Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monilla vuokralla asuvilla on jotenkin kamalan negatiivinen käsitys asuntolainasta ja omistusasunnosta? 🤔🤔🤔🤔

Vierailija
23.04.2026 |

Aika usein vuokralainen väittää, että omistusasuja menettää asuntonsa, jos joutuu lomautetuksi tai työttömäksi. 🤣🤣🤣

Työskentelen alalla, jossa lomautukset ja työttömyys on melkeinpä standardi ja nimenomaan omistusasunto on ollut minun pelastus lomautuksen ja työttömyyden aikana. Olen klikannut nettipankista lainan lyhennysvapaan päälle ja maksellut sitten liiton rahoilla omaan tahtiin mikä on ollut n. 50% normaalista lyhennysvauhdista. Vastikkeeni on naurettavan pieni mikä ei rasita talouttani. Eikä tarvitse yhtään tapella tukien kanssa. 🥳Pankkihan oikein tykkää lyhennysvapaista, koska korkomarginaalia maksavan asiakkaan asiakkuus vain pitkittyy. Vuokralurkit eivät taida tietää, että pankit suorastaan mainostavat lyhennysvapaita asuntovelallisille!

Koittakaapas sanoa vuokraisännälle, että ette toistaiseksi maksa vuokraa, koska teiltä meni työ alta. 🤣

Olenkin kohta maksanut asuntolainani pois ja sitten jää kivasti joka kuukausi 700 euroa enemmän käyttörahaa. No se menee sijoituksiini.

Jos asuisin vuokralla vastaavassa asunnossa, joutuisin maksamaan vuokraa n. 1300 euroa kuukaudessa ja se nousisi vuosittain koko loppuelämäni ajan. Sen sijaan asuntolainan tasaerän kuukausierä on pysynyt samana kaikki 15 vuotta ja senkin maksaminen siis loppuu kohta.

Jos muuttaisin tästä pois, saisin myydessä n. 230 000 euroa taskurahaa. 🥳

Jos muuttaisin vuokra-asunnosta pois, saisin pelkän vuokravastikkeen. 🤣

Että kyllä omistusasuminen kasvualueella on merkittävä etu.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla aika yksinkertainen ihminen, jos haluaa asua samassa asunnossa monta vuotta.

Kuka pakottaa asumaan samassa?. Minä olen aina ollut omistusasuja ja muuttanut aina kun siltä on tuntunut, ei ole vaikeaa. Jokaisen asunnon jälkeen olen pystynyt ostamaan edellistä hienomman, koska edellisen asunnon myynnistä on jäänyt reilusti rahaa taskuun. 

Kunhan lapset muuttavat pois, niin sitten muutan pienempään, ja olen laskenut että rahaa tulee sijoitettavaksi noin 400 000€, sillä saa jo oikein kivat ylimääräiset tulot. Ja asuminenkin on sitten todella halpaa. 

Vierailija
22/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se outoa, koska kyllä saman asian pitäisi sopia ihan kaikille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut suomen lisäksi neljässä eri maassa ja siksi en ole halunnut ottaa asuntolainaa että olen nopeasti valmis vaihtamaan paikkakuntaa tai maata jos tarvis vaatii.

Vierailija
24/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Tulevaisuuteen lujasti uskoneet ihmiset ottivat kovat lainat unelmakotiinsa mihin  perustivat perhettä. Tuli sairaus, työttömyys, avioero ja - vouti.

Ulosoton kautta myyntiin pilkkahinnalla ja tulevaisuuteen jäi vaan raskaat velat kodista jota asuttaa nyt joku vieras vuokralla ja toinen vieras kerää vuokratuotot siitä taskuunsa.

Vierailija
25/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyhetken markkinoilla kämpät ei nyt "liiku" 'normaalihintaan' eikä rajuilla alennuksillakaan. Semmosta. Asutomyyntivoittoa ei ole näkyvissä. 

Asutaan missä asutaan, rauhassa. Mielipideasioita. 

Vierailija
26/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään asua vuokralla, koska voin helposti vaihtaa maisemaa aina kun siltä tuntuu.

Vierailija
27/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa asumismuodoissa on puolensa, 

....tosin jotenkin säälittävää aina kun jollakin on tarve tulla lesoilemaan jollain homekämpällään, että ainakin on oma.

Vierailija
28/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä omistusasujien tarinoissa ja laskelmissa ei ikinä huomioida pitkän tähtäimen kustannuksia. Onneksi kokeilin omakotitalon omistamista ja kävin todellisen elämänkoulun siitä mitkä ovat todelliset vaivat, kustannukset ja riskit. Onnittelen vieläkin itseäni että pääsin talosta eroon ja asun nyt huolettomana. Sijoitan rahani muualle kuin omiin seiniin.

Vuokralla asumisen juoksevat kulut ovat yleensä korkeammat kuin omistuasuminen vastaavassa kodissa. Vähemmän vuokralla ollessa sijoitettavaa siis jää. Ja kun lainan on maksanut pois, niin omistusasumisen kulut romahtavat. 

Vierailija
29/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään asua vuokralla, koska voin helposti vaihtaa maisemaa aina kun siltä tuntuu.

Niinpä. Ei ole hauska huomata että sen oman kotitalon/rivitalon naapuriin on muuttanut joku todella häiritsevän erikoinen tyyppi/perhe - ja muuttamaan et pääse koska koti ja elämäsi on sementoitu siihen.

Vierailija
30/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin nyt hintojen laskiessa se asuntolaina ja omistusasunto ei ole mikään hyvä sijoitus. Saatikka sitten jos työttömyys iskee.

Vierailija
31/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä omistusasujien tarinoissa ja laskelmissa ei ikinä huomioida pitkän tähtäimen kustannuksia. Onneksi kokeilin omakotitalon omistamista ja kävin todellisen elämänkoulun siitä mitkä ovat todelliset vaivat, kustannukset ja riskit. Onnittelen vieläkin itseäni että pääsin talosta eroon ja asun nyt huolettomana. Sijoitan rahani muualle kuin omiin seiniin.

Vuokralla asumisen juoksevat kulut ovat yleensä korkeammat kuin omistuasuminen vastaavassa kodissa. Vähemmän vuokralla ollessa sijoitettavaa siis jää. Ja kun lainan on maksanut pois, niin omistusasumisen kulut romahtavat. 

Kk. kulut vuokralla asuessa ovat matalammat kuin omistusasujan kulut. Tämähän on päivän selvää ja moni wnb vuokraloordi saanut karvaasti huomata kun sijoituksensa tuottaa tappiota.

Vierailija
32/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokralla asuminen on ainakin itselleni huomattavasti edullisempaa, jää enemmän rahaa sijoitettavaksi. En pidä tuottavana sijoituksena betoniseiniä ympärilläni.

Miten jää? Maksat vuokraa enemmän kuin omistusasujalla on kuluja asumisesta. Kukaan ei sinulle persnetolla asuntoa vuokraa, hulluhan sellainen olisi. Ei se vuokraaminen mitään hyväntekeväisyyttä ole jossa omia rahoja lahjoitellaan vuokralaiselle. 😂 

Vierailija
33/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asukin just 20 vuotta omistusasujana. Nyt vuokralla. Ei enää ikinä omaa. Omasta tulee lopulta aina hirveä taloudellinen taakka. Se on muutakin kuin se laina. Kaikki yhteispäätöksellä tulevat lisäkulut, remontit yms. Puhutaan kymppitonneista.

Vierailija
34/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis asuin

Vierailija
35/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin omistusasuminen oli vuokraa edullisempaa korkojen ollessa nollassa. Nyt kuitenkin voimakkaan inflaation myötä sekä vastike että korkomenot ovat nousseet, ja vuokralla asuminen olisi 600€/kk edullisempaa - erotukselle, eli säästyneille rahoille, saisi sijoittamalla paremman tuoton. 

Kun huomioidaan myös asunnon arvonnousu, Suomessa on vain muutama kunta, joissa omistusasuminen tuottaa paremmin kuin sijoittaminen. Asuntoa tai kiinteistöä ei välttämättä saa muuttotappiokunnissa edes myytyä, eli silloin sijoituksen arvo on ollut nolla.

Vierailija
36/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut suomen lisäksi neljässä eri maassa ja siksi en ole halunnut ottaa asuntolainaa että olen nopeasti valmis vaihtamaan paikkakuntaa tai maata jos tarvis vaatii.

Minä olen asunut vain kahdessa muussa maassa, mutta asuntoja olen molemmista ostanut. Ei ole ollut ongelmaa, ja on aina ollut taloudellisesti parempi ratkaisu. 

Vierailija
37/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin omistusasunnon tai -talon sijainnista ja remonttien tarpeesta. Ymmärrän kyllä, että omistusasunto voi tuntua vain taakalta useimmille ihmisille nykyään, eikä kaikki saa omistusasuntoa ydinkeskustasta tai hyväkuntoista ok-taloa Helsingistä omistustontilla.

Vierailija
38/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin nyt hintojen laskiessa se asuntolaina ja omistusasunto ei ole mikään hyvä sijoitus. Saatikka sitten jos työttömyys iskee.

Nythän on erinomainen aika ostaa. 

Minä myin viimeisimmän asuntoni noin vuosi sitten. Voittoa en sillä tehnyt hinnassa, mutta kun laskee, että myin samaan hintaan kuin ostinkin, niin asuminen siinä oli todella halpaa. Vastike ja lainan korot eivät olleet puoliakaan siitä, minkä suuruista vuokraa olisin joutunut maksamaan. 

Nyt olen väliaikaisesti vuokralla kun rauhassa etsiskelen uutta asuntoa. Tilillä on sen asunnon myyntihinnan verran ylimääräistä rahaa. Ostan heti, kun sopiva tulee vastaan, nyt kun saa edullisesti. 

Vierailija
39/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumittaminen koko elämä samassa.

Ei minua varten.

65v

Vierailija
40/55 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin edellisen asuntoni vuokralle kun ostin uuden. Nyt se tuottaa oikein mukavan summan joka kuukausi. Isoja remontteja ei ole tulossa pitkiin aikoihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme