Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ihmiset käsitä, että alkoholi on myrkky johon voi kuolla??!!

Vierailija
24.04.2026 |

Tällä palstalla kun oikein tuutataan aloituksia alkoholin käytön puolesta...

Väitän, alkoholi ei sovi suurelle osalle ihmiskuntaa.  

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut että tuutattais. Mutta kyllä viime vkloppuna tuntui kuin olisi jo puol sielua lähtenyt krapula-aamuna.

Vierailija
62/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksemme voi elää vapaassa yhteiskunnassa, jossa maksettaisiin itse terveydenhuoltokulut ja ruoan sekä juoman veroja laskettaisiin roimasti?

Tuo ensimmäinen kohta on jo toteutuksessa. Kokkarit kun on puikoissa, niin varmasti saamme kohta maksaa kaikki terveyskulumme ihan omasta pussista. Jos ei massia riitä niin, no, mihin tämä maa köyhiä edes tarvitsee. Jälkimmäinen sen sijaan ei tule toteutumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon noin 5 pulloa viiniä viikossa. Elämäni on varmasti parempaa kuin yhdenkään raivoraittiin kukkahatun tai pössyttelijän. 

Vierailija
64/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeria pelätään vielä vähemmän, vaikka se tappa moninkertaisesti alkoholiin nähden.

Logiikan huippuna ei tappava nautintoaine on kielletty ja luokiteltu huumeeksi.

Tappavuus ei ole ainoa syy huumeeksi luokitteluun, ei sitä nimeltämainitsematonta päihdettä sinne huvikseen ole laittomaksi laitettu. Lisäksi sekin voi aiheuttaa epäsuoria kuolemia haittavaikutuksillaan. Ja ihan oma vika sekin jos sitä viinaa pitää vetää niin että kuolee, on monia muitakin laillisia aineita mihin voi kuolla jos vetää överiksi.

Kiellon perusteluksi ei ole kerrottu porttiteoriaa parempaa perustelua. Sekin on keksitty valhe niin oikeasti kannabiksen kieltoon ei ole mitään oikeaa syytä. Usa joka aloitti kiellon on laillistamassa sitä. 

Vierailija
65/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Olen alkoholisti. Ei tätä niin vaan lopeteta. Mun ongelma on se, että sain perinnön. Olin persaukisenakin juoppo ja lainailin rahaa aina kaikilta. Nyt, kun ei ole huolta rahasta, niin jos jotain ei tapahdu, niin tuskin näen 45 ikävuotta. Yritän lopettaa koko aika. Olen katkonut pankkikortit ja kaikki. Ei se auta. Ei ole yhtään normaalia suhdetta ihmisiin. Hajottanut älyluurin etten pääse nettipankkiin jne. Aina vaan kaikki alkaa alusta. Olin katkolla, mutta kun olo ok, niin oli helppo soittaa taxi ja sanoa katkopaikkaan, ettäi kiva tavata. 

Vierailija
66/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ihmiset, jotka juo alkoholia ja kuluttavat sitä usein huutavat isoon ääneen tupakan haittavaikutuksista niin kuin alkoholikaan olisi yhtään sen terveellisempää. Molemmissa on terveysriskinsä.

Vierailija
67/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa alkoholin juojien terveydenhuoltomenot 🤷 

Ja myös hörhöjen jotka eivät pysty ikinä työelämään.Alkoholin käyttäjistä kuitenkin on työelämässä yleensä suurin osa.

Vierailija
68/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samat ihmiset, jotka juo alkoholia ja kuluttavat sitä usein huutavat isoon ääneen tupakan haittavaikutuksista niin kuin alkoholikaan olisi yhtään sen terveellisempää. Molemmissa on terveysriskinsä.

Kaikissa nautintoaineissa on riskinsä. Erikoisinta on se että vähiten haitallinen on kiellettyä. 

Vierailija
69/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua että koetaan asiat näinkin eri lailla. Minusta tällä palstalla näkyvät alkoholiasenteet ovat ihan hysteerisen kielteisiä. En ole törmännyt moisiin hulluna viinaa pelkääviin kuivakurkkuihin oikeassa elämässä koskaan.

Minä törmäsin kerran tällaiseen tosielämässä. Monta monta vuotta sitten, ulkomaan lomalla, meitä oli kaksi perhettä ja meillä oli vuoden ikäinen lapsi joka nukkui rattaissaan. Oltiin terassilla, otin yhden juoman. Yhden. Näin miten parin pöydän päässä pariskunta jonka naisosapuoli tuijotti mua murhaavasti. Siis tuijotti ja tuijotti. En ollenkaan tajunnut että miksi (olin suht tuore vanhempi, en vielä ollut törmännyt tällaisiin "kuivakurkkuihin" että yksikin annos on liikaa) ... kun käveltiin ohi, kuulin heidän puhuvan suomea. 

Missä muualla on näin alkoholia pelkääviä ihmisiä kuin Suomessa? Se jäi mieleen kun oli niin omituista. Lapsi nukkui, isäkin oli mukana, kukaan seurueesta ei tainnut ottaa enempää kuin sen yhden (koska oltiin kävelemässä, pysähdyttiin vain istuskelemaan toviksi) ... muitakin lapsia seurueessa oli mutta tämä meidän pienin, koska oli rattaissa. 

Joku suomalaisjulkkishan kertoi että hänen lapsesta tehtiin lasu, kun olivat olleet terassilla. Ei tosiaan kyllä tule ainuttakaan maata mieleen, jossa vanhemmat eivät "saa" sitä yhtä annosta ottaa lasten läsnäollessa. "Saa" lainausmerkeissä, koska käytännössä tunnen kymmeniä perheitä joissa voidaan ottaa se saunakalja kun lapset nukkuu. Joo toki ilmankin voi olla, mutta se yksi ei estä toimimasta, ei mitenkään. 

Vierailija
70/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs lääkäri kerran totesi haastattelussaan että: "alkoholilla periaatteessa kuitenkin on oikea,kohtuullinen käyttötapa ja moni osaa noudattaa sitä käytännössäkin. Tupakalla sitä  sen sijaan ei ole."

Alkoholista ei ole mitään iloa jos ei juo humalaan asti. Päihteenä alkoholi on huomattavan haitallinen. Siihen kuolee suoraan yli tuhat suomalaista vuodessa. Vähän enemmän kuolee alkoholiperäisiin sairauksiin kuten syöpiin. Silti ainoa sallittu päihde.

"Alkoholista ei ole mitään iloa jos ei juo humalaan asti. "

Tällaista humalahakuisuutta en ymmärrä, mulla se jäi opiskeluvuosiin tuo ajattelu, ja siitä on jo 30 vuotta. En edes muista milloin olisin ollut humalassa. Mulle se ilo on maku, humalantunnetta en halua.  

Vierailija
71/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen kaikki tietää. Suurin osa tietää senkin, että kohtuukäyttö on ihan ok. Ei henki lähde. Siten on turhahysterisoida, kun kännissä voi olla kivaakin.

Vierailija
72/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo 60-vuotias ja juonut alkolia koko aikuisikäni. Ei minulla ainakaan vielä ole ollut mitään alkoholista johtuvia terveydenhuoltomenoja.

Sinullakin on takuulla sitä ja tätä vaivaa, mutta ehei eihän se mitenkään voi alkoholista johtua.

No ei kuitenkaan mitään sellaista, minkä itse huomaisi tai tarvitsisi jotenkin hoitaa tai lääkitä. 

Vierailija
73/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tahansa voi kuolla kun syödään tietty määrä tietyssä ajassa , samoin se on juomisen laita.

Kaikki ei kuitenkaan aiheuta riippuvuutta, eli addiktiota.

Ja kaikki eivät myöskään jää riippuvaisiksi. Se jolla on se onneton geeni, jää heti koukkuun. Suurin osa meistä ei jää, koskaan. 

Riippuvuutta aiheuttavia geenejä on useita. Todella moni alkoholin suurkuluttaja on oikeasti riippuvainen. Heidän täytyy oikeasti taistella raitistuakseen ja yleensä päättävät olla edes yrittämättä.

Niin. Niinhän tuossa sanottiin että jotkut jää riippuvaisiksi, ja suurin osa ei jää. 

Alkoholin käyttäjistä viidesosa jää riippuvaisiksi niin suurin osa ei jää riippuvaisiksi. Onko 20 % paljon vai vähän? 

Riippuvuus vai riskikulutus? Mistä löytää tiedon riippuvuudesta - kun senhän saa selville vasta sitten kun aikoo lopettaa eikä pystykään. 

Jaa-a mihin sitä vertaa, onko paljon vai vähän? 

Merkittävästi lihavia eli oikeasti tankkikokoisia on enemmän kuin 20%. Onko se paljon? Ylipainoisia on jopa yli kolme miljoonaa. 

Vierailija
74/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krapula tulee mut minä määrään päivän.kuolinpäivääni en voi määrätä.

Vierailija
75/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jo 60-vuotias ja juonut alkolia koko aikuisikäni. Ei minulla ainakaan vielä ole ollut mitään alkoholista johtuvia terveydenhuoltomenoja.

Sinullakin on takuulla sitä ja tätä vaivaa, mutta ehei eihän se mitenkään voi alkoholista johtua.

Ei voikaan jos on kohtuukäyttäjä. Se voi olla vaikka vaan 1 annos kuukaudessa, se kohtuullinen. Tai annos viikossa. Se ei jätä minkäänlaisia jälkiä ihmiseen. 

Vedä nyt jo se pääsi pussista. Mitä vaivaa luulet alkoholin takia olevan, jos henkilö käyttää oikeasti kohtuudella (eikä vain sano niin)? 

Vierailija
76/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua että koetaan asiat näinkin eri lailla. Minusta tällä palstalla näkyvät alkoholiasenteet ovat ihan hysteerisen kielteisiä. En ole törmännyt moisiin hulluna viinaa pelkääviin kuivakurkkuihin oikeassa elämässä koskaan.

En minäkään. Ehkä täällä on paljon alkoholistien läheisiä. Itsellä kun ei ole suvussa yhtään alkoholistia, niin voi olla siitä vinkkelistä vaikea ymmärtää toisten hysteeristä suhtautumista. 

Vierailija
77/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs lääkäri kerran totesi haastattelussaan että: "alkoholilla periaatteessa kuitenkin on oikea,kohtuullinen käyttötapa ja moni osaa noudattaa sitä käytännössäkin. Tupakalla sitä  sen sijaan ei ole."

Alkoholista ei ole mitään iloa jos ei juo humalaan asti. Päihteenä alkoholi on huomattavan haitallinen. Siihen kuolee suoraan yli tuhat suomalaista vuodessa. Vähän enemmän kuolee alkoholiperäisiin sairauksiin kuten syöpiin. Silti ainoa sallittu päihde.

Tällaista humalahakuisuutta en ymmärrä, mulla se jäi opiskeluvuosiin tuo ajattelu, ja siitä on jo 30 vuotta. En edes muista milloin olisin ollut humalassa. Mulle se ilo on maku, humalantunnetta en halua.  

Mulla on sama. Juon alkoholia aika usein, mutta en koskaan humalaan saakka, enkä halua humaltua.

Vierailija
78/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata juopoksi ryhtyä toki, mutta ei elämästä selviä hengissä. Jos pieni määrä alkoholia joskus tuo lisäarvoa elämälle, siitä vain, vaikka myrkkyä olisikin. Samaa voi sanoa sokerista ja ties mistä muustakin. Ei kellään täydellistä ruokavaliotakaan ole. 

Vierailija
79/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei sovi kenellekään. Minkään ikäisille. Hävetti aina, kun isä eläessään ryyppäsi minkä ehti.......varsinkin, jos se oli ilmaista sille.........esim joku tarjosi........ja kerran serkun häissä sieltä lähtiessämme bussilla kohti hotellia, jossa olimme, se alkoi laulamaan Anssi Kelan biisiä 1972 luullen sen nimeksi luokkakokous.............ei se muuten laulanut, ei edes kirkossa.......mut kännis kyllä...........se hävetti paljon ! Itse en ole sitä litkua koskaan juonut, pikkutyttönä (nyt olen 50-v nainen) mummin luona satuin kerran ihan pikkuisen maistamaan jotakin pjaskoooo........hyi olkoon ! Sen jälkeen en ole siihen koskenut muuten, kuin Ani harvoin ostan siideriä, edellisestä kerrasta on vuosia. Ja äitini on harventanut selvästi sen käyttöä, onneksi. Niiden hintoja pitäisi lisätä ja roimasti. Aina. Myös halpistuotteiden. Ja kaikki alkot veks ! Pois ! Niitä emme halua tänne ! Eikä ruokakaupoissa saa myydä sitä ollenkaan, tai hinnat moninkertaisiksi ! Samaiten myös tupakkiaski. Ja muu päihde. Niiden käyttö on hävytöntä !!! Ja julkinen oleminen kännissä, humalassa, huumeissaan yms samaiten ! 

Vierailija
80/80 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama. Juon alkoholia aika usein, mutta en koskaan humalaan saakka, enkä halua humaltua.

Tuo on jotenkin älytöntä touhua. Juot usein mutta et koskaan humalaan asti. Miksi hitossa juot ollenkaan?