikkea oli ja lähin kaupunki 9 km ja sinne mentiin linjurilla. En minä huonona niitä aikoja pitänyt. Kalaa sai kalastajilta ja aina vasta pyydystettynä. Sukulaisissa kuljettiin junalla ja se oli kohokohtia isän lyhyen vuosiloman aikana.
Vierailija kirjoitti:
No johan täällä suurin osa elää jo niukasti. Miksi pysähtyä 50-luvulle, mennään asumaan suoraan maakuoppiin - ekologista ja huokeaa.
En muuten aio olla vanhempieni omaishoitaja, joten pieneen yksiöön voisin muuttaa lähivuosina. Valtion voimafantasiat vanhusongelman kaatamisesta aikuisten lasten (naisten) niskaan voivat tuottaa kiintoisia lieveilmiöitä yhteiskunnassa, odotan mielenkiinnolla mitä jatkossa seuraa ja samalla valmistaudun muuttamaan pois Suomesta. Tämä on menetetty maa, jossa ei ole tarjolla muuta tulevaisuutta kuin kurjuus ja niukkuus. Ihanan positiivista!
Kokoomuksen politiikka ajaa todellakin takaisin maakuoppiin. Kuopan vaan pitää sijaita valtion maalla, koska ei ole varaa omaan.
Vierailija kirjoitti:
"Sitten asutaan pienemmissä kodeissa, se on sitä elintason laskua. 1950-luvulla Helsingissä yhdessä huoneessa asui perheitä, Murto kärjisti."
Tai sitten kansa ottaa eliitin kiinteistöt ja asunnot haltuunsa.
Ranskasta ja Italiasta mallia :D
1950- luvulla kaikki oli kallista. Piti tehdä enemmän töitä. Talot kylmempiä.
Tavarat olivat toki laadukkaita mutta niihin ei ollut varaa. Ei matkustelua, ei viihdettä, ei muotivaatteita, ei autoa, ei omaa kotia. Paitsi jos oli varakas.
Vierailija kirjoitti:
Tavallista kansaa kurjistetaan, vaikka me ei olla syypäitä tähän Suomen tilanteeseen. Syyllisiä ovat poliitikot ja turha virkamiesjuntta julkisella sektorilla, he ei varmasti tingi elintasostaan yhtään!!
Niin ja olisi se aika ihme suomen kokoisessa populaatiossa kun tuodaan lyhyessä ajassa miljoona elätettävää ja halppuutamaan työt ja miehet ettei se missään tuntuisi.
Joo, Suomisen perheen elintasoon. Pöydät notkuivat paisteja ja laatikoita, pullakahvit kunnon pitkoineen monta kertaa päivässä. Kotiapulainen häärimässä kyökissä. Kesäisin huvilalle lomaa viettämään.
Meillä elettiin niin - 7O luvulla, molemmat vanhemmat olivat töissä joten pårjättiin ihan hyvin. Tykkään yksinkertaisesta arki elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan 50-luvun amerikkalaisesta elämästä osan tänne. Silloin olivat autot komeita ja naiset hoikkia sekä kauniita, osasivat pukeutua naisellisesti.
Ja miehet maksoivat AIVAN KAIKEN!
Oliko 50-luvulla monikulttuurisia joukkoraiskauksia? Asiakkaansa raiskaavia taksikuskeja?
Ei olla valmiita. Se on ollut koko ajan monella. Siitä pyritään pois.
Minulla ei ole autoa, eikä liioin ajokorttiakaan. Pyörällä tai kävellen olen kulkenut koko ikäni.
Ei ole varaa ostaa mitään ylimääräistä, eikä syödä ravintoloissa, woltata ym.
Asun kaksiossa vuokralla. Olen tyytyväinen elämääni.
Mutta terveydenhuollossa en ole valmis tinkimään, siihenhän tässä nyt ihmisiä valmistellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1950-luvulla ei monissa rintamamiestaloissa ollut vielä edes sisävessaa eikä kylpyhuonetta, ei suihkua. Huussi oli pihan perällä ja ulkosauna lämmitettiin kerran tai pari viikossa. Lähtisitkö aamulla pakkasessa lumihankeen tallattua polkua pitkin kylmään ulkohuussiin? Kävisitkö työpäivän jälkeen pesulla kylmässä saunassa, jossa eilisen jäljiltä vielä haaleaa vettä muuripadassa?
Minä luultavasti lämmittäisin pesuvettä puuhellalla ja "pesytyisin" pesulapun avulla, puulämmitteisessä pihasaunassa sitten kunnolla hiuksia myöten kun saunan lämmittäisin. Sisällä voisi olla öisin ämpäri jonne tehdä tarpeensa ja kiikuttaa pakkasaamuina sen sisältö sinne huussiin. Puuhellahan minulla olisi jos 50-luvun tyyliin eläisin.
Meillä, ennen kuin saatiin vesijohto, oli sauna alakerrassa ja vesi saatiin pumpulla kaivosta - jos jäätyi, sitten sangolla, isä hakkasi jään rikki. Näin se oli kaikilla naapurissakin, rintamamiestaloalueella. Toki oli siitä hyvää aluetta, että oli sitä vettä kaivoihin ihmisillä.
Minä olen 62-vuotias. Olen lähes aina tehnyt eväät töihin, lukuunottamatta sitä aikaa kun oli liukuva työaika ja koti sen verra lähellä työpaikkaa, että kävin yleensä kotona. Joskus harvoin käytiin työkavereiden kanssa pizzalla tai hesessä, yleensä vain näissä, tyyliin kerran kuukaudessa. Aika yleistä se eväiden syöminen on ollut lähes kaikilla työpaikoilla, missä olen ollut. Joillakin on ollut tapana, että käyvät perjantaisin lounaalla, muuten eväät.
Noilla normeilla olen elänyt koko ikäni 50-luvulla jopa ilman autoa. Ollut mieluinen 50-luku.
Palataan mieluummin vuoteen 2008 aikaan ennen shokkiterapiaa. Aikaan ennen älypuhelimia ja kansainvaihtoa.
Autoa en ole omistanut koskaan, ulkomaanmatkoja en ole tehnyt koskaan, en tarvitse eväitä töihin koska olen eläkkeellä ja vietän jo nyt yksinkertaista elämää. Ruoan ostan valmiseineksinä, joten vain ruoan valmistus olisi poikkeavaa nykyiseen tyyliini. Asun 1954 valmistuneessa omakotitalossa, joka on lähes alkuperäisessä kuosissaan. Joten siltäkin osin olen jo 50-luvun tasolla.
Purra, Lintmanni ja Murtoko ovat valmiita 50-luvun elintasoon? Ja lehmät lentää taas kerran...
Mä elän nyt jo tuollaista yksinkertaista elämää. Ei ole edes autoa, vaan kuljen julkisilla.
Olen yksineläjä ja nettotulot on 1600-1800€/kk. Säästöön laitan joka kuukausi 300-500€.
Nautin minimalistisesta elämästä. En saa nautintoa kuluttamisesta. Paitsi siinä tapauksessa, jos tarvitsen jotain ja löydän sen alennuksesta. Toki olen saattanut odottaa suht pitkänkin aikaa kärsivällisesti, että tarvitsemani tuotteen hinta alenee.
Lol mitä helvettiä täällä puhutaan jotain tämmöisiä? Aika saatanasti on Suomi kehittynyt eteenpäin jostain 70 vuoden takaa. Uskooko joku tosissaan, että vauraan maan elintaso voisi yhtäkkiä romahtaa kymmeniä vuosia taaksepäin, ja vieläpä ilman sotaa? Not gonna happen.
Mähän elän jo aloitusksen listan mukaisesti.