Tasa-arvo
Miksi tasa-arvo ymmärretään niin usein väärin, ja käännetään hyökkäykseksi naisia vastaan?
Olen huomannut yhä useammin keskusteluissa saman lauseen: ”halusitte samat oikeudet, joten nyt ette saa valittaa mistään.”
Tuntuu, että osa on ymmärtänyt tasa-arvon niin, että kaikki huomio ja kohteliaisuus pitäisi lopettaa…. ei enää kukkia, ei ovien avaamista, ei kauppakassien nostamista. Eihän tasa-arvo tarkoita ettei saa olla huomaavainen? Jos tasa-arvo tarkoittaa joillekin sitä, että ei enää voi olla huomaavainen tai tehdä pieniä kivoja eleitä, niin silloin koko ajatus on ymmärretty väärin. Eikä naisten oikeuksien lisääminen myöskään tarkoita oikeutta kohdella meitä huonommin.
Kommentit (162)
Niin hyvät käytöstavat on eri kuin tasa-arvo. Ehkä se meneekin sitten niin että nainen voi maksaa laskun ravintolassa ja tuoda kukkia miehelle. Eikä aina oletuksena toisin päin. Tätä kyllä suomessa välillä tapahtuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleinen kohteliaisuus kuuluu kaikille. Myös naisilta miehille päin.
AP:ta tuntuu vain ottavan päähän, että ne 'pienet kivat eleet', mitä näillä eleillä nyt koskaan tarkoitetaankaan ovat erityiskohtelua, joka on vuosien saatossa vähentynyt ja hyvä niin.
Näinpä. Kun on tottunut etuoikeutettuun kohteluun niin tuntuu se tasa-arvoinen kohtelu sorrolta.
Ai, onko se ihmeellistä jos toivoo, että miehet avaisivat naisille edelleen ovia, kantaa kauppakassit, avaa naiselle sateenvarjon, ei kävellä löntystä naisen edellä tökerösti? Tämä on mielestäni ihan normaalia huomaavaisuutta, eikä tarvitse tässäkin lässyttää tasa-arvosta, kun tasa-arvo ei ole poistanut automaattisesti arvostusta tai huomaavaisuutta. Osa teistä miehistä on vain päättänyt, tasa-arvon nimissä, että nainen saa nyt kantaa ne painavat kauppakassit, koska teitä ei enää kiinnosta. Onneksi on vielä niitäkin miehiä, joita kiinnostaa.
Mitä huomaavaista olet viimeksi tehnyt tuntemattomalle miehelle ja milloin?
Tyypillinen vastahyökkäys sieltä taas. Oven avaaminen, kassien kantaminen tai pienet huomaavaiset eleet on siis sinulle ongelma? Näet selvästi ne velvollisuutena tai kokonaan poistettavana asiana tasa-arvon nimissä?
Itse en koe, että huomaavaisuus olisi jotain mitä pitää ansaita tai vaihtaa. Kyse on siitä, miten ihmiset kohtelee toisiaan arjessa, ei jatkuvina vastapalveluksina.
Kun joku hyökkää, siihen yleensä vastataan vastahyökkäyksellä.
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo kuuluu meille kaikille. Olen itse myös avannut ovia miehille, ei johdu sukupuolesta lainkaan. Mutta huomannut vuosien varrella, että miksi miesten käytös naisia kohtaan on usein niin väheksyvää? Eli jos mies sanoo saman asian kuin itse sanon, niin miehen sanomaa arvostetaan aina enemmän kuin naisen, vaikka se nainen on ottanut asioista selvää, niin saa osakseen vähättelyä ym. Että mitäs sinä nainen nyt oikeasti tiedät yhtään mistään ym. Tämä tasa-arvo ei oikeasti vieläkään todeudu ja naiset joutuvat paiskimaan enemmän töitä saadakseen arvostusta. Jos on remontti kyseessä, niin remonttifirma pitää naisia tyhminä ja huijaavat heitä. Kyllä se oikeasti näkyy näissä tilanteissa, kun mies ei kestä, kun nainen määrää?!
Tämä. Miehet eivät aina ymmärrä että nainen joutuu tosissaan todistelemaan itseään jatkuvasti ja joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin hyvät käytöstavat on eri kuin tasa-arvo. Ehkä se meneekin sitten niin että nainen voi maksaa laskun ravintolassa ja tuoda kukkia miehelle. Eikä aina oletuksena toisin päin. Tätä kyllä suomessa välillä tapahtuukin.
Se on niin tunkkaista että mies maksaa kaikki ja tuo meille kukkia! Miehet pitää tappaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:ta tuntuu vain ottavan päähän, että ne 'pienet kivat eleet', mitä näillä eleillä nyt koskaan tarkoitetaankaan ovat erityiskohtelua, joka on vuosien saatossa vähentynyt ja hyvä niin.
Näinpä. Kun on tottunut etuoikeutettuun kohteluun niin tuntuu se tasa-arvoinen kohtelu sorrolta.
Ai, onko se ihmeellistä jos toivoo, että miehet avaisivat naisille edelleen ovia, kantaa kauppakassit, avaa naiselle sateenvarjon, ei kävellä löntystä naisen edellä tökerösti? Tämä on mielestäni ihan normaalia huomaavaisuutta, eikä tarvitse tässäkin lässyttää tasa-arvosta, kun tasa-arvo ei ole poistanut automaattisesti arvostusta tai huomaavaisuutta. Osa teistä miehistä on vain päättänyt, tasa-arvon nimissä, että nainen saa nyt kantaa ne painavat kauppakassit, koska teitä ei enää kiinnosta. Onneksi on vielä niitäkin miehiä, joita kiinnostaa.
Tyypillinen vastahyökkäys sieltä taas. Oven avaaminen, kassien kantaminen tai pienet huomaavaiset eleet on siis sinulle ongelma? Näet selvästi ne velvollisuutena tai kokonaan poistettavana asiana tasa-arvon nimissä?
Itse en koe, että huomaavaisuus olisi jotain mitä pitää ansaita tai vaihtaa. Kyse on siitä, miten ihmiset kohtelee toisiaan arjessa, ei jatkuvina vastapalveluksina.Hyvin ohitit kysymyksen. Milloin sinä olet tehnyt jonkun huomaavaisen eleen tuntemattomalle miehelle? Ei pitäisi olla ongelma, kun kovasti niistä moralisoit muita.
Mielenkiintoista taas huomata, että miehelle huomaavaisuus on pistepeliä, jossa sitä pitää ensin ansaita. Noh, kun kerta sinua tämä asia noin kutkuttaa, niin esimerkiksi arjessa avaan oven, tai jos satun itse ensin vaikkapa kaupan ovelle, niin pidän sitä auki. Mitä sitten toivoisit, että minä tuntemattomana naisena tekisin sinulle?
Naiset inttiiin ja miehet hinttiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en koe, että huomaavaisuus olisi jotain mitä pitää ansaita tai vaihtaa. Kyse on siitä, miten ihmiset kohtelee toisiaan arjessa, ei jatkuvina vastapalveluksina.Hyvin ohitit kysymyksen. Milloin sinä olet tehnyt jonkun huomaavaisen eleen tuntemattomalle miehelle? Ei pitäisi olla ongelma, kun kovasti niistä moralisoit muita.
Mielenkiintoista taas huomata, että miehelle huomaavaisuus on pistepeliä, jossa sitä pitää ensin ansaita. Noh, kun kerta sinua tämä asia noin kutkuttaa, niin esimerkiksi arjessa avaan oven, tai jos satun itse ensin vaikkapa kaupan ovelle, niin pidän sitä auki. Mitä sitten toivoisit, että minä tuntemattomana naisena tekisin sinulle?
Ottaisit multa suihin! 💪🏻
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi olla noin päinkin myös, ei sitä kukaan kielläkkään. Kyse oli ettei muka eräiden mielestä pitäisi sitten olla yhtikäs mitään huomaavaisuutta ja "herrasmiesmäisyyttä". Olen tosin itse naisena huomannut, että mies kieltäytyy aina ehdottomasti siitä että maksaisin jotain, ainakaan hänen ostoksiaan. Tai jos avaan hänelle oven niin siitä tulee epämukava olo ja sitten alkaa se tanssiminen ovella, että "eikun mä avaan sulle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo kuuluu meille kaikille. Olen itse myös avannut ovia miehille, ei johdu sukupuolesta lainkaan. Mutta huomannut vuosien varrella, että miksi miesten käytös naisia kohtaan on usein niin väheksyvää? Eli jos mies sanoo saman asian kuin itse sanon, niin miehen sanomaa arvostetaan aina enemmän kuin naisen, vaikka se nainen on ottanut asioista selvää, niin saa osakseen vähättelyä ym. Että mitäs sinä nainen nyt oikeasti tiedät yhtään mistään ym. Tämä tasa-arvo ei oikeasti vieläkään todeudu ja naiset joutuvat paiskimaan enemmän töitä saadakseen arvostusta. Jos on remontti kyseessä, niin remonttifirma pitää naisia tyhminä ja huijaavat heitä. Kyllä se oikeasti näkyy näissä tilanteissa, kun mies ei kestä, kun nainen määrää?!
Tämä. Miehet eivät aina ymmärrä että nainen joutuu tosissaan todistelemaan itseään jatkuvasti ja joka asiassa.
Tämä! Ja eräs tuossa jo heti alkoi inttämään mitä olen tehnyt tuntemattoman miehen eteen. Meille naisille huomaavaisuus tulee usein luonnostaan, ja olemme hoivaavia, mutta meidänhän pitää jatkuvasti todistella omaa arvoa tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisit multa suihin! 💪🏻
Huomaatko? Tässä taas mennään siihen, että aika moni teistä miehistä olette täysin juntteja, ettekä omaa keskustelutaitoja, saatika pysy asiallisina. Tämän vuoksi juuri tarvitaan tasa-arvo lakia, että meitä naisia suojeltaisiin tällaisilta törkeyksiltä. Jos tulisit sanomaan päin naamaa tuollaista, niin saisit omalta mieheltäni turpiisi.
''Mielenkiintoista taas huomata, että miehelle huomaavaisuus on pistepeliä, jossa sitä pitää ensin ansaita. Noh, kun kerta sinua tämä asia noin kutkuttaa, niin esimerkiksi arjessa avaan oven, tai jos satun itse ensin vaikkapa kaupan ovelle, niin pidän sitä auki. Mitä sitten toivoisit, että minä tuntemattomana naisena tekisin sinulle? ''
En yhtään mitään. En tarvitse mitään erityistä kohtelua, kun olen aikuinen jolla on toimivat raajat. Koita sinäkin joskus äläkä heittäydy avuttomaksi lapseksi.
MIehen on syytä olla huomioimatta naisia, jos mies vaikka avaa naiselle oven niin tämä saattaa sitä saada raivarin, heiluttaa keskisormeaan ja vaarallisimmassa tapauksessa alkaa kiljumaan.
Vierailija kirjoitti:
''Mielenkiintoista taas huomata, että miehelle huomaavaisuus on pistepeliä, jossa sitä pitää ensin ansaita. Noh, kun kerta sinua tämä asia noin kutkuttaa, niin esimerkiksi arjessa avaan oven, tai jos satun itse ensin vaikkapa kaupan ovelle, niin pidän sitä auki. Mitä sitten toivoisit, että minä tuntemattomana naisena tekisin sinulle? ''
En yhtään mitään. En tarvitse mitään erityistä kohtelua, kun olen aikuinen jolla on toimivat raajat. Koita sinäkin joskus äläkä heittäydy avuttomaksi lapseksi.
Tosi aikuismainen vastaus...
Vierailija kirjoitti:
MIehen on syytä olla huomioimatta naisia, jos mies vaikka avaa naiselle oven niin tämä saattaa sitä saada raivarin, heiluttaa keskisormeaan ja vaarallisimmassa tapauksessa alkaa kiljumaan.
Höpö höpö. Tämä nyt on aivan tuuleasta temmattua 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisiko pitänyt nyt taas silittää pienen lumihiutaleen päätä ja ilmaista asia vähän kilteimmillä sanoilla niin lumihiutale ei pahoita mieltään?
Vierailija kirjoitti:
Koska ajatus tasa-arvosta herättää miesvauvojen tunteet pintaan, eivät koe olevansa enää erityisiä ja ylempänä.
Koska tasa-arvoisessa maassa ei koko ajan koroteta ja ylistetä yhtä sukupuolta, vaan keskitytään siihen tasa-arvoon tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, jos nainen kiinnostaa parisuhde tms mielessä, kannattaa antaa sille naiselle erityistä kohtelua. Jos sinä et anna, moni muu mies kyllä antaa.
Annan mielelläni äidillistä hoivaa parille muullekin miehelle oman mieheni ohella. Kuuntelen, ymmärrän, puhun miellyttävällä äänellä ja silittelen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olisiko pitänyt nyt taas silittää pienen lumihiutaleen päätä ja ilmaista asia vähän kilteimmillä sanoilla niin lumihiutale ei pahoita mieltään?
Ihan normaalina ihmisenä vastata asiallisesti, ei ole paljoa vaadittu. Yleensä.
Miksi nainen ei haluaisi olla nainen. Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia, eivät samanlaisia. Olen huomannut, että nuorten lukutaito on romahtanut ja käsitteitä sotketaan mennen tullen, mutta tämä kannattaisi oppia, eri sanat, tarkoittavat eri asiaa.