Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko valis palaamaan 50 luvun elintasoon?

Vierailija
25.04.2026 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011961504.html

Pienemmät asunnot

Yksi auto 

Kotona ruoka tehdään

Eväät töihin 

Ei kaukomatkoja 

Yksinkertaista elämää 

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, en ymmärrä tätä kitinää siitä jos elintasoa joudutaan laskemaan roimasti.

Hyvä, että ymmärrät. Miljardöörit haluavat biljonääreiksi, joten tavallisen ihmisen osuus taloudesta on pienennyttävä. Suomessa on liian vähän miljardöörejä. Hienoa, että autat heitä.

Osakepelaaminen on periaatteessa nollasummapeliä, eli jos joku voittaa niin jonkun muun on hävittävä.

Kansantalous tai maailmantalous ei kuitenkaan ole nollasummapeliä koska varallisuutta syntyy lisää samalla kun asioita tuotetaan lisää. Ongelma miljardöörien ja miljonäärien pakkoköyhdyttämisessä on siinä, ettei sen jälkeen ole firmoja, keskiluokalla töitä ja lopulta kaikki köyhtyy paitsi se poliittinen eliitti joka porsastelee verovaroilla. Kuten esim. neuvostoliitossa nähtiin, tai pohjoiskoreassa tai ylipäänsä joka paikassa jossa "tasapäistetään kansa köyhiksi" sosialismia on toteutettu. 

Vierailija
62/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän jo noin. Ei se olisi minulle ongelma. Kuluttavalle keskiluokalle se olisi ja tulee olemaan ongelma. He kärsivät eniten, heillä on eniten menetettävää.

Sama juttu. Eipä ole ollut varaa osallistua kulutusjuhliin koko pätkätyöuran aikana!

Ei se minunkaan elämä ole edennyt kuten 70-luvulla syntyneet täti-ihmiset kuvittelee. Ei ole omakotitaloa, autoa, lapsia, töitä, jne. Kerran olen Kroatiassa käynyt. 
- 90-luvulla syntynyt

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän jo noin. Ei se olisi minulle ongelma. Kuluttavalle keskiluokalle se olisi ja tulee olemaan ongelma. He kärsivät eniten, heillä on eniten menetettävää.

Sama juttu. Eipä ole ollut varaa osallistua kulutusjuhliin koko pätkätyöuran aikana!

Ei se minunkaan elämä ole edennyt kuten 70-luvulla syntyneet täti-ihmiset kuvittelee. Ei ole omakotitaloa, autoa, lapsia, töitä, jne. Kerran olen Kroatiassa käynyt. 
- 90-luvulla syntynyt

Olen 70-luvulla syntynyt....

Vierailija
64/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti maailma ei välttämättä edisty. Aika vain etenee. Kehitys saattaa hyvin taantua. Kaikkien elämä ei etenen sillä tavalla kuin hyväosaiset yliopisto ihmiset kuvittelee. 

Vierailija
65/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni asunto, ei ajokorttia, aina eväät töihin, en matkustele. Elän jo nyt tuollaista 50-luvun elämää. Jos pitäisi puhelimesta ja netistä luopua, niin se aiheuttaisi vähän tuskaa.

Vierailija
66/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 90-luvulla syntynyt

Mun isä kuoli vuonna -93 ja äiti, -98. Mun ei tarvitse ottaa vastuuta edes vanhemmistani. Saatikka että miettisin jotain perheen perustamista tällä perimällä. 
- 90-luvulla syntynyt laitosnuori, ja eläkeläinen

Vierailija
67/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 90-luvulla syntynyt

Mun isä kuoli vuonna -93 ja äiti, -98. Mun ei tarvitse ottaa vastuuta edes vanhemmistani. Saatikka että miettisin jotain perheen perustamista tällä perimällä. 

Oon pahoillani, että menetit vanhempasi lapsena

Vierailija
68/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai, en ymmärrä tätä kitinää siitä jos elintasoa joudutaan laskemaan roimasti.

Kukaan ei estä sinua tekemästä juuri noin. 

Vierailija
69/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 90-luvulla syntynyt

Olen 70-luvulla syntynyt....

No, sori. Tarkoitin keskiverto viisikymppistä, toki on olemassa muitakin. 

Vierailija
70/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella. Jollekin toimittajalle tavallinen elämä on palaamista 50-lukuun. Auto sentään, 50-luvulla ajettiin polkupyörällä.

Nauratti just tuo auto. Meidän kylällä 50-luvulla ei ollut yhtään autoa. Lapsia oli kyllä paljon,  uusi koulu 1-6 luokat ja jokaisella luokalla yli40 oppilasta.

Itse pystyisin hyvin elämään 50-luvun elintasolla.😍

No mikset elä? Ai et voi kuitenkaan luopua netistä? Voi voi. 

Vierailija
71/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikin ihana käydä pikkukaupoissa, torilla ja halleissa ostoksilla, kesälomilla maataloissa heinäpellolla, suurempi lomamatka Hankoon tai Porvooseen, kävellä tai pyöräillä töihin , soittaa lankapuhelimella , lukea kirjoja ja sanomalehtiä iltaisin , Teija Sopanen näkyisi mustavalkoisessa televisiossa ja lauantai-illat tanssilavalla Olavi Virran tahtiin. Ooooh.....

Vierailija
72/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 90-luvulla syntynyt

Oon pahoillani, että menetit vanhempasi lapsena

No, päihdepiireissä harvoin näkee nelikymppisiään.

Vierailija
73/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikin ihana käydä pikkukaupoissa, torilla ja halleissa ostoksilla, kesälomilla maataloissa heinäpellolla, suurempi lomamatka Hankoon tai Porvooseen, kävellä tai pyöräillä töihin , soittaa lankapuhelimella , lukea kirjoja ja sanomalehtiä iltaisin , Teija Sopanen näkyisi mustavalkoisessa televisiossa ja lauantai-illat tanssilavalla Olavi Virran tahtiin. Ooooh.....

Voiko naiivimpaa suhtautumista enää olla? 

Vierailija
74/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toteutuu nuo kaikki viisi viimeistä. Asuntokaan ei nyt jätti ole mutta 80 neliötä kahdelle. Kyllä me voitaisiin kaksiossakin asua. Pienemmät asunnot vaatii sitä että rakennetaan pieniä. Nyt on maaseutu täynnä isoja tyhjillään. Meilläkin kotitalo, jota pidetään kesäpaikkana ja käydään talvellakin pitämässä huolta. Jos joku haluaa ostaa, myydään, mutta ei myydä aktiivisesti. 

Pieniä asuntoja rakennetaan vaikka kuinka paljon. 

Vierailija
75/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1950-luvulla ei monissa rintamamiestaloissa ollut vielä edes sisävessaa eikä kylpyhuonetta, ei suihkua. Huussi oli pihan perällä ja ulkosauna lämmitettiin kerran tai pari viikossa. Lähtisitkö aamulla pakkasessa lumihankeen tallattua polkua pitkin kylmään ulkohuussiin? Kävisitkö työpäivän jälkeen pesulla kylmässä saunassa, jossa eilisen jäljiltä vielä haaleaa vettä muuripadassa? 

Minä luultavasti lämmittäisin pesuvettä puuhellalla ja "pesytyisin" pesulapun avulla, puulämmitteisessä pihasaunassa sitten kunnolla hiuksia myöten kun saunan lämmittäisin. Sisällä voisi olla öisin ämpäri jonne tehdä tarpeensa ja kiikuttaa pakkasaamuina sen sisältö sinne huussiin. Puuhellahan minulla olisi jos 50-luvun tyyliin eläisin.

Vierailija
76/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallista kansaa kurjistetaan, vaikka me ei olla syypäitä tähän Suomen tilanteeseen. Syyllisiä ovat poliitikot ja turha virkamiesjuntta julkisella sektorilla, he ei varmasti tingi elintasostaan yhtään!!

Vierailija
77/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko naiivimpaa suhtautumista enää olla? 

Älä nyt, ehkä hän olisi juuri se joka syntyi vähän parempaan teollisuuspohatan perheeseen, eikä rutiköyhään maalaistaloon.😂

Vierailija
78/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eläkkeitä maksetaan 40 miljardia vuodessa. Eläkkeisiin menee iso osa valtion budjetista joka vuosi."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011794786.html

Vierailija
79/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia vuodessa.

https://www.tyj.fi/tilastot

Vierailija
80/107 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallista kansaa kurjistetaan, vaikka me ei olla syypäitä tähän Suomen tilanteeseen. Syyllisiä ovat poliitikot ja turha virkamiesjuntta julkisella sektorilla, he ei varmasti tingi elintasostaan yhtään!!

"Kipeitä leikkauksia täytyy tehdä", "Kaikkien on osallistuttava talkoisiin".

Varmasti on tehnyt hallitukselle tosi kipeää nämä leikkaukset, verojenkeruut ja kansan kurjistukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan