Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä takia me joudumme maksamaan yrittäjien eläkkeet

Vierailija
23.04.2026 |

Kun eivät itse halua niitä kerryttää? Miksi näitä kykypuolueen loisijoita psspotaan?

Kommentit (193)

Vierailija
161/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta vain herää kysymys, miksi yrittäjä ei halua maksaa eläkemaksua? Palkan osaa siis. Miksi se maksatetaan veronmaksajilla?

Miten niin eivät osallistu? Osallistuvat veronmaksajina ja sen lisäksi yrittäjällä on pakollinen YEL. 

Vierailija
162/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me??? Mitähän ap luulee maksavansa :D:D:D Ai saat*ana kun naurattaa, kun tukielätti luulee kustantavansa jotain, kun ei ole kuin tuulenhuuhtoma perse.

Käsität väärin. Minulka on hyvät tulot ja vakituinen työ. Siksi vituttaa maksella kaiken maailman tekohengitettävien oman elämänsä kykyonnistujien kauppaleikkejä.

Minuakin vituttaa maksaa sinun perheesi lapsilisiä, vanhempainvapaita, sairaanhoitokuluja ja kakaroidesi koulutusta. Vittuako se sinun perheesi ylläpito minulle kuuluu. Ja minulla on todella isot tulot, joten teidän muiden perheleikit tulee maksettua moneen kertaan. 

Me maksamme muiden palkasaajien kanssa lakisääteisesti ja  yhteisöllisesti. Miksi kaikki yrittäjät eivät osallistu talkoisiin?

Nehän osallistuu jo tarjoamalla sitä työtä ja maksamalla veroja. Oletko hiukan yksinkertainen? Kuvittele maailma ilman yhtäkään yritystä. Mitä siellä tapahtuu? Asut luolassa ja syöt männynkäpyjä 

Ei niille itsellekään riitä työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta vain herää kysymys, miksi yrittäjä ei halua maksaa eläkemaksua? Palkan osaa siis. Miksi se maksatetaan veronmaksajilla?

Luuletko oikeasti että kyse on haluamisesta? Suurin osa pienyrittäjistä ei pysty. Eläkemaksun korotus pitäisi laittaa hintoihin. Oletko valmis maksamaan eläkemaksulla korotettuja hintoja tavaroista ja palveluista? Aivan.

Mitä nämä palstan veronmaksajat edes ovat? Kukaan ei ole valmis yksilöimään. Ettei vaan olisi niin, että joku yrittäjä maksaa heille palkkaa ja oikeasti myös heidän veronsa  

Vierailija
164/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä taas. Te ette tajua yrittäjyydestä paskaakaan. Minäkin olen maksanut itseni kipeäksi YEL-maksuja yli 30 vuotta enkä ole edes varsinainen yrittäjä vaan freelancer, kirjantekijä ja vapaa taiteilija joka tekee tilaustöitä kustantamoille. Ei minulla ole yritystä eikä toiminimeä. En nosta osinkoja. En saa työstäni palkkaa. Tuloni muodostuvat kertakorvauksina maksetuista käännös- ja kirjoituspalkkioista, työkorvauksista ja lainauskorvauksista. Ne kaikki ovat veronalaista tuloa. Jokaisesta yli 4 kk kestäneestä työskentelyapurahasta olen maksanut MYEL:in. Nyt on työeläkeyhtiön vuoro maksaa minulle työeläkettä. Ennakonpidätys 25 %. Teen edelleen töitä, koska niitä tarjotaan. Ennakonpidätys 35 %.

Saatte olla kateellisia.

Suurin osa kuvittelee että yrittäjä ostelee firman piikkiin kaikkea kivaa, nostaa valtavia yritystukia, nostaa verottomia osinkoja ja piilottaa rahansa veroparatiiseihin. Ei noilla ole mitään käsitystä siitä millainen tyypillinen yrittäjä todellisuudessa on.

Vihervasemmistolaiset kelaloiset surkuttelevat yrittäjien miljardiosinkoja, mutta yksikään ei perusta itse firmaa ja nosta miljardiosinkoja itselleen ja kavereilleen.

Jännä.

Vierailija
165/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeasti että kyse on haluamisesta? Suurin osa pienyrittäjistä ei pysty. Eläkemaksun korotus pitäisi laittaa hintoihin. Oletko valmis maksamaan eläkemaksulla korotettuja hintoja tavaroista ja palveluista? Aivan.

