Miksi monilla vuokralla asuvilla on jotenkin kamalan negatiivinen käsitys asuntolainasta ja omistusasunnosta? 🤔🤔🤔🤔
Aika usein vuokralainen väittää, että omistusasuja menettää asuntonsa, jos joutuu lomautetuksi tai työttömäksi. 🤣🤣🤣
Työskentelen alalla, jossa lomautukset ja työttömyys on melkeinpä standardi ja nimenomaan omistusasunto on ollut minun pelastus lomautuksen ja työttömyyden aikana. Olen klikannut nettipankista lainan lyhennysvapaan päälle ja maksellut sitten liiton rahoilla omaan tahtiin mikä on ollut n. 50% normaalista lyhennysvauhdista. Vastikkeeni on naurettavan pieni mikä ei rasita talouttani. Eikä tarvitse yhtään tapella tukien kanssa. 🥳Pankkihan oikein tykkää lyhennysvapaista, koska korkomarginaalia maksavan asiakkaan asiakkuus vain pitkittyy. Vuokralurkit eivät taida tietää, että pankit suorastaan mainostavat lyhennysvapaita asuntovelallisille!
Koittakaapas sanoa vuokraisännälle, että ette toistaiseksi maksa vuokraa, koska teiltä meni työ alta. 🤣
Olenkin kohta maksanut asuntolainani pois ja sitten jää kivasti joka kuukausi 700 euroa enemmän käyttörahaa. No se menee sijoituksiini.
Jos asuisin vuokralla vastaavassa asunnossa, joutuisin maksamaan vuokraa n. 1300 euroa kuukaudessa ja se nousisi vuosittain koko loppuelämäni ajan. Sen sijaan asuntolainan tasaerän kuukausierä on pysynyt samana kaikki 15 vuotta ja senkin maksaminen siis loppuu kohta.
Jos muuttaisin tästä pois, saisin myydessä n. 230 000 euroa taskurahaa. 🥳
Jos muuttaisin vuokra-asunnosta pois, saisin pelkän vuokravastikkeen. 🤣
Että kyllä omistusasuminen kasvualueella on merkittävä etu.
Kommentit (55)
Olin omistusasuja yli 20 vuotta. Oli hyvää elämää. Nyt olen vuokralla, on hyvää elämää.
Osta asunto, panttaa elämä.
Perustelut?
Vuokra 1200e versus lainakulut + vastike 1200e (ja tästäkin omaan taskuun jää n puolet)
Kumpi panttaa??
Tää vuokratrolli hymiöineen ja huutonauruineen on näköjään taas herännyt. Lääkkeet varmaan loppu.
Vuokralla asumisen juoksevat kulut ovat yleensä korkeammat kuin omistuasuminen vastaavassa kodissa. Vähemmän vuokralla ollessa sijoitettavaa siis jää. Ja kun lainan on maksanut pois, niin omistusasumisen kulut romahtavat.
Kk. kulut vuokralla asuessa ovat matalammat kuin omistusasujan kulut. Tämähän on päivän selvää ja moni wnb vuokraloordi saanut karvaasti huomata kun sijoituksensa tuottaa tappiota.
Höpö höpö.
Vastaava okt kuin meillä:
- vuokra 1800-2000e
- asumiskulut meillä 350e
Kumpi onkaan halvempi?? Vaikka olisi vielä asuntovelkaa jäljellä ei korot ole missään vaiheessa ylittäneet 500e/kk.
Eli vuokraan nähden joka kk 1000-1650e voitolla.
Ainakaan tuo holtiton hymiöiden käyttö ei anna kuvaq fiksusta ja harkitusta argumentaatiosta🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Osta asunto, panttaa elämä.
Perustelut?
Vuokra 1200e versus lainakulut + vastike 1200e (ja tästäkin omaan taskuun jää n puolet)
Kumpi panttaa??
Vuokrat ovat viime vuosina laskeneet, kun taas inflaation myötä vastikkeet ja lainakorot nousseet. Meillä tällä hetkellä +600€/kk kalliimpaa asua omassa, kuin tien toisella puolella samanikäisessä ja -kokoisessa vuokra-asunnossa. Lisäksi vastaamme nyt luonnollisesti kaikista kodinkoneista itse, kun vuokralla tällaiset yllätykset maksaa vuokranantaja.
Luonnollisesti, me emme saa tätä omistusasuntoa voitollisesti vuokralle, kun joutuisimme joko tekemään tappiota tuon 600€/kk tai yrittää saada joku pölvästi maksamaan tästä tuon verran markkinahintaa korkeampaa vuokraa.
Itse asun vuokralla 50 neliön kerrostaloasunnossa, vuokra 650€. Kaupungissa on vallallaan ahneus, eli massiivinen airbnb. Siksi saman kokoisesta hyväkuntoisesta kerrostaloasunnosta pyydetään lähes aina 140-160 000€. Jos putkiremppa vasta tulossa, hp. saattaa olla 120t. Uudiskohteissa mennään jo 4 tonnin neliöhintoihin.
Erityisen mielenkiintoista, kun katsoo samojen taloyhtiöiden hintahistoriaa. Pari vuotta sitten hinta ollut lähes aina n. 20 000€ halvempi. Eli 100t tonnin hintaan ostettu asunto kahden vuoden asumisen jälkeen hp. 120t tai 160t maksanut asunto kahden vuoden asumisen jälkeen hp. 185t. Kuka lie näitä sitten ostaa? Airbnb-keinottelijat vai epätoivoiset? Vai joku, joka ei yhtään seuraa hintahistoriaa? Missä tulee neliöhinnan raja vastaan? Eli vuokralla asumista jatketaan.
Mä asun omakotitalossa josta maksan lainaa+korkoa n.480€/kk. Joo on toki vanha talo muuttotappiokunnassa, mutta mä haluan asua näin. Talvella menee sähköön ja kaukolämpöön enemmän, mutta kesällä sitten huomattavasti vähemmän. Tammikuun kaukolämpölasku oli n.310€, mutta kesällä se on alimmillaan n.50€. Sähköön meni tammikuussa vähän alle 200€ kulutuksen ja siirron kanssa, on kiinteä soppari. Viime kesänä meni halvimmillaan sähköön yhteensä n. 78€.
Lisänä toki vielä kotivakuutus, kiinteistövero, jätehuolto+ekomaksu. Ruohonleikkurin polttoaineeseen ei paljoa kesässä mene. Viime talvena lunta niin vähän, että itse kolaamalla selvisi. Muina talvina olen ottanut ulkopuolisen sitä traktorilla lykkimään.
Remontteja on ollut viimeisen kun kaukolämmön lämmönvaihdin hajosi ja maksoin vaihtoineen n. 2000€. Vakuutuksesta ei saanut mitään koska tuli ikävähennykset. Muita remontteja ei ole nyt ollut pitkään aikaan. Taloa rempattiin silloin, kun tämä exän kanssa ostettiin ja siloinkaan ei mitään mahdottomia rempattu keittiön kaapistojen lisäksi. Pidetty hyvässä kunnossa tätä taloa edellisten asukkaiden toimesta.
Mä vihaan asua kerrostaloissa ja rivareissa Ei yhtään mun juttu. Tämä on se mistä mä nautin, kun on oma rauha.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään asua vuokralla, koska voin helposti vaihtaa maisemaa aina kun siltä tuntuu.
Kuinka usein vaihdat maisemaa?
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin nyt hintojen laskiessa se asuntolaina ja omistusasunto ei ole mikään hyvä sijoitus. Saatikka sitten jos työttömyys iskee.
Ei asunto ole mulle mikään sijoitus.
Perustelut?
Kumpi panttaa??
Vuokrat ovat viime vuosina laskeneet, kun taas inflaation myötä vastikkeet ja lainakorot nousseet. Meillä tällä hetkellä +600€/kk kalliimpaa asua omassa, kuin tien toisella puolella samanikäisessä ja -kokoisessa vuokra-asunnossa. Lisäksi vastaamme nyt luonnollisesti kaikista kodinkoneista itse, kun vuokralla tällaiset yllätykset maksaa vuokranantaja.
Luonnollisesti, me emme saa tätä omistusasuntoa voitollisesti vuokralle, kun joutuisimme joko tekemään tappiota tuon 600€/kk tai yrittää saada joku pölvästi maksamaan tästä tuon verran markkinahintaa korkeampaa vuokraa.
Tämä oli halvin perherivari minkä Espoosta löysin n 100m2 eli eipä ole täällä halventunut yhtään. Tuohon vielä +150e vedet, sähkö yms
https://www.vuokraovi.com/kohde/dx9436?haku=m2450824099
Kirkkonummella pääset n 100e halvemmalla (+ 120e vesi ja sähkö)
https://www.vuokraovi.com/kohde/ey9243?haku=m2450827678
Kun vertaan noita omistusrivarin n 550e/kk (+ korkokulu 500e)
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/kirkkonummi/24427325
tai oman isomman oktn kuluihin (350€) en saa vuokrakämppää mitenkään halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asumisen juoksevat kulut ovat yleensä korkeammat kuin omistuasuminen vastaavassa kodissa. Vähemmän vuokralla ollessa sijoitettavaa siis jää. Ja kun lainan on maksanut pois, niin omistusasumisen kulut romahtavat.
Kk. kulut vuokralla asuessa ovat matalammat kuin omistusasujan kulut. Tämähän on päivän selvää ja moni wnb vuokraloordi saanut karvaasti huomata kun sijoituksensa tuottaa tappiota.
Höpö höpö.
- vuokra 1800-2000e
Kumpi onkaan halvempi?? Vaikka olisi vielä asuntovelkaa jäljellä ei korot ole missään vaiheessa ylittäneet 500e/kk.
Tässä esimerkki omakotiasujan todella lyhyestä matematiikasta. Ei tällaisen kanssa maksa vaivaa edes lähteä jänkkäämään.
Höpö höpö.
- vuokra 1800-2000e
Tässä esimerkki omakotiasujan todella lyhyestä matematiikasta. Ei tällaisen kanssa maksa vaivaa edes lähteä jänkkäämään.
Ei sun tarvitse jänkätä, voit ihan suomeksi perustella seuraavan:
350e > 1800e
850e > 1800e
Peruskoulun matematiikkaa:)
Lainankuoletusta et voi huomioida koska se on sama kuin laittaisit sen summan säästöpossuun tai sijoituksiin.
Olen 20 vuotta joutunut tekemään pelkkiä pätkätöitä. Yksi vakituinen paikka oli mutta tuli lähtö kun ulkoistivat toiminnan ulkomaille. Olen muuttanut 3 kertaa työn perässä ja niin teen nytkin. Pakkaan taas kimpsut ja kampsut ja muuta 400km päähän. Vuokralla asun kun ei ole ollut mahdollisuutta saada lainaa ja ostaa omaa. Toisaalta vuokralta lähteminen on ollut helppoa ja mahdollistanut nopeat muutot. Nyt kun ikää on yli 40v. niin ehkä kaipaisin jo pysyvyyttä. Omaa asuntoa tuskin ikinä ostan vaikka olisihan se ehkä järkevää kuin maksaa 700-800e asuntosijoittajalle. Muutaman kerran olen muuttanut saman kaupungin sisällä kun asunto ei ole ollut mieluinen (häiritseviä naapureita, vikoja asunnossa yms.). En tiedä uskaltaisinko edes ostaa asuntoa kerros-tai rivitalosta. Omakotitalo ei ole minulle. En ole ihminen joka tykkää pihatöistä enkä myöskään jaksaisi tehdä taloon liittyviä huoltotöitä. Eikä minun palkoilla maksella muille että tekisivät ne minun puolesta.
En ole siis mitenkään asuntolainaa vastaan mutta oma elämä vain mennyt näin, valitettavasti. Toisaalta olen saanut ja nähnyt myös paljon kun olen asunut eri paikkakunnilla.
Miksi ihmeessä samassa pitäisi olla?