Yle: Eläkepomo nuorten eläkesäästämisestä: Suurin osa ei pysty rikastumaan
Lukiko joku tämän Ylen jutun? Mitä mielipiteitä tämä herättää?
"Lähes puolet nuorista aikuisista säästää eläkeaikaa varten, kertoi Eläketurvakeskuksen tutkimus maaliskuussa. Taustalla on nuorten heikentynyt luottamus eläkejärjestelmää kohtaan.
Saman tutkimuksen mukaan jopa puolet näistä omatoimisista eläkesäästäjistä aikoo käyttää sijoituksiaan lopettaakseen työnteon ennen aikojaan.
Suomen suurimmat eläkevakuutusyhtiön Kevan toimitusjohtaja ja pitkän linjan talouskommentaattori Jaakko Kiander ei oikein usko näihin suunnitelmiin."
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän sanoi, että eläkeikää varten säästäminen on järkevää, mutta harva pieni- tai keskituloinen onnistuu säästämään niin paljon, että pystyy jäämään kokonaan pois työelämästä ennen eläkeikää. Näinhän se juuri on.
Jos tavoite ei ole jäädä kokonaan pois? Tekee sitten vaan vähemmän töitä.
Eikö hän nimenomaan viitannut tänä keväänä nuorten parissa tehtyyn kyselyyn jossa puolet nuorista eläkesäästäjistä ilmoitti haluavansa jäädä pois töistä ennen eläkeikää. Siihen harvan rahat riittävät, työnteon vähentämiseen tietenkin paremmin.
Miljoona kun on kasassa niin teen duunia mitä haluan. Helppo homma.
Hyvä juttu, mutta jos ei ole alkupääomaa ja on ikänsä töissä matalapalkka-alalla niin sen miljoonan kerääminen voi olla vaikeaa. Tietenkin mahdollisuuteen jäädä pois töistä vaikuttaa myös millaisen elintason haluaa pitää. Tarvitseeko elämiseen vuodessa 15 000 vai 30 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun näihin sijoittaviin nuoriin, jos nyt 36-v vielä lasketaan nuoreksi. Kohta 125 000 e salkku, sijoituksiin menee tällä hetkellä 1000-2000 e/kk ylitöiden määrästä riippuen. Kyllä itse tämän ainakin vaurastumiseksi lasken tavallisena duunarina, mutta onhan nämä pikkurahoja tuollaiselle kovapalkkaiselle pomolle.
No ei lasketa keski-ikäistä nuoreksi.
Oli miten oli, mutta eläkkeeseen on vielä vuosikymmeniä, kerkeää sijoitukset kasvamaan hyvin korkoa ja voi jäädä toivottavasti huomattavasti aiemmin itsemaksetulle eläkkeelle.
Juu, eikä niitä sijoituksia Suomessa kupata millään tavalla, eihän?
Ihan varmasti keksitään tähänkin joku eläkesäästövero, jos yrität itsellesi jotain eläkerahoja laittaa sukan varteen omista tuloistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun näihin sijoittaviin nuoriin, jos nyt 36-v vielä lasketaan nuoreksi. Kohta 125 000 e salkku, sijoituksiin menee tällä hetkellä 1000-2000 e/kk ylitöiden määrästä riippuen. Kyllä itse tämän ainakin vaurastumiseksi lasken tavallisena duunarina, mutta onhan nämä pikkurahoja tuollaiselle kovapalkkaiselle pomolle.
Oli miten oli, mutta eläkkeeseen on vielä vuosikymmeniä, kerkeää sijoitukset kasvamaan hyvin korkoa ja voi jäädä toivottavasti huomattavasti aiemmin itsemaksetulle eläkkeelle.
Juu, eikä niitä sijoituksia Suomessa kupata millään tavalla, eihän?
Ihan varmasti keksitään tähänkin joku eläkesäästövero, jos yrität itsellesi jotain eläkerahoja laittaa sukan varteen omista tuloistasi.
Eikö tämä kohta mene niin, että jos jääpi työttömäksi niin yleistukea saadakseen pitää syödä säästöt? Se siitä aikaisemmasta eläkkeestä…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
O.letko v.arma, e.ttä o.let t.ehnyt k.annattavia s.ijoituksia?👀
Ollaanko varmoja, että eläkerahastojen sijoitukset on tehty kannattavasti, eihän nämä ole edes julkista tietoa? Miksi eläkerahastojen sijoitukset menisi hyvin, mutta yksittäisen ihmisen huonosti?
Kyllähän eläkerahastojen sijoitukset ovat täysin julkista tietoa, ainakin suurin osa niistä. En tiedä, onko pieni osa jotain erikoistuotteita, joita ei tarkemmin avata.
Vierailija kirjoitti:
Niim, todellisuus on että sijoittajiminen joka tuottaa muutakin kuin karkkirahoja. Vaatii satojen tuhansien pääoman.
Minä aloitin vajaa 20 vuotta sitten sijoittamaan 100 euroa kuukaudessa. Nyt on koossa yli 340 000 euroa, josta reilusti yli 100 000 euroa on sijoitusten tuottoa.
Toki kuukausittain sijoittamani summakin on vuosien varrella kasvanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaanko varmoja, että eläkerahastojen sijoitukset on tehty kannattavasti, eihän nämä ole edes julkista tietoa? Miksi eläkerahastojen sijoitukset menisi hyvin, mutta yksittäisen ihmisen huonosti?
Kyllähän eläkerahastojen sijoitukset ovat täysin julkista tietoa, ainakin suurin osa niistä. En tiedä, onko pieni osa jotain erikoistuotteita, joita ei tarkemmin avata.
Totta, googlesta löytyy useampia uutisartikkeleitakin miten on hävitty indeksille, ollut tappiollista vuotta ja nyt sijoitetaan isommalla riskillä. Saa olla aika tunari yksityissijoittajana että nuo kaikki tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on hyvin pullat uunissa, saat itseäsi taputtaa olalle. Hyvä, että olet varhaisessa vaiheessa ymmärtänyt säästämisen tärkeyden.
Vierailija kirjoitti:
Kevan johtaja puhuu Kevan tärkeyden puolesta ja kuinka eläkejärjestelmä ei ole pyramidihuijaus? No onpa yllätysten yllätys.
Huomenna haastatellaan lihakaupan omistajaa joka kertoo liharuokien olevan terveellisiä, ravitsevia ja jopa edullisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, googlesta löytyy useampia uutisartikkeleitakin miten on hävitty indeksille, ollut tappiollista vuotta ja nyt sijoitetaan isommalla riskillä. Saa olla aika tunari yksityissijoittajana että nuo kaikki tapahtuu.
Ihan maalaisjärjellä voi sanoa, että puolet sijoittajista häviää indeksille ja puolet voittaa.
Ei toki ihan oikeasti näin toimi, mutta tuskin jää kauas todellisuudesta.
Monet ennustukseni on osuneet oikein. Tässä yksi. Kun milleniaalit alkaa olla eläkeiässä alkaa rikos aalto. Ei ole mitään hävittävää siinä kohdin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niim, todellisuus on että sijoittajiminen joka tuottaa muutakin kuin karkkirahoja. Vaatii satojen tuhansien pääoman.
Minä aloitin vajaa 20 vuotta sitten sijoittamaan 100 euroa kuukaudessa. Nyt on koossa yli 340 000 euroa, josta reilusti yli 100 000 euroa on sijoitusten tuottoa.
Paljon tuosta menee sitten veroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan maalaisjärjellä voi sanoa, että puolet sijoittajista häviää indeksille ja puolet voittaa.
Ei toki ihan oikeasti näin toimi, mutta tuskin jää kauas todellisuudesta.
Itse asiassa tutkimusten mukaan 9/10 häviää indeksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon enemmän kuin satasen kuussa saa säästää jotta tuohon tavoitteeseen pääsee. Tai sitten vetää ihan hullulla riskillä ja onnistuen uhkapelissä.
No mihin sitten voi luottaa? Minä en ainakaan luota eläkejärjestelmään. Teen lapsia ja säästän pahan päivän varalle. Oma asunto niin pysyy elinkustannukset kohtuullisina. Niillä on pärjätty tuhansia vuosia ja niillä pärjätään vastedeskin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se vain on, että nuoret ei enää hassaa rahaa turhuuteen, koska raha on valtaa, mutta oikeassa tuo ukko on myös. Pelkillä indekseillä ei pitkälle pötkitä vaan pitäisi olla poikkeuksellisen lahjakas, ja kylmähermoinen treidaaja, jos haluaa todella vaurastua👍👍
Kyllä sillä pitkäjänteisellä sijoittamisella hajauttamalla eri indekseihin pääsee hyvään lopputulokseen, kun sijoitus jänne on tuollainen 40-45 vuotta. Tasaoisesti vain kuussa sen verran rahaa, kun on varaa. Rahastoammattilaisillakin tasaisesti hankaluuksia peitota sitä indeksiä. Ainahan sitä voi niitä NVidioita yms. etsiä, mutta moni on sellaisessa puuhassa menettänyt rahansa.
Minun omat eläkesäästöt on +450% pelkästään sillä, että olen ostanut ja unohtanut. En millään tavalla stressannut, enkä aikaa pistänyt hommaan.
Aloitin jo ihan lapsena säästämään eläkettä ja taloa varten. Nyt en usko saavani kumpaakaan. Töitä on kehnosti ja sairaudet syö säästöjä.
Nuorilla on vähän liian suuret kuvitelmat sijoittamisesta. Siinä voi tapahtua mitä vain. Jos se nyt sattuisi onnistumaan, niin samallahan eläkevarantojenkin määrä vaan kasvaa koska ne on samassa systeemissä kiinni. Eläkerahojen sulaminen tarkoittaisi myös muiden sijoitusten sulamista. Ei sillä etteikö sijoittaminen ole ok, mutta omituinen narratiivi tuo että "meille ei jää mitään eläkkeitä" jne, koska kyllä jää. Suuret ikäluokat poistuu kohta ja huoltosuhde paranee. Mikäli tässä ei sotaan jouduta ja saadaan tehtyä oikeat siirtymät tekniikan ja energian saralla ja jonkinlainen järkevä töiden uudelleenjärjestely (joka on pakko tehdä 20 vuoden sisällä), uskoisin että asiat menee ihan hyvin. Joskus voi ajatella myös positiivisesti.
Omissa eläkesäästöissä on se ongelma, että omasta palkasta on jo väkisin otettu yhteensä se 24 % eläkemaksuihin eläkeyhtiölle. Helpottaisi kummasti säästämistä jos saisi omat rahansa itse säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon tuosta menee sitten veroa?
Periaatteessa 30 % voitosta, mutta käytännössä ei välttämättä näin paljon, jos myyn sijoituksia sopivissa paloissa. Esim. vuonna 2013 sijoitin erääseen rahastoon 1000 euroa. Nyt sen sijoituksen arvo on 5700 euroa. Koska sijoituksen teosta on kulunut yli 10 vuotta, voin käyttää 40 % hankintameno-olettamaa. Jos myisin tuon sijoituksen nyt, joutuisin maksamaan veroja 1026 euroa, joten minulle jäisi käteen 4674 euroa.
Miljoona kun on kasassa niin teen duunia mitä haluan. Helppo homma.