Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Risto Murro: "Suomalaisten olisi hyvä järjestää asumistaan niin, että he voivat ottaa enemmän vastuuta ikääntyvistä omaisistaan"

Vierailija
23.04.2026 |

Ensin vaihdetaan lasten vaipat, sitten vaihdetaan vanhempien vaipat

Varman toimitusjohtaja Risto Murto totesi maanantaina Ilta-Sanomien haastattelussa, että suomalaisten olisi hyvä alkaa järjestää asumistaan niin, että he voivat ottaa tulevaisuudessa enemmän vastuuta ikääntyvistä omaisistaan.

Murto ei usko, että Suomella on enää varaa ylläpitää nykyisenlaista hyvinvointivaltiota.

Murto huomautti IS:n haastattelussa, ettei kyse ole hänen omista toiveistaan, vaan havainnoista. Hän lisäsi, että muutos tapahtuu jo. 

Murto ei ole synkän tulevaisuusnäkemyksensä kanssa yksin. Vakuutustieteen professori Lasse Koskinen Tampereen yliopistosta totesi aiemmin, että velkaantuminen on jo niin iso ongelma, ettemme voi enää tuudittautua tulevaisuuden talouskasvun apuun. Hänkin kehotti suomalaisia varautumaan yhteiskunnan palvelujen niukentumiseen ja yksilön vastuun kasvamiseen.

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa tulevaisuuden maalailua. Tällä hetkellä asun perheen kanssa kolmiossa 75 neliötä. Kyllä tässä alkaa jo olla melko ahdasta kun viisi ihmistä on tässä asumassa. Eipä tähän mummoa tai pappaa enää paljon minnekään mahtuisikaan.

Vierailija
42/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ottaminen kotiin hoidettavaksi on jo liioittelua. Monenlaista apua voi silti antaa ennen kuin se varsinainen hoitovaihe tule vastaan. Siivoaminen, kaupassa käynti, pakastimen täyttö valmiilla annoksilla kotiruokaa ym. joko itse tehden tai ostopalveluna jos asuu etäällä. Yksi vaihtoehto on myös että vanhemmat muuttavat niin lähelle, että siellä voi käydä pari kertaa päivässä vaikkei mitään vaippoja vaihtaisikaan. Kyllä minä ainakin haluan vanhemmilleni mahdollisimman hyvän vanhuuden.

Oletko sinä jutellut vanhempiesi kanssa heidän vanhuudestaan? Vai kieltäytyvätkö he puhumasta siitä? Varmista nyt ensin, onko sinun mielestä hyvä vanhuus samanlainen mitä heidän mielestään. Siihen ei välttämättä sisälly muuttamista minnekään tai palvelujen ostamista. Ja oletko itse enää nuori ja hyväkuntoinen, että jaksat tehdä kaiken, mitä heidän kanssaan eteen tulee. Jos saat lapsenlapsia, kummat menee sinun ajankäytön edelle, vanhemmat vai he?

Tietenkin olemme puhuneet asiasta, jokaisen kannattaisi. Toistaiseksi avuntarve rajoittuu lähinnä nettiasioinnissa auttamiseen, tulevaisuudesta on tiedä. Edunvalvontavaltuutukset on tehty, kuten mekin mieheni kanssa teimme 40-vuotiaina. Heitä varten on jo hankittu kerrostaloasunto johon voivat muuttaa jos/kun omakotitalon hoitaminen käy liian hankalaksi. Ja nimenomaan en puhu varsinaisesta hoitotyöstä vaan muusta auttamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on kun kaikki rahat lapataan ulkomaille.

Meidän sakki löi kaikki ennätykset.Miljardit vai oliko se sittenkin miljoonat,ei näistä ymmärrä.T.Sanna M

"Nyt otetaan tytöt velkaa niin paljon, ettei koskaan ennen" paljasti Orpo kuulleensa Marinin hallituksen palavereista. Ja kuinkas sitten kävikään Orpon oman hallituksen aikana, nyt tuetaan sotia ulkomailla ja hallitus ottaa taas lisää velkaa. 

Vierailija
44/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa tulevaisuuden maalailua. Tällä hetkellä asun perheen kanssa kolmiossa 75 neliötä. Kyllä tässä alkaa jo olla melko ahdasta kun viisi ihmistä on tässä asumassa. Eipä tähän mummoa tai pappaa enää paljon minnekään mahtuisikaan.

Sama tilanne. Lisäksi itsellä vanhemmat eronneet (riitelivät ja yrittivät tappaa toisiaan koko lapsuuteni ajan). Toisella on uusi puoliso. En halua enää aikuisena kokea väkivaltaa kotonani.

Vierailija
45/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on kun kaikki rahat lapataan ulkomaille.

Eilenkin Riikka ilmoitti että Ukraina saa taas 300 miljoonaa lisää. Samalla esim. Omat varusmiehet saa 0 euroa.

Minä kun kävin intin oli majoitus ruuat ja vaatteet firman puolesta,kerran kuussa sai ilmaisen matkalipun,päivärahalla sai röökiaskin ohjelma oli ohjattua,ei tarvinnut itse päiviä suunnitella,iltaisin harrastettiin jalkapalloilua,talvella hiihdeltiikäytiin leffassa  sekin oli varuskunta-alueella 

Vierailija
46/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti hyvä ratkaisu olisi saada vanhemmat asumaan samaan taloyhtiöön, ei samaan asuntoon, mutta aina ei ole asuntoja noin vain saatavilla.

Vierailija
47/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riston olisi hyvä pienentää palkkaansa joka on 50 000 kk

Vierailija
48/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus haluaa suomalaiset takaisin 1940-luvulle pieneen hellahuoneeseen hoitamaan pappaa ja pesemään perheen pyykit käsin.

On sinulla upeat tulevaisuuden näkymät,ehdotan sinulle töihin menoa.T.eläkeukko

Vierailija
49/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nyt mun pitää myydä tämä vanha ja epäkäytännöllinen taloni ja ostaa uusi joka on suunniteltu esteettömäksi. Tämä siis siksi että voin hoitaa isäni ja äitini, lapsettomat sedät ja tädit. 
Ok. Mutta millä ajalla tämä hoituu? Olen palkkatyössä vielä ainakin 15 vuotta, melkein 20 vuotta jos jään eläkkeelle 70-vuotiaana. Ei ole varaa jäädä osa-aikaiseksi. Tokihan voin ottaa kotiini hoitajan vanhuksille. Kuka sen maksaa vai onko tulevaisuudessa uusi orjaluokka joka tekee työn asumista ja ruokaa vastaan. Äitini ja isäni ovat köyhiä, ei jää mitään perintöä. Eläkkeet pieniä, taitaa kummallakin jäädä alle 1500 euroa nettona. Voinko sitten ottaa heidän eläkkeensä kulujen vastineeksi jotta voin asua kartanossa johon koko porukka mahtuu. 

Vierailija
50/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risto siis hoitelee dementoituneet vanhempansa samalla etäpalavereita pitäessään, vai jonkun muunko se hoivatyö olisi tehtävä?

Vierailija
51/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mun narsisti äitiä ja juoppo isää kotiini päästä. Piste. 

Vierailija
52/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ensin ajetaan politiikkaa, jossa perheet hajotetaan ja työt viedään ulkomaille.

-Sitten käydään kiinni yhteiskunnan rakenteisiin ja tukisysteemeihin.

-Seuraavaksi vaaditaan samalta kansanosalta hoitamaan omat sukulaiset ja vielä rahattomana.  

Miten meni, niinkuin omasta mielestänne? 

T: Tuntematon 

Perhettä alettin hajoittamaan koronan aikaan lanseeratulla kulttuurimarxismilla, kun ei saanut enää olla äitiä ja isää. Mitenkä Murron ehdotus mahtaa toteutua monimuotoisissa perheissä, joissa on kaksi isää tai kaksi äitiä, jatkossa ehkä useampia? Mitenkä ne vanhemmat siihen asumisjärjestelyyn suhtautuvat, ollaanko niin kuin Ikean mainoksissa?

Mitä niiden vanhempien sukupuolella on merkitystä?

Monelle boomer-sukupolven edustajalle on, ei ne kaikki ole niin edistyksellisiä tai vapaamielisiä. Tietenkin, jos heiltä ei kysytä...

Vierailija
53/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ottaminen kotiin hoidettavaksi on jo liioittelua. Monenlaista apua voi silti antaa ennen kuin se varsinainen hoitovaihe tule vastaan. Siivoaminen, kaupassa käynti, pakastimen täyttö valmiilla annoksilla kotiruokaa ym. joko itse tehden tai ostopalveluna jos asuu etäällä. Yksi vaihtoehto on myös että vanhemmat muuttavat niin lähelle, että siellä voi käydä pari kertaa päivässä vaikkei mitään vaippoja vaihtaisikaan. Kyllä minä ainakin haluan vanhemmilleni mahdollisimman hyvän vanhuuden.

Oletko kysynyt mitä vanhempasi haluavat? Käykö muutto heille?

Vierailija
54/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tämä menee,olen itse ollut tilanteessa,jossa autettiin mummoa noin 3vuoden ajan,tämä siis marinin hallituskaudella,muistisairas mummo sai ympärivuorokautisen hoivapaikan 2024,siis Orpon hallituskaudella,en syytä Marinia enkä Orpoa,näin tämä meillä meni.

Vierailija
55/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt mitä vanhempasi haluavat? Käykö muutto heille?

Kuten jo vastasin, niin kyllä, tietenkin olemme puhuneet asiasta. Ihmettelen kovin jos on perheitä (vanhat vanhemmat, lapset ja lasten perheet) joissa näistä asioista ei keskustella.

Vierailija
56/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risto siis hoitelee dementoituneet vanhempansa samalla etäpalavereita pitäessään, vai jonkun muunko se hoivatyö olisi tehtävä?

Jonkun muun tietenkin. Naisten kontollehan nämä hoitamiset halutaan. 

Vierailija
57/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tajuavat, että hänen vanhempansa menevät yksityiseen hoivakotiin. Eli pystyy maksamaan vanhempiensa kalliin hoidon yksityisellä, moni ei pysty. 

Vierailija
58/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tajuavat, että hänen vanhempansa menevät yksityiseen hoivakotiin. Eli pystyy maksamaan vanhempiensa kalliin hoidon yksityisellä, moni ei pysty. 

Niin, eihän silloin ongelmaa olekaan.kalliiksi se kyllä tulee jos palkka ei ole ihan miljoonaluokkaa.

Vierailija
59/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi lapset voi tehdä myös nelikymppisenä. 

Alaikäisten lasten huoltovastuu menee omien, iäkkäiden vanhempien huoltamisen edelle.

Vierailija
60/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihmisten pitäisi myös liikkua työn perässä vai miten se oli? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä