Miten nykyään on Iltalehdet täynnä kauhutarinoita miten sormeen tulleesta naarmusta tulehtui koko käsi ja piti amputoida. Ennen pientä haava
Vain imaistiin suussa,korkeintaan huuhtaisiin vedellä eikä kukaan menettänyt raajojaan.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen alkanut desinfioimaan haavoja sen jälkeen kun tuttavani kuoli verenmyrkytykseen mökillä varpaaseen saamansa haavan takia.
Haavojen desinfioiminen on nyt aina ollut suositeltavaa.
Ei muuten ole suositeltavaa enää. Nykyään suositeltu haavanhoito sisältää vain puhdistamisen vedellä ja ehkä pesuaineella, ja suojaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverillani koiran hammas osui vahingossa käteen ja sai siihen haavan. Tulehtui sitten ja nyt kaveri istuu pyörätuolissa ilman jalkoja ja käsiä. Vaihtoehdot olivat amputoiminen tai kuolema. Tarinan opetus, ole tarkkana kaikenlaisten haavojen kanssa.
MInä onnistuin päätymään päivystykseen kun kissa nuolaisi tuoretta tatuointia :D Sain jäykkäkouristus-rokotteen ja ohjeen tarkkailla punotusta joka onneksi ei lähtenyt leviämään eikä pahenemaan.
Tatuoinnit ovat muuten jännä juttu kun moni ei miellä tuoretta kuvaa avohaavaksi ja lähtee pyörimään johonkin hiekkarannalle.
Huono ohjeistus. Oma tatuoijani ei suositellut että tatuointeja otettaisiin kesällä ollenkaan. Olin tarkka haavanhoidossa ja hygieniasta, mutta niinpä vain sairastuin lymfaattiseen leukemiaan. Hoitava lääkäri tosin ei ole varma syy-seuraussuhteesta.
Minä otin kesällä,pakaraan. Oli hameen alla suojassa auringolta enkä viihdy uimarannoilla.
Mutsilla oli luokkakaveri, jolta piti lopulta amputoida osa kättä, koska sormeen tullut tikku aiheutti tulehduksen. Tämä tapahtui silloin "ennen", kun tätä ei mukamas tapahtunut.
Otsikot muotoillaan tarkoituksellisesti sellaiseksi, mikä vetää huomion.
Muistatteko vielä mätäkuu-paniikin,että silloin pienikin nirhautuma tulehtuu ja koko käsi tai jalka mätänee.
Kivaa pelottelua lapsille,hei..
Olet mitä syöt ohjelmassa (vai mikä ohjelma se on) lääkäri Pippa Laukka osallistujille aina että "Sinä kuolet kohta!"
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko vielä mätäkuu-paniikin,että silloin pienikin nirhautuma tulehtuu ja koko käsi tai jalka mätänee.
Kivaa pelottelua lapsille,hei..
Mätäkuu on ihan todellista. Omassa ammatissa olen huomannut, että mätäkuun aikaan tulehdukset paranee huonosti ja käytännössä kaikki haavat tulehtuu.
Se on sattumaa että osuuko se superbakteeri kohdalle. Nyt pelotellaan kylläkin jo että kaikki multa on vaarallista ja varsinkin vanhuksille. Puutarhatyö on nyt tehty vaaralliseksi. Itse haaveilin kasvihuoneesta ja luovuin siitä ajatuksesta koska mullastakin on tullut terveysriski. Ennen ei puhuttu punkeistakaan mitään eikä ollut peuroja, ei karhuja eikä susia eikä kyllä fasaaneitakaan. Vain hirviä oli mutta niitäkin näki harvoin.
Tuollain kävi, kun terveydenhuolto oli olematon, rokotteita ei oltu keksitty ja flunssat ja tulehdukset oli kohtalokkaita.
Nykyään nää tekee comebackia, kun aika on kullannut muistot ja porukka luulee, ettei rokotuksista tai edes perushygieniasta ole mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Se on sattumaa että osuuko se superbakteeri kohdalle. Nyt pelotellaan kylläkin jo että kaikki multa on vaarallista ja varsinkin vanhuksille. Puutarhatyö on nyt tehty vaaralliseksi. Itse haaveilin kasvihuoneesta ja luovuin siitä ajatuksesta koska mullastakin on tullut terveysriski. Ennen ei puhuttu punkeistakaan mitään eikä ollut peuroja, ei karhuja eikä susia eikä kyllä fasaaneitakaan. Vain hirviä oli mutta niitäkin näki harvoin.
Ei ollut kyllä hirvikärpäsiäkään ja nyt niitä on heti jos menee metsään marjaan, eli sekin on pitänyt jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kyllä hirvikärpäsiäkään ja nyt niitä on heti jos menee metsään marjaan, eli sekin on pitänyt jättää pois.
Varmaan aina on joidenkin kohdalle sattunut entisaikaankin se paha bakteeri että tulee verenmyrkytys tai borrelioosi josta ei tiedetty mitään, tai sitten vaikka myyräkuume josta ei ennen puhuttu. Mutta sanotaan myös että jos esim. maalla asuu niin siinä siedättyy eikä kaikki taudit heti iske. Lapsena kyllä ennen sairastettiin vesirokot, tuhkarokot, sikotaudit ja flunssat vähintään pari kertaa vuodessa. Mutta kun kerran sairasti nuo ensinmmainitut niin tuli immuniteetti eli "rokotus".
Minä olin lapsena joku vampyyri ja nuolin kaikki siskon ja kaverinen haavat,ihme ettei kukaan päätynyt sairaalaan "hoitoni"vuoksi. Ja toki aikuiset toruivat ja sanoivat että on ällöttävää,mutta vasta aika auttoi.