Auttakaa tietäjät! Valkosolujen vähäisyys? Mitä tarkoittaa?
Olin suunnatussa työterveystarkastuksessa ja kävin tänään th:n vastaanotolla kuuntelemassa tuloksest. Th sanoi, että valkosoluarvoni ovat erittäin alhaiset. Mitä se käytännössä tarkoittaa? Menen huomenna-aamulla uudestaan labrakokeisiin, th:n mukaan " varmistaaksemme tulokset" .
Mitä se suomeksi sanottuna tarkoittaa? Tiedän että valkosoluarvoilla on jotain tekemistä esim. leukemian kanssa, mutta ei varmaan siitä ole kyse.
Kommentit (14)
joka on laskenut arvon, mutta nousee siitä pikkuhiljaa itselleen. Olet nyt altis sairastumaan uudelleen, koska tuo arvo alhainen. Paljonko se oli?
Joo, siis mulla on ollut anemiaa ja viime syksystä pitkittyneitä infektioita sekä aivan selittämätöntä väsynystä, taisi olla jotain muitakin oireita, joiden perusteella noi uusintalabrat määrättiin.
Juuri tuon vuoksi ei pitäisi ottaa noita " muuten vaan" -kokeita, sitten menee möttösen mantalta viikonloppu pilalle kun joutuu miettimään että onkohan mulla ny se syäpä vai ei.
Noita matalia valkosoluarvoja tulee vastaan vähän väliä, ja terveydenhoitajan arvio " erittäin alhainen" kannattaa pistää sen piikkiin, että kyseessä on terveydenhoitaja. Jos olisit sairas, tuntisit luultavasti itsesi sairaaksi. Kannattaa ottaa kontrollinäyte ja valkosolujen erittelylaskenta, ja sitten lopettaa stressaaminen siihen paikkaan. Viitealueet ovat vain normaalien terveiden ihmisten KESKIARVOJA, eli normaalien terveiden ihmisten arvoja löytyy viitealueen ylä- ja alapuoleltakin pilvin pimein.
Juu, en siis itsekään mihinkään leukemiaan usko enkä sitä panikoi. Ihmettelen vaan sen th:n kiirettä labran suhteen.
varsinkaan jos he eivät ole vihkiytyneitä asiaan. Kontrolloivat asioita sitten varmuuden vuoksi, varman päälle.
Olen nuorena sairastunut sarkoomaan mutta terveen paperit ollut jo yli 10 vuotta.
Ja mä sain tänään kuulla(ihan lääkäriltä)että mulla on jonkun aikaa(mua on erinäisistä syistä tutkittu helmikuusta lähtien)olleet punasolut vähäiset....Mitäs se taas sitten meinaa???
Mullekin määrättiin erittäin mittavat lisälabrat.
sinulla on sitten jonkin sortin anemia, syitä on lukuisia ja siksi verinäyteputkiloitakin otetaan useampia. Nämä syyt ovat lähes poikkeuksetta hyvälaatuisia ja (helposti) hoidettavissa olevia. No panic.
....Voisiko olla anemia,hemoglobiini oli matala(mulla on kyllä aina ollut)tosin ihan normaalin rajoilla kuulemma.
Eli voiko siis olla anemia,vaikka hemoglobiini on yli 120?
hemoglobiinisi on ihan normaali, viitearvojen matalammalla puolella. Ilmeisesti jokin muu " punasoluindeksi" hieman heitti?? Voi olla ihan viaton löydös eikä tarkoita mitään, tai sitten sinulla voi olla jokin lievä alkava tauti joka olisi ennen pitkää johtanut anemiaan.
Ok,kiitos sulle joka jaksasit vastata!!!
Nyt menen helpottuneella mielellä nukkumaan.
t.14&17
useammin virustaudin yhteydessä havaittavissa tai sitten valkosolut vain " lymyävät" verisuonten seinämien vieressä eivätkä " kierrä" vapaasti verenkierrossa, tällainen asia ei ole sairaus.
Jos olis vakava tauti, olisit sen jo voimissasi huomannut.
t.ammattilainen