No, olen valmis. Miksi sitä ei lisätä hintoihin? Miksi pidetään yllä keinotekoista tukijärjestelmää?

Vierailija
166/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä syö pöydäsdäsi. Myy Temun tuotteita kalliilla eikä halua, että hankit niitä itse kohtuuhintaan. 

Jos olet niin osaamaton ettet osaa tilata itse Temusta, on pelkästään oma häpeäsi ostaa se kalliimmalla kotimaiselta yrittäjältä.

Vierailija
167/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me??? Mitähän ap luulee maksavansa :D:D:D Ai saat*ana kun naurattaa, kun tukielätti luulee kustantavansa jotain, kun ei ole kuin tuulenhuuhtoma perse.

Käsität väärin. Minulka on hyvät tulot ja vakituinen työ. Siksi vituttaa maksella kaiken maailman tekohengitettävien oman elämänsä kykyonnistujien kauppaleikkejä.

Minuakin vituttaa maksaa sinun perheesi lapsilisiä, vanhempainvapaita, sairaanhoitokuluja ja kakaroidesi koulutusta. Vittuako se sinun perheesi ylläpito minulle kuuluu. Ja minulla on todella isot tulot, joten teidän muiden perheleikit tulee maksettua moneen kertaan. 

Me maksamme muiden palkasaajien kanssa lakisääteisesti ja  yhteisöllisesti. Miksi kaikki yrittäjät eivät osallistu talkoisiin?

Nehän osallistuu jo tarjoamalla sitä työtä ja maksamalla veroja. Oletko hiukan yksinkertainen? Kuvittele maailma ilman yhtäkään yritystä. Mitä siellä tapahtuu? Asut luolassa ja syöt männynkäpyjä 

Ei niille itsellekään riitä työtä.

Puhutko nyt jostain yksinyrittäjistä. Toiminimiyrittäjistä? Miksi heiltä pitäisi nyhtää eläkemaksuja yhtään enempää kuin työntekijöiltäkään? Miksi joku koko ikänsä kotona maannut on oikeutettu takuueläkkeeseen, mutta yrittäjä sitten muka ei?  Outo ajatus, että kannattaa mieluummin jäädä sohvalle makaamaan, kuin yrittää 

Vierailija
168/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olen valmis. Miksi sitä ei lisätä hintoihin? Miksi pidetään yllä keinotekoista tukijärjestelmää?

Mistä tukijärjestelmästä puhut? 

Vierailija
169/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro nyt tarkemmin tästä tukijärjestelmästä. Ketä siis tuetaan?

Vierailija
170/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö? Poliitikot nyt vaan sattuu rakastamaan yrittäjiä edes juhlapuheissa ja välillä lakiesityksissäkin. Muutos sopii minulle, jatkossa enempi osinkoa ja vähempi palkkatuloa omasta puljusta. Se oli tärkein sisältö ehdotuksessa, jolla saa mielivaltaisen yel maksun kuristettua tasolle, että riittää rahat leivänpäällysteisiinkin ja venebensaan. 

Vierailija
171/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanos se. On meillä upeat yrittäjät. Yrittävät veronmaksajien laskuun. Voitot heille ja maksut meille. Suomi nousuun. 

Mitenkähän sinäkään loinen pysyisit hengissä päivää pidempään jos kaikki yritykset häviäisivät yhdessä yössä. Nukkuisit metsässä ja söisit käpyjä?

Vierailija
172/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika sentään ! Ovathan yrittäjät eläkkeen ansainneet...nuo yhteiskunnan tukipylväät.  Moni on, itsensä uhraten raatanut 26-tuntista pakkotyöpäivää 480 vuorokautta vuodessa...ja pyhät päälle lomaa pitämättä. Vaikka ei yrittäminen ole kannattanut koskaan ! Nälkä on aina suolia soittanut ja veroja vain maksettu. Käteen on jäänyt vain känsiä vaikka kuinka ja paljon vedetty...

Vierailija
173/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin yrittäjänä ollessani YEL-maksujani 850 e/kk. Myös moni asiakkaani maksoi asianmukaista eläkettä. Oli muutamia, jotka maksoivat vähän ajatuksena sijoittaa rahat kasvamaan muualla kuin eläkeyhtiön hallussa. Heistäkin yli puolella oli työhistorian mukana kertynyttä eläkettä, joten eivät ole jäämässä takuueläkkeelle.

Tuo strategia on nyt siis kielletty ja YEL maksun on vastattava työn arvoa paremmin. 

Moni yrittäjä ei ole välittänyt siitä riskistä tai ei ole tajunnut, että sairauspäiväraha määräytyy YEL mukaan ja työkyvyttömyyseläke myös. 

Jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle pari vuotta sitten ja koska YEL oli oikealla tasolla, sain sen mukaisen sairauspäivärahan sekä myöhemmin eläkkeen. Jos olisin maksanut pikku summaa YELiä, olisin täysin pulassa nyt. 

Onneksi tähän on tulossa muutos, mutta vaata 2028. Nyt tuo YEL maksu on ihan summamutikassa annettu luku, jis olet korkeasti koulutettu niin sun YEL maksu määräytyy sen mukaan paljonko saisit jos olisit palkansaajana. Esim jos palkka oli 4000€/kk niin oletuksena just toi 800€/kk YEL.  Tämä on aloittelevan yrittäjän painajainen koska voi olla että uusi yritys ei heti saa asiakkaita tai tuloa niin ulosotossa 6kk jälkeen  on 4000€ vaikka yritys ei olisi myynyt mitään. Samalla muut kulut vaan juoksee kuten vastuuvakuutukset, markkinointi jne. 
Mutta 2028 uudistuksessa tuo YEL tulee vastaamaan oikeasti yrittäjien saamia tuloja kun se lasketaan tulosta, ei vain summamutikassa hatusta revitystä arviosta. Olen odottanut tätä muutosta koska tuo aikaisempi on estänyt yrittäjyyteni. Tosin, tuo tulee mulle liian myöhään. En jaksa odottaa 1.5-2 v että tämä saadaan varmasti läpi. Ensi vuoden alussa viimeistään kun ansiosidonnaiseni loppuu muutan verokannalta suotuisampaa maahan. Olen ajatellut Espanjaa, Irlantia tai Viroa potentiaalisina kohteina. Pystyn sieltä tekee töitä suomalaisille firmoille ja samalla myymään tuotetta kansainvälisesti. 
Ainoa tapa että Suomi lähtee nousuun on se että pienyrittäjyyttä tuetaan jottei kyvykkäiden tarvitse istua työttömänä kortistossa.

Itse olen samassa tilanteessa. En uskalla perustaa yritystä koska olen välittömästi YEL:in myötä ulosotossa koska firma ei tee rahaa vuoteen. Olen kerännyt firman pesämunaa nyt 5 vuotta, haluan laittaa rahan liiketoimintaan enkä mielivaltaisiin eläkemaksuihin.

Siinä vihervasemmistolaista työpaikkojen luonnin kannustamista. Tarvitsen henkilökuntaa, mutta en voi perustaa firmaa koska se ei ainakaan pariin vuoteen tee voittoa. Sinä aikana maksan kymmeniätuhansia eläkemaksuja ilman että firma tekee euroakaan.

Jää firma perustamatta.

Vierailija
174/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin eivät osallistu? Osallistuvat veronmaksajina ja sen lisäksi yrittäjällä on pakollinen YEL. 

Palkka on yrityksen kulu.

Eläkemaksun on yrittäjälle henkilökohtainen ulosottokelpoinen hatusta vedetty lasku. Maksat sen tai menet vankilaan, oli sinulla yrityksestä tuloja tai ei.

Vierailija
175/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten se on +/-0

Vierailija
176/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksoin yrittäjänä ollessani YEL-maksujani 850 e/kk. Myös moni asiakkaani maksoi asianmukaista eläkettä. Oli muutamia, jotka maksoivat vähän ajatuksena sijoittaa rahat kasvamaan muualla kuin eläkeyhtiön hallussa. Heistäkin yli puolella oli työhistorian mukana kertynyttä eläkettä, joten eivät ole jäämässä takuueläkkeelle.

Tuo strategia on nyt siis kielletty ja YEL maksun on vastattava työn arvoa paremmin. 

Moni yrittäjä ei ole välittänyt siitä riskistä tai ei ole tajunnut, että sairauspäiväraha määräytyy YEL mukaan ja työkyvyttömyyseläke myös. 

Jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle pari vuotta sitten ja koska YEL oli oikealla tasolla, sain sen mukaisen sairauspäivärahan sekä myöhemmin eläkkeen. Jos olisin maksanut pikku summaa YELiä, olisin täysin pulassa nyt. 

Onneksi tähän on tulossa muutos, mutta vaata 2028. Nyt tuo YEL maksu on ihan summamutikassa annettu luku, jis olet korkeasti koulutettu niin sun YEL maksu määräytyy sen mukaan paljonko saisit jos olisit palkansaajana. Esim jos palkka oli 4000€/kk niin oletuksena just toi 800€/kk YEL.  Tämä on aloittelevan yrittäjän painajainen koska voi olla että uusi yritys ei heti saa asiakkaita tai tuloa niin ulosotossa 6kk jälkeen  on 4000€ vaikka yritys ei olisi myynyt mitään. Samalla muut kulut vaan juoksee kuten vastuuvakuutukset, markkinointi jne. 
Mutta 2028 uudistuksessa tuo YEL tulee vastaamaan oikeasti yrittäjien saamia tuloja kun se lasketaan tulosta, ei vain summamutikassa hatusta revitystä arviosta. Olen odottanut tätä muutosta koska tuo aikaisempi on estänyt yrittäjyyteni. Tosin, tuo tulee mulle liian myöhään. En jaksa odottaa 1.5-2 v että tämä saadaan varmasti läpi. Ensi vuoden alussa viimeistään kun ansiosidonnaiseni loppuu muutan verokannalta suotuisampaa maahan. Olen ajatellut Espanjaa, Irlantia tai Viroa potentiaalisina kohteina. Pystyn sieltä tekee töitä suomalaisille firmoille ja samalla myymään tuotetta kansainvälisesti. 
Ainoa tapa että Suomi lähtee nousuun on se että pienyrittäjyyttä tuetaan jottei kyvykkäiden tarvitse istua työttömänä kortistossa.

Itse olen samassa tilanteessa. En uskalla perustaa yritystä koska olen välittömästi YEL:in myötä ulosotossa koska firma ei tee rahaa vuoteen. Olen kerännyt firman pesämunaa nyt 5 vuotta, haluan laittaa rahan liiketoimintaan enkä mielivaltaisiin eläkemaksuihin.

Siinä vihervasemmistolaista työpaikkojen luonnin kannustamista. Tarvitsen henkilökuntaa, mutta en voi perustaa firmaa koska se ei ainakaan pariin vuoteen tee voittoa. Sinä aikana maksan kymmeniätuhansia eläkemaksuja ilman että firma tekee euroakaan.

Jää firma perustamatta.

Ammatinharjoittajana tuo YEL on jo palkkatulon mukaan. Toiminimiyrittäjäksi vain! 

Vierailija
177/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä ei? Maksattehan te yrittäjien myös elatusmaksut, koska yrittäjä voi kikkailla tulot nollaan keinoilla, joista peruspalkansaaja voi vain unelmoida. 

Vierailija
178/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkka on yrityksen kulu.

Eläkemaksun on yrittäjälle henkilökohtainen ulosottokelpoinen hatusta vedetty lasku. Maksat sen tai menet vankilaan, oli sinulla yrityksestä tuloja tai ei.

Ei toiminimiyrittäjälle. Ja miten tämä liittyy siihen ettei muka osallistu? 

Vierailija
179/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksipä ei? Maksattehan te yrittäjien myös elatusmaksut, koska yrittäjä voi kikkailla tulot nollaan keinoilla, joista peruspalkansaaja voi vain unelmoida. 

Jaahas. Mites tämä onnistuu? Ymmärtänet mikä ero on verojen maksulla ja YELillä? 

Vierailija
180/193 |
28.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksikö? Poliitikot nyt vaan sattuu rakastamaan yrittäjiä edes juhlapuheissa ja välillä lakiesityksissäkin. Muutos sopii minulle, jatkossa enempi osinkoa ja vähempi palkkatuloa omasta puljusta. Se oli tärkein sisältö ehdotuksessa, jolla saa mielivaltaisen yel maksun kuristettua tasolle, että riittää rahat leivänpäällysteisiinkin ja venebensaan. 

Varmaan joku yksinyrittäjä maksaa hirmuisia osinkoja itselleen. Miksi et itse ryhdy yrittäjäksi ja nostele valtavia osinkoja 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi