Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko unettomuus sotkea aivokemian?

Vierailija
20.04.2026 |

Olen kuin eri ihminen jos en saa nukutuksi. Nukkuneena olen iloinen, aktiivinen, lempeä, energiaa on loputtomasti. Unettomana tai muutamien tuntien yöunilla täysin päinvastainen, tuntuu että olen jumissa, äreä läheisille, mieli synkkä ja tuntuu että ajattelen tosi synkästi kaikesta, tekisi mieli sanoa ikävästi muille jne. Makean tai muun syönishimo loputon. Miten voi näin voimakkaasti vaikuttaa? Suorastaan pelottavaa. Nyt kun mietin niin lasten pikkulapsiaikana olin kuin eri ihminen ja se oli varmaan isoin syy avioeroon, onpa ikävä se nyt 10v päästä ymmärtää. Vaan mitä olisi mahtanut.. ja miten ihmeessä taata yöunet? Kun kohta vaihdevuosi-ikä ja pelottaa miten huonoksi nukkujaksi tulen.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi. Mulle psykiatri sanoi, että kuka tahansa ihminen menee psykoosiin kun tarpeeksi valvotetaan. Aivojen toiminta häiriintyy niin pahasti. Ei siihen tarvita psyykensairautta.

Sulle on nyt valehdeltu tai sitten typerä ihminen kyseessä.

No en usko. Kyseessä oli neuropsykiatri ja psykiatrian tohtori. Uskoisin hänen tietävän lääketieteestä ja ihmisen kehon ja mielen toiminnasta enemmän kuin vauva-palsta.

Vierailija
22/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvottu yö on pahempi kuin promillen humala. Kannattaa pysyä pois auton ratista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos on ollut huono yö, univajetta tullut, mun kroppa menee heti ihan sekaisin enkä sen jälkeen tule normaalisti uneliaaksi vaikka on seuraava ilta. Keho on väsynyt, mutta sellainen ylivireä, kylmä hiki jne. Enkä saa nukahdettua seuraavanakaan yönä herkästi.

Vierailija
24/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi. Mulle psykiatri sanoi, että kuka tahansa ihminen menee psykoosiin kun tarpeeksi valvotetaan. Aivojen toiminta häiriintyy niin pahasti. Ei siihen tarvita psyykensairautta.

No en usko. Kyseessä oli neuropsykiatri ja psykiatrian tohtori. Uskoisin hänen tietävän lääketieteestä ja ihmisen kehon ja mielen toiminnasta enemmän kuin vauva-palsta.

Äkkiä luulisi. Ettei vain mielistellyt sinua? Niinkin tehdään jotta saadaan rauhoitettua häpeilevä ihminen.

Vierailija
25/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Uni on aivoille täysin korvaamaton. Unettomuus ja unihäiriöt kulkevat käsikädessä monien fyysisten ja psyykkisten ongelmien ja sairauksien kanssa.

Vierailija
26/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivot toimii kaksisuuntaisesti. Aivokemia menee sekaisin->unettomuus. Unettomuus->aivokemia menee sekaisin.

Vähän näin. Jos kärsii näistä ongelmista niin alkoholi kantsii jättää pois ja alkaa liikkumaan. Auttaa jo paljon, vähentää ongelmia.

Vierailija
27/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä luulisi. Ettei vain mielistellyt sinua? Niinkin tehdään jotta saadaan rauhoitettua häpeilevä ihminen.

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6048360/

Vierailija
28/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni yhden yön valvominen tai univaje ei aiheuta psykoosia mutta koita valvoa 3 yötä putkeen. Vierestä katsonut kun läheisen psykoosin tunnisti siitä kun hän ensin valvoi 3 yötä putkeen. Itse en pystyisi valvomaan kuin yhden yön. 

Vierailija
29/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus voi aiheuttaa psykoosia

Joo jos on psyykkisiä ongelmia tai oikeastaan psyykkistä sairastumista. Tällöin tietoisuus on erilainen, henkinen terveys vaikuttaa tässä myöskin.

Voiko terve mennä psykoosiin kun paha unettomuus? Pelottavaa

Mieheni kertoi että heillä aikanaan intissä porukkaa valvotettiin joitakin päiviä kunnes osa alkoi nähdä joitakin pikku-ukkoja eli olemattomia metsässä ja siihen päättyi kokeilu. Uni on hyvin tärkeää ihmiselle, ei mitään pelleilyä.

Vierailija
30/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te uniongelmista kärsivät, millaisia "rajoja" olette elämäänne tehneet tämän vuoksi? Käyttekö esim iltamenoissa tai reissuissa?

Vierailija
31/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus voi aiheuttaa psykoosia

Joo jos on psyykkisiä ongelmia tai oikeastaan psyykkistä sairastumista. Tällöin tietoisuus on erilainen, henkinen terveys vaikuttaa tässä myöskin.

Voiko terve mennä psykoosiin kun paha unettomuus? Pelottavaa

Mieheni kertoi että heillä aikanaan intissä porukkaa valvotettiin joitakin päiviä kunnes osa alkoi nähdä joitakin pikku-ukkoja eli olemattomia metsässä ja siihen päättyi kokeilu. Uni on hyvin tärkeää ihmiselle, ei mitään pelleilyä.

Näinpä. Veljeni alkoi näkemään höpöjä pahan unettomuusvaiheen lopuksi. Unettomuutta ei saatu katkaistua työterveydessä. Lähti tarpomaan metriseen hankeen, että saisi kropan väsähtämään niin paljon, että nukahtaisi. Ei auttanut vaan meni enemmän kierroksille, ja lopulta oli osastolla pari päivää tainnutettuna kunnon unilääkkeillä. Hallusinaatiot loppuivat siihen kun sai nukuttua. Oli vähän aikaa saikulla, että uni saatiin kuntoon. Ei mielensairauksia. Olemme molemmat huonoja nukkujia ja itsellänikin on ollut sekoaminen lähellä.

Vierailija
32/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä keinoja sun veljellä ja sulla on nykyään unen tukemiseksi? Kuulostaa rankalta veljen kokemus, mutta ymmärrän täysin.

Vierailija
33/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aivosumu" tuttu juttu vuorotyöläisille !

Vierailija
34/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jos on ollut huono yö, univajetta tullut, mun kroppa menee heti ihan sekaisin enkä sen jälkeen tule normaalisti uneliaaksi vaikka on seuraava ilta. Keho on väsynyt, mutta sellainen ylivireä, kylmä hiki jne. Enkä saa nukahdettua seuraavanakaan yönä herkästi.

Sama. Lisäksi jos en ole nukkunut tarpeeksi, palelen koko ajan ja juon litroittain nestettä. Opin onneksi laittamaan vähän elektrolyyttejä joukkoon, etten juo pelkkää vettä.

Vierailija
35/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä keinoja sun veljellä ja sulla on nykyään unen tukemiseksi? Kuulostaa rankalta veljen kokemus, mutta ymmärrän täysin.

Säännöllinen rytmi, terveelliset elämäntavat ja 100% etätyö. Stressi minimiin. Veljeni on iltakukkuja ja, jos joutuu elämään aamuvirkkujen rytmissä niin unet lähtee. Hän menee nukkumaan 24 ja herää 8.45. Pistää kahvin tulemaan ja avaa läppärin. On kuulemma muuttanut kaiken.

Vierailija
36/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kerratkaas vielä kommentoijat miksi eliöiden täytyy nukkua, kun tuntuu olevan hakusessa.

Vierailija
37/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin joskus vuosia sitten varoitellut täällä unen ja terveiden elämäntapojen tärkeydestä.

Siskoni menetti hetkeksi järkensä,kun erosi kovasti rakastamastaan miehestään.

Hän kävi niin kierroksilla ettei saanut nukuttua,eikä tehnyt mitään muutakaan normaaleja ihmisten asioita ja tämä johti siihen,että alkoi olemaan vainoharhainen,sekä kostonhaluinen.

Tuli järkiinsä onneksi ,yritin olla hänelle tukena ja järjen äänenä sinä aikana.

Kehoitin nukkumaan,tiesin että se on mielenterveydelle  tärkeintä.

Vierailija
38/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi aivosumu jos en saa 7,5h yössä unta. Onneksi mulla ei ole uniongelmia, voin nukahtaa missä ja milloin vaan. Itseasiassa just heräsin 15min powernapilta ja kyllä kirkastui ajatus taas.

Vierailija
39/39 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on tutkittu juttu että kun valvoo paljon niin se vastaa jotain promillen(?)humalatilaa.

Suosittelen melatoonia ja lenkkeilyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi