Spr puoti myy Marimekon kankaista ommeltuja lakkeja yms.
Eikös tuo ole laitonta? Itselleen voi tehdä, mutta ei saa myydä. Vai?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Jos myydään ilman Marimekon lupaa, kiellettyähän se on. Monilla kirppareilla on tiukka valvonta tässä asiassa. Koskee sukkia, vaatteita tms. MM:n tekijänoikeuksien alaista tavaraa, malleja ym.
Silti näkee Unikko-kuosilla neulottuja villasukkia. Vaikka niitä ei myydä aitona Marimekko-tuotteena, ei tavaramerkillä suojattuja juttuja voi kopioida myyntiin menevään tuotteeseen. Sama koskee(?) firmojen, urheiluseurojen, joukkueiden logoja yms.
Epätoivoista suojata jotain kuviota, jonka joku alakoululainenkin voisi piirtää omanaan. Ja kaikki muut tuotokset. Sanat. sävelet. Joiden rinnakkaistekijöistä ei ole hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Temutavaraa marimekkokuosissa🤔
Nämä myytävät tuotteet on kyllä ommellut joku paikallinen ihan omin kätösin. Ei ole kiinakamaa.
Ap
No veetäkö se sulle kuuluu? Tee sinäkin.
Tekijänoikeuden vuoksi ei saa myydä. Nuija.
Käytetyn koltun saa, uutta Mari-kankaasta tehtyä kolttua ei saa, emänuija.
No helvetistäkö sä sen käytetyn tavaran tähän sait? :D Yritä nyt edes sisäistää lukemaasi.
Se nyt myynnissä oleva Mari-tavara voi hyvinkin olla käytetty, jolloin sen voi myydä. Luulisi nyt SPR:n älynneen tarkastaa asian. Mene itse sinne helvettiisi jo juosten.
Kerta vielä: SPR myy yksityishenkilöiden ompelemia käyttämättömiä tekstiilejä, joiden materiaali on (aitoa) Marimekon kangasta. Sitä en tiedä, onko kangas uutta, pakasta vedettyä vai esim. käytetystä vaatteesta leikattua. Tämä on sinänsä epärelevanttia. Samoin kuin se, onko kangas/kuosi aitoa Marimekkoa. Piraattituote on aina laiton.
Ap
Piraatti on jos Marimekko itse tekee lakkeja ja ompelija kopioi sen. Muuten se on vain kankaasta tehty tuote.
Ei, vaan kankaan kuosi on tekijän oikeudella suojattu. Kuosia ei saa käyttää myyntivalttina itsetehtyyn tuotteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa myydä ilman Marimekon lupaa.
Mitä? Jos ostan kaupasta kangasta enkö saa tehdä siitä mitä haluan? Pitääkö selvittää kaikkien kankaiden tekijöiltä saanko ommella hameen tai housut tai vaikka pöntönkannen verhoilun. Mistä ihmeestä löydän kaikkien tiedot ja miten kauan pitää odottaa ompelulupaa? Kai niissä myytävissä kankaissa sitten lukee, että tästä kankaasta et sitten ompele mitään. Jos ostat, ostat vain, koska haluat ostaa kangasta muuten vaan huviksesi.
Onko tuosta näkyvä varoitus missään? SPR myy hyväntekeväisyyteen tai ainakin ihmiset luulee niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa myydä ilman Marimekon lupaa.
Mitä? Jos ostan kaupasta kangasta enkö saa tehdä siitä mitä haluan? Pitääkö selvittää kaikkien kankaiden tekijöiltä saanko ommella hameen tai housut tai vaikka pöntönkannen verhoilun. Mistä ihmeestä löydän kaikkien tiedot ja miten kauan pitää odottaa ompelulupaa? Kai niissä myytävissä kankaissa sitten lukee, että tästä kankaasta et sitten ompele mitään. Jos ostat, ostat vain, koska haluat ostaa kangasta muuten vaan huviksesi.
Saat käyttää ostamasi tuotteen miten vain. Pointti on myynti: käytettyäkään itsetekemääsi ei saa myydä eteen päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä myytävät tuotteet on kyllä ommellut joku paikallinen ihan omin kätösin. Ei ole kiinakamaa.
Ap
No helvetistäkö sä sen käytetyn tavaran tähän sait? :D Yritä nyt edes sisäistää lukemaasi.
Se nyt myynnissä oleva Mari-tavara voi hyvinkin olla käytetty, jolloin sen voi myydä. Luulisi nyt SPR:n älynneen tarkastaa asian. Mene itse sinne helvettiisi jo juosten.
Kerta vielä: SPR myy yksityishenkilöiden ompelemia käyttämättömiä tekstiilejä, joiden materiaali on (aitoa) Marimekon kangasta. Sitä en tiedä, onko kangas uutta, pakasta vedettyä vai esim. käytetystä vaatteesta leikattua. Tämä on sinänsä epärelevanttia. Samoin kuin se, onko kangas/kuosi aitoa Marimekkoa. Piraattituote on aina laiton.
Ap
Piraatti on jos Marimekko itse tekee lakkeja ja ompelija kopioi sen. Muuten se on vain kankaasta tehty tuote.
Palstalla taitaa olla useampi kotiompelija, kovapäistä porukkaa. Sen kun ompelette, mutta ei niitä myyntiin voi tehdä/antaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos myydään ilman Marimekon lupaa, kiellettyähän se on. Monilla kirppareilla on tiukka valvonta tässä asiassa. Koskee sukkia, vaatteita tms. MM:n tekijänoikeuksien alaista tavaraa, malleja ym.
Siis enkö saa myydä kirpparilla lahjaksi saamiani lakanoita tai verhoja, joihin olen niin Kyllästynyt, että oksettaa katsoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis enkö saa myydä kirpparilla lahjaksi saamiani lakanoita tai verhoja, joihin olen niin Kyllästynyt, että oksettaa katsoa?
Periaatteessa et, jos ne on joku itse valmistanut Marimekon kankaasta tai käytetystä vaatteesta leikkaamalla.
Sillä ei ole merkitystä, miten kyllästynyt olet. Heh.
Voit lahjoittaa ne jollekin, mutta hänkään ei saa myydä niitä eteen päin.
Vinkki: vanhat lakanat ja tuhdit verhokankaat toimivat hyvinä maanpeitteinä, jotka estävät maalajien sekoittumista ja rikkakasvien tunkeutumista. Itse olen viljellyt vihanneksia niin, että levitän lakanan maahan/mullan päälle ja leikkaan siihen aukot taimille. Istutan taimet siis aukkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On käyty jo siellä ja tultu takaisin. Laitoin matkamuistoksi postikortin sulle tulemaan, ellei Posti hukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat myydä, koska verhoissa kyseessä on kuitenkin kangas vaikka siihen onkin ommeltu päärmeet. Mutta jos olisit ommellut verhosta kyllästyttyäsi patakintaita, et saisi myydä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saat myydä, koska verhoissa kyseessä on kuitenkin kangas vaikka siihen onkin ommeltu päärmeet. Mutta jos olisit ommellut verhosta kyllästyttyäsi patakintaita, et saisi myydä niitä.
No entäs jos verhoissa on ommeltu tankokuja, tai salusiineissa rypytysnauhat? Päärmeiden lisäksi. Nuo ovat jo muotoiltuja tuotteita, ei pelkkä kangas.