Synnyttäjät joutuvat jatkossa maksamaan ylimääräistä 275,2 euroa hoitopäivämaksujen lisäksi, jos joudutaan tekemään sektio
erikoissairaanhoitoon on tulossa uusi leikkaus- ja toimenpidemaksu, joka olisi 275,2 euroa hoitopäivämaksun lisäksi. Nykyisin erikoissairaanhoidossa maksetaan hoitopäivistä, eikä valtaosalle toimenpiteistä ole erillistä maksua.
Kommentit (171)
Ei joudu maksaan jos on toimeentulotuen piirissä. Tai jos on pienet tulot eikä säästöjä, silloinkin kannattaa tehdä toimeentulotukihakemus jos tulee tuollaisia parinsadan euron sairaalamaksuja. Kela kyllä ne maksaa, kaikki ei tätä tiedä.
Mut summasummarum eli tää uudistus taas kiusaa työssäkäyviä ja tuilla eläjät saa loisia kuten ennenkin. Luulisi oikeistohallituksen olevan työtätekevien puolella mutta ei....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkauksen todellinen hinta on kymmeniä tuhansia euroja.
Niin, tätä varten meillä onkin verotus. Kaikki maksaa veroja, jotka pistetään sitten yhteiseen hyvään. Edullinen julkinen terveydenhoito on osa tätä ideaa.
Niin, ja ongelma on siinä, että verorahat riittävät hädin tuskin ihmisen elämässään saamiin palveluihin, ja sitä yhteistä jaettavaa heikommassa osassa oleville jää tosi vähän. Vaikka ei olisi työttömänä missään elämänsä vaiheessa, vasta 45-vuotiaana on saanut maksettua oman koulutuksensa.
Itse olen viisikymppinen ja ihan hyvässä työssä, mutta ei minun verokertymälläni makseta kuin murto-osa vaikka perusterveiden lasteni kouluista, hammashoidosta ym.
Aaiakasmaksut ovat oikeasti nousseet ihan törkeästi viime vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Ei joudu maksaan jos on toimeentulotuen piirissä. Tai jos on pienet tulot eikä säästöjä, silloinkin kannattaa tehdä toimeentulotukihakemus jos tulee tuollaisia parinsadan euron sairaalamaksuja. Kela kyllä ne maksaa, kaikki ei tätä tiedä.
Mut summasummarum eli tää uudistus taas kiusaa työssäkäyviä ja tuilla eläjät saa loisia kuten ennenkin. Luulisi oikeistohallituksen olevan työtätekevien puolella mutta ei....
Työssä käyville voisi laittaa todellisia kustannuksia vastaavat terveydenhuoltomaksut, jos heistä tuntuu etteivät he saa mitään vastinetta maksamilleen veroille.
-töissä minäkin, mutten sentään tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä jossain vaiheessa maksoi alatiesynnytys 10 000 taalaa ja sektio 20 000. Tästä siis jo vuosia.
Veloitetaanko se naiselta? Vai onko mies velvoitettu myös maksamaan? Millainen logiikka tämän suhteen jenkeissä? Jos lasku menee naiselle niin sitten ymmärrän sen puolen kun jenkeissä eroissa miesten pitää maksaa järkyttäviä elatusmaksuja... Ei sekään oikein ole mutta ei kyllä tuokaan että naiset joutuu vararikkoon sen takia jos haluaa synnyttää sairaalassa... Naisethan joutuu myös maksamaan hirveitä hintoja aborteistakin ja sellaistakin luin että keskenmenosta johtuvasta sairaalakäynnistä tuli ihan hirvee lasku perään naiselle... Ei kannata naisen tuollaisessa maassa harrastaa seksiä eikä lisääntyä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssä käyville voisi laittaa todellisia kustannuksia vastaavat terveydenhuoltomaksut, jos heistä tuntuu etteivät he saa mitään vastinetta maksamilleen veroille.
-töissä minäkin, mutten sentään tyhmä.
Työssäkäyvälle äidille tulee normaalista synnytyksestä joku 200-500 euron lasku. Ja jos jotain ongelmia ja pitää tehdä sektio niin vielä isompi summa....
Jos halutaan syntyvyyttä suuremmaksi ja nimenomaan suomalaisten syntyvyyttä eikä Kelatuilla elävien ulkomaalaisten syntyvyyttä niin ei tässä uudistuksessa mitään järkeä ole. Kelatuilla elävät synnyttelee edelleen ilmaiseksi ja työssäkäyville taas laitetaan lisää taloudellista rasitetta siitä että päätti lisääntyä. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nyt kukaan ei ala vaatia sektiota sillä perusteella, että mielestään maksaa sen itse.
Juuri olin tulossa kommentoimaan, että kai sen nyt sitten myös saa paremmin kuin ennen? Luulisi, että näin on.
Iso summa varmasti monelle kansalaiselle. Ei terveydenhuolto muuttunutkaan soten myötä halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten pitää varata moinen summa.
Jos synnyttää 20-vuotiaana, riittää että pistää siihen mennessä hurjat 3,8 senttiä säästöön joka päivä.
Miten ja mistä vauvat ja pikkulapset säästää?
Lisäksi muuten tulee sairaalapäivämaksut joka on jatkossa n. 80 € per päivä ja tuo tuplana jos vauva joutuu olemaan valvonnassa eri osastolla.
Jos ei ole säästöjä tilillä niin kyllä se 20v varaton nainen saa toimeentulotuen kautta koko summan maksettua eikä tarvi velkaantua synnytyksen takia.
Tää uudistus ei ole ongelma tuilla eläville köyhille, Kela kyllä maksaa. Töissäkäyville ihmisille tää on kurjempi homma kun kustannukset nousee synnytyksestä.
Taannoin lamavuosina Suomessa vauva velkaantui sairaalamaksusta syntyessään, joka häneltä perittiin ja hän joutui ulosottoon jo ennen kuin hänellä oli nimeä. Tapausta käsiteltiin nimellä: tyttövauva Virtanen. Tähänkö palaamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minulle tehty kolme suunniteltua sektiota ja kotiin laitettiin vuorokauden sisään leikkauksesta. Eipä olisi kummoinenkaan kustannus.
Ei sektion jälkeen todellakaan saa kotiuttaa saman vuorokauden aikana. Valehtelet, miksi?
En valehtele. Illalla jalkeilla, aamupalan jälkeen kotiin.
Ensisynnyttäjänä?
Jokaisen kolmen kohdalla. Myös silloin.
itsellä myös kolme sektiota takana, myös esikoinen. Vähän kalajutulta kyllä nyt kuulostaa, pahoittelen. itse kotiuduin toisen jälkeen torstaina aamupäivällä leikkaus, kotiin sunnuntai aamuna ja sekin oli tilanne, että jouduin allekirjoittamaan lapun siitä, että otan vastuun itse. Tämä Espoossa 2000-luvun puolivälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sektion saavia isokin joukko? Enemmän tämä korotus koskee varmaan esim tekonivelleikkauksia. Potilasmäärät on jotain ihan eri luokkaa kuin sektiot. Tuskin sektion saava edes laskee lapselleen hintaa, saako sektion halvemmalla vai joutuuko maksamaan muutaman kympin lisää.
Ensisynnyttäjistä noin joka neljäs j o u t u u sektioon, sitä ei saada, siihen joudutaan kun tilanne on yleensä hengenvaarallinen joko äidille tai vauvalle.
Muutenkin tuo toimenpidemaksu on jotain aivan törkeää, kun miettii vaikka onnettomuuteen joutunutta, jolle joudutaan tekemään jopa kymmeniä leikkauksia.
Varmasti on niitäkin, jotka haluavat sektion, kun pelkäävät synnytystä. Silloin tarkoittaa, että haluaa sektion. Ei ole pakko, ei joudu sektioon.
Vierailija kirjoitti:
Syntyvyys nousuun nostamalla erikoissairaanhoidon maksuja? Mitä seuraavaksi, maksullinen neuvola?
Kertoo arvoista naisia kohtaan. Arvovalintoja hallitukselta. Nuorten kantsii mennä esim Ruotsiin töihin ja synnyttää siellä. Arvostavat hoitajia, naisia ja haluavat vauvoja. Suomessa välitetään vain rikkaista eläkeläisistä.
Tätä on kokoomuslainen politiikka, tällainen on oikeistolainen Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Iso summa varmasti monelle kansalaiselle. Ei terveydenhuolto muuttunutkaan soten myötä halvemmaksi.
Lapsen kasvatus aikuiseksi maksaa yli 100 000 €
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Minulle tehty kolme suunniteltua sektiota ja kotiin laitettiin vuorokauden sisään leikkauksesta. Eipä olisi kummoinenkaan kustannus.
Ei sektion jälkeen todellakaan saa kotiuttaa saman vuorokauden aikana. Valehtelet, miksi?
En valehtele. Illalla jalkeilla, aamupalan jälkeen kotiin.
Ensisynnyttäjänä?
Jokaisen kolmen kohdalla. Myös silloin.itsellä myös kolme sektiota takana, myös esikoinen. Vähän kalajutulta kyllä nyt kuulostaa, pahoittelen. itse kotiuduin toisen jälkeen torstaina aamupäivällä leikkaus, kotiin sunnuntai aamuna ja sekin oli tilanne, että jouduin allekirjoittamaan lapun siitä, että otan vastuun itse. Tämä Espoossa 2000-luvun puolivälissä.
No näin se nyt meni. -14, -18 ja -19.
Nopeasti ulos, seuraava potilas tulossa.
Tässä ei taas ole päätä eikä häntää, keskituloiset maksavat itse ja loisijat saavat Kelasta rahat. Sitähän voi sitten miettiä, kumpien ensisijaisesti toivoisi lisääntyvän....
Johtuu hinnat siitä että nyt käytetään joka kolotukseen hoitoa ja siksi pitää nostaa hintoja
Niinpä niin. Nainen laittaa raskaudessa ja synnytyksessä kroppansa alttiiksi elinikäisille vaurioille ja joutuu vielä maksamaan siitä. Huono diili.
Niin, tätä varten meillä onkin verotus. Kaikki maksaa veroja, jotka pistetään sitten yhteiseen hyvään. Edullinen julkinen terveydenhoito on osa tätä ideaa.