Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kypsällä iällä uskoon tulleet, oletteko onnistuneet sopeutumaan seurakuntalaisten joukkoon?

Vierailija
24.04.2026 |

Olen itse keski-iässä, ja alkanut osallistua jonkin verran seurakunnan toimintaan. Varsinaisesta uskoontulosta ei kohdallani ole ainakaan vielä kyse. Mutta käyn messuissa, raamattupiirissä, erilaisilla luennoilla joilla on keskustelua jne. 

Ongelmaksi on noussut se, että tunnen olevani hyeena lammaslauman keskellä. Varsinkin kaikki nuoresta saakka uskossa olleet, siis myös kaikki seurakuntamme papit -no, en tiedä miten päin olisin, kun ne tuntuvat niin todellisuudelle vierailta. Mikä on sinänsä outoa, kun papit sentään kohtaavat suruakin koko ajan. 

Tuntuu, että pitäisi olla niin hirmuisen hillitty, puhua tasaisella äänellä, nauraa vain tietyllä tavalla, ainakaan ei saa olla ironinen tai sarkastinen. Flirttailla nyt ei ainakaan sovi, edes täysin viattomasti jne. 

Muistan että riparin jälkeen minulla oli samanlainen etsintävaihe, ja silloinkin se kosahti samaan asiaan. En päässyt joukkoon mukaan, koska tuntui siltä että kaikki muut esittävät ohueksi hiutuneita vanhoja villasukkia ja minä olen partaterä siinä joukossa. 

En tajua tuota villasukan esittämistä, kaikki profeetat ja apostolit oli aika särmiä tyyppejä, Jeesuksesta puhumattakaan. 

Ja ei, en ole mikään räväkkä violettitukka, vaan scifinörtti. Mutta olen tottunut siihen että keskusteluissa haastetaan toista, että kumpikin voi oppia, eikä vaan hymistellä ja silitetä myötäkarvaan ja olla kaikesta samaa mieltä. 

Tuntuu ettei noissa tilaisuuksissa ole sopivaa edes kiskotella tai istua vähän leveämmin, vaan pitää kyyhöttää ja olla pieni ja huomaamaton. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs aikuisena uskoon tullut, joka ei tuntenut osaavansa sopeutua joukkoon, määritteli eräässä haastattelussa uskovaisen. Uskovaisella on vahva takamus, jolla jaksaa istua kirkossa ja seuroissa ja lyhyet kädet, jotka yltää vain panemaan ristiin, harvemmin niillä pystyy auttamaan.

Siinäpä ohjetta joukkoon sopeutumiseen. Itselläni se ei onnistunut, jospa sinä löytäisit joukosta yhteyden oikeisiin ihmisiin.

Vierailija
2/4 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et koe kuuluvasi surakuntaan niin ei siihen ole pakko kuulua vaihda porukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole uskossa siis..et tunne Jeesusta? Kaikki muu on turhaa sen rinnalla. Siinä löydät uskomattoman syvyyden ja rikkauden.. Pyhä Henki kun on sinussa, kasvat todella itseksesi uudelleen..sillä Kristus saa silloin elää meissä, ja liha, maailma kuolee pois. Ja samalla tulet just aidoksi itseksesi vapaasti kuin et koskaan ennen. Etsi Jeesusta!! Hän ei ole hiutunut villasukka vaikka me ihmiset olisimmekin - eikä siinä ole kun sukeltaa pintaa syvemmälle, todellakaan mitään negatiivista.. Jeesus on yhtäaikaa meidän puolestamme nöyränä uhriksi suostunut karitsa, ja Kuningasten Kuningas.

Vierailija
4/4 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et koe kuuluvasi surakuntaan niin ei siihen ole pakko kuulua vaihda porukkaa.

Näin sydämellisesti täällä toivotellaan mukaan seurakuntaan uutta tulijaa! Kylläpä mukaan yrittävä tuntee itsensä todella tervetulleeksi. Näinkö Jeesuskin toimi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan