Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maidonnousu rintoihin synnytyksen jälkeen

Vierailija
29.09.2008 |

Antakaa vinkkejä lievittää kipua ja vinkkejä millä keinoilla saan autettua, että maitoa alkaa herumaan.

Mikä onkaan se ikivanha kaaliniksi? Onko siitä oikeasti apua kivun lievityksessä?

Kuten kysymyksistä voi päätellä, en ole vielä synnyttänyt esikoistani ja neuvolan valmennuksetkin ovat vielä edessä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään vinkkejä tai niksejä maidon nousemiseen, muuta kuin sen, että älä hermoile asiaa, kyllä se maito nousee.

Itsellä maidon nousu tapahtui sairaalassa suihkussa, ei ihan heti synnytyksen jälkeen, mutta kätilöt pitivät huolen siitä, etten stressannut turhaan vauvan ruoan tarvetta..

Vierailija
2/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä on iloa jo supisteluvaiheessa. Kannattaa ottaa myös synnärille mukaan.

Ja sillä voi sitten lämmittää pakkautuneita rintoja ja myöhemmin avata tukoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita mm. luomukaupat myyvät?

Kiitos vinkistä. Terv. ap

Vierailija
4/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita mm. luomukaupat myyvät?

Kiitos vinkistä. Terv. ap

Vierailija
5/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin huomasin esikoisen kanssa väkisinkin jännittävän hartioita ja muutenkin itseäni. Heti kun huomasti rentouttaa itsensä, tunsi ihan miten maitoa alkoi virrata.

Ja juo paljon vettä!

Vierailija
6/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä kipua ku ses maito nousee rintoihin ja jos vauva ei jaksa syödä kaikkea niin on hyvä helpottaa jääkaappikylmillä kaalinlehdillä joita pikkaen joko nujuuttaa käsissä tai kaulii kaulimella, että se pinta hieman rikkoutuu ja muotoutuu se lehti. Ne vaan rintsikoihin ja antaa olla niin kauan ku ne lämpee ja sit uudet tilalle.

Vierailija
7/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuossa viimeisimmässä tuli myös se vanha kaaliniksi, mitä kaivelin harmaista aivosoluistani, mutta en muistanut.

Terv. ap

Vierailija
8/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vaan siksi tiedoksi, ettet suotta pelästy kuten minä esikoisen aikaan. Kukaan ei kertonut, että maidonnousu voi todella nostaa kuumeen ja olin todella peloissani, että mikä hiivatti muhun iski kolmantena päivänä synntyksestä. Tärisin ja vapisin ja palelin ihan horkassa ja kätilö mittasi kuumeeksi 38,6. Nelisen tuntia myöhemmin kuume alkoi laskea ja samaa kyytiä maito oikein tulvi rintoihin.

Toisen lapsen kohdalla kävi samoin ja nyt myöhemmin olen kuullut, että monella muullakin on ollut tällaista. Nyt odotan kolmatta ja osaan onneksi varautua tuohon inhottavaan muutamaan tuntiin!

Vierailija
9/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli maito on noussut sellaisella höngällä että vauva ei ole saanut rintoja tarpeeksi tyhjennettyä. Esikoisesta sillä seurauksella että kuumekin alkoi nousta. Kotona alkuvaiheessa Aventin pumppu oli loistava, ja maitoa saikin siinä alkuvaiheessa mukavasti pakkaseenkin. Näin minulla kaksi kertaa ja jos kolmas lapsi tulisi, rintapumppu odottaisi (sairaalassa on toki myös pumppuja).

Vierailija
10/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kympillä.

Minulla rinnat ovat aina olleet desipelit, maidon nousu alkoi vasta pari päivää synnytyksestä ja silloinkin sitä herui hitaasti. Vauvat ovat aina syöneet alkukuukausina pitkiä syöttöjä (niin tietysti yleensäkn, mutta ainakin tuttuihin verrattuna meillä imetykset on ollut pitkiä). Rintojen koko ei juuri muutu normaalista, eivätkä suuremmin vuoda muuta kuin toista puolta syöttäessä.

Pointtini on että tästä huolimatta olen täysimettänyt kaksi isoa poikaa nelikuisiksi ja senkin jälkeen osittaisimetyksellä liki vuoden ikään. Eli vaikka sairaalassa vieruskaverilla tulvii maito yli ja tuntuu, että omista ei tule mitään, vaikka vauva kuinka imee, älä hätäänny. Kyllä se siitä, vain harvoin maitoa ei todellakaan tule.

Vierailija
11/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistän visusti mieleen ja koetan ottaa rauhallisesti sen minkä eteen tulee. Nää on just sitä ekaa kertaa kokevalle tärkeää tietoa.

Vierailija
12/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito nousi 4. päivänä, silloin parasta kivunlievitystä oli lämmin kauratyyny ja lämmin suihku + hieronta, eli varovasti hieroin rintaa sivulta nänniin päin.

Mulla myös rinnat eivät pahemmin kokoaan muuttaneet (paitsi tuolloin maidonnousun aikaan), ja tuntui että maitoa tuli määrällisesti tosi vähän. Silti vauva kasvoi järjetöntä vauhtia. Ja imetän edelleen (vauva 8 kk), tuntuu että lapsi syö kiinteitä puolet vähemmän kuin muut lapset, mutta kasvaa silti edelleen hurjaa vauhtia (nyt painoa melkein 11 kg!) vaikka tuntuu että maitoa tulee minulta toooodella vähän. Se vaan taitaa olla niin että toisilla maito on aikamoista kermaa, kun toisilla taas ohuempaa! Eli älä yhtään huolestu maidon määrästä, se ei kerro mitään, lapsen kasvutahti (ja pissavaippojen määrä) on parempi mittari.

Sitten vielä sellaista, että itse yllätyin/pelästyin kun reilu viikko maidonnousun jälkeen rinnat yhtäkkiä pehmenivät (olivat siihenmenessä olleet aika kovat). Tämä on normaali ilmiö, mutta tuntui aika hurjalta kun kivitissit yhtäkkiä hävisivät!!

Vierailija
13/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi kunnolla vasta kotona, jotain tihkui sairaalassakin. Kannattaa pitää huolta nänneistä, se yhtäkkinen imetys on kova rasitus. apteekista saa sellaista lansinoh-salvaa, se on hyvää.

Sitten kun rinnat eivät ole enää kovat, niin se tarkoittaa sitä, että maitoa tulee sopivasti lapsen tarpeeseen. Maito harvoin imettämällä loppuu.

Ja muista sekin, että niitä tiheän imun kausia tulee, mutta NE MENEE OHI.

Vierailija
14/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä oli pari aika epämukavaa päivää, kun kuppikoko kasvoi yhtäkkiä C:stä jonnekin ehkä G:hen ja oli vaikea edes kävellä niiden kipeiden, pinkeiden rintojen kanssa, mutta onneksi se oli pian ohi.

Toisen lapsen kanssa sitä ei edes tapahtunut. Tai siis nännit kyllä kipeytyivät, mutta se oli pientä verrattuna siihen miten karmeaa oli kulkea niiden jättimelonien kanssa. Kaikki sattui: jokainen askel, mikä hyvänsä kosketus (esim. suihku tai pusero)...

Vierailija
15/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittellä kaksi lasta.

Sairaalassa saatiin lisämaitoa ja kotona ostettiin pari purkkia Tuttelia kun ei tullut riittävästi.

Raskausajalla tuli rinnoista maito lämpimän suihkun jälkeen ja jos ajatteli vauvaa tai seksin jälkeen.

Kuukausi oli aikamoista kärvistelyä mutta sitten maitoa alkoi tulemaan ja lähdin mukaan luovuttamaan jämiä sairaalaan. Kannattaa harkita luovuttamista! Neuvolasta saat lisätietoja jos et saa niitä sairaalasta lähtiessäsi.

Siihen saattaa mennä parikin kuukautta ennenkö imetys sujuu. Siis oikeesti voi vaatia malttia.

Aika, oma monipuolinen ravinto ja se nelisen litraa juotavaa päivässä plus liikunta on tärkeää myös imetystä ajatellessa. Anna imetykselle kaikki huomio, älä ajattele pyykkiä vaan tee mukava pesä jossa sun on mukava olla vauvan kanssa. Alussa oikean asennon etsiminenkin saattaa olla tuskaa ja vauva hermostua.. siitä tulee ihana kahden keskinen hetki vauvan ja sun välillä jos imetys onnistuu.

En tiedä mitään kivunlievityksestä imetyksessä, ittellä ei ole ollu mitään kipua. Särkylääkettä saa ottaa! Esikoisesta kerran meinas tulla semmonen rintatulehdus: sillon kuume nousee, jos ei kuume laske niin lääkäriin jos ei saa rintoja auki.

Lansinohlia määkin suosittelen haavautumiin. Uskomattoman tehokasta!

Odotan kolmatta lasta ja innolla taas myös imetystä, vaikka alku on meillä ollu aina vähän hankala.

Esikoisen kanssa olin huoneessa jossa mammalta tuli hyvin maitoa mutta vauva ei syönyt hyvin. Oma lapsi olisi syönyt mutta minulta ei vaan tullut maitoa. :D

Rinnat on ittellä D-kuppiset ja paisu miltei yli seuraavaan kokoon imetysajalla. Kastekuvissa tällä äitillä on aikamoiset utareet, mies tykkäs kans.

Imetys on ihan hauska asia, onnea odotukseen! Pyydä reippaasti apua asennoissa, imuotteissa jne. Itte sain toisen lapsen kohdallakin vielä hyviä neuvoja sairaalassa ja kaikkea kannattaa kokeilla. Ja neuvolakin olisi auttanut niissä vielä kotikäynnillä. Jos hoitaja ei huomaa sanoa, niin kannattaa kysyä.

Vierailija
16/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen rintojen turvotukseen ja kipuun!!

Vierailija
17/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta ja joka kerta maito noussut kunnolla vasta kun olen päässyt sairaalasta kotiin. Kyllä on saanut kaikki puheenlahjansa käyttää että on kotiin päässyt, ne kun kuvittelivat että maitoa ei tule ja näännytän vauvan nälkään. Mutta siellä sairaalan vieraassa ympäristössä en pysty rentoutumaan, kotona tissit täyttyy kuin napista painamalla. Siihen alun kipuun ja tissien "kovuuteen" (kuin kaksi kivitaloa, isännän huom.) helpottaa kuuma suihku!

Vierailija
18/18 |
29.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv. ap