Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko saikku kynnyksesi korkea?

Vierailija
20.04.2026 |

Itselläni ei ole. Heti jään kohiin jos vähänkään tuntuu siltä...

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että tämä maa kaatuu kun ap:n kaltaisia on varmaan satojatuhansia.

Itse olen ollut nykyisessä työpaikassa vajaan päivän pois kun piti käydä työtapaturma tutkituttamassa kaiken varalta.

Vierailija
22/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Siitä ei saa mitään ylimääräistä (rahaa, arvostusta tai vastaavaa) jos on kipeenä töissä. Mulla ei oo sijaista, että jos jotain jää tekemättä teen ne hommat sitten myöhemmin ite. Työni ei ole niin tärkeää kenellekään, että siitä olisi kenenkään henki tai toimeentulo kiinni (osakkeenomistajilla lienee muitakin tulovirtoja), joten en hikoile jos ei ihan pakko ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista koska olisin ollut viimeksi saikulla. Flunssa ei ole mulle riittävä syy, aktiivinen vatsatauti varmaan olisikin, mutta kun ei ole jälkikasvubakteeripesiä kotona tai en käytä julkisia niin hyvin välttää kosketusperäiset virustaudit. Pesen käsiä ja sormet pysyy poissa limakalvoilta.

Vierailija
24/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika korkea, koska työt kasaantuu. Kukaan ei siis tee ja hoida hommiani, kun olen poissa.

Vierailija
25/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kevyt toimistotyö ilman minuuttiaikataulua, töihin voi mennä myös silloin, kun ei ole aivan priimassa kunnossa. Jos kuitenkin työssä on kova tahti ja pitää pysyä mukana muuttuvissa tilanteissa, on parempi jäädä kotiin. Eri työtehtävissä eri kynnys sairaspoissaololle. Sitäkin pitää miettiä, voiko työssään tartuttaa muita. 

Vierailija
26/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sairaslomalla aina kun nenä vähänkään vuotaa. Huonosti nukuttu yökin riittää minulle syyksi jäädä sairaslomalle. Pidän sairaana töihin meneviä hieman yksinkertaisina.

Vierailija
27/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän työntekijöitä resurssoitu työpaikalle, jos yhden ihmisen saikku järkyttää. 

Vierailija
28/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on opettaja 

Vierailija
29/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole poissa, koska joudun tekemään työt vaikka olen kipeä. 

Vierailija
30/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sairaslomalla aina kun nenä vähänkään vuotaa. Huonosti nukuttu yökin riittää minulle syyksi jäädä sairaslomalle. Pidän sairaana töihin meneviä hieman yksinkertaisina.

Mulla tulee poissaoloja vaikean unettomuuden takia. Jos olen nukkunut 3-4h yössä pari viikkoa niin alan olla turvallisuusriski. En pysty keskittymään, pinna palaa heti ja siis ihan töihin ajaminen on liian riskialtista. Olen vuosia yrittänyt hoitaa unettomuuttani tuloksetta. On kokeiltu eri lääkkeitä, on tehty uniapneatestit, olen käynyt hypnoterapiassa ja kokeillut eri rentoutuskeinoja. Mikään ei auta.

Vierailija
31/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On korkea. Jään pois ainoastaan silloin, jos en jaksa olla jalkeilla. Eli käytännössä kuumeessa ja vatsataudissa. 

Vierailija
32/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssakautena tulisi melko paljon poissaoloja, jos jokaisesta niiskautuksesta ja kolotuksesta jäisin pois. Eli on korkea.

Vierailija
33/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoissa työpaikoissa on aina vähintään yksi työntekijä sairaslomalla. Kynnys jäädä pienenkin kolotuksen vuoksi pois töistä on matala, koska normaalissakin kunnossa ollessaan työpäivät ovat raskaita liiallisen työmäärän tai huonojen työolosuhteiden vuoksi. Keskeiset syyt työpaikan runsaille sairaspoissaoloille ovat:

"Psykososiaalinen kuormitus ja työuupumus: Pitkäkestoinen määrällinen (liikaa töitä) tai laadullinen (liian vaikeita töitä) ylikuormitus johtaa uupumukseen. Myös epäselvät tavoitteet ja roolit sekä arvostuksen puute aiheuttavat kuormitusta.

Heikko työilmapiiri ja johtaminen: Työpaikan ilmapiiri vaikuttaa suoraan poissaolojen määrään. Epäselvät käytännöt tai ristiriidat työpaikalla voivat lisätä sairaslomien tarvetta.

Vähäiset vaikutusmahdollisuudet: Jos työntekijä ei voi vaikuttaa omaan työhönsä, työmenetelmiin tai työn tekemisen tapoihin, poissaolot usein lisääntyvät."

Vierailija
34/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika korkea on. Erään firman työterveys antoi saikkua vain päivän kerrallaan niin eipä siellä viitsinyt turhaan käydä. Vuokratyössä vaativat lähetteen ja terkkari oli toisella puolella kaupunkia eli hankalaa.

Joten varsinkin iltavuoroissa oli helpompaa olla kipeänä kuin hakea sairaslomaa. Korona- aikana piti koittaa peitellä pikku flunssat.

Vierailija
35/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
36/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisimpiä ongelmia niillä työpaikoilla, missä on paljon sairaslomia on se, että esimiehet eivät ole tavoitettavissa, eivät ole empaattisia ja antavat epäselviä ohjeita ja työntekijöiltä puuttuvat työkalut, koulutus ja perehdytys. Tiedon/osaamisen puute estää tehtävien turvallisen suorittamisen ja tehokkaan työskentelyn. Lisäksi kriittiset tai eristävät ympäristöt lisäävät huonovointisuutta työpaikalla. Edellämainitut asiat johtavat lisääntyneisiin virheisiin, korkeisiin poissaoloihin ja ylikuormituksen tunteeseen. Asiaa on tutkittu vaikka kuinka ja paljon, mutta tietyissä työpaikoissa painitaan vuodesta toiseen, jopa vuosikymmenestä toiseen samojen ongelmien kanssa. Lähinnä siksi, että tietyt johtajat jyräävät ja määräävät mitä haluavat ja ovat välittämättä tutkitusta tiedosta sen suhteen, miten työpaikasta tulisi tuottavampi.

Vierailija
37/37 |
20.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikkuja tuli paljon, mutta ei turhan takia. Fyysiset vaivat ensin, sitten mentaalipuoli petti. Nyt olen tkeläkkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme