Pystyisitkö elämään ihmisarvoista elämää reilulla 100e kuussa?
Leikitään, että tuo summa jää muiden pakollisten menojen jälkeen ruokaan kokonaiseksi kuukaudeksi, 2-3e/päivä, onnistuuko? Google sanoo kaikkien mahdollisten lähteiden mukaan, että tuo ei ole ihmisarvoista elämää, mutta Kelan mielestä se on.
Kommentit (22)
Eeee. 1000€/kk on aivan minimi laskujen jälkeen.
Ehkä sillä hengissä pysyisi, mutta ei se tosiaan ihmisarvoista elämää olisi.
Kuussa ei kyllä pysty elämään, mutta maan pinnallakin olis vaikeaa.
No opiskelijalle tuo on arkipäivää. Ja kyllä pystyisin, jos pelkkään ruokaan tuon pitäisi riittää.
Tämän vuoden olen joutunut elämään 60e / kk ruokabudjetilla. En tosin tiedä, onko se ihmisarvoista elämää.
Ei se elämän ihmisarvoisuus tule rahasta, kyllä tuolla yksi ihminen hengissä pysyy. Kokemustakin on.
pasta ja tonnikala purkki päivittäin, hengissä pysyy mutta se siitä muuten
Tuskin pystyisin. Kerran yritin mutta sossuunhan se ajoi. Tonnikala on muuten aika kallista lihaa nykyisin. Tuollainen 250- 300 euroa kuussa menee ruokaan nykyään kahdestaan, ihan suositusten mukaista ruokaa syödään.
Jos sillä pitäisi hankkia vain ruokatarpeet, niin onnistuisin mutta tämän hetkisistä asumismenoistani en maksaisi puoliakaan. Selviämistä helpottaisi, jos tietäisi, onko kyse hetkellisestä notkahduksesta vai toistaiseksi jatkuvaa (kamppailua).
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Pärjää jos syö makaroonilaatikkoa joka päivä ja itse tekee sen.
Neljän viikon ruoat olen saanut noin 130 eurolla. Hygienia ja muut esim. melko tärkeäksi osoittautunut vessapaperi ei vielä tuohon summaan mahtunut. Shampoota ja hammastahnaa ei ihan joka kuukausi tarvitse ostaakaan, mutta satasella henki säilyisi vielä toistaiseksi ennen seuraavia hinnan korotuksia, mutta pian alkaisivat kaupat estämään sisäänpääsyni ihan jo asiakasviihtyvyyteen vedoten.
Kyllä helposti, syön muutenkin yksipuolisesti ja esim jos teen hernekeiton tai soijarouhe bolognesen, niin syön niistä 4-5 päivää ja hintaa tulee 5€ tai alle.
Älä valehtele, Kelan mielestä ihmisarvoista elämää eletään 578,40€/kk asumis, lääke yms kulujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele, Kelan mielestä ihmisarvoista elämää eletään 578,40€/kk asumis, lääke yms kulujen jälkeen.
Tämä, millä matematiikalla käteen jää muka vain satanen?
Jos se raha olisi kokonaan ruokaan ja tarvitsisi ruokkia vain itseni, niin kyllä.
Mutta kysymys kuuluu, missä kohtaa Kela muka sanoo, että 100e/kk riittää? Oikeastihan saat paljon enemmän.
Suomessa kaikki on päin mäntyä koska ihminen ei ole käynyt kuussa mutta ufot ovat käyneet maanpäällä
Vierailija kirjoitti:
Kuussa ei kyllä pysty elämään, mutta maan pinnallakin olis vaikeaa.
Maan alla onnistuu!
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele, Kelan mielestä ihmisarvoista elämää eletään 289,20€/kk asumis, lääke yms kulujen jälkeen.
Teoriassa, JOS:
- ei olisi lasta ja miestä eikä nykyisiä kotieläimiä
- saisin asua nykyisessä maksetussa talossani ja pitää kaiken nykyisen omaisuuteni
- pysyisin terveenä
- ei tarvitsisi käydä töissä
Olen tyytyväinen aika vähään. Tykkään kävellä, lukea, hoitaa pihaa. Olen aika vähäruokainen ja syön mielelläni kasviskeittoa ja itse leivottua leipää. Meillä on oma kaivo ja puulämmitys, eli peruseläminen halpaa. On myös iso tontti ja kasvimaa ja kasvihuone ja maakellari, omenapuita ja raparperia marjapensaita, eli ruokakuluja voisi vähentää myös viljelemällä.
En tod. Mulla menee ruokaan 100 e viikossa.