Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Risto Murro: "Suomalaisten olisi hyvä järjestää asumistaan niin, että he voivat ottaa enemmän vastuuta ikääntyvistä omaisistaan"

Vierailija
23.04.2026 |

Ensin vaihdetaan lasten vaipat, sitten vaihdetaan vanhempien vaipat

Varman toimitusjohtaja Risto Murto totesi maanantaina Ilta-Sanomien haastattelussa, että suomalaisten olisi hyvä alkaa järjestää asumistaan niin, että he voivat ottaa tulevaisuudessa enemmän vastuuta ikääntyvistä omaisistaan.

Murto ei usko, että Suomella on enää varaa ylläpitää nykyisenlaista hyvinvointivaltiota.

Murto huomautti IS:n haastattelussa, ettei kyse ole hänen omista toiveistaan, vaan havainnoista. Hän lisäsi, että muutos tapahtuu jo. 

Murto ei ole synkän tulevaisuusnäkemyksensä kanssa yksin. Vakuutustieteen professori Lasse Koskinen Tampereen yliopistosta totesi aiemmin, että velkaantuminen on jo niin iso ongelma, ettemme voi enää tuudittautua tulevaisuuden talouskasvun apuun. Hänkin kehotti suomalaisia varautumaan yhteiskunnan palvelujen niukentumiseen ja yksilön vastuun kasvamiseen.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin saanut euron joka kerta kun joku kysyy kuka minusta huolehtii sitten kun olen vanha... T. Vela

Vierailija
22/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva nakki millenniaalina kun eka saa elää lapsuuden kaiken maailman supistuksissa että koulupyyhekumitkin puolitettiin, nuorena aikuisena  elää kaiken maailman grynderikopeissa kalliilla vuokralla mutta tietty määräaikaisella työsopimuksella, sitten uhkaillaan miten tulevat luvatut eläkkeet on loppu siihen mennessä kun itse sinne pääsee, ja nyt pitäisi ruveta hoitamaan myös omat vanhemmat.

Oma piikki on valitettavasti kiinni.

Vanhukset katsokoon vaikka Lumolta jotain kivaa putkiyksiötä, niissähän on keittiökin kivasti olohuone-kylppäri-vessa-eteisissä niin ei tarvitse rollaattorilla pitkälle rullata. Jos eläke ei riitä niin voi ostaa vähemmän avokadoja ja noutokahvia. Tai ottaa osa-aikatyön tai kerätä vaikka pulloja. Parillakympillähän syö pari viikkoa vai miten se oli? Naminami!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus esitti suurieleisesti ” mahtavia parannuksia” taviksille n. 500 miljoonan euron edestä, , vaalibudjetista oli tietysti kyse. Toisella kädellä sitten viskotaan miljardeja Ukrainaan ym. kaukaisiin kohteisiin eikä perään kysellä. On tää touhu omaa kansaa kohtaan julmaa. Vaaliteltoilla sitten halvinta jauhomakkaraa ja laihaa kahvia tyhmälle vaalikarjalle. Pitäiskö siis olla vaan nöyrä ja kiitollinen? 

Me olemmekin vaaliKARJAA🙂

Vierailija
24/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣

Vierailija
25/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on kun kaikki rahat lapataan ulkomaille.

Eilenkin Riikka ilmoitti että Ukraina saa taas 300 miljoonaa lisää. Samalla esim. Omat varusmiehet saa 0 euroa.

Vangeilla on kuulemma paremmat päivärahat kuin varusmiehillä.

Vierailija
26/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se on kun kaikki rahat lapataan ulkomaille.

Meidän sakki löi kaikki ennätykset.Miljardit vai oliko se sittenkin miljoonat,ei näistä ymmärrä.T.Sanna M

Vierailija
27/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Kela ehdottaa köyhälle muuttamista pienempää asuntoon, nyt voi sanoa, että Murto käskee muuttamaan isompaan, jotta voi pitää vanhemmistaan huolta. 

Voit asua ihan kuten haluat,vaadin vain että olet itse maksumiehenä,jos muut maksavat,niin myös päättävät.

Vierailija
28/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Kela ehdottaa köyhälle muuttamista pienempää asuntoon, nyt voi sanoa, että Murto käskee muuttamaan isompaan, jotta voi pitää vanhemmistaan huolta. 

Uskotko kun kerron,Kela ei ole koskaan minulle näin ilmoittanut,olen asunut mihin on rahat riittäneet,ensin kimppakämpässä,sitten vuokrayksiössä,kymmenen vuokravuoden jälkeen velkakaksio lähiöstä pankin avustuksella.

Vierailija
29/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien ottaminen kotiin hoidettavaksi on jo liioittelua. Monenlaista apua voi silti antaa ennen kuin se varsinainen hoitovaihe tule vastaan. Siivoaminen, kaupassa käynti, pakastimen täyttö valmiilla annoksilla kotiruokaa ym. joko itse tehden tai ostopalveluna jos asuu etäällä. Yksi vaihtoehto on myös että vanhemmat muuttavat niin lähelle, että siellä voi käydä pari kertaa päivässä vaikkei mitään vaippoja vaihtaisikaan. Kyllä minä ainakin haluan vanhemmilleni mahdollisimman hyvän vanhuuden.

Vierailija
30/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla ei ole vanhempia.

Vierailija
31/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä logiikalla yhteiskunta säästäisi sillä että työikäiset jäisivät kotiin hoitamaan vanhuksia? 

Kaikki pois töistä elämään tuilla kotiin? 

Kukas sitten hoitaa jos koko porukka on vajaakuntoisia kroonikkoja? 

Tämä on suomeksi heitteillejättö. 

Vierailija
32/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus haluaa suomalaiset takaisin 1940-luvulle pieneen hellahuoneeseen hoitamaan pappaa ja pesemään perheen pyykit käsin.

Huom! Hellahuoneeseen tulee oman väen lisäksi asumaan alivuokralainen, jotta isäntäperhe saa rahaa ruokkia hoidettavaa vanhusta.

Vierailija
33/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Ensin ajetaan politiikkaa, jossa perheet hajotetaan ja työt viedään ulkomaille.

-Sitten käydään kiinni yhteiskunnan rakenteisiin ja tukisysteemeihin.

-Seuraavaksi vaaditaan samalta kansanosalta hoitamaan omat sukulaiset ja vielä rahattomana.  

Miten meni, niinkuin omasta mielestänne? 

T: Tuntematon 

Perhettä alettin hajoittamaan koronan aikaan lanseeratulla kulttuurimarxismilla, kun ei saanut enää olla äitiä ja isää. Mitenkä Murron ehdotus mahtaa toteutua monimuotoisissa perheissä, joissa on kaksi isää tai kaksi äitiä, jatkossa ehkä useampia? Mitenkä ne vanhemmat siihen asumisjärjestelyyn suhtautuvat, ollaanko niin kuin Ikean mainoksissa?

Vierailija
34/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kaikki pääkaupunkiseudun erikoisasiantuntijat muuttavat takaisin kotikyliinsä, koska ei mummoja ja pappoja voi pakottaa Helsinkiin kuolemaan.

Vierailija
35/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletettavasti omaisen kotihoitajiksi jäisivät todennäköisimmin ne, jotka nyt hoitavat potilaita työkseen. Heillä on koulutusta ja osaaminen, joten se olisi luontevampaa, kuin että esimerkiksi juristi vaihtaa vaippoja isälleen.

Tässä tietysti tulisi terveydenhuoltoon pula tekijöistä.

Vierailija
36/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi minulla ei ole vanhempia.

Nuoret voi tietenkin tehdä tällaisenkin päätöksen. Onko tämänkin ehdotuksen tarkoitus edelleen hajoittaa perheitä?

Vierailija
37/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näiltä ikäihmisiltä kysytty mitä he itse haluavat? Kaikki kun ei ole muistisairaita tai muuten holhottavia. Oikeastiko he itsekään haluavat lastensa nurkkiin hoidettaviksi? Ärsyttää tuollainen holhoava asenne heitä kohtaan. 

Vierailija
38/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ottaminen kotiin hoidettavaksi on jo liioittelua. Monenlaista apua voi silti antaa ennen kuin se varsinainen hoitovaihe tule vastaan. Siivoaminen, kaupassa käynti, pakastimen täyttö valmiilla annoksilla kotiruokaa ym. joko itse tehden tai ostopalveluna jos asuu etäällä. Yksi vaihtoehto on myös että vanhemmat muuttavat niin lähelle, että siellä voi käydä pari kertaa päivässä vaikkei mitään vaippoja vaihtaisikaan. Kyllä minä ainakin haluan vanhemmilleni mahdollisimman hyvän vanhuuden.

Oletko sinä jutellut vanhempiesi kanssa heidän vanhuudestaan? Vai kieltäytyvätkö he puhumasta siitä? Varmista nyt ensin, onko sinun mielestä hyvä vanhuus samanlainen mitä heidän mielestään. Siihen ei välttämättä sisälly muuttamista minnekään tai palvelujen ostamista. Ja oletko itse enää nuori ja hyväkuntoinen, että jaksat tehdä kaiken, mitä heidän kanssaan eteen tulee. Jos saat lapsenlapsia, kummat menee sinun ajankäytön edelle, vanhemmat vai he?

Vierailija
39/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajuutta ei kuitenkaan tietenkään haluta tukea nyt, kun sillä saisi mahdollisesti tilannetta parannettua. Ensin on mentävä täysillä seinään ja sitten voidaan miettiä, että tosiaan oltaisiin voitu tehdä omaishoitajuus helpommaksi jo aiemmin.

Vierailija
40/87 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ensin ajetaan politiikkaa, jossa perheet hajotetaan ja työt viedään ulkomaille.

-Sitten käydään kiinni yhteiskunnan rakenteisiin ja tukisysteemeihin.

-Seuraavaksi vaaditaan samalta kansanosalta hoitamaan omat sukulaiset ja vielä rahattomana.  

Miten meni, niinkuin omasta mielestänne? 

T: Tuntematon 

Perhettä alettin hajoittamaan koronan aikaan lanseeratulla kulttuurimarxismilla, kun ei saanut enää olla äitiä ja isää. Mitenkä Murron ehdotus mahtaa toteutua monimuotoisissa perheissä, joissa on kaksi isää tai kaksi äitiä, jatkossa ehkä useampia? Mitenkä ne vanhemmat siihen asumisjärjestelyyn suhtautuvat, ollaanko niin kuin Ikean mainoksissa?

Mitä niiden vanhempien sukupuolella on merkitystä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